رسم ما ایرانیهاست که شب عید سبزی پلو با ماهی بپزیم و دورهم با خانواده نوش جان کنیم. برای عزیزانی که تازه به خونه بخت رفته اند و از خانواده دور هستند یعنی نمی توانند سبزی پلوی مامان یا مادر شوهر را بخورند و باید خودشون دست به کار بشن و برای همسر گرامی شام شب عید را تهیه کنند ، روش پخت سبزی پلو با ماهی و کوکو را آماده کرده ایم به اضافه یکسری نکات که به خوشمزه تر شدن غذای شما کمک می کند. امید که شام خوبی بپزید و در کنار همسر با خوشی بخورید.

مواد مورد نیاز:

برنج سبزی پلو و کوکو تخم مرغ فیله ماهی سالمون فلفل دلمه و سویا سس پیاز، نمک و فلفل،پودر سیر،زنجبیل،آرد سیب زمینی،جوز هندی زرشک و پودر گردو روغن لیمو ترش و روغن زیتون

روش پخت:

۱) برنج رو چند ساعت در آب خیس کنید و رویش نمک سنگ بریزید.

۲) سبزی ها رو خوب بشورید و خورد کنید.

۳) فیله ماهی سالمون رو با سویا سس و فلفل دلمه و پیاز خلال شده مزه دار کنید.

۴) برنج رو بریزید تو آب در حال جوش و به اندازه کافی نمک بزنید و یک دقیقه مانده به آبکش کردن، سبزی رو اضافه کنید.

۵) برنج را آبکش کنید و سپس دم بزارید.

۶) سبزی کوکو رو با تعداد کافی تخم مرغ و نمک و فلفل و پودر سیر و پودر پیاز و زنجبیل و آرد سیب زمینی و زرشک و پودر گردو خوب مخلوط کنید و در روغن داغ سرخ کنید.

نکته : اگه بزارید تو سینی فر که زیرش کاغذ روغنی گذاشتین و بزارید تو فر ۲۰۰ درجه، سالمتره و روغن کمتری میبره. البته کمی روغن روش بپاشید.

۷) فیله ماهی رو خوب خشک کنید و نمک و فلفل و جوز هندی بزنید و آب لیموترش و روغن زیتون روشون بمالید و در فر ۲۵۰ درجه ، گریل کنید تا رویشان برشته شود.

توجه :من برای سبزی پلو از این سبزی ها استفاده میکنم:ترخون، شوید، گشنیز، تره، سیر، جعفری وبرای سبزی کوکو:گشنیز، تره، شوید، جعفری، کمی نعناع، پیازچه، ریحان، کمی شنبلیله

نکته : زرشک رو بشورید و آبکش کنید و آرد بزنید. بزارید تو آبکش خشک و خوب تکان دهید که آرد های اضافیشون بریزد. به این ترتیب زرشک به ته کوکو، نمیرود و نمی سوزد.

نکاتی در مورد طبخ و مرینیت ماهی

برای خشک کردن ماهی از دستمال حوله ای استفاده کنید

ماهی در موقع سرخ شدن روغن زیادی جذب نمیکند، اگر روغن را زیاد نریزید و با حرارت کم سرخ کنید و همچنین گوشت ماهی خشک باشد و آبدار و شل نباشد و اول طرفی را که پوست دارد، در ماهیتابه حاوی کمی روغن داغ بگذارید و در ماهیتابه را نگذارید؛ ماهی شما خوب و کامل برشته و کریسپی میشود.

میتوانید گوشت ماهی را با روشهای زیر مرینیت یا مزه دار کنید:

۱) سماق و نمک بزنید

۲) در آبلیمو و پیاز بخوابانید و بعد با دستمال حوله ای خوب خشک کنید و نمک و پودر سیر و فلفل بزنید و سرخ کنید .

۳) در فلفل دلمه ای و پیاز و سویا سس بخوابانید، خشک کنید و بعد سرخ کنید. “سویا سس نمک داره پس در زدن نمک دقت کنید”

۴) داخل شیر و پیاز و دانه فلفل سیاه بخوابانید و خشک کنید و نمک و زعفران بزنید و سرخ کنید.

سرخ کردن میتواند در فر، ماهیتابه و یا روی منقل انجام بشود.

روش رستورانی کباب کردن قزل آلا:

ماهی را تمیز و آماده کنید. باید از طرف مهره ها برش بزنید و تمیز کنید و نمک بزنید و بزارید داخل توری فلزی. بعد روی منقل هر طرفش را با حرارت کم چند دقیقه بگذارید. از طرف دم به راحتی پوست را بادست بکنید. حرارت رو زیاد کنید و مرتب ماهی را برگردانید و زود زود آب پیاز و آبلیمو و روغن زیتون رویش بمالید. میتونید زعفران هم بزنید. این کار را تا برشته شدن کامل ماهی ادامه بدید.

شاد و سلامت باشید ?