آخرین وضعیت پرونده منا پس از 900 روز


آخرین وضعیت پرونده منا پس از 900 روز

جمعی از خانواده شهدای منا با مراجعه به سازمان حج و زیارت نسبت به عدم پیگیری وضعیت‌ خودشان اعتراض داشته و خواستار رسیدگی برای پیگیری تکلیف خود شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ظهر امروز چند تن از خانواده شهدای منا با حضور در سازمان حج و زیارت در جلسه‌ای که برخی مدیران این سازمان حضور داشتند، نسبت به عدم پیگیری مسائل حقوقی این خانواده‌ها انتقاد کردند.


فاجعه منا در تاریخ 2 مهر سال 94 رخ داده و منجر به شهادت 461 ایرانی شد و چند روز قبل از این حادثه نیز 12 تن از زائران کشورمان در حادثه مسجد الحرام جان خود را از دست دادند.

از آن زمان تاکنون وضعیت خانواده شهدای منا و به ویژه مسائل غیرمالی آنها در ابهام قرار دارد.

پس از بروز فاجعه منا، عربستان سعودی نه تنها مسوولیت این فاجعه را نپذیرفته بلکه کوچک‌ترین عذرخواهی از قربانیان این فاجعه انجام نداده است.



در این نشست تعدادی از خانواده‌های شهدای منا از شهرهای مشهد، تایباد، اردبیل، قائمشهر، ازنا، بروجرد، تهران، نیشابور، گرگان، قزوین، آمل، کرج، بندرترکمن و ... حضور داشتند.

این جمع از خانواده شهدای منا، از اینکه سازمان حج و زیارت در اطلاعیه تیرماه خود که به دلیل تجمع آنها در بیرون این سازمان برگزار شده بود این خانواده‌ها را اقلیتی اغتشاشگر و جنجال‌آفرین عنوان کرده بود انتقاد کردند.

در این جلسه مهران فرشید مدیرکل حج و زیارت استان تهران، گفت: حمید محمدی رئیسسازمان حج و زیارت علاقه و ارادت ویژه‌ای به خانواده شهدای منا دارد و همواره اقدامات و درخواست‌های آنها را پیگیری کرده است.

در ادامه این نشست، این خانواده شهدای منا با بیان اینکه تعدادی انسان بی‌گناه که حاجی بوده‌اند کشته شده‌اند، اما هفته گذشته دولت عربستان سعودی بیانیه‌ای داده و حاجیان را مقصر اصلی کشته‌شدنشان عنوان کرده است، لذا مشکل این خانواده‌ها و سازمان حج و زیارت، نوع نگاه و رفتار دولت عربستان است که همواره ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار داشته است.

در بخش دیگری از این جلسه مدیران سازمان حج و زیارت اعلام کردند که حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در این سازمان به صراحت اعلام کرده که در صورت وجود حرف و اظهارنظر خانواده‌های شهدای منا، بهتر است آنها با دفتر بعثه هماهنگی کرده و از تجمع مقابل سازمان حج و زیارت جلوگیری کنند.



در ادامه این نشست تعدادی از خانواده‌های شهدای منا از برخی مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مبنی بر عدم سرکشی از این خانواده‌ها گلایه کردند، ضمن اینکه سازمان حج و زیارت باید گلایه کرده و عنوان کردند سازمان حج و زیارت براساس اتفاقات رخ داده باید نسبت به حصول حقوق خانواده‌های شهدای منا از دولت عربستان مبادرت کند.

در ادامه این نشست، نصیری مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: محمدی رئیس این سازمان همواره از حضور خانواده‌های شهدای منا استقبال کرده و گوش شنوایی برای اظهارات و درخواست‌هایی آنها دارد.

وی با اشاره به برخورد یک یاز نیروهای حراست با برخی از خانواده‌های شهدا منا و خبرنگارانی که برای پوشش خبری این تجمع حضور پیدا کرده بودند، تصریح کرد:‌ با این نیروی حراستی سازمان حج و زیارت برخورد شده و عذر وی پس از اقدامات توهین‌آمیز با این خانواده‌ها و رسانه‌ها خواسته شد که البته تمامی این اقدامات به دلیل احترام ویژه به خانواده شهدای منا و خون شهدای عزیزمان بوده است، چرا که معتقدیم خانواده شهدا چشم و چراغ این مملکت بوده و سازمان حج و زیارت خادم آنها است.

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت با اشاره بیانیه اخیر دولت سعودی در مورد مقصر بودن زائرین در فاجعه منا افزود:‌ اظهارات سعودی ها در این قضیه مهم نیست ضمن اینکه تنها سازمان حج و زیارت نیست که باید در این زمینه پاسخگو باشد و دیگر سازمان‌ها وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها هم باید جوابگو باشند، اما ما تلاش زیادی کردیم تا ازا ین فاجعه سؤء مدیرت و اهمالکاری سعودی‌ها در مراسم حج مستندسازی لازم را انجام دهیم.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟