نشانه های که خبر از کاهش تستوسترون می دهند


تستوسترون در آقایان در اوایل دوران بلوغ به اوج خود می رسد و با گذشتن از سن 30 سالگی میزان تستوسترون در آقایان به آرامی دچار کاهش می شود. علائمی وجود دارند که خبر از کاهش سطح تستوسترون در آقایان می دهند. در این مقاله از دکتر سلام علائم کاهش تستوسترون را آماده کرده ایم. […]

نشانه های که خبر از کاهش تستوسترون می دهند

تستوسترون در آقایان در اوایل دوران بلوغ به اوج خود می رسد و با گذشتن از سن 30 سالگی میزان تستوسترون در آقایان به آرامی دچار کاهش می شود. علائمی وجود دارند که خبر از کاهش سطح تستوسترون در آقایان می دهند. در این مقاله از دکتر سلام علائم کاهش تستوسترون را آماده کرده ایم. پیشنهاد می کنیم که این مقاله را حتما مطالعه کنید. با ما همراه شوید.

تستوسترون یک هورمون مورد نیاز برای رشد مردان است که در درجه اول در بیضه ها تولید می شود. و مسئول ساخت ماهیچه، توده استخوان، همچنین تولید اسپرم و میل جنسی است. این هورمون الگوی مردانه را در توزیع چاقی، تراکم استخوان و تولید سلول های قرمز خون تحت تاثیر قرار می دهد. فقدان و یا تولید ناکافی تستوسترون به طور مستقیم به دلیل کاهش تولید در بیضه و یا به طور غیر مستقیم به علت عدم تحریک بیضه ها برای تولید تستوسترون توسط غده هیپوفیز که هیپوگنادیسم نام دارد و بیماری نیازمند درمان و معالجه است.

در حالت عادی، تستوسترون در اوایل دوران بلوغ در اوج و با رسیدن به سن 30 سالگی، میزان تستوسترون به آرامی در حدود 1٪ در سال کاهش می یابد این کاهش با افزایش سن طبیعی است. حد پایین سطح تستوسترون در مردان در حدود 300 نانوگرم در هر دسی لیتراست و حد نرمال حدود 1000 – 1200 در هر دسی لیتراست برخی از شرایط ( چاقی، دیابت نوع 2، شرایط پزشکی مزمن ( به ویژه کبد و یا بیماری های کلیوی )، اختلالات هورمونی و عفونت ) می تواند به سطح پایین تستوسترون منجر شود.

علائم تستوسترون پایین عبارتند از :

کاهش میل جنسی
مشکل در دستیابی به ارکشن
کم شدن حجم مایع منی
ریزش مو
خستگی و کمبود انرژی
از دست دادن توده عضلانی
افزایش چربی بدن
کاهش در تراکم استخوان
تغییرات خلقی
تغییر در الگوی خواب

کاهش میل جنسی

تستوسترون نقش مهمی در میل جنسی یک مرد را بازی می کند بسیاری از مردان تجربه کاهش میل جنسی به درجات مختلف دارند با این حال، کسانیکه که تستوسترون پایین دارند کاهش شدید در داشتن تمایل به رابطه جنسی دارند و در طول رابطه جنسی، کمبود تستوسترون رسیدن به اوج لذت جنسی را دشوار می کند.

مشکل در دستیابی به ارکشن

تستوسترون در تحریک جنس مرد و دستیابی به نعوظ کمک می کند تستوسترون به تنهایی سبب ایجاد نعوظ نمی شود اما با تحریک مغز سبب تولید یک مولکول اکسید نیتریک شده که به تحریک نعوظ کمک می کند تستوسترون پایین با بسیاری از شرایط عامل اختلال در نعوظ از جمله ( چاقی، دیابت، تصلب شرایین ) مرتبط است.

کم شدن حجم مایع منی

تستوسترون نقش مهمی در تولید مایع منی دارد مایعی که به تحرک اسپرم کمک می کند. مردان با تستوسترون پایین کاهش در حجم اسپرم خود را در طی انزال اطلاع می دهند.

نشانه های که خبر از کاهش تستوسترون می دهند

ریزش مو

تستوسترون در چند عملکرد بدن از جمله تولید مو نقش ایفا می کند مو یک بخش طبیعی پیری برای بسیاری از مردان است با این حال، مردان با تستوسترون پایین ممکن است از دست دادن موهای بدن و صورت را تجربه کنند.

خستگی و کمبود انرژی

در مردان با تستوسترون پایین خستگی شدید و کاهش قابل توجه در میزان انرژی گزارش شده است اگر شما با وجود داشتن مقدار زیادی خواب، در همه زمان ها خسته هستید و یا اگر رفتن به سالن ورزش یا ورزش برای شما سخت تر شده است شما ممکن است دچار علائمی از کاهش تستوسترون باشید.

از دست دادن توده عضلانی

از آنجا که هورمون تستوسترون نقش مهمی در ساختمان و تقویت عضلات ایفا می کند مردان با تستوسترون پایین ممکن است متوجه کاهش در توده عضلانی و قدرت بدنی، به ویژه در ( بازوها، پاها و یا قفسه سینه ) خود شوند.

افزایش چربی بدن

اگر از دست دادن عضلات به اندازه کافی بد نباشد مردان با تستوسترون پایین افزایش چربی بدن را تجربه کنند اگر چه دلایل این کاملا روشن نیست، تحقیقات نشان داده است که ژن هایی که کنترل درصد چربی بدن را به عهده دارند نیز مسئول گردش سطح هورمون تستوسترون در مردان می باشد.

کاهش در استخوان

تضعیف استخوان به نام پوکی استخوان است که اغلب به عنوان یک بیماری که در زنان اتفاق می افتد با این حال، مردان با تستوسترون پایین به دلیل نبود کمک های تستوسترون در تولید و تقویت استخوان، به پوکی استخوان، گرفتار می شوند مردان با تستوسترون پایین به خصوص سالمندان بیشتر مستعد ابتلا به شکستگی استخوان معمولا در ران، پاها، دنده ها و مچ دست هستند.

تغییرات خلقی

زنان اغلب تغییرات خلق و خوی را ( در زمان افت سطح استروژن ) در دوران یائسگی تجربه می کنند مردان با سطوح پایین هورمون تستوسترون می تواند علائم مشابه را تجربه کنند تستوسترون اغلب به عنوان سوخت برای مردان توصیف شده است و در بسیاری از فرایندهای فیزیکی در بدن و افزایش خلق و خوی و ظرفیت ذهنی نقش دارد تحقیقات نشان داده است که مردان با تستوسترون پایین با احتمال بیشتری به افسردگی، تحریک پذیری و یا عدم تمرکز گرفتار می شوند.

منبع: پزشک آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مردان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی