بعد از خوردن ماده سمی توسط کودک و یا تماس با چشم او چه باید کرد؟


بعد از خوردن ماده سمی توسط کودک و یا تماس با چشم او چه باید کرد؟

کودکان بخصوص وقتی تازه شروع به چهاردست و پا رفتن می‌کنند مثل یک دانشمند به همه جا سرک می‌کشند و عادت دارندهر چیزی را که بینند در دهانش بگذارند. ولی با راهکارهای ساده ای می‌توان از بروز خطر مواد سمی برای کودکان جلوگیری کرد.. نوشته بعد از خوردن ماده سمی توسط کودک و یا تماس با چشم او چه باید کرد؟ اولین بار در نت نوشت پدیدار شد.

1+

برای مادر چیزی سخت تر از این نیست متوجه شود کودکش به اشتباه ماده سمی بخورد. چون به هر حال هر مادری تلاش می‌کند تا بهترین موقعیت را برای کودکش فراهم کند و به او یاد بدهد خوردن چه چیزی مفید و چه چیزی خطرناک و سمی است. بچه‌ها بخصوص کودکان نوپا هر چیزی را که پیدا می‌کنند به دهان می‌گذارند و ناخواسته ممکن است چیزی بخورند که سمی باشد و آن‌ها در معرض خطر قرار دهد.

در نت‌نوشت امروز نحوه مراقبت و کمک های اولیه اورژانسی برای کودکانی را یاد خواهید گرفت که به اشتباه ماده سمی می‌خورند.

خوردن ماده سمی

به محض آن که متوجه شدید کودک به اشتباه چیزی را قورت داده فوری انگشت خود را وارد دهان کودک کنید و هر آن چه در دهان او است بیرون بیاورید. احتمالا گلو و دهن کودک صدمه می‌بیند ولی نگران نباشید چون مهم این است که ماده سمی وارد بدنش نشود. در صورتی که احتمال می‌دهید بخشی از ماده سمی را خورده باشد بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید یا سریع او را به نزدیک‌ترین درمانگاه برسانید.

ماده ای را که کودک خورده یا جعبه یا بطری را همراه خود ببرید یا نام ماده را یادداشت کنید تا به پزشک نشان بدهید.

تماس ماده سمی با چشم

در صورتی که کودک ماده سمی را به چشم خود زده بلافاصله با آب معمولی چشم او را بشویید. پلک چشم او را بالا ببرید و تمام قسمت های چشم را بشویید. ۱۵ دقیقه به طور مداوم باید چشم شسته شود. در صورتی که تنها هستید از همسایه کمک بگیرید تا یکی چشم های او را گرفته و شخص دیگر چشم های او را بشوید. از هیچ پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید. در صورتی که قرمزی و تورم چشم بعد از شستن برطرف نشد و کودک به چشم‌هایش دست می‌زد سریعا او را به پزشک برسانید. توجه کنید دمای آب باید به اندازه درجه حرارت اتاق باشد.

تماس ماده سمی با پوست

در صورتی که ماده سمی با پوست کودک تماس داشته است به سرعت لباس هایش رادر بیاورید و با آب معمولی به مدت ۱۵ دقیقه بدن او را بشویید. به هیچوجه از پماد یا روغن یا هر ماده دیگری استفاده نکنید. توجه کنید دمای آب باید به اندازه درجه حرارت اتاق باشد.

علائم سمی شدن

در صورتی که کودک ماده سمی را خورده یا با آن در تماس بوده احتمالا علائم زیر قابل مشاهده است:

سوزش و قرمزی دهان مشکل تنفسی استفراغ و تهوع درد در گلو هوشیار نبودن درد در شکم خواب آلودگی تشنج

چه اطلاعاتی مهم است

وقتی با مرکز اورژانس تماس می‌گیرید یا به پزشک مراجعه می‌کنید باید وزن دقیق کودک را بدانید. ماده ای را که کودک خورده یا با آن در تماس بوده حتما به پزشک بگوید. در صورت امکان حتی سم را با خودتان ببرید. زمان دقیق تماس با سم را حتما به پزشک اطلاع دهید. هر گونه حالت کودک مثل استفراغ، درد یا خواب آلودگی و تشنج را به طور کامل به پزشک بگویید.

راه حل های کلی

در صورتی که کودک زیر هفت سال بخصوص کودک نوپا دارید حتما تمام آن‌ها را در جایی نگه داری کنید که دور از دسترس کودک باشد.

مواد شوینده و سفید کننده را در قفسه های پایین آشپزخانه نگهداری نکنید یا در قفسه را قفل کنید. هر نوع دارویی را در قفسه های بالا نگهداری کنید. از قفل های ایمنی مخصوص کودک برای قفسه ها استفاده کنید. لوازم آرایش و کیف های دستی‌تان را دور از دسترس یا در کمدهای دربسته قفل شده نگهداری کنید. باطری‌ها، داروهای تاریخ گذشته و جعبه‌ها و بطری های مواد شوینده و سفیدکننده را دور بیندازید. مواد بازیافتی را در جایی نگهداری کنید که کودک نتواند به آن‌ها دست بزند. هیچ وقت گیاهان سمی در خانه نگهداری نکنید. تا زمانی که کودک یاد نگرفته است به بعضی از وسایل نباید دست بزند هر گونه شی یا ماده خطرناکی را از دسترس او خارج کنید.
بعد از خوردن ماده سمی توسط کودک و یا تماس با چشم او چه باید کرد؟ بعد از خوردن ماده سمی توسط کودک و یا تماس با چشم او چه باید کرد؟
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

لطفا پاسخ را به رقم وارد کنید:

چهار × 1 =

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق