زندگی با لندکروز پس از ربع قرن


مالکان این خودرو در ایران و اقصی نقاط جهان ادعا می‌کنند لندکروزر به راحتی تا 500 هزار کیلومتر کارکرد دارد و کمتر شما را راهی تعمیرگاه می‌کند. با وجود جثه بزرگ و ساختار قدیمی، فرمان، فنربندی و شاسی لندکروزر برای استفاده روزمره کارکردی لذتبخش دارد ضمن اینکه تعمیر آن نیز ساده و قطعاتش فراوان است. رانندگی با لندکروزر به دلیل داشتن دید بالا و تسلط بر...

فرادید| قیافه قرص و محکمی دارد و دانش طراحانش در کنار پیش‌بینی خوب شرکت از آینده، باعث شده تا لندکروزر بتواند به یکی از نمادهای صنعت خودروسازی تبدیل شود. دانش طراحی را اگر مجموعه‌ای از روش‌ها برای خلق یک کالا دانست، به نظر می‌رسد لندکروزر نسل چهارم بهترین مثال برای این تعریف باشد چرا که ربع قرن استفاده مستمر از این شاسی‌بلند ژاپنی باعث نشده تا اصطلاحا از تک و تا بیفتد.

زندگی با لندکروز پس از ربع قرن

به گزارش فرادید، نگاهی به نسل چهارم تویوتا لندکروزر نشان می‌دهد که این خودرو با وجود قدمت نسبتا طولانی هنوز هم در بازار ایران از سوی بسیاری خریداران به عنوان اتومبیل اول استفاده می‌شود. شرکت تویوتا سری جی60 لندکروزر را در ابتدای سال 1980 به بازارهای جهانی عرضه کرد و تا ابتدای بهار 1990 نیز در بسیاری از بازارها به فروش شاسی‌بلند قدرتمند خود ادامه داد چرا که تقاضا برای این خودرو پیوسته رو به افزایش بود. سری 60 که حد فاصل سال‌های 60 تا 70 در ایران عرضه شد، خودرویی بود جادار، مستحکم و البته باکیفیت که نه تنها هزینه نگهداری بالایی به خریدارانش تحمیل نمی‌کرد که می توانست به خوبی نقش اتومبیل خانواده و خودروی تفریحی را توامان بازی کند.

زندگی با لندکروز پس از ربع قرن

جی60 که به دو نوع موتور4 و 4.2 لیتری بنزینی و دسته‌ای از پیشرانه‌های دیزلی مجهز بود، با استفاده از سیستم 4چرخ محرک به خوبی می‌توانست مسیرهای بیابانی، برفی و گلی را بپیماید ضمن اینکه برخلاف اتومبیل های کوهستانی قلدر، اتاق خیلی شرایط ناراحت کننده ای در مواقع آفرود به خود نمی‌گرفت.

زندگی با لندکروز پس از ربع قرن

جالب است که شماری از نیروهای نظامی ایران که در طول 8 سال جنگ تحمیلی به استفاده از سری جی60 لندکروزر پرداختند، همواره راحتی اتاق را در کنار کارایی بالای خودرو به عنوان دو ویژگی اصلی نسل چهارم مشهورترین شاسی‌بلند تویوتا یادآور می‌شوند. برخی از نمونه های لندکروزر سری60 با دنده اتوماتیک 4 سرعته وارد بازار شدند در حالی که عمده خریداران این اتومبیل ژاپنی، انواع دنده دستی را می‌پسندیدند.

زندگی با لندکروز پس از ربع قرن

لندکروزر 1990 با طولی معادل 4.76 متر، و فاصله بین 2 محور دو متر و 73 سانتی‌متر یکی از خودروهای جادار عصر خود بود که با داشتن موتوری شش سیلندر و 130 تا 160 اسبی، هم کشش مناسبی در جاده داشت و هم از راحتی مناسب رانندگی هنگام استفاده در محیط شهری سود می‌برد. سیستم دودیفرانسیل خودرو هم با داشتن حالت قفل، این توان را به راننده می‌داد که در مواقع ضروری سرنشینان را به سفرهایی در دل طبیعت و کوهستان ببرد.

زندگی با لندکروز پس از ربع قرن

مالکان این خودرو در ایران و اقصی نقاط جهان ادعا می‌کنند لندکروزر به راحتی تا 500 هزار کیلومتر کارکرد دارد و کمتر شما را راهی تعمیرگاه می‌کند. با وجود جثه بزرگ و ساختار قدیمی، فرمان، فنربندی و شاسی لندکروزر برای استفاده روزمره کارکردی لذتبخش دارد ضمن اینکه تعمیر آن نیز ساده و قطعاتش فراوان است. رانندگی با لندکروزر به دلیل داشتن دید بالا و تسلط بر محیط اطراف چه در زمان آفرود و چه هنگام حضور در شهر یک تجربه شیرین است.

زندگی با لندکروز پس از ربع قرن

این خودرو که طبق تجربه خریدارانش در هر100کیلومتر چیزی بین 9 تا 13 لیتر بنزین مصرف می کند، به جعبه دنده 4 سرعته دستی مجهز است و در اغلب نمونه‌های از صندلی‌های مخملی، داشبوردی به رنگ عسلی، رادیو ضبط و بلندگو، باربند، رینگ و لاستیک رادیال 16 اینچی و ردیف سوم صندلی‌ها سود می‌برد. برخی مالکان این خودرو که هنوز هم لندکروزر سری جی60 را به عنوان خودروی اول خود استفاده می‌کنند، مهمترین ایرادات این شاسی‌بلند ژاپنی را سروصدای زیاد ورودی به اتاق در کنار مصرف بالای بنزین می‌دانند. هم‌اینک در بازار ایران، این نمونه از لندکروزر با داشتن وضعیت بدنه و فنی سالم حدود 10 تا 30 میلیون تومان قیمت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر