مینو اخترزند؛ بانویی ایرانی که در سوئد استاندار شد!


مینو اخترزند؛ بانویی ایرانی که در سوئد استاندار شد!

ایرانی‌های زیادی با هدف ادامه تحصیل، کسب مدارج بالاتر و یافتن کار موردعلاقه‌شان، کشورهای پیشرفته را برای ادامه زندگی‌شان انتخاب می‌کنند. سوئد یکی از همین کشورهایی است که پذیرای ایرانیان زیادی بوده است. اما در میان همۀ کسانی که مهاجرت کرده‌اند شاید کمتر پیش بیاید که کسی بتواند منصب مهمی را به دست آورد؛ کاری که خانم مینو اخترزند از پس آن برآمده...

مینو اخترزند؛ بانویی ایرانی که در سوئد استاندار شد!مینو اخترزند

ایرانی‌های زیادی با هدف ادامه تحصیل، کسب مدارج بالاتر و یافتن کار موردعلاقه‌شان، کشورهای پیشرفته را برای ادامه زندگی‌شان انتخاب می‌کنند. سوئد یکی از همین کشورهایی است که پذیرای ایرانیان زیادی بوده است. اما در میان همۀ کسانی که مهاجرت کرده‌اند شاید کمتر پیش بیاید که کسی بتواند منصب مهمی را به دست آورد؛ کاری که خانم مینو اخترزند از پس آن برآمده است. اگر دوست دارید بدانید که این بانوی موفق چه مسیری را طی کرده است، روزچین را همراهی کنید.

زندگی‌نامه مینو اختر زند

مینو اخترزند یکی از بانوان موفق ایرانی است که در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. پدر مینو ارتشی بود. او دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در تهران سپری کرد و در ۱۷ سالگی به استکهلم سوئد مهاجرت کرد. در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۶ شمسی) در رشتۀ مهندسی الکترونیک از دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم (KTH) فارغ‌التحصیل شد. او هم اکنون متأهل است و یک پسر دارد.

فعالیت کاری

مینو اخترزند؛ بانویی ایرانی که در سوئد استاندار شد!

مهندس اخترزند پست‌های مدیریتی گوناگونی را در شرکت انرژی واتن فال را تجربه کرده است. او همچنین مدتی مدیریت کل شورای استانی کار را در شهر اوپسالا برعهده داشته است. اخترزند از فوریه ۲۰۰۸ (بهمن ۱۳۸۶) تاکنون مدیر عامل شرکت راه‌آهن سوئد و همزمان عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم است.

دریافت نشان افتخاری

مینو اخترزند در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۶ شمسی) برنده نشان ممتاز افتخاری بی‌بی خشت شد. این نشان جایزه‎‌ای است که هر سال در سوئد به خانم مدیری داده می‌شود که در طی سال به پرقدرت‌ترین پست مدیریت کشور دست‌ یافته باشد.

سمت استانداری

این بانوی موفق ایرانی در می ۲۰۱۰ (اردیبهشت ۱۳۸۹) به سمت استانداری یونشوپینگ سوئد منصوب شد.در واقع او نخستین ایرانی بود که سمت استانداری را در سوئد به عهده گرفت.

فرهنگ سوئدی-ایرانی مینو اخترزند

مینو اخترزند؛ بانویی ایرانی که در سوئد استاندار شد!

نظر مینو اخترزند را دربارۀ اینکه خود را ایرانی می‌داند یا خیر بخوانید: «زمانی که بیرون هستم و کار می‌کنم، فرهنگم و مدل رئیس‌بودنم سوئدی است؛ چون برای اولین بار در سوئد وارد بازار کار شدم. وقتی کارم تمام می‌شود و به خانه می‌آیم، کاملاً ایرانی هستم. همسرم ایرانی است و در خانه فقط فارسی صحبت می‌کنیم. احساس می‌کنم که ایرانی هستم، من علاقۀ زیادی به غذاهای ایرانی دارم و دوستان ایرانی زیادی هم داریم که با آن‌ها معاشرت می‌کنیم».

سیستم ریاست سوئدی

اخترزند درباره نحوۀ مدیریت خود هم حرف‌های جالبی می‌زند: «سیستم ریاست من سوئدی است. مسئله‌ای که برایم بسیار مهم است و همه از آن باخبر هستند، این است که هرگز بین زن و مرد تفاوتی قائل نمی‌شوم. فقط بازتاب کاری برای من مهم است. تا‌به‌حال نه من با خانم‌ها و آقایانی که با من کار کرده‌اند مشکل داشته‌ام و نه آن‌ها با من مشکل داشته‌اند. همیشه نصف افرادی که استخدام می‌کنیم مرد و نصف دیگر زن هستند. سیاست من این است که خود شخص از‌لحاظ کاری و روحیه مهم است و جنسیت اهمیتی ندارد».

در مقالات بعد در مورد دیگر بانوان موفق ایران و جهان با شما صحبت خواهیم کرد.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
مینو اخترزند؛ بانویی ایرانی که در سوئد استاندار شد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری