سلام دوستان، خوبید؟ طاعاتتون قبول باشه. دیگه سه چهار روز بیشتر از ماه مبارک رمضان نمونده، دعا کنید هممون دست پر از این ماه پربرکت بیرون بریم و به قول آیت الله فاطمی نیا تا میتونیم برای هم طلب عافیت کنیم که این دعا همه دعاهارو دربرمیگیره و به قول خودمون یه تیرو صدتا نشونه ?

خب امروز به درخواست مادر یه عروس خانم خوشگل، می خوایم یه روتختی باطرح قلب رو آموزش بدیم. البته من مثل همیشه اصول کلی کار رو میگم و با تصویر هم گام به گام توضیح میدم تا شما عزیزان بتونید بعد از این آموزش نه تنها طرح قلب، بلکه بسیاری از طرح ها رو با این روش بدوزید و از روتختی خوشگلتون لذت ببرید.

در پست بعد هم یه سری نمونه که با این روش دوخته می شه با یه تعداد الگو هم براتون میذارم تا به چشم ببینید که هر ترفندی از چهل تکه دوزی رو که یاد میگیرید چقدر طرح و نقش رو می تونید باهاش خلق کنید. مثلا رومیزی تصویر زیر هم با همین روش دوخته شده، خیلی خوشگله مگه نه؟

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

با کلیک بر روی تصاویر میتوانید آنها را در اندازه بزرگتر ببینید.

پارچه مورد نیاز :

وسایل مورد نیاز چهل تکه دوزی رو که در یک پست کامل توضیح دادم برای همین هربار تکرار نمیکنم. فقط توضیحی که باید بدم درباره پارچه های مورد نیاز برای این طرح ها است.

این جور چهل تکه ها از تعداد زیادی پارچه با تناژ رنگی مشابه تشکیل می شوند. پس مثلا شما ممکنه برای یک رومیزی مثل تصویر بالا، به ده طرح پارچه (یا حتی بیشتر) نیاز داشته باشید. ولی به تبع، هرچه تعداد پارچه ها بیشتر باشه، متراژ مورد نیاز کمتر میشه. مثلا برای این رومیزی یا روتختی بالا نیم متر الی هفتاد سانت از هر پارچه کافیه.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

نکته دیگه اینکه برای روتختی بهتره از پارچه های نخی جنس خوب یا پارچه های ملحفه ای مرغوب استفاده کنید. دلیل اینکه میگم جنس پارچه خوب باشه اینه که شما برای این روتختی خیلی زحمت خواهید کشید، کلا کار چهل تکه همونقدر که زیباست زحمت هم داره، پس حیفه که بخاطر جنس بد پارچه زود خراب بشه یا بعد از شستن رنگ پارچه ها بره.

درضمن حتما حتما قبل از شروع به دوخت، از اینکه پارچه ها در اثر شست و شو رنگ ندهند مطمئن شوید. دیگه مشخصه که اگر ۱۰ رنگ پارچه که کنار هم دوخته شده اند بهم رنگ بدهند چه فاجعه ای درست خواهد شد.

بعد از اینکه با توجه به طرحتون پارچه های مورد نیاز رو خریداری کردید، یک قطعه از هر پارچه را برش بزنید و مانند تصویر زیر روی یک کاغذ سنجاق کنید. سپس از بالا تا پایین پارچه ها را شماره گذاری کنید.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

نقشه مورد نیاز :

حالا باید با دقت فراوان و صدالبته خلاقیت، نقشه کارتون رو رسم کنید.

برای این کار، یک ورق شطرنجی با یک جعبه مدادرنگی تهیه کنید و شروع کنید با توجه به رنگ پارچه هایی که تهیه کرده اید و طرح مورد نظرتون، نقشه کارتون رو رنگ آمیزی کنید.

درضمن روی هر رنگ، شماره پارچه را هم بنویسید. (در الگوی زیر به جای شماره از حروف انگلیسی استفاده شده است)

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

نکته مهم : بعضی از طرح ها مانند روتختی قلبی ما، طرح از مربع های یک اندازه تشکیل نشده و ضخامت قطعات متفاوت هست. در این موارد کمی کار ما مشکل تر میشود و باید به جای استفاده از کاغذ شطرنجی، خودمان با توجه به مدل، کاغذ را خط کشی و سپس رنگ آمیزی کنیم. در تصویر زیر، نقشه روتختی قلبی را مشاهده میکنید که به صورت دستی خط کشی، رنگ آمیزی و شماره گذاری شده.

دقت کنید عرض چهارخانه ها متفاوت است ولی طول همه آنها با هم یکسان است.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

روش دوخت:

خب حالا که پارچه و نقشه را آماده کردید طبق مراحل زیر شروع به برش کنید.

۱) ابتدا از هر پارچه نوارهایی به عرض ۸ سانت برش بزنید. دقت کنید این اندازه به سلیقه خود شما و طرحتان بستگی دارد ولی مقدار آن را هر اندازه ای که درنظر گرفتید باید برای تمام پارچه ها یکسان باشد. (زیرا همانطور که گفتم طول چهارخانه ها باهم برابر است)

۲) حالا نوارها را از طول به هم بدوزید.

توجه : ترتیب دوخت نوارها کاملا به طرح شما بستگی دارد. پس از روی نقشه ای که کشیده اید، یکی از ستون ها را درنظر گرفته و به همان ترتیب نوارها را به هم بدوزید. (دقت کنید منظور یکی از ردیف ها یا ستون هایی است که دارای عرض یکسان هستند)

به عنوان مثال، اگر در نقشه زیر، ستون اول را درنظر بگیریم، باید به ترتیب نوارهای به رنگ ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ را به هم بدوزید.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

همانطور که میبینید در این الگو، ترتیب قرارگرفتن رنگ ها در ستون های دیگر هم به همین ترتیب است و فقط یک شیفت پیدا کرده اند. ما به این الگوها، طرح های موجی میگوییم. دوخت این مدل ها ساده تر از مثلا طرح قلب است زیرا اگر کمی به طرح قلب دقت کنید هیچ ستونی شیفت یافته ستون دیگر نیست.

من روش دوخت مدل موجی را در ادامه می گویم تا با ترفند اصلی آشنا شوید سپس خودتان متوجه می شوید که برای طرح های پیچیده مثل قلب چطور باید مربع ها را شکافته و مجدد دوخت کنید.

در تصویر زیر ما نوارها را بر اساس ترتیب یکی از ستون ها به هم دوخته ایم .

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

پس از دوخت، درزها را از وسط باز کرده و اتو کنید.

۲) حالا اولین و آخرین نوار را نیز به هم بدوزید تا به یک لوله از نوار برسید. مانند تصویر شماتیک زیر

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

۳) خب حالا لوله پارچه ایتان را خیلی صاف و دقیق روی صفحه برش پهن کنید. اگر حس میکنید دو لایه لوله شما ممکنه در حین برش جابجا بشه با سوزن دو لایه را به هم فیکس کنید.

حالا با توجه به نقشه و عرض هر ستون شروع به برش لوله پارچه ایتان کنید. دقت کنید در این مرحله باید به عرض ستون ها دقت کنید و مطابق با نقشه برش بزنید.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

پس از برش، هر نوار شما مانند تصویر زیر یک حلقه خواهد بود.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

۴) خب دوباره میرویم سراغ نقشه. ببینید ابتدای ستون شما از چه رنگی شروع شده است، آنگاه درز دوخت همان رنگ را در حلقه تان بشکافید.

مثلا در تصویر زیر دقت کنید. ستون اول از رنگ طوسی طرحدار شکافته شده است. ستون دوم از طوسی خط دار شکافته شده و ستون سوم از رنگ آبی طرحدار. به این ترتیب وقتی ستون ها کنار هم چیده شده، طرح مورد نظر ما پدید آمده.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

همانطور که گفتم در طرح های موجی، فقط کافی است یکی از درزها شکافته شود تا ستون مورد نظر ما شکل بگیرد.

ولی در طرح های پیچیده تر مانند قلب، ممکن است مجبور شوید درز چند قسمت را شکافته و بعد از کمی جابجایی مجدد آنها را به هم بدوزید.

فقط دقت کنید وقتی یک ستون را کامل به اتمام رساندید در جای خود کنار ستون های دیگر قرار دهید و سپس به سراغ ستون بعدی بروید.

در انتها ستون ها مانند تصویر زیر کنار هم چیده می شوند. می بینید ستون های وسط باریکتر از ستون های کناری هستند.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

۵) خب حالا کافی است از یک سمت شروع به دوخت ستون ها کنید. فقط بسیار بسیار به محل اتصال چهارخانه ها دقت کنید که بالا پایین نباشند، سوزن بزنید و سپس چرخ کنید.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

۶) در نهایت اگر مرحله ۴ که مهمترین مرحله است را درست انجام داده باشید، طرح شما تکمیل می شود و زیبایی خودش را نشان می دهد.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

۷) حالا کافیه همانطور که در آموزش آسترکشی توضیح دادیم، کارتان را لایی کاری و آسترکشی کنید و سپس اگر دوست داشتید روی کار را مطلسه دوزی نمایید.

این هم رومیزی و زیربشقابی های ما که آسترکشی و مطلسه دوزی هم شده.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

توجه: در روتختی قلبی ما هم روند کار به همین صورت خواهد بود، پیشنهاد میکنم ستون وسط قلب را برای ترتیب دوخت نوارها (مرحله ۲) درنظر بگیرید و در مرحله ۳ هم برای برش، ابتدا نوار وسط قلب را آماده کنید سپس از وسط به سمت طرفین رفته و به ترتیب نوارها را با عرض مناسب برش زده و در دو طرف نوار وسطی بچینید. (چون همانطور که میبینید طرح ما قرینه است و کافی است از هر چینش دو عدد آماده کنید و در طرفین نوار مرکزی قرار دهید).

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

خب کافیه حالا عروس خانم ما هنر مادر عزیزش رو روی تخت پهن کنه و دستان مادرش رو بخاطر این همه توجه و علاقه ببوسه.

روتختی چهل تکه عروس با طرح قلب

نکته آخر اینکه خلاق باشید. هرچقدر از ترکیب رنگ های زیباتر و خلاقانه تری استفاده کنید، نتیجه کار شما زیباتر خواهد بود. نا امید هم نشوید، تمام این مدل ها کار دست خانم هایی چون شماست، اگر آنها توانسته اند شما هم می توانید. و در نهایت پشتکار داشته باشید و صبور باشید. ممکنه بار اول و دوم مجبور شوید چندبار یک دوخت را شکافته و دوباره بدوزید ولی شک نکنید که موفق می شوید.

در این شبها مارا از دعای خیرتون فراموش نکنید و برای سلامتی آقا امام زمان هم لطفا صلواتی هدیه کنید.

شاد و موفق باشید ?