چگونه از مضرات ماهی در امان بمانیم؟


 چگونه از مضرات ماهی در امان بمانیم؟

گوشت ماهی یکی از سالم‌ترین و مغذی‌ترین گوشت‌هاست که فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. اما همین ماده غذایی مفید اگر طبق اصول تغذیه سالم مصرف نشود، برای ما مضر است. برای اینکه بدانید چگونه از مضرات ماهی در امان بمانید با روزچین همراه شوید. ماهی غذایی لذیذ و پر فایده همه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند...

گوشت ماهی یکی از سالم‌ترین و مغذی‌ترین گوشت‌هاست که فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. اما همین ماده غذایی مفید اگر طبق اصول تغذیه سالم مصرف نشود، برای ما مضر است. برای اینکه بدانید چگونه از مضرات ماهی در امان بمانید با روزچین همراه شوید.

ماهی غذایی لذیذ و پر فایده

همه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند مصرف حداقل یک وعده ماهی را در برنامه غذایی هفتگی‌تان قرار دهید تا از خواص آن بی‌بهره نمانید. گوشت ماهی یکی از منابع غنی پروتئین و امگا ۳، روی، فسفر و … است و هضم آن برای دستگاه گوارش راحت است.

به علت اینکه ماهی حاوی ویتامین B است بر سلامت سیستم عصبی تاثیر به سزایی دارد و همچنین در پیشگیری از ابتلا به کم خونی و پوسیدگی دندان، طراوت و شادابی پوست نقش مهمی را ایفا می‌کند. با وجود همه این خواص باید دقت کنید که اگر بدون توجه به اصول تغذیه سالم، ماهی بخورید در معرض مضرات ماهی قرار خواهید گرفت. پس بهتر است درباره مضرات ماهی بیشتر بدانید و با رعایت نکاتی ساده از مضرات آن دور بمانید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به مضرات ماهی

با وجود اینکه خوردن ماهی بسیار توصیه شده است، اما اگر بدون رعایت شرایط مصرف صحیح، ماهی بخورید ممکن است در معرض ابتلا به MS، ضعف شدید، تحلیل قوای جنسی، لک و پیس یا ناراحتی‌های قلبی و عصبی قرار بگیرید. پس باید برای دور ماندن از مضرات ماهی، به یک سری نکات توجه کنید:

با ماهی چی نخوریم؟

اولین نکته برای پیشگری از ابتلا به مضرات ماهی این است که به تداخل آن با مواد غذایی دیگر دقت کنید. اصولا یکی از اصول تغذیه سالم، دقت به تداخلات مضر مواد غذایی است. به زبان ساده یعنی بعضی خوراکی‌ها را با برخی دیگر نباید خورد، چون ترکیباتشان با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و مصرف هم‌زمانشان عوارض بدی به دنبال دارد.

طبع ماهی‌ها معمولا سرد و تر است. پس باید از مصرف مواد غذایی سرد با آن خودداری کرد. هرگز همراه ماهی ماست یا دوغ نخورید. ماست و دوغ طبع سردی دارند و مصرف آنها با ماهی که سرد و تر است باعث غلبه سردی و تری در بدن می‌شود که عوارضی مانند سردی معده و بروز ناراحتی‌های عصبی دارد.

در طب سنتی توصیه شده است که همراه ماهی از خوردن تخم‌مرغ، شیر و گوشت‌های دیگر خودداری کنید، چون مصرف این مواد خوراکی با هم تولید سودا می‌کند و این باعث تشدید بیماری‌هایی مانند افسردگی و یبوست می‌شود. همچنین از خوردن آب همراه ماهی اجتناب کنید.

کی ماهی بخوریم؟

اگر می‌خواهید دچار مضرات ماهی نشوید، ماهی را برای شام نخورید و آن را در وعده ناهارتان قرار دهید. در روایات اسلامی آمده است که خوردن ماهی در شب آن هم بدون مصلحاتش (خرما، گردو، عسل، کنجد، زنجبیل و…) از عوامل تشدید کننده سکته است. بهترین وقت برای خوردن ماهی فصل‌های گرم است.

چاشنی‌های مناسب ماهی

معمولا ماهی را با لیموترش سرو می‌کنند، چون علاوه بر اینکه گوشت ماهی را خوش طعم می‌کند با ویتامین ث که در خود دارد، به جذب آهن ماهی کمک می‌کند. اما به یاد داشته باشید نارنج هم طعم خوبی به ماهی می‌دهد و این میوه ترش هم پیشنهاد شده است.

اگر افرادی که طبع سرد دارند ماهی با لیمو ترش و چاشنی‌های سرد دیگر مانند ترشی‌ها بخورند ممکن است بی‌حال و سست شوند و هضم غذا برایشان دشوار شود. همچنین مصرف ماهی با چاشنی‌های که طبع سرد دارند باعث تشدید بیماری‌های سرد مانند روماتیسم و آلزایمر و افسردگی می‌گردد.

مصلح ماهی را فراموش نکنید

هر غذایی را باید با توجه به طبعش با مصلح آن خورد. یعنی اگر طبع غذایی گرم است، مصلح یا اصلاح کننده طبع آن باید طبع گرمی داشته باشد. مثلا همراه ماهی باید از خرما، زنجبیل، آویشن، گردو و سایر ادویه و چاشنی‌های گرم استفاده کرد.

بهترین چاشنی توصیه شده برای ماهی، آب نارنج و سیر است که طبع گرم سیر و ویتامین ث موجود در نارنج مصلحی مناسب برای ماهی است. مصلح هر غذا باعث تعدیل عوارض جانبی احتمالی و بهبود جذب مواد مفید آن می‌شود.

در خرید ماهی دقت کنید

در مصرف ماهی باید دقت کنید که ماهی آلودگی‌های شیمیایی و باکتریایی نداشته باشد. چون برخی از ماهی‌ها به دلیل زیستگاهشان در معرض آلودگی‌هایی مانند آلودگی به فلزات سنگین هستند. پس ماهی را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

رنگ چشم ماهی، قوام گوشت، بوی پشت باله ماهی و اتصال سفت گوشت از علایم سلامت گوشت ماهی هستند. قبل از خرید ماهی نسبت به انواع ماهی و طبعشان اطلاعات لازم را به دست بیاورید. فراموش نکنید مصرف بیش از حد ماهی هم باعث چاقی و انباشته شدن توده چربی در بدن می‌شود.

از آنجایی که کفه فواید ماهی نسبت به مضراتش بسیار سنگین‌تر است، بهتر است با توجه به طبعتان و کالری مورد نیاز روزانه‌تان با یک متخصص تغذیه درباره میزان مصرف هفتگی ماهی مشورت کنید تا با خیال راحت انواع ماهی سالم و مناسب را طبخ و نوش جان کنید و با رعایت نکاتی که گفته شد از مضرات ماهی دور بمانید و از خواص فراوان آن بهره‌مند شوید.

توصیه روزچین برای مصرف ماهی

▫ افرادی که طبع سرد دارند کمتر ماهی بخورند.
▫ سعی کنید ماهی را سرخ نکنید و آن را در فر، کباب یا به صورت بخارپز میل کنید.
▫ از مصرف ماهی‌هایی مانند کوسه ماهی و مارلین که جیوه بالایی دارند، خودداری کنید.
▫ خانم‌های باردار، خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، و کودکان زیر ۶ سال باید در انتخاب ماهی مناسب و میزان مصرفش دقت بیشتری به خرج دهند. ???

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه غذاهای دریایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین