حتما شما هم موقع بافت با قلاب به این مورد برخورد کرده اید که چجوری باید رنگ نخ را تغییر دهید و با رنگ جدید به بافتتان ادامه دهید یا بعد از اینکه تغییر رنگ انجام شد اضافی نخ ها را چه کار کنید. در این پست تمام نکات مربوط به تغییر رنگ نخ و اتصال آن به بافت را آموزش می دهم و در پست بعدی هم روش پنهان کردن اضافی نخ ها را به طوریکه حتی در اثر شست و شو هم باز نشود آموزش می دهم.

با کلیک بر روی تصاویر آنها را در سایز بزرگتر ببینید و با کلیک بر روی کلمات نارنجی رنگ می توانید آموزش مربوط به آنها را بخوانید.

۱) اتمام بافت و سپس شروع بافت با رنگ جدید از هر نقطه دلخواه

حالت اول که بسیار پرکاربرد و آسان هم هست زمانی رخ می دهد که شما قصد دارید رج یا دور را در یک جا تمام کنید و رج بعدی را با رنگ جدید از جای دیگری شروع کنید. البته حتی اگر نخواهید کار خود را از نقطه دیگری هم ادامه دهید باز هم می توانید از این روش استفاده کنید ولی شاید خیلی منطقی نباشد و بهتر باشد از روش های بعدی که در ادامه توضیح خواهم داد استفاده کنید.

در این روش می خواهیم از بافت نامرئی برای اتصال نخمان در یک نقطه دلخواه استفاده کنیم. پس ابتدا باید با یک گره مطابق مراحلی که در ادامه می گویم رج فعلی را پایان دهیم و اضافی نخ را قطع کنیم سپس نخ جدید را در نقطه دلخواه متصل کنیم.

گره پایان کار:

وقتی کار بافت شما تمام می شود یا زمانی که قصد دارید بافتن را از نقطه دیگری شروع کنید، یکی از روش ها این است که انتهای کارتان را گره بزنید. این گره بسیار آسان است ولی چون ممکن است احیانا دوست عزیزی بلد نباشد روی تصاویر زیر توضیح می دهم.

۱) مثلا در شکل ۱ به پایان رج رسیده ایم و می خواهیم نخ را قطع کنیم.

۲) پس یک زنجیره میزنیم.

۳) حلقه ی زنجیره را کمی میکشیم که بلندتر شود سپس اضافی نخ را می بریم.

۴) حالا حلقه را انقدر می کشیم تا نخ آزاد شود بعد نخ را انقدر می کشیم تا گره سفت شود.

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

اتصال نخ با بافت نامرئی به نقطه دلخواه:

بعد از گره زدن انتهای کار، می خواهیم با یک رنگ جدید از یک نقطه دلخواه شروع به بافت کنیم. یک روش استفاده از بافت نامرئی است. مثلا در تصاویر زیر یک دایره بافته ایم و وقتی به انتهای دور رسیده ایم نخ را گره زده و درون کار پنهان کرده ایم. حالا می خواهیم با رنگ سفید یک دور جدید را شروع کنیم. پس مراحل زیر را انجام می دهیم:

۱) ابتدا یک گره ابتدای شروع به بافت را به دور قلابتان بزنید (یک حلقه روی قلاب تشکیل می شود).

۲) نوک قلاب را در نقطه ای که می خواهید رنگ جدید متصل شود وارد کنید.

۳) دنباله نخ جدید را با قلاب از پشت کار گرفته

۴) و سپس از داخل حلقه ای که روی قلابتان هست (یعنی همان گره ابتدای بافت که در مرحله ۱ زدید) بیرون بکشید تا بافت نامرئی شکل بگیرد. در این مرحله اتصال نخ به وسیله بافت نامرئی تکمیل شد و ادامه بافت را به هر صورت که می خواهید طبق نقشه بافتتان می توانید ادامه دهید.

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

۲) شروع بافت با رنگ جدید از ادامه رنگ قبل

در حالت دوم ممکن است در وسط یک رج یا انتهای آن بخواهیم بدون اینکه نخ فعلی را گره بزنیم، رج یا دور را با یک رنگ جدید ادامه دهیم. یعنی تفاوت این حالت با حالت قبل این است که دیگه قصد نداریم از یک نقطه جدید کار را شروع کنیم بلکه می خواهیم از همان جایی که هستیم کارمان را با رنگ جدید ادامه دهیم مانند تصویر زیر.

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

در این حالت کافی است آخرین پایه را تا یک مرحله مانده به اتمام آن پیش ببریم و سپس مرحله آخر آن را با رنگ جدید به پایان برسانیم. من که خودم اینطوری متوجه نمی شوم پس این کار را برای سه پایه پرکاربرد یعنی پایه کوتاه، متوسط و بلند با تصویر نشان می دهم، مطمینم به این ترتیب برای پایه های دیگر هم خودتان به راحتی بتوانید تغییر رنگ را ایجاد کنید.

تغییر رنگ در پایه کوتاه:

خب فرض کنید مانند تصاویر زیر با رنگ آبی چند رج بافته اید و حالا می خواهید در وسط رج رنگ نخ را به بنفش تغییر دهید. نکته اینجاست که آخرین پایه ای که می خواهید با رنگ آبی بزنید پایه کوتاه است پس :

۱) برای زدن آخرین پایه کوتاه، قلاب را در دانه کناری داخل کنید.

۲) نخ را از پشت کار گرفته بیرون بکشید، حالا دو حلقه روی قلاب دارید (مرحله یکی مانده به آخر در پایه کوتاه).

۳) حالا مرحله آخر پایه کوتاه را با رنگ بنفش انجام دهید. یعنی نخ جدید را با قلاب بگیرید،

۴) و از داخل دو حلقه روی قلابتان بیرون بکشید.

۵) حالا بافت را تا انتها با رنگ جدید (بنفش) ادامه دهید.

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

حالا نخ اول یعنی آبی را حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت گذاشته و اضافی آن را می برید. حتما برایتان این سوال پیش می آید که حالا باید با این نخ های اضافی پشت کار چه کنیم که هم بافت باز نشود و هم این نخ ها دیده نشوند. این مورد را می توانید در پست مربوط به پنهان کردن اضافی نخ بعد از تغییر رنگ مشاهده کنید.

تغییر رنگ در پایه ساده یا متوسط :

حالا اگر آخرین پایه ای که می خواهید با رنگ آبی ببافید پایه ساده باشد، برای تغییر رنگ باید به این ترتیب عمل کنید:

۱) پایه ساده را تا مرحله یکی مانده به آخر پیش ببرید یعنی تا جایی که ۳ حلقه روی قلاب تشکیل می شود.

۲) سپس در مرحله آخر این پایه، بجای نخ آبی، نخ جدید یعنی بنفش را با قلاب بگیرید

۳) و از داخل هر سه حلقه بیرون بکشید.

۴) سپس بقیه بافت را با نخ بنفش ادامه دهید.

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

تغییر رنگ در پایه بلند :

به عنوان آخرین نمونه پایه بلند را هم توضیح می دهم. اگر آخرین پایه ای که می خواهید با رنگ آبی ببافید پایه بلند باشد، برای تغییر رنگ باید به این ترتیب عمل کنید:

۱) پایه بلند را تا مرحله یکی مانده به آخر پیش ببرید یعنی تا جایی که ۲ حلقه روی قلاب باقی می ماند.

۲) سپس در مرحله آخر این پایه، بجای نخ آبی، نخ جدید یعنی بنفش را با قلاب بگیرید

۳) و از داخل هر دو حلقه بیرون بکشید.

۴) سپس بقیه بافت را با نخ بنفش ادامه دهید.

تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

پس به همین ترتیب آخرین پایه شما از هرنوعی که باشد می توانید رنگ نخ را تغییر دهید.

همانطور که گفتم در پست بعد نحوه پنهان کردن اضافی نخ ها را نیز توضیح می دهم.

“به پایان آمد این دفتر …”