آغاز احیای درختان خیابان ولیعصر(عج) از روز جمعه


آغاز احیای درختان خیابان ولیعصر(عج) از روز جمعه

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز با اشاره به اینکه درختان خیابان ولیعصر احیاء می شوند، گفت: در این طرح 400 تا 700 چنار سالم با درختان مبتلا به سرطان رنگی و آفت زده جایگزینی می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد مختاری در نشست خبری هفته منابع طبیعی با اشاره به برنامه های ویژه سازمان بوستان ها برای کاشت نهال اظهار کرد: همزمان با جمعه ۱۱ اسفندماه پروژه احیاء درختان خیابان ولیعصر با حضور شهردار تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به طول ۱۸ کیلومتری خیابان ولیعصر و کاشت ۱۸ هزار اصله چنار در دوره پهلوی اول در این خیابان اظهار کرد: تعدادی از درختان این خیابان در محدوده مناطق یک، سه، شش و ۱۱ باتوجه به ساخت و سازهای انجام شده، بتن ریزی در نهرهای این خیابان، آسفالت و پیاده رو سازی، احداث برج و نیلینگ زیرزمین ها آسیب دیده و باعث از بین رفتن تعدادی از آن ها شده که در حال حاضر تعداد درختان این خیابان به ۱۵ هزار و ۸۶۶ اصله می رسد.

جایگزینی ۴۰۰ تا ۷۰۰ چنار سالم با درختان مبتلا به سرطان رنگی

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی از درختان خیابان ولیعصر به نوعی قارچ با عنوان «سرطان رنگی» گرفتار شده بودند، گفت: طبق نظر کارشناسان به منظور جلوگیری از سرایت این نوع قارچ درختان مذکور باید با درختان سالم جایگزین و حتی خاک آن قسمت نیز تعویض شود.

مختاری با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر الزام سه متر عقب نشینی در ساخت و سازها برای جلوگیری از آسیب به درختان عنوان کرد: این مصوبه اگرچه گام مثبتی بود، اما مصداق نوش دارو پس از مرگ سهراب است و باید پنجاه سال گذشته تصویب می شد.

وی با بیان اینکه در فاز اول پروژه احیاء درختان خیابان ولیعصر ۴۰۰ تا ۷۰۰ اصله درخت چنار جایگزین درختان آفت زده می‌شود، گفت: فاز اول این پروژه تا پایان اسفندماه اجرایی و گونه های دیگری که به صورت سلیقه ای و توسط مناطق در این خیابان کاشته شده بود نیز به مرور با چنار جایگزین خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تا پایان سال ۹۷ نیز پروژه احیاء درختان خیابان ولیعصر به صورت صد در صد اجرا می شود.

کاشت درخت امید با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی(ره)

مختاری با اشاره به اینکه آبیاری مستمر درختان خیابان ولیعصر با هدایت آب جاری کاملا غلط است، اظهار کرد: آب مورد نیاز درختان باید به صورت حساب شده به گیاه برسد. همچنین با همکاری سازمان محیط زیست ۴۸ پلاک را در خیابان ولیعصر که فاضلاب خود را به این نهر هدایت می کردند، پلمپ شد.

وی با اشاره به برنامه های هفته منابع طبیعی گفت: روز دوازدهم اسفند با عنوان درخت دانش نامگذاری و با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم در بوستان چیتگر، سیزدهم اسفند با عنوان درخت فرهنگ و هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و اهالی هنر در باغ هنرمندان، چهاردهم اسفندماه درخت ایثار با حضور رئیس بنیاد شهید و خانواده شهدا در بهشت زهرا(س) و همچنین پانزدهم اسفند با عنوان درخت تدبیر با حضور رئیس جمهور هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل کاری سبز افتتاح می شود.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران افزود: شانزدهم اسفند با عنوان درخت امید با حضور وزیر بهداشت و فعالان مردم نهاد در بیمارستان امام خمینی (ره)، در هفده اسفند درخت صلح و دوستی با حضور وزیر امور خارجه و سفرای کشورهای مختلف در اراضی عباس آباد و در هجدهم اسفند با عنوان درخت مادر با حضور معاون امور زنان ریاست جمهوری در بوستان بهشت مادران برنامه های ویژه کاشت نهال اجرا می شود.

کاشت نهال در منازل و ۱۲۳ بوستان شهر

مختاری با اشاره به برنامه‌های کاشت نهال در منازل شهروندان و اهداء نهال در ۱۲۳ بوستان شهر، گفت: از دو ماه و نیم برنامه کاشت نهال در منازل که از طریق سامانه ۱۳۷، ۱۸۸۸ و ۹۳ مرکز آموزش گل و گیاه ثبت شده بود، آغاز شده است و تاکنون ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ شهروند تقاضای کاشت نهال را در منزل خود به این سامانه ها اعلام کرده اند.

وی افزود: بر اساس این برنامه در هفته منابع طبیعی ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ اصله درخت نیز در سطح ۱۲۳ ناحیه شهر تهران شهروندان اهدا خواهد شد. همچنین در عرصه جنگل کاری نیز ۷۳۰ هزار اصله درخت کاشته می‌شود.

به گفته مختاری ۷۴۳ هزار و ۵۰۰ درخت نیز در ریفیوژها، لچکی ها و رمپ و لوپ های سطح شهر تا پایان سال کاشته می شود.

مختاری در ادامه با تاکید بر اینکه آبیاری فضای سبز پایتخت ۱۰۰ درصد با آب غیرشرب است و تنها در آب خوری ها و سرویس های بهداشتی از آب شرب استفاده می شود، گفت: در حال حاضر ۵۳ منبع ذخیره آب داریم که آب باران را برای مواقع بحران ذخیره می کنند. هم اکنون ۹۰۰ هزار متر مکعب نزولات آسمانی ذخیره شده اند که در مواقع بحران از آن استفاده می کنیم.

آبیاری فضای سبز با ۱۵۵ قنات بازسازی شده

وی با اشاره به اینکه آبیاری فضای سبز تهران با استفاده از ۱۵۵ قنات بازسازی شده و چاه های حفاری شده انجام می شود، عنوان کرد: در سال های گذشته با سازمان آب همکاری تنگاتنگی داشتیم و در مواردی منابع موجود را در اختیار آن ها قرار دادیم. در مقابل هر زمانی که آن ها پساب را در اختیار ما قرار دهند، با قبول این شرط که تاسیسات را شهرداری راه اندازی کند، از پساب موجود استفاده می کنیم.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران از اجرای "طرح جامع آب خام" به دستور شهردار تهران طی ماه های گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه از حضور ۲۲ مشاور در ۲۲ منطقه استفاده می کنیم که این پروژه در مراحل نهایی است.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از فضای سبز شهر تهران آبیاری مکانیزه می شود، ادامه داد: تا پایان امسال ۲ میلیون و ۹۵ اصله نهال در تهران کاشته می شود؛ شاید این تعداد نسبت به سال های گذشته کم تر باشد اما آنچه که برای ما مهم است، این است که هر تعداد نهالی که کاشته می شود، ماندگار باشند و شهروندان آن ها را در شهر ببینند.

مختاری در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد سامان دهی بخش هایی از بوستان ولایت که در حال حاضر بایر است، بیان کرد: در سال ۹۳ طی ۶۶ روز کار فشرده ۱۱۰ هکتار از بوستان ولایت را فضای سبز کردیم. به غیر از این، ۲۰۰ هکتار باقی مانده بود که با دستور شهردار تهران قرار شد که معاونت های شهرسازی و معماری و فنی و عمرانی طرح آن را آماده کنند و ما به عنوان مجری، طرح را عملیاتی کنیم.

وی همچنین در واکنش به ادعای برخی از شهروندان در مورد رهاسازی چنارهای کاشته شده خیابان ولیعصر گفت: درخت چنار به گونه ای است که اگر در فصل بهار آب نخورد، خزان می کند و از بین می رود. ادعای شهروندان هم به این دلیل است که ما طبق مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی تنها از ۱۲ شب به بعد اجازه آبیاری و کوددهی را داریم.

رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به شکستن درختان در بارش سنگین برف پایتخت گفت: کلا در تهران ۱۶۱ اصله درخت شکست در حالی که بیش از سی میلیون درخت در پایتخت داریم. یک کارگر ساده تا بیش از پنج متر ارتفاع را نمی تواند بتکاند و برای خالی کردن تاج درختان از برف نیاز به بالا بر هست که البته مجهز به آن هستیم و اگر لازم باشد به تعداد کافی اجاره می کنیم. اما باید این را در نظر گرفت که دوستانمان در پلیس راهبر به درستی تا ساعت یک شب اجازه تردد بالابر ها در معابر را ندادند چرا که اگر قرار بود بالابر ها و بالابر کش ها را به تمام سطح شهر اعزام کنیم مشکل ترافیک صد چندان می شد.

درختان شکسته شده از نوع سوزنی بود / هرگونه درختی را نمی توان حرص کرد

مختاری با اشاره به آنکه بیشتر درختان شکسته شده از نوع سوزنی برگ بودند، توضیح داد: درختان سوزنی برگ آب زیادی به خود جذب می کنند و همانطور که می دانید دما در شب بارش به منفی پنج درجه رسید وقتی که در این دما درخت سوزنی یخ می زند به هیچ وجه نباید آن را با چوب تکان داد چرا که بدون شک به طور کامل می شکند. به همین خاطر باید اجازه داد درختان به آرامی خشک شوند. این را هم در نظر بگیرید که اساسا هر گونه گیاهی را نمی شود حرص کرد.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا به این فکر کرده اید، اگر قرار باشد تنها یک سوم درختان پایتخت یعنی ده میلیون اصله را تکاند، به چه تعداد کارگر نیاز است؟

رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد: بسیاری از شهروندان شاخه های شکسته شده را به عنوان درخت شکسته تلقی کردند؛ این در حالی است که وقتی شاخه یک درخت می شکند این درخت به هیچوجه از بین رفته محسوب نمی شود. و ما وظیفه داریم فرم درخت را پس از شکستن شاخه آن تصحیح کنیم. که اتفاقا از نظر علمی کاری کاملا درست است.

وی با تاکید بر اینکه تمام آن دو شب را بیدار و در خدمت مردم بودیم و این وظیفه ما است، افزود: حتی شب بارش برف شهردار به صورت کاملا سر زده به محل اسکان کارگران آمدند تا از وضعیت اسکان و آسایش آن ها آسوده خاطر شوند.

مختاری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر برنامه سازمان بوستان ها و فضای سبز برای همکاری با مدارس، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به طور عادی سرانه فضای سبز را افزایش دهیم باید در هر محله زمینی را با قیمت هر متر دست کم سه تا چهار میلیون تومان بخریم و فضای سبز بسازیم. این در حالی است که اگر مدارس در محوطه های خود و شهروندان در حیاط منازلشان درخت بکارند هم یک هزینه فوق العاده از دوش ما برداشته می شود و هم علاوه بر زیبایی و طراوت مکان های خصوصی و آموزشی سرانه فضای سبز شهری نیز به شکل خارق العاده ای افزایش می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا