چند روز پیش پدر محترم رفته بودن میدان تره بار که چشمشون میفته به یه عالمه میگو که با اون چشمای ورقلمبیدشون التماس میکردن که مارو بخر. ایشونم دست به جیب میشن و یک کیلو میخرن. تازه چشمتون روز بد نبینه بعد از خرید متوجه میشن که آقای فروشنده حاضر نیست این موجودات نه چندان خوش چهره رو پاک کنه. نشون به اون نشون که پدر بزرگوار علاوه بر شنیدن شماتت مادر، ۲ ساعت تمام را صرف پاک کردن میگوها می کنه. البته نترسید پاک کردن میگو انقدر هم طولانی نیست اگر اینو بدونید که رگ سیاهی که پشت میگو هست تلخه و باید اونو خارج کنید نه رگی که جلوی میگوست.

همه این ماجرارو تعریف کردم که این نکته رو بگم که میگو دو تا رگ سیاه رنگ داره ولی فقط رگی که پشت میگو هست باعث تلخی اون بعد از پخت میشه و باید در هنگام پاک کردن با یک چاقوی تیز یک برش طولی در پشت جانور ایجاد کنید و با نوک چاقو رگ را بیرون بکشید. پدر بزرگوارم اشتباها رگ جلوی میگو رو خارج کرده و فقط دوتا میگو مانده به آخر متوجه میشه که رگ رو اشتباهی گرفته بوده و مجددا نیم ساعت وقت صرف میکنه که رگ های پشت رو هم بیرون بیاره ?

خلاصه میگو دیگه از این پاکتر نمیشد. حالا با این همه زحمت به من حق میدید که تمام تلاشم رو به کار بگیرم که از این میگوها یک غذای شاهانه بپزم که خستگی از تنشون بیرون بره؟ پس منم دست به کار شدم و با یک سرچ حسابی در اینستاگرام، یک رسپی ناب جنوبی برای این میگوها پیدا کردم. یک دوست عزیزی با لهجه زیبای جنوبی دستور این میگو پلوی خوشمزه رو به اشتراک گذاشته بودن. تصویری که میبینید نتیجه همین رسپی است، جدا عالی شد. شما هم امتحان کنید پشیمون نمیشید!!!

میگو پلوی بوشهری

مواد لازم :

برنج میگو زرشک کشمش پلویی سیب زمینی پیاز داغ زردچوبه، دارچین، پودر تخم گشنیز، پودر سیر فلفل قرمز زعفران

طرز تهیه:

۱) ابتدا پیازها را نازک خرد کرده و سرخ کنید. این غذا باید پیاز داغ فراوان داشته باشه. دقت کنید پیازها طلایی شوند. هرچقدر پیازها خوشرنگتر باشند غذای شما زیباتر خواهد شد. اگر می خواهید یک پیاز داغ طلایی داشته باشید، آموزش طرز تهیه پیازداغ مجلسی کریسپی را حتما بخوانید. (من متاسفانه وقت نکردم از این روش استفاده کنم)

۲) یک مقدار از پیاز رو داخل تابه نگه دارید (بیشتر پیاز را جدا نگه دارید) و میگوها رو داخلش بریزید و کمی زردچوبه، کمی دارچین، کمی پودر تخم گشنیز، پودر سیر و فلفل فراوان رو بهش اضافه کنید. زعفرون فراوان هم همینجا چاشنیش کنید. عطر زعفرون بوی میگو رو میگیره. به قول دوست جنوبیمون در استفاده از فلفل و زعفران باید دست و دلباز باشید. میگوها رو هم نهایتا ۵ دقیقه تفت بدید تا ترد و آبدار بمونن. اگر بیشتر حرارت ببینن سفت میشن.

۲) سیب زمینی را هم نگینی ریز خرد کرده و جدا سرخ کنید.

۳) کشمش پلویی را هم جداگانه یه کم تفت دهید.

۴) زرشک را تفت دهید ولی به آن شکر اضافه نکنید. طعم ترش زرشک در کنار طعم شیرین کشمش عالی میشه.

۵) برنج را آبکش کنید و دم بگذارید، ۱۰ دقیقه قبل از اینکه برنج آماده بشه همه مواد رو با برنج مخلوط کنید. دقت کنید نباید بعد از آبکش کردن، مواد رو لابلای برنج بدهید.

همچنین می تونید پس از اینکه برنج دم کشید اونو داخل دیس بکشید و با برنج زعفرانی، میگو، کشمش، زرشک، سیب زمینی و پیاز داغ تزئین کنید.

اوووووووم هرچی از طعمش بگم کم گفتم

میگو پلوی بوشهری

شاد باشید ?