سلام خدمت عزیزان همراه هنربازار که با پیام های زیباتون مارو دلگرم می کنید. در ادامه آموزش موتیف مربعی شماره ۳ که هفته پیش آموزشش را خدمتتان ارائه کردیم، امروز قصد داریم از همان موتیف برای بافت یک کلاه بسیار زیبا که برای همه سنین مناسب است استفاده کنیم. البته شما از هر موتیف دیگری هم میتوانید برای بافت این کلاه استفاده کنید ولی هرچه از رنگ های شادتر و متنوع تر استفاده کنید نتیجه کار شما زیباتر خواهد شد. از طریق لینک زیر می توانید آموزش بافت موتیف ها را مشاهده کنید :

آموزش موتیف مربعی شماره ۳

خب همانطور که در آموزش موتیف ۳ مشاهده کردید، برای بافت این کلاه نیاز به موتیف در حالت مربعی، مثلثی و ذوزنقه داشتیم که مفصلا درباره بافت هرکدام صحبت کردیم. در تصویر زیر تعداد مورد نیاز از هر موتیف را مشاهده می کنید. ما برای زیباتر شدن کلاهمان از دورنگ طوسی روشن و طوسی تیره برای بافت موتیف ها استفاده کرده ایم. پس شما هم با توجه به تعداد گفته شده در تصویر زیر موتیف هایتان را آماده کنید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

همانطور که در تصویر بالا می بینید علاوه بر موتیف های مربعی، مثلثی و ذوزنقه، یک بافت مثلثی بسیار کوچک هم نیاز داریم که با حروف D و E نشان داده شده است. در ادامه ابتدا طریقه بافت این قطعه را هم توضیح می دهیم و سپس می رویم سراغ اتصال موتیف ها. با ما همراه باشید.

آموزش های مورد نیاز :

زنجیره بافت نامرئی پایه کوتاه پایه بلند دوتا یکی کردن با پایه بلند دوتا یکی کردن با پایه کوتاه بافت برجسته از جلو و پشت تغییر رنگ نخ در قلاب بافی

بافت قطعه D و E :

۱) ابتدا ۱۳ زنجیره ببافید.

۲) در سومین دانه یک پایه کوتاه بزنید، ۳ دانه را نبافته رها کنید سپس در دانه چهارم، ۴ پایه بلند بزنید (هر ۴ تا در یک نقطه)، ۳ زنجیره ببافید، ۴ پایه بلند در دانه بعدی بزنید، ۳ دانه را نبافته رها کنید، ۱ پایه کوتاه در دانه بعدی بزنید، ۱ پایه کوتاه دیگر در آخرین دانه بزنید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

۳) در این رج ابتدا ۲ زنجیره ببافید، سپس در هر دانه تا انتهای رج یک پایه کوتاه ببافید به جز دانه وسط از ۳ زنجیره رج قبل که باید در آن ۳ پایه کوتاه ببافید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

اتصال موتیف ها :

خب دوستای خوبم بعد از اینکه به تعدادی که گفتیم از موتیف ها بافتیم نوبت میرسه به اتصال قطعات به هم. برای این کلاه نیاز به یک دایره و یک حلقه مطابق الگوی زیر داریم. در شکل زیر به خوبی می توانید محل استفاده از هر موتیف را مشاهده کنید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

حالا مطابق الگوی بالا، ابتدا قطعات را در نوارهای عمودی مانند تصویر زیر به هم وصل می کنیم.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

برای اتصال موتیف ها، هم می توانید از نخ و سوزن استفاده کنید که قبلا آموزش داده ایم و هم می توانید آنها را به هم ببافید. اینبار ما از بافت پایه کوتاه برای اتصال موتیف ها به هم استفاده کرده ایم.

۱) برای این کار باید ابتدا نخ را با یک گره ابتدای بافت به قلابتان متصل کنید و سپس دو قطعه موتیف را روی هم قرار دهید به طوری که روی موتیف ها به سمت هم باشد و قلاب را در دانه ابتدای دو موتیف مانند تصویر زیر وارد کنید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

۲) حالا یک پایه کوتاه ببافید و به همین ترتیب در تک تک دانه های دو موتیف روبروی هم، یک پایه کوتاه ببافید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

۳) این کار را تا انتهای ضلع موتیف ها ادامه دهید و در انتها، نخ را گره بزنید و اضافی نخ را بریده درون بافت پنهان کنید. وقتی دو موتیف را از هم باز کنید بافت اتصالی شما به شکل زیر شده است.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

پس از اتصال ردیف های عمودی موتیف ها، حالا ردیف ها را روی هم قرار داده و با پایه کوتاه مانند قبل به هم می بافیم تا دایره ما شکل بگیرد.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

برای ساخت حلقه هم، بقیه قطعات را مطابق با الگوی بالا به هم متصل کنید. حلقه تشکیل شده به شکل زیر خواهد بود.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

حالا دایره و حلقه را روی هم قرار دهید و دورتادور آنها را با پایه کوتاه به هم ببافید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

بافت کشباف کلاه :

خب کلاه ما حالا احتیاج به چندسانت کشباف در قسمت داخلی حلقه دارد. پس مراحل را به ترتیبی که در ادامه توضیح می دهم دنبال کنید:

۱) دور اول : همانطور که در تصویر حلقه می بینید، دایره داخلی حلقه از اضلاع ۴ موتیف A و ۴ موتیف C تشکیل شده است. پس نخ طوسی روشن را در وسط ضلع یکی از موتیف های A با بافت نامرئی متصل کنید و سپس شروع کنید و در هر دانه از محیط دایره یک پایه کوتاه ببافید. به این ترتیب در ضلع هر موتیف A شما ۱۷ پایه کوتاه خواهید بافت و در ضلع موتیف C نیز ۱۴ پایه کوتاه می بافید. در نقاط اتصال دو موتیف به هم نیز از بافت دوتا یکی کردن با پایه کوتاه استفاده کنید که ۸ عدد از این بافت هم در نقاط اتصال خواهیم داشت. در نتیجه مجموعا ۱۳۲ پایه کوتاه دورتادور دایره میزنیم. در آخر هم با یک بافت نامرئی رج را به پایان می رسانیم.

۲) دور دوم : در دور دوم ابتدا ۲ زنجیره ببافید سپس یک بافت پایه بلند به صورت بافت برجسته از جلو مانند تصویر زیر ببافید. همانطور که جهت فلش نشان می دهد پس از اینکه یک بار نخ را روی قلاب حلقه کردید باید نوک قلاب را در مسیر فلش در جلوی پایه کوتاه رج قبل وارد کنید و نخ را گرفته و بیرون بکشید و سپس هر سه حلقه روی قلاب را مانند بافت پایه بلند یکی کنید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

کلاه موتیفی بسیار زیبا

کلاه موتیفی بسیار زیبا

در دانه بعدی باید یک بافت پایه بلند به صورت بافت برجسته از پشت ببافید. باز هم به جهت فلش در تصویر زیر دقت کنید. این بار قلاب را باید از پشت داخل کنید و یک پایه بلند ببافید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

کلاه موتیفی بسیار زیبا

کلاه موتیفی بسیار زیبا

به همین ترتیب تا انتهای دور دوم، تمام دانه ها را به صورت یکی درمیان برجسته از جلو و برجسته از پشت ببافید.

۳) دور ۳، ۴ و ۵ : برای بافت یک کلاه سایز مدیوم (M) که حدودا دور سر شخص بین ۵۶ تا ۵۷ سانتی متر است، دور ۳ و ۴ و ۵ مشابه دور ۲ بافته می شود.

چنانچه دور سر شخص از ۵۶ سانت کوچکتر باشد باید در دور سوم، ۸ الی ۱۶ کاهش دانه انجام دهیم تا کشباف ما مناسب سر فرد شود. برای کاهش دانه ها می توانید به آموزش دوتا یکی کردن با پایه بلند مراجعه کنید.

دقت کنید فاصله دوتا یکی کردن هایتان برابر باشد تا کشباف به صورت یکنواخت کوچک شود. پس از کاهش در رج ۳، رج های ۴ و ۵ به صورت عادی مانند رج ۲ بافته می شوند.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

۴) دور ۶ : برای اتمام کشباف و برای اینکه کشباف ما زیباتر دیده شود، دور ششم را مانند دور ۲ می بافیم با این تفاوت که بافت های برجسته را با پایه کوتاه انجام می دهیم. یعنی عینا مانند دور ۲ به صورت یکی درمیان بافت برجسته از رو با پایه کوتاه و بافت برجسته از زیر با پایه کوتاه انجام می دهیم.

به این ترتیب کلاه زیبای ما به پایان می رسد. در تصاویر زیر کلاه را از بالا و پایین مشاهده می کنید.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

کلاه موتیفی بسیار زیبا

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. منتظر تصاویر زیبای شما از بافتهایتان هستیم.

کلاه موتیفی بسیار زیبا

” به پایان آمد این دفتر …”