حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک


حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک

حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک. شیلر به سرپرستی موسیقیدان آلمانی، کریستوفر ون دیلن است که کارهایی را در سبک موسیقی الکترونیک منتشر کرده است و از سال 1998 با انتشار نخستین آلبوم توانسته وارد عرصه ی حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شود. نوشته حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک...

0

شیلر به سرپرستی موسیقیدان آلمانی، کریستوفر ون دیلن است که کارهایی را در سبک موسیقی الکترونیک منتشر کرده است و از سال ۱۹۹۸ با انتشار نخستین آلبوم توانسته وارد عرصه ی حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شود. گفتنی است Friedrich Schiller از شعرای بزرگ آلمانی در قرن ۱۷ بوده و اسم گروه شیلر Schiller برگرفته از اسم این شاعر است.

حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک

در اواخر آذر ماه امسال شیلر برای برگزاری نخستین کنسرت خود در ایران به تهران سفر کردند و منتخبی از آثار برترشان را به ‌صورت اینسترومنتال در تالار وزارت کشور به اجرا در آوردند. این کنسرت که در ابتدا قرار بود طی ۳ شب باشد به دلیل استقبال مخاطبان ۵ شب تمدید شد و در مجموع ۱۵ هزار نفر به تماشای این گروه آلمانی نشستند.

میزان استقبال به حدی بود که سرپرست گروه با در دست داشتن تلفن همراهش به روی صحنه آمد و شروع به فیلم‌برداری از مخاطبانش کرد تا بتواند این لحظات را با مردم آلمان نیز به اشتراک بگذارد و به قول خودش این نخستین بار است که با دوربین روی صحنه حاضر می شد تا مردم آلمان هم استقبال ایرانیان از اجرای گروه شیلر را باور داشته باشند. در این کنسرت قطعاتی چون Ultramarin, Once Upon A Tim Ruhe Berlin Moskau, Schwerelos, Polarstern, I Feel You, Sehnsucht, Klangwelten به اجرا درآمد که تنظیم متفاوت‌تری از آن چه قبلاً منتشر شده بود، داشت.

از نکات قابل توجه این کنسرت نورپردازی و صدابرداری قابل قبول آن بود که به دلیل حضور تکنسین‌ های صدا و نور حرفه‌ ای این امکان برای مخاطبان فراهم شده بود. به‌ نوعی این کنسرت را می‌ توان کنسرت نور و صدا نامید چرا که تمامی نورپردازی‌ ها و نمایش تصاویر با توجه به ریتم و نوازندگی اعضای گروه روی صحنه انجام می‌ شد که مخاطبان شاهد کنسرتی حدوداً با استاندارد های بین‌المللی در تهران باشند.

حال گروه موسیقی شیلر به دلیل استقبال مخاطبان و اجراهای موفق‌ شان در اواخر آذر ماه دوباره به ایران می‌ آیند تا به مدت سه شب در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وزارت کشور روی صحنه بروند. مدیران برگزاری این کنسرت، دلیل تمدید اجرای گروه موسیقی الکترونیک شیلر را تقاضای بالای مخاطبان عنوان کردند و به همین خاطر تصمیم گرفتند کنسرت یکی از موزیسین‌ های جهانی که برنامه‌ریزی اجرایش در اسفند ماه را انجام داده بودند، به تاریخ دیگری موکول و اجرای گروه شیلر را تمدید کنند. کنسرت شیلر همانند کنسرت آذر ماه، بی‌ کلام برگزار خواهد شد.

کریستوفر ون دیلن بعد از کنسرت آذر ماه در مصاحبه‌ای این چنین گفت: «چند سال پیش با ماشین و از راه زمینی به ایران آمدم و شیراز، تهران، تبریز و اصفهان را دیدم. امروز که این جا هستم باورم نمی شود که چند شب در این کنسرت برگزار کرده‌ام. موزیک حاصل احساسات است و طی بیست سالی که ما در عرصه ی موسیقی کار می کنیم این احساسات به حتم تغییر کرده است. این تغییر احساسات به معنای تغییر فضاهای موسیقی است. می توانم تصور کنم که با موزیسین های ایرانی کاری برای صلح انجام دهم. این روزها در ماشین موسیقی ایرانی می شنوم. فعلاً در ایران کسی را نمی شناسم ولی تصمیم دارم که در آینده با موزیسین های ایرانی همکاری داشته باشم. برای ما افتخار بزرگی است که موزیکم در جای دیگری از دنیا طرفدارانش را پیدا کرده است. وقتی می خواهم موزیکی را خلق یا اجرا کنم، احساسی دارم که با تمام وجود این کار را انجام می دهم. از قلبم الهام می گیرم و آنچه قلبم به من می گوید را انجام می دهم. گروه شیلر یک طرف رمانتیک و یک طرف پرشور دارد. ما پنجاه کنسرت با ریتم های آرام در اروپا داشته ایم. اینجا هم با ریتم های آرام شروع کردیم و هر شب تغییری در ریتم و تمپوها ایجاد می کنیم و تا به امشب این تمپو هر بار سریع تر شده است. اولین بار در زندگیم بود که از هواداران گروهمان فیلم می گیرم. آنقدر فضا ما را شوکه کرده بود که تنها فکری که به ذهنمان آمد فیلم گرفتن بود. وقتی به آلمان برگردیم ممکن است کسی حرف ما را باور نکند اما فیلم ها برای ما سند هستند. در آلمان مخاطبان اول و آخر کنسرت دست می زنند و در حین اجرا هم خیلی واکنشی نشان نمی دهند. اما اینجا واکنش های مردم عالی بود. شور و اشتیاق و انرژی ای که از مردم در تالار وزارت کشور می گیریم فوق العاده است. خوابش را هم نمی دیدم که به ایران بیایم و کنسرتی داشته باشم. پدرم در ایران مهندس بود و سفر کاری به ایران داشت. هر بار که به ایران می آمد در بازگشت یک کیسه پسته برایمان می آورد. همیشه ایران برای پدرم جالب بود. آن زمان من ۷ ساله بودم و خیلی حرف های پدرم را درک نمی کردم. الان برای پدرم و اقوامم و البته خودم، بودن در ایران خیلی خاص است. این که موسیقی بی کلام چگونه با مخاطب ارتباط می گیرد، از اسرار موزیک و هنر است. خلق بسیاری از آثار ما در گروه «شیلر» براساس حس و حال لحظه ها است. ما هم مانند موزیسین های ایرانی خلق آثارمان در لحظه شکل می گیرد. این موزیک با احساسات می آید و صبر می کنم تا ببینم کی چیزی می آید و بگویم که همین است.»

حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک
حضور مجدد شیلر Schiller اسفند ماه امسال، وحدت در موسیقی الکترونیک
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...