دلایل اصلی به سختی خوابیدن افراد مسن


با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و این موضوع زمینه ابتلا به انواع بیماری ها می باشد. برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، افسردگی، آرتروز باعث ایجاد مشکل در خواب افراد سالمند می شود. در این مقاله از دکتر سلام به دلایل اصلی به سختی خوابیدن افراد مسن پرداخته ایم. […]

دلایل اصلی به سختی خوابیدن افراد مسن

با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و این موضوع زمینه ابتلا به انواع بیماری ها می باشد. برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، افسردگی، آرتروز باعث ایجاد مشکل در خواب افراد سالمند می شود. در این مقاله از دکتر سلام به دلایل اصلی به سختی خوابیدن افراد مسن پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

مشکلات خواب بیش از آن که یک ناراحتی باشند، تهدیدی برای سلامتی و طول عمر هستند. طبق مطالعاتی متعدد، کمبود خواب عمیق در افراد مسن به‌طور مستقیم به مشکلات مغزی و مشکلات حافظه‌ای منجر می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی‌های دوران سالمندی آشنا می‌شویم:

بیولوژی

ریتم‌های دورانی یا دوره‌های خواب و بیداری طبیعی ما در هر ۲۴ ساعت، با گذشت زمان تغییر می‌کنند. مثلا بزرگسالان سالمند تمایل دارند که سرِ شب بخوابند، و معمولا هم صبح زود بیدار می‌شوند.

در بعضی‌ها، این تغییرات ناچیز است: آنها هنوز هم هفت یا هشت ساعت می‌خوابند، فقط نسبت به زمان قبل زودتر به رختخواب می‌روند. اما دیگران، ساعت خواب‌شان بی‌نظم می‌شود و به زور به خواب می‌روند. این به‌ویژه برای افراد مسن بد است: چون هر چه مشکلات خواب ادامه پیدا کند، سخت تر می‌توان به الگوهای نرمال برگشت.

پزشکی

بسیاری از افراد مسن‌تر به دلیل مشکلات جسمانی کیفیت خواب‌شان مختل می‌شود مانند: دیابت، بیماری ریفلاکس معده، بیماری قلبی، دردهای مزمن مثل آرتروز و افسردگی. مصرف دارو نیز می‌تواند خواب را مختل کند.

وضعیت روحی

اضطراب و افسردگی ناشی از موقعیت‌هایی مانند تنهایی، بازنشستگی، از دست دادن یک دوست نزدیک و مشکلات مالی یا سلامتی می‌تواند به‌طور جدی خواب را مختل کند. حتی نگرانی بابت خواب ناکافی، می‌تواند به کم خوابی بیشتر منجر شود. مسلما با ذهن ناراحت، نمی‌توان به خواب راحت رفت.

محیطی

افرادی که به تازگی به خانه سالمندان منتقل شده‌اند یا به کمک پرستار زندگی می‌کنند اغلب راحتی دوران استقلال خود را از دست می‌دهند. در نتیجه کیفیت خواب آنها ممکن است کاهش یابد.

دلایل اصلی به سختی خوابیدن افراد مسن

چگونه در دوران سالمندی، یک خواب خوش داشته باشیم

اگرچه بعضی از جنبه‌های پیری از کنترل ما خارج است، گام‌هایی وجود دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند:

۱. برنامه داشته باشید. نظارت و کنترل ساعات خواب و بیداری، کلید برخورداری از خواب خوب است.

۲. به چیزهای خوب عادت کنید. به آنچه که برای‌تان آرامش بخش است عادت کنید مانند خواندن، نوشتن، یا غوطه‌وری در وان قبل از خواب. سعی کنید دو سه ساعت قبل از خواب دیگر تلویزیون نبینید، چراکه نور آبی سطح ملاتونین مغز را که هورمون مسئول خواب است تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۳. اتاق خواب خود را اختصاصی کنید. اتاق خواب باید فقط خاص خواب باشد. اتاق خواب باید تاریک، سرد و آرام باشد و نیازی به تلویزیون ندارد.

۴. ورزش کنید. فعالیت و تحرک می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی افزایش دهد. فقط یادتان باشد که ورزش باید حداقل سه ساعت با خواب تان فاصله داشته باشد زیرا باعث هوشیاری و تاخیر در خواب می‌شود.

۵. در مورد تغذیه خود هوشمند باشید. خوردن وعده‌های غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب یا خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار، خواب را به تاخیر می‌اندازد. میان‌وعده‌های کوچک برای قبل از خواب می‌توانند مفید باشد. همچنین از خوردن نوشیدنی‌ها در اواخر شب خودداری کنید چون می‌توانند باعث بیداری مکرر برای رفتن به دستشویی شوند.

منبع: تدبیر و امید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت سالمندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403