آموزش موتیف مربعی شماره 2

سلام به همه علاقه مندان هنر زیبای موتیف بافی. امروز با آموزش گام به گام و تصویری دومین مدل موتیف درخدمتتون هستم. امیدوارم که بتوانم مراحل را به گونه ای توضیح دهم که کاملا گویا باشد و شما عزیزان دل هنربازار بتوانید به راحتی این موتیف زیبا را ببافید. من تمام آموزش های ابتدایی که برای این موتیف احتیاج دارید را در پست های قبل آموزش داده ام و شما در طول آموزش با کلیک بر روی کلماتی که به رنگ نارنجی هستند می توانید به راحتی به آموزش مخصوص آنها دست پیدا کنید.

نکته دیگری هم که باید بگم اینه که این موتیف نسبت به موتیف های قبلی کمی نکته دارتر هست و اگر تازه شروع به بافت موتیف کرده اید بهتر است که موتیف ساده مربعی و موتیف مربعی شماره ۱ را اول ببافید و بعد شروع به بافت این موتیف کنید. البته شاید با خواندن آموزش گیج شوید، به طور کلی در هنگام خواندن آموزش های بافتنی و قلاب بافی باید دست به قلاب شوید و پا به پای آموزش ببافید تا ببینید که آنقدرها هم کار سختی نیست. پس با من در این آموزش همراه باشید:

آموزش های مورد نیاز:

حلقه جادویی زنجیره (ch) پایه بلند (dc) پایه ساده یا متوسط (hdc) پایه کوتاه (sc) بافت نامرئی (sl st) نیمه عقبی حلقه زنجیره (BL) بافت برجسته از جلو (fp) بافت خوشه ای (dc3tog) بافت حبابی (۳dc cluster) آموزش گردبافی آموزش تغییر رنگ نخ

این موتیف یک مربع ۱۰ سانتی متری است که برای بافت هر موتیف حدودا به ۲۰ متر نخ نیاز است که اگر هر دور موتیف را با یک رنگ ببافید بسیار زیباتر خواهد بود. مثلا در موتیفی که در تصویر می بینید از رنگ های صورتی روشن و تیره، سبز روشن و سرخابی و آبی فیروزه ای استفاده شده است. به همین دلیل در انتهای هر دور ما نخ را گره زده و داخل بافت پنهان می کنیم و با رنگ جدید دور بعد را شروع می کنیم.

شروع بافت:

دور ۱ :

دور اول از یک دایره تشکیل شده است. همانطور که در آموزش گردبافی توضیح دادیم، ابتدا یک حلقه جادویی بسازید سپس ۳ زنجیره روی هم بزنید (اولین زنجیره به دور حلقه و ۲ زنجیره دیگر روی زنجیره اول). این ۳ زنجیره اولین پایه بلند را تشکیل می دهند. سپس ۱۱ پایه بلند به دور حلقه ببافید (جمعا ۱۲ پایه بلند به دور حلقه داریم).

حالا حلقه را کشیده تا جمع شود و سپس با یک بافت نامرئی انتهای کار را به زنجیره سومی که در ابتدا زده بودیم وصل می کنیم.

سپس نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

دور ۲ :

رنگ نخ را تغییر داده و به نیمه عقبی یکی از دانه ها متصل کنید. سپس ۲ زنجیره ببافید (به عنوان اولین پایه ساده). حالا یک پایه ساده مجددا در نیمه عقبی همان دانه ای که زنجیره ها را بافته بودید ببافید یعنی ۲ پایه ساده در یک نقطه.

به همین ترتیب به نیمه عقبی تمام دانه ها ۲ پایه ساده ببافید که درنتیجه جمعا تعداد پایه ساده ها دورتادور کار به ۲۴ عدد می رسد.

سپس با یک بافت نامرئی انتهای دور را به ابتدای آن وصل کنید. سپس نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، حالت گلی که در دور اول (صورتی روشن) ایجاد شده بخاطر همین است که پایه ساده ها را در دور دوم بجای اینکه در هر دانه بزنیم در نیمه عقبی دانه ها زده ایم. (در تصویر راست نیمه جلویی دانه ها را که به شکل گل در آمده مشخص کرده ام).

آموزش موتیف مربعی شماره 2

دور ۳ :

این دور از ۸ گلبرگ تشکیل شده است که کار ما را در نهایت شبیه به یک گل می کند. هر گلبرگ از سه مرحله زیر تشکیل شده است که در ۳ دانه متوالی بافته می شوند.

ابتدا رنگ نخ را تغییر دهید و آن را به یکی از دانه ها متصل کنید.

۱) سپس یک پایه ساده و بعد یک پایه بلند در دانه بعدی بزنید (یعنی در دانه ای که بعد از محل اتصال نخ قرار گرفته یک پایه ساده و یک پایه بلند بزنید، هر دو در همان دانه).

۲) حالا در دانه بعدی ابتدا یک پایه بلند و بعد یک پایه ساده بزنید. (دقت کنید ترتیب پایه ها عکس مرحله قبل است).

۳) سپس یک بافت نامرئی در دانه بعدی بزنید.

این ۳ مرحله را ۸ بار تکرار کنید. سپس نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

وقتی آخرین گلبرگ را می بافید (گلبرگ هشتم) باید مرحله سوم آن (یعنی بافت نامرئی) دقیقا در همان دانه ای زده شود که ابتدای دور نخ رنگ جدید را متصل کرده بودید.

در انتها دور تادور گل شما ۴۰ دانه خواهد بود که شامل ۱۶ پایه ساده، ۱۶ پایه بلند و ۸ بافت نامرئی است.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

دور ۴ :

نکته : قبل از توضیح این دور باید یک حرکت در قلاب بافی را توضیح دهم. همانطور که می دانید، در هر دور یا رج، هر دانه که نتیجه بافت یک پایه در رج قبل است از دو بخش جلویی و عقبی تشکیل شده است که ما پایه های جدید را یا روی قسمت جلویی دانه، یا قسمت عقبی آن و یا در کل دانه می زنیم. ولی روش چهارمی هم وجود دارد که ما پایه را روی سومین حلقه از پایه دور قبل می زنیم. شاید توضیح و تشخیص این حلقه کمی سخت باشد به همین دلیل سعی کردم در دو تصویر زیر آن را نمایش دهم. (برای مشاهده دقیقتر روی تصویر کلیک کنید).

آموزش موتیف مربعی شماره 2

در تصویر سمت چپ، کار به صورت مورب گرفته شده تا هر سه بخش یک دانه دیده شود و تصویر سمت راست پشت کار است که سومین حلقه از پایه ساده یا بلند رج قبل به خوبی دیده می شود.

خب حالا به توضیح دور ۴ از موتیف می پردازیم:

در این دور می خواهیم موتیفمان را که تا حالا دایره شکل است با یک قاب زیبا به مربع تبدیل کنیم. این دور هم از ۴ مرتبه تکرار مراحل زیر بدست می آید.

ابتدا رنگ جدید نخ را در بالای یکی از گلبرگ ها به دانه ای که حاصل از دومین پایه بلند در دور قبل است وصل کنید.

۱) در دانه حاصل از دومین پایه بلند بالای گلبرگ یک پایه کوتاه بزنید.

۲) ۳ زنجیره ببافید.

۳) حالا در گلبرگ بعدی، یک بافت حبابی در سومین حلقه از دومین پایه بلند این گلبرگ ببافید (همانطور که در نکته بالا اشاره شد). دوباره ۴ زنجیره بافته و مجددا یک بافت حبابی دیگر در همان نقطه قبل ببافید. (در این مرحله گوشه مربع شما شکل می گیرد).

۴) ۳ زنجیره ببافید.

۵) در گلبرگ بعدی، در دانه حاصل از اولین پایه بلند بالای این گلبرگ، یک پایه کوتاه بزنید.

این ۵ مرحله را ۴ بار پشت سر هم تکرار کنید تا به نقطه اولیه این دور باز گردید، مانند تصویر زیر.

سپس ابتدا و انتهای دور را با یک بافت نامرئی به هم وصل کنید. نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

دور ۵ :

حالا می خواهیم قابی را که در دور قبل ساختیم کاملتر و زیباتر کنیم. به گوشه های مربعتان نگاه کنید. بین دو بافت حبابی ۴ زنجیره زده بودیم. پس در یکی از گوشه ها، نخ رنگ جدید را به دور ۴ زنجیره متصل کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید.

۱) به دور ۴ زنجیره در گوشه، ۲ پایه بلند ببافید.

۲) ۲ زنجیره ببافید.

۳) حالا ۲ پایه بلند دیگر به دور ۴ زنجیره در همان گوشه ببافید. (گوشه مربع شما در این دور شکل گرفت)

۴) یک پایه بلند به صورت بافت برجسته از جلو به دور بافت حبابی دور قبل می بافیم.

۵) حالا ۳ پایه بلند به دور ۳ زنجیره دور قبل می بافیم.

۶) سپس به دور هر کدام از پایه کوتاه های دور قبل، یک پایه بلند به صورت بافت برجسته از جلو می بافیم.

۷) حالا ۳ پایه بلند به دور ۳ زنجیره بعدی دور قبل می بافیم.

۸) یک پایه بلند به صورت بافت برجسته از جلو به دور بافت حبابی بعدی در دور قبل می بافیم.

این ۸ مرحله را ۴ بار انجام دهید. سپس ابتدا و انتهای دور را با بافت نامرئی به هم متصل کنید و نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

در تصویر زیر مراحل را مشخص کرده ام.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

دور ۶ :

این بار در گوشه های مربع ۲ زنجیره در دور قبل داشتیم (مرحله ۲ در دور ۵). نخ رنگ جدیدتان را به دور دو زنجیره یکی از این گوشه ها متصل کنید سپس مراحل زیر را ببافید.

۱) به دور دو زنجیره در گوشه دور قبل، ۲ پایه بلند ببافید (همانطور که در آموزش پایه بلند گفتیم می دانید که فقط در شروع دور یا رج، ۳ زنجیره می زنیم که خودش یک پایه بلند محسوب می شود، اگر بخاطر ندارید به آموزش پایه بلند مراجعه کنید).

۲) ۲ زنجیره ببافید.

۳) ۲ پایه بلند دیگر به دور دو زنجیره در گوشه، ببافید (گوشه مربع شما در این دور شکل گرفت).

۴) ۲ زنجیره ببافید.

۵) ۱ دانه را جا انداخته و در ۳ دانه بعدی یک بافت خوشه ای ببافید.

۶) مراحل ۴ و ۵ را چهار مرتبه انجام دهید.

۷) ۲ زنجیره ببافید.

در پایان مرحله ۷ دوباره به مرحله ۱ بازگردید و این مراحل را ۴ بار تکرار کنید تا به ابتدای بافت در این دور باز گردید. سپس ابتدا و انتهای دور را با بافت نامرئی به هم متصل کنید و نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

در تصویر زیر مراحل را می توانید مشاهده کنید.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

دور ۷ :

در گوشه های مربع این بار هم ۲ زنجیره در دور قبل داریم (مرحله ۲ در دور ۶). نخ رنگ جدیدتان را به دور دو زنجیره یکی از این گوشه ها متصل کنید سپس مراحل زیر را ببافید.

۱) به دور دو زنجیره در گوشه دور قبل، ۲ پایه بلند ببافید.

۲) ۲ زنجیره ببافید.

۳) ۲ پایه بلند دیگر به دور دو زنجیره در گوشه، ببافید (گوشه مربع شما در این دور شکل گرفت).

۴) در هر کدام از دو دانه بعدی (حاصل از دو پایه بلند در دور قبل)، یک پایه بلند ببافید.

۵) به دور دو زنجیره بعدی (در دور قبل)، ۲ پایه بلند ببافید.

۶) یک پایه بلند به صورت بافت برجسته از جلو به دور بافت خوشه ای دور قبل می بافیم.

۷) مراحل ۵ و ۶ را مجموعا ۴ بار انجام می دهیم.

۸) به دور دو زنجیره بعدی (در دور قبل)، ۲ پایه بلند ببافید.

۹) در هر کدام از دو دانه بعدی (حاصل از دو پایه بلند در دور قبل)، یک پایه بلند ببافید.

در پایان مرحله ۹ دوباره به مرحله ۱ بازگردید و این مراحل را ۴ بار تکرار کنید تا به ابتدای بافت در این دور باز گردید. سپس ابتدا و انتهای دور را با بافت نامرئی به هم متصل کنید و نخ را با یک گره محکم کنید و دنباله نخ را با سوزن در داخل بافت پنهان کنید.

در تصویر زیر مراحل را می توانید مشاهده کنید.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

موتیف ما تکمیل شد. به نظر من این موتیف یکی از زیباترین موتیف هایی است که تابحال دیده ام. اگر به تعداد زیاد از آن درست کنید یا با موتیف های دیگر ترکیبش کنید (مانند تصویر زیر که این موتیف را در کنار موتیف شماره ۳ می بینید)، یک روتختی زیبا خواهید داشت. البته تمام کاربردهایی که برای موتیف شماره ۱ گفتیم را با هر موتیف دیگری هم می توانید اجرا کنید.

آموزش موتیف مربعی شماره 2

” به پایان آمد این دفتر ….”