تصویر یوزپلنگ ایرانی و برج میلاد فتوشاپ است؟ +عکس


تصویر یوزپلنگ ایرانی و برج میلاد فتوشاپ است؟ +عکس

دیروز عکس یوزپلنگ ایرانی کنار برج میلاد به یکی از تصاویر جنجالی فضای مجازی تبدیل شد. عکس چشم نوازی که عده‌ای گمان کردند مونتاژ است. «احسان جنتی» از عکس و سوژه رو به انقراضش برایمان می‌گوید.

مجله مهر: هر اقلیم، سرزمین و کشوری را با نمادهایش می‌شناسند چیزی که بشود با آن حق مطلب را در توصیف و تعریف یک ملت ادا کرد و همه کشور‌های دنیا به محض دیدنش یک مرز جغرافیایی مشخص از کره زمین را به یاد بیاورند. کره زمینی که این روز‌ها به خاطر شرایط بد آب و هوایی افراد متخصص زیادی برای سلامت و ادامه حیاتش ابراز نگرانی می‌کنند. از قضا یوزپلنگ ایرانی یکی از آن مواردی است که دو مورد بالا شامل حالش می‌شود. حیوانی که حالا چند سالی در محافل رسمی و جهانی از تصویرش می‌توان به عنوان یک نماد ملی یاد کرد و هم به خاطر رو به انقراض بودن گونه‌اش مدام نگران بود. طی یکی دو روز گذشته تصویری از یوزپلنگ‌های ایرانی در کنار برج میلاد منتشر شد که تماشا کردنش اهالی فضای مجازی را حسابی به وجد آورد. «احسان جنتی» عکاس این تصویر بود کسی که می‌گوید بیشتر کارش عکاسی در حوزه معماری و تبلیغات است؛ اما برای سرگرمی هر چند وقت یکبار به سراغ عکاسی از حیوانات هم می‌رود. احسان جنتی در مجله مهر برایمان از کوشکی و دلبر؛ سوژه‌های عکاسی چند روزش حرف زده است.
تصویر یوزپلنگ ایرانی و برج میلاد فتوشاپ است؟ +عکس


«دلبر» و «کوشکی» تنها نماینده یوز‌های ایرانی

معمولا بیشترمان به دیدن یوزپلنگ ایرانی عادت داریم چه در تصاویر اخبار رسانه‌ها که مدام برایمان از خطر انقراض این گونه حرف می‌زند و چه روی پیراهن بچه‌های تیم ملی فوتبال، اما روز گذشته تصویری دست به دست شد که همه در شرح عکس آن از دو نماینده یوزپلنگ ایرانی حرف می‌زدند یعنی؛ «کوشک» و «دلبر» دو حیوانی که این روز‌ها برای حفاظت و تولید مثل در تهران، واقع در پارک طبیعت پردیسان نگهداری می‌شوند تا جایی که در حال حاضر کوشکی و دلبر تنها نماینده یوزپلنگ آسیایی و ایرانی به حساب می‌آیند. این دو یوز تقریبا سرنوشت‌های مشابهی هم داشته‌اند. دلبر یوزه ماده‌ای است که از سمنان به تهران آمده و کوشکی از میان‌دشت خراسانی جنوبی. جالب است بدانید که هر دو یوزپلنگ سرنوشت مشابهی داشتند و به خاطر جدا شدن زودهنگام از مادرشان توسط شکارچی هرگز شکار کردن را یاد نگرفتند به همین خاطر برای حفاظت بیشتر و تولید مثل به تهران و پارک پردیسان منتقل شدند.

بسیاری گمان کردند عکس مونتاژ است

یوزپلنگ با برف آن هم با پس زمینه برج میلاد سه اجزایی است که کنار هم قرار گرفتنش در حالت عادی شاید هیچ خط و ربطی با یکدیگر نداشته باشند. برای همین هم بسیاری در نگاه اول به این تصویر گمانشان به این سمت رفت که شاید عکس پیش رویشان یک عکس مونتاژ باشد. احسان جنتی می‌گوید که عکاسی از حیوانات بیشتر از اینکه برایش جدی باشد جنبه تفنی و سرگرمی دارد. کاری که به گفته او نیازمند دانش، تجهیزات و علاقه است. عکاسی کردن از حیوانات وقت و حوصله زیادی می‌طلبد و از طرفی داشتن دانش نسبت به آن باعث می‌شود تا شما بدانید در چه شرایطی حیوانات را ببینید و بتوانید از آن‌ها عکسبرداری کنید. «عکسی که از من روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد بر می‌گردد به تصویر دو یوزپلنگ آسیایی که در حال حاضر در مرکز تحقیقاتی یوز آسیایی پردیسان نگهداری می‌شوند. با توجه به بارش برف هفته گذشته یکی از کار‌هایی که ما انجام دادیم عکسبرداری از حیوانات مختلف بود. حیواناتی که حتی در باغ وحش نگهداری می‌شوند مثل فیل یا شانپانزه‌ها، چون این حیوانات با توجه به زیستگاهی که داشتند هرگز برف را ندیده‌اند. خب همین موضوع می‌توانست برای عکاسی جذاب باشد؛ اما در مورد عکاسی از دلبر و کوشکی دکتر معماریان دامپزشک مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی از من دعوت کرد تا در پارک پردیسان از این دو یوزپلنگ آن هم در فضای برفی عکاسی کنم. از طرفی من هم دلم می‌خواست که در عکس نمادی از شهر تهران وجود داشته باشد تا اینکه شرایطی فراهم شد و من این عکس را گرفتم. جالب اینجاست که خیلی‌ها تصور کردند این عکس مونتاژ است در صورتی که نبود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!