کلیه آزمایشگاهی در فاز حیوانی جواب داد


محققان انگلیسی برای نخستین بار موفق شدند مینی کلیه رشد یافته از سلول های بنیادی انسانی را به جای پتری دیش، در بدن…

کلیه آزمایشگاهی در فاز حیوانی جواب داد

برای نخستین بار در جهان:

کلیه آزمایشگاهی در فاز حیوانی جواب داد
سیناپرس: محققان انگلیسی برای نخستین بار موفق شدند مینی کلیه رشد یافته از سلول های بنیادی انسانی را به جای پتری دیش، در بدن موش رشد دهند.

در جهان، بیش از 2 میلیون نفر به دلیل نارسایی کلیه مجبور به دیالیز یا پیوند کلیه هستند و سالانه 2 میلیون نفر نیز به دلیل محروم بودن از این درمان‌ها، جان خود را از دست می‌دهند. تلاش‌های اخیر برای تولید کلیه مصنوعی در محیط آزمایشگاه، با هدف تولید اندام مصنوعی قابل پیوند در بدن انسان انجام می‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه منچستر (انگلیس) برای نخستین بار موفق شدند مینی کلیه عملکردی انسان که قادر به فیلتر کردن خون برای تولید ادرار است را در بدن یک موجود زنده - موش - رشد دهند.

پروفسور سوزان کیمبر (Susan Kimber)، از دانشکده زیست‌شناسی، پزشکی و سلامت دانشگاه منچستر و سرپرست گروه تحقیقاتی گفت: برای نخستین بار در جهان توانستیم با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی، مینی کلیه‌ای را در یک محیط زنده رشد دهیم که بالغ‌تر و کامل‌تر از نمونه‌های قبلی است. این مینی کلیه دارای عروق خونی انسانی بوده و می‌تواند خون بدن میزبان را فیلتر کند.

کلیه آزمایشگاهی در فاز حیوانی جواب داد

(برش مقطعی از نفرون عملکردی رشد یافته توسط محققان، تصویر: University of Manchester)

محققان در این مطالعه نشان دادند که رنگ فلورسنت تزریق شده به موش، پس از فیلتر و جداسازی از خون، وارد لوله‌های کلیه شد. وظیفه اصلی این لوله‌ها در کلیه، باز جذب (reabsorb) انتخابی مولکول‌های کلیدی و به‌طور عمده، نمک‌ها و همچنین گلوکز است.

کیمبر تأکید کرد: ما تنها موفق به تولید چند صد نفرون (nephron)، ساختارهای شاخه مانند کلیه که وظیفه فیلتر کردن خون را بر عهده دارند، شدیم؛ درحالی‌که در کلیه انسان میلیون‌ها نفرون وجود دارد. بااین‌حال، نفرون های رشد یافته از تمامی عناصر موردنیاز شامل جریان یافتن خون تا باز جذب و دفع مواد زائد از طریق ادرار برخوردار هستند.

این دستاورد، گام بسیار مهمی در مسیر استفاده از سلول‌های بنیادی برای بازسازی و حتی تولید کلیه جدید برای بیماران دچار نارسایی کلیه محسوب می‌شود.

نتایج این دستاورد مهم در مجله Stem Cell Reports منتشر شد.

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403