تحقق آرزوی دیرینه مردم تبریز؛ انتقال پادگان ارتش عملیاتی شد


تحقق آرزوی دیرینه مردم تبریز؛ انتقال پادگان ارتش عملیاتی شد

تبریز- ایرنا- بحث انتقال پادگان لشکر 21 حمزه سیدالشهدای ارتش جمهوری اسلامی در تبریز که از سال ها قبل مطرح و تا مدت ها مسکوت مانده بود، همزمان با هشتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، عملیاتی شد تا آرزوی مردم این شهر محقق شود.

به گزارش ایرنا، در حالیکه طرح انتقال این پادگان از سال 1390 قرار بود اجرایی شود، بنا به دلایلی به سال 1392 موکول شد، اما باز به دلیل مشکلات به وجود آمده بین شهرداری، استانداری و ارتش این امر راه به جائی نبرد و به طور کامل انتقال پادگان مسکوت ماند.
به گفته فرماندهان وقت لشکر 21 حمزه سیدالشهداء، در موضوع انتقال پادگان، درباره تغییر کاربری ماده پنج تناسبی در اختصاص سهم به شهرداری تبریز وجود نداشت و باید این مصوبه اصلاح و طبق قوانین و مقررات و لحاظ حق قانونی ارتش جمهوری اسلامی دوباره به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارسال می شد تا درصدی که شهرداری برای خود از اراضی قابل تغییر کاربری لشکر 21 حمزه اختصاص داده، اصلاح شود.
قرار گرفتن در مرکز شهر و ایجاد ترافیک سنگین و نیز تصمیم کلی برای خروج پادگان های نظامی از محدوده های شهری، از جمله ضرورت های انتقال پادگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در تبریز است که این امر امروز / پنجشنبه/ اجرایی شد تا مسیرگشایی امتداد خیابان ارتش آغاز و زمینه اجرای طرح‌های شهری در محدوده‌های مشخصی از این پادگان کلید بخورد.
انتقال پادگان‌ها از مراکز شهری در راستای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صورت می ‌گیرد که انتقال پادگان تبریز از نخستین طرح‌های مربوط در راسستای عمل به این دستورالعمل است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در این آئین گفت: همه نهادها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی به آحاد مردم و رفع مشکلات آنها تلاش کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم افزود: انقلاب اسلامی برای توجه به آحاد مردم و رفع مشکلات و مسائل کشور با تقدیم هزاران خون شهدای گلگون کفن به سرانجام رسید و ما باید قدردان این نعمت الهی و در خدمت مردم باشیم.
وی، آغاز عملیات اجرایی امتداد خیابان ارتش به کمربندی میانی و شروع مراحل انتقال پادگان ارتش به خارج از شهر را عیدانه ویژه ایام‌الله دهه فجر به شهروندان تبریزی دانست و این اقدام را نتیجه همگرایی و تعامل سازنده بین دستگاه های مختلف برای گره گشائی از مشکلات مردم بیان کرد.
حجت الاسلام آل هاشم یادآور شد: ارتش جمهوری اسلامی و شهرداری تبریز با تعامل سازنده این امکان را برای شهروندان فراهم می کنند که تردد شهروندان در هسته مرکزی شهر با سهولت انجام شود.
وی با انتقاد از رسانه هایی که درباره انتقال پادگان ارتش از هسته مرکزی شهر لفظ های نادرستی به کار می برند، اظهار کرد: به کاربردن برخی عناوین توسط برخی رسانه ها درست نیست.
امام جمعه تبریز تشریح کرد: متاسفانه در برخی از رسانه ها شاهد به کاربردن الفاظ نامناسب در وصف ارتش از جمله عبارت هایی مانند 'ارتش از شهر رفت' هستیم که به هیچ عنوان زیبنده رسانه های تبریز نیست و این کار در حق ارتش جفا است.
به گزارش ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این مراسم اظهار کرد: وظیفه حفاظت و نگهداری از امتداد خیابان ارتش پس از ارتش برعهده شهرداری و شهروندان است و ما باید از همه ظرفیت این مجموعه در راستای توسعه فضای شهری بهره‌مند شویم.
شکور اکبرنژاد افزود: ما باید از ارتش جمهوری اسلامی و لشکر 21 حمزه سیدالشهداء به دلایل مختلفی سپاسگزار باشیم و مسیرگشایی این خیابان و انتقال پادگان نشان از وجود روحیه تعامل و سازنده در ارتشیان است.
وی ادامه داد: از شهرداری تبریز می خواهیم این پروژه را در کمترین زمان به بهره‌ برداری برساند و در اختیار شهروندان قرار دهند.
شهردار تبریز نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح، گفت: عملیاتی ‌شدن طرح بازگشایی مسیر پادگان، نماد بارز و ارزشمند تعامل بین نهادها و دستگاه‌های مختلف اجرایی و در خدمت توسعه اجتماعی شهر است.
ایرج شهین‌باهر اظهار کرد: خرسندیم که به لطف خدا و در نتیجه مجموع همکاری‌ها، پس از سه دهه یکی از مطالبات مهم و قدیمی شهر در آستانه تحقق قرار گفت.
وی با قدردانی از نقش حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، در اجرایی شدن این طرح، افزود: امام ‌جمعه محبوب شهرمان راساً در مورد آغاز عملیات اجرایی پادگان ورود کردند و آغاز این طرح ارزشمند مرهون حمایت ایشان است.
شهین باهربا تاکید بر اینکه تعامل و همکاری باید در مقام عمل محقق شود، گفت: بسیاری از مشکلات شهر نتیجه همکاری کمرنگ بین بخش‌های خدمات‌ رسان است و ارتباطی به هزینه و امکانات ندارد.
وی ادامه داد: همراهی شهرداری و ارتش در خصوص انتقال پادگان و بازگشایی امتداد خیابان ارتش به کمربندی میانی، نمونه برجسته همکاری بین ‌بخشی و در خدمت توسعه شهر است.
شهین باهر، محدودیت مسیرهای تردد را از مشکلات ترافیکی و ساختاری شهر تبریز خواند و یادآور شد: با اجرای این طرح شاهد اتصال شریان‌های شمالی و جنوبی در محدوده مرکزی شهر خواهیم بود و این امر از حیث روان‌ سازی ترافیک و آرامش شهر بسیار سازنده است.
معاون خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در مراسم آغاز انتقال پادگان ارتش، از احداث بزرگترین پارک درون شهری تبریز پس از این انتقال خبر داد و گفت: این پارک در ضلع شمالی خیابان آزادی به مساحت 10 هکتار احداث می شود.
مسعود برزگرجلالی با اشاره به اضافه شدن چهار هزار و 500 متر فضای سبز در حاشیه امتداد خیابان ارتش، افزود: انتقال پادگان از داخل شهر، بسترهای لازم برای توسعه فضای سبز را فراهم می کند.
وی ادامه داد: بهره مندی از درختان قدیمی پادگان ارتش در فضای سبز محدوده شهری زیرساخت های توسعه فضاهای تفریحی را نیز در بردارد.
شهردار منطقه سه تبریز نیز با اشاره به احداث مسیر فضای سبز در محل کنونی پادگان به عرض 55 متر و طول 500 متر، گفت: این عملیات در مدت یک سال و با اعتبار 120 میلیارد ریال اجرا می ‌شود و با اجرای آن محور مهم شمال به جنوب در هسته مرکزی شهر تبریز ‌امتداد خواهد یافت.
مرتضی موحدنیا با اشاره به برخورداری پادگان از فضای سبز مطلوب یادآور شد: با اجرای این طرح، شاهد اضافه ‌شدن بوستان 10 هکتاری به محدوده شهر خواهیم بود.
وی اضافه کرد: یک هکتار از محدوده پادگان نیز صرف ایجاد و احداث ایستگاه مترو، جایگاه سوخت، پارکینگ و سایر فضاهای مشابه خواهد شد.
اراضی پادگان ارتش در تبریز از جمله مکان های تاریخی این شهر است که ساخت اماکن نظامی در آن از دوره رضاشاه آغاز شد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی**انتشار: عزیزی راد
3038/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات