استان لرستان، پیشتاز در اجرای طرح کارورزی


استان لرستان، پیشتاز در اجرای طرح کارورزی

خرم آباد - ایرنا - طرح کارورزی یکی از طرح های بسته اشتغال فراگیر است و لرستان در اجرای این طرح در رتبه نخست کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا بسته اشتغال فراگیر به عنوان یکی از سیاست های دولت دوازدهم برای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در دستور کار قرار دارد.
علاوه بر طرح کارورزی، طرح تکاپو، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، طرح مشوق های کارفرمایی سهم کارفرما و مشاغل خانگی از دیگر زیر مجموعه های بسته اشتغال فراگیر هستند و دولت در قالب این برنامه ها و همچنین طرح اشتغال روستایان و عشایر ایجاد حدود یک میلیون شغل در سال را هدفگذاری و دنبال می کند.
تنها در قالب اجرای طرح کارورزی، اشتغال سالانه 150 هزار دانش آموخته بیکار هدفگذاری شده است و با توجه به اینکه دستمزد افرادی که در این طرح به کار گرفته می شوند یک سوم حقوق مصوب سال 96 است و از سوی دولت و مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می شود لذا هزینه ای برای کارفرمایان ایجاد نخواهد کرد.
در استان لرستان تاکنون یکهزار و 200 نفر به مرحله عقد قرار داد رسیده اند که این رقم بیانگر استقبال مطلوبی است که از این طرح شده و استان بعد از لرستان فاصله حدود 600 نفری را دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح کاروزی دانش آموختگان دانشگاهی که در سال 96 شروع شده با هدف انتقال دانش و تجربه دانش آموختگان و همچنین زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این افراد اجرا شده است.
علی آشتاب افزود: با توجه به اینکه ضعف مهارتی یکی از مهمترین مشکلات جامعه دانش آموختگان لرستان است اجرای این طرح راهکار موثر و مفیدی برای رفع این مشکل است.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی جامع و کاملی که امسال برای اجرای این طرح انجام شده است، اظهار کرد: تقریبا بالای 20 هزار نفر در سامانه کاروزی در لرستان ثبت نام کرده اند که با پالایش های صورت گرفته و با بازنگری های انجام شده افزون بر هفت هزار نفر واجد شرایط استفاده از ظرفیت طرح کاروزی در استان شناسایی شدند.
وی با اشاره به همکاری واحد های پذیرنده اقتصادی استان در اجرای این طرح گفت: تاکنون برای بالای 326 واحد پذیرنده مجوز صادر شده و کارورز برای آنها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بنا بر آخرین آمارها، بالای یکهزار و 200 نفر عقد قرارداد شده اند و در همان زمان عقد قرارداد نیز وارد محیط کار شده اند و در فضای واحد پذیرنده قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه طول دوره کارورزی بین چهار تا 6 ماه است، اظهار کرد: در این مدت با استفاده از دانش و تجربه مجریان طرح های اقتصادی بخصوص در حوزه کشاورزی، زمینه اشتغال و بکارگیری کارورزان فراهم می شود یا اینکه خودشان با کسب تجربه می توانند به کارآفرین تبدیل شوند.
آشتاب با تاکید بر اینکه طرح کارورزی مقدمه ای برای جذب دانش آموختگان به بازار کار است، افزود: استان لرستان از ظرفیت های اقتصادی متعددی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات برخوردار است و در اجرای طرح کاروزی نهایت تلاش بر این است که از همه ظرفیت های استان در بخش های مختلف استفاده شود.
وی با بیان اینکه این طرح نیروی کار رایگان در اختیار مجریان طرح های اقتصادی قرار می دهد، گفت: کارفرما حق بیمه و حقوق و مزایایی را پرداخت نمی کند و مشمول قانون کار نیست؛ در واقع به نوعی همه مطالبات حقوقی و بیمه ای این نیروها را خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقبل می کند.
وی افزود: حق الزحمه پرداختی به این نیروی کار سه میلیون و 100 هزار ریال یعنی یک سوم حداقل دستمزد است که توسط دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: این آمادگی وجود دارد که هر واحد پذیرنده ای که اعلام نیاز کند، مطابق با نیاز آن واحد، نیروی کار را تامین کنیم و در عین حال بهترین فرصت است که دانش آموختگان دانشگاهی ما بعد مهارتی خود را تقویت و کارفرمایان نیروی مورد نیاز خود را تامین کنند.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از طرح کارورزی در استان لرستان صورت گرفته و این استان جزو برترین استان ها در زمینه اجرای طرح بوده است.
عظیم سالاری افزود: با توجه به گزارش های موجود تعداد یکهزار و 200 نفر عقد قرار داد شده اند که این عدد، رقم مطلوبی در این زمینه است و استان بعد از لرستان 500 تا 600 نفر از این آمار فاصله دارد.
وی اظهار کرد: حدود 30 نفر از دانش آموختگان رشته های کشاورزی برای هشت واحد گلخانه ای در خرم آباد به کار گرفته شده اند که همزمان با عقد قرار داد به طور رسمی کار خود را در این واحدها آغاز کرده اند.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: با توجه به اینکه نیاز این گلخانه بیشتر از این تعداد است، پیگیری های لازم برای جذب در سایر واحدهای گلخانه ای در حال انجام است و پیش بینی می شود حدود یکصد نفر از دانش آموختگان رشته های کشاورزی در مجموعه گلخانه به عنوان کارورز به کار گرفته شوند.
به گزارش ایرنا دولت در مجموع 2 سیاست کلی را برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور در پیش گرفته و در همین راستا افزایش 34 درصدی بودجه این وزارتخانه را در بودجه سال 97 لحاظ کرده است.
این 2 سیاست کلی شامل بسته اشتغال فراگیر با تمام زیرمجموعه های آن و طرح اشتغال روستائیان و عشایر است که در استان لرستان در بخش اشتغال فراگیر میزان چهار هزار و 600 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که تاکنون میزان یکهزار و 880 میلیارد ریال آن تصویب شده است.
در بخش اشتغال روستائیان و عشایر نیز یک هزار و 268 میلیارد ریال تسهیلات برای استان لرستان در نظر گرفته شده است.
1920/3022

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!