سبد قلبی شکل


  بافت این سبد زیاد آسان نیست. دقت و حوصله فراوان می خواهد. از این سبد جهت مصارف تزئینی : جای شکلات، روی میز آرایش ، ……. می توان استفاده نمود. وسایل لازم: – کاموای رنگی برای سبد، قلاب بافت های بکار رفته: زنجیره، پایه نیم دوبل ، پایه دوبل، شلال یا بخیه ،پایه کوتاه […]

سبد قلبی شکل

بافت این سبد زیاد آسان نیست. دقت و حوصله فراوان می خواهد. از این سبد جهت مصارف تزئینی : جای شکلات، روی میز آرایش ، ……. می توان استفاده نمود.

وسایل لازم:

– کاموای رنگی برای سبد، قلاب

بافت های بکار رفته: زنجیره، پایه نیم دوبل ، پایه دوبل، شلال یا بخیه ،پایه کوتاه معکوس ( این بافت معمولا برای حاشیه بکار می رود و بافت زیبایی است. در حالیکه سمت راست کار به سمت شماست در اینجا پشت کار، از چپ به راست می بافید: ابتدا قلاب را داخل دانه ی سمت راستی می کنید و سپس کاموا را با قلاب گرفته و از داخل هر دو حلقه ی روی قلاب عبور می دهید.)

دستورالعمل بافت

دور 1: یک حلقه ی طلایی ببافید.

دور 2: یک زنجیره ببافید( این زنجیره را جزء دانه ها به حساب نیاورید)، در داخل حلقه 4 عدد پایه نیم دوبل، 3 پایه دوبل، یک زنجیره ببافید و توسط شلال آن را به حلقه متصل سازید.سپس یک زنجیره ببافید و در داخل حلقه 3 پایه دوبل، 3 پایه نیم دوبل ببافید و توسط شلال آن را به اولین پایه ی نیم دوبل متصل نمایید.سپس انتهای کاموا را بکشید تا حلقه جادویی کاملا محکم شود.( تا اینجا 16 دانه دارید.)

تا همین جا شکل قلب درست شده است. در هر طرف قلب 8 دانه دارید. حتما چک کنید که اشتباه ادامه ندهید.

دور 3: یک زنجیره ببافید( این زنجیره را جزء دانه ها به حساب نیاورید)، در همان دانه ی اتصالی یک پایه نیم دوبل ببافید..در هر کدام از سه دانه ی بعدی یک پایه نیم دوبل ببافید. در دانه ی بعدی یک پایه دوبل ببافید، در دانه بعدی 2 پایه دوبل ببافید.در دانه ی بعدی 3 پایه ی دوبل ببافید. یک زنجیره ببافید.به شلال دور قبل رسیدید ، در آن یک شلال ببافید. سپس یک زنجیره ببافید. در دانه ی بعدی 3 پایه بلند، در بعدی 2 پایه بلند، در بعدی 1 پایه دوبل ، درهرکدام از سه دانه ی بعدی 1 پایه ی نیم دوبل ببافید. یک دانه را نبافید .توسط شلال به دانه ی بعدی متصل نمایید. ( تا اینجا 22 دانه دارید.)

دور 4: یک زنجیره ببافید( این زنجیره را جزء دانه ها به حساب نیاورید)، در همان دانه ی اتصالی یک پایه نیم دوبل ببافید. در هر کدام از پنج دانه ی بعدی یک پایه نیم دوبل ببافید. در دانه ی بعدی یک پایه دوبل ببافید، در دانه بعدی 2 پایه دوبل ببافید.در دانه ی بعدی 3 پایه ی دوبل ببافید. در بعدی دو پایه ی نیم دوبل ببافید.یک زنجیره ببافید.به شلال دور قبل رسیدید ، در آن یک شلال ببافید.سپس یک زنجیره ببافید. در دانه ی بعدی 2 پایه نیم دوبل ، در بعدی 3 پایه دوبل، در بعدی 2 پایه دوبل ، در بعدی 1 پایه ی دوبل درهرکدام از پنج دانه ی بعدی 1 پایه ی نیم دوبل ببافید. توسط شلال متصل نمایید. ( تا اینجا 30 دانه دارید.)

دور 5: یک زنجیره ببافید( این زنجیره را جزء دانه ها به حساب نیاورید)، در همان دانه ی اتصالی یک پایه نیم دوبل ببافید.در هر کدام از شش دانه ی بعدی یک پایه نیم دوبل ببافید. در دانه ی بعدی دو پایه نیم دوبل ببافید، در هر کدام از سه دانه بعدی 2 پایه دوبل ببافید.در دانه ی بعدی 3 پایه ی دوبل ببافید. در هر کدام از دو دانه بعدی یک پایه ی نیم دوبل ببافید.یک زنجیره ببافید.به شلال دور قبل رسیدید ، در آن یک شلال ببافید.سپس یک زنجیره ببافید. در هر کدام از دو دانه ی بعدی یک پایه نیم دوبل ببافید.، در بعدی 3 پایه دوبل، در هرکدام از سه دانه بعدی 2 پایه دوبل ، در بعدی 2 پایه ی نیم دوبل ودرهرکدام از شش دانه ی بعدی 1 پایه ی نیم دوبل ببافید. توسط شلال متصل نمایید. ( تا اینجا 42 دانه دارید.)

دور6 : یک زنجیره ببافید( این زنجیره را جزء دانه ها به حساب نیاورید)، در همان دانه ی اتصالی یک پایه دوبل ببافید.در هر کدام از 19دانه ی بعدی یک پایه دوبل ببافید. در فضای ایجاد شده بوسیله ی زنجیره یک پایه دوبل ببافید. شلال را نبافید. در فضای ایجاد شده بوسیله ی زنجیره یک پایه دوبل ببافید. در هر کدام از 19دانه ی بعدی یک پایه دوبل ببافید . با شلال متصل نمایید.. ( تا اینجا 41 دانه دارید.)

برگردید

دور 7: یک زنجیره ببافید.در شلال یک پایه دوبل ببافید.یک زنجیره ببافید.دو دانه را نبافید. * در دانه بعدی یک پایه دوبل ببافید.در دانه ی قبلی دانه ای که هم اکنون بافتید ، یک پایه دوبل ببافید. یک زنجیره ببافید ، دو دانه را نبافید.* قسمت بین دو ستاره را تکرار نمایید. توسط شلال به اولین دانه بعد وصل نمایید . (41 دانه دارید ) در این قسمت حفره هایی در اطراف کار ایجاد می شود. که می توانید برای تزئین از داخل آن نوار تزئینی رد کنید.

برنگردید

دور 8: در هر دانه یک پایه کوتاه معکوس ببافید. توسط شلال به اولین دانه بعد وصل نمایید. (41 دانه دارید.)

کاموا را کور کنید.

سبد کامل شد.

جهت محکم شدن بیشتر سبد می توانید یک قاشق مربا خوری چسب چوب و یک فنجان آب را کاملا مخلوط نموده و سبد را کاملا به آن آغشته نمایید . سپس در داخل یک آبکش قرار دهید تا مایع به تدریج از آن خارج شود. ( اصلا نچلانید.) تقریبا 3 روز طول می کشد که خشک و سفت شود کاموا بتدریج به رنگ اولیه ی خود بر می گردد. در روز آخر آن را با دست شکل دهید تا کاملا شبیه قلب شود.

توجه:چسب چوب را از فروشگاه های خرازی هم می توانید تهیه نمایید. و لازم است که بدانید حلال آن آب می باشد لذا اگر در جایی بریزد به راحتی با آب تمیز می شود.

با نوار های تزئینی و یا ربان هم می توانید آن را ببافید که در آنصورت نیازی به چسب نیست . زیرا خودش محکم و شکیل خواهد شد. سبد زیر کار خودم است. اگر سوالی بود در خدمتم. موفق باشید.

زحمت بافت و ترجمه این کار رو دوست عزیزم نوشین جان کشیدند.

سبد قلبی شکلسبد قلبی شکلسبد قلبی شکل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قلاب بافی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی عجیب طالبان از یک سلاح جنگی؛ تولید وطنی افغانستان با بُشکه!