مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک


مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک

هر ساله با معرفی اسمارت‌فون‌های جدید توسط کمپانی‌های تولیدکننده موبایل، علاوه بر رقابتی که بر سر اثبات برتری هر یک از این پرچمداران به‌وجود می‌آید، شاهد رقابت کم و بیش پنهان دیگری هستیم که در واقع جنگ بین برترین تراشه‌های سال است. سال 2017 نیز شاهد حضور تراشه‌های موبایلی جدیدی بودیم که قصد داریم در این مطلب نگاهی به هر یک از آن‌ها داشته...

هر ساله با معرفی اسمارت‌فون‌های جدید توسط کمپانی‌های تولیدکننده موبایل، علاوه بر رقابتی که بر سر اثبات برتری هر یک از این پرچمداران به‌وجود می‌آید، شاهد رقابت کم و بیش پنهان دیگری هستیم که در واقع جنگ بین برترین تراشه‌های سال است. سال ۲۰۱۷ نیز شاهد حضور تراشه‌های موبایلی جدیدی بودیم که قصد داریم در این مطلب نگاهی به هر یک از آن‌ها داشته باشیم و به مقایسه پردازنده های مختلف بپردازیم.

شاید تا همین چند سال پیش اکثر مردم، کوالکام را مهم‌ترین تولیدکننده تراشه‌های موبایلی می‌دانستند اما امروزه حتی هواوی چینی هم به جمع بزرگانی مانند کوالکام و سامسونگ پیوسته است. تراشه‌های کایرین هواوی آن‌قدر خوب بودند که امروزه یکی از بهترین تراشه‌های این صنعت محسوب می‌شوند. اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام، اگزینوس ۹۸۱۰ سامسونگ، کایرین ۹۷۰ هواوی، هلیو X30 مدیاتک و البته A11 بایونیک اپل را باید شاخص‌ترین تراشه‌های امسال بدانیم. در این مطلب علاوه بر معرفی مختصر هر یک از این تراشه‌ها، مقایسه‌ای کوتاه نیز بین آن‌ها خواهیم داشت. همراه آی‌تی‌رسان باشید.

اسنپدراگون ۸۴۵

مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک

کمپانی کوالکام اواسط آذرماه امسال از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۴۵ رونمایی کرد. این تراشه که قرار است قلب تپنده طیف وسیعی از پرچمداران سال ۲۰۱۸ باشد مانند نسل قبلی خود با فناوری ۱۰ نانومتری تولید شده؛ با این تفاوت که در فرایند تولید آن از نسل دوم فناوری ۱۰ نانومتری موسوم به LPP استفاده شده است. این تراشه هشت هسته‌ای از دو کلاستر چهار هسته‌ای تشکیل شده است. هسته‌های خوشه اول از نوع کریو ۳۸۵ بوده که نمونه سفارشی شده کورتکس A75 است و فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز دارد. هسته‌های خوشه دوم نیز کریو ۳۸۵ بوده اما این‌بار این هسته‌ها نمونه‌های سفارشی کورتکس A55 هستند که فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز دارند.

از دیگر مشخصات اصلی این تراشه می‌توان به پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۳۰، پردازنده سیگنال تصویر Spectra 280 با قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، مودم X20 با سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه (Cat.18)، قابلیت dual SIM-dual VOLTE و پردازشگر سیگنال‌های دیجیتالی با نام Hexagon 685 اشاره کرد. چندی پیش یک دستگاه گلکسی S9 با این پردازنده در بنچمارک گیک‌بنچ رویت شد. دیوایس مجهز به این تراشه موفق شد در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای این تست به ترتیب امتیاز ۲۴۲۲ و ۸۳۵۱ را کسب کند که بهبود ۲۷ درصدی در بخش تک هسته‌ای و ۳۵ درصدی در بخش چند هسته‌ای را در مقایسه با نسل قبل آشکار می‌سازد.

اگزینوس ۹۸۱۰

مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک

تراشه اگزینوس ۹۸۱۰ قرار است در برخی مدل‌های گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس مورد استفاده قرار گیرد. این تراشه نیز مانند اسنپدراگون ۸۴۵ مطابق نسل دوم معماری ۱۰ نانومتری تولید شده و عبارت پرچمدار واقعا برازنده آن است. سامسونگ در تولید این تراشه از نسل سوم هسته‌های پردازشی اختصاصی خود موسوم به مونگوس بهره برده است. این تراشه هشت هسته‌ای از دو کلاستر متفاوت تشکیل شده است.

چهارهسته خوشه اول از نوع مونگوس ۳ بوده که در واقع نسخه‌های شخصی‌سازی شده هسته‌های کورتکس A75 هستند و حداکثر فرکانس در آن‌ها به ۲.۹ گیگاهرتز می‌رسد. چهار هسته ضعیف‌تر که فرکانس ۱.۹ گیگاهرتزی دارند از نوع کورتکس A55 خواهند بود. این تغییرات باعث شده که تراشه جدید سامسونگ در بخش پردازش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب ۱۰۰ درصد و ۴۰ درصد در مقایسه با نسل پیشین بهبود یافته باشد.

تراشه پرچمدار سامسونگ از پردازنده گرافیکی Mali-G72MP18 که ۱۸ هسته پردازشی دارد برای رندر محتوای گرافیکی بهره می‌برد. اگزینوس ۹۸۱۰ نیز مانند اسنپدراگون ۸۴۵ به مودم جدیدی مجهز شده که امکان دریافت اطلاعات تا سقف سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. سامسونگ برای این تراشه، واحدهای اختصاصی را برای پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در نظر گرفته تا اگزینوس ۹۸۱۰ از رقبای خود عقب نماند.

کایرین ۹۷۰

مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک

تراشه کایرین ۹۷۰ بسیار زودتر از دو تراشه فوق معرفی شده و در اسمارت‌فون‌هایی مانند سری میت ۱۰ و آنر V10 به‌کار رفت. با این حال، این تراشه اولین تراشه موبایلی در جهان بوده که مجهز به هوش مصنوعی است. کایرین ۹۷۰ مطابق نسل اول فناوری ۱۰ نانومتری توسط TSMC تولید شده و علاوه بر هوش مصنوعی، با بهره‌گیری از مودمی که سرعت ۱.۲ گیگابیتی را فراهم می‌کند، پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود. این تراشه هشت هسته‌ای از دو خوشه چهار هسته‌ای تشکیل شده است. چهار هسته خوشه اول از نوع کورتکس A73 بوده و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی دارند. این در حالی است که چهار هسته خوشه دوم از نوع کورتکس A53 بوده و فرکانس آن‌ها به ۱.۸ گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده گرافیکی این تراشه، Mali-G72MP12 بوده که با ۱۲ هسته پردازشی و فرکانس ۸۵۰ مگاهرتزی خود از پس هر کاری برمی‌آید. البته همان بحث اندکی قدیمی‌تر بودن این تراشه باعث شده که برخلاف رقبای کایرین ۹۷۰ که از بلوتوث نسخه ۵ و ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بهره‌مند هستند، تراشه پرچمدار هواوی از بلوتوث نسخه ۴ و ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه استفاده کند. این تراشه در بنچمارک گیک‌بنچ در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب حائز امتیازهای ۲۰۰۰ و ۶۶۵۴ شد که نشان از قدرت بالا و مثال زدنی آن دارد.

هلیو X30

مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک

تراشه هلیو X30 نیز مانند موارد فوق طبق معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده که پیشرفت بسیار محسوسی در مقایسه با نسل قبلی آن به شمار می‌رود. این تراشه ۱۰ هسته‌ای از سه کلاستر تشکیل شده است. دو هسته موجود در خوشه اول از نوع کورتکس A73 بوده و فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی دارند. این هسته‌ها برای پردازش‌های سنگسن تدارک دیده شده‌اند. چهار هسته در خوشه دوم حضور دارند که از نوع کورتکس A53 بوده و حداکثر فرکانس آن‌ها به ۲.۲ گیگاهرتز می‌رسد. ضعیف‌ترین هسته‌ها نیز در خوشه سوم جای گرفتند؛ جایی که شاهد قرارگیری چهار هسته کورتکس A35 با حداکثر فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز در خوشه سوم هستیم.

مودم موجود در این تراشه Cat.10 را برای دریافت و Cat.13 را برای ارسال اطلاعات فراهم آورده که در مقابل رقبایش چندان جالب نیست. مدیاتک پردازنده گرافیکی PowerVR 7XTP-MT4 را برای این تراشه در نظر گرفته که با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتزی پاسخ‌گوی تمام نیازهای کاربران خواهد بود. به علاوه این‌که این تراشه از حداکثر ۸ گیگابایت رم از نوع LPDDR4x پشتیبانی می‌کند. علی‌رغم همه مزایا و نوآوری‌هایی که در این تراشه وجود دارد اما پرچمداران مدیاتک هیچ‌گاه نتوانستند رقیب سرسختی برای دیگر تراشه‌های پرچمدار بازار باشند.

اپل A11 بایونیک

مقایسه پردازنده‌ های اسنپدراگون 845، اگزینوس 9810، کایرین 970، هلیو X30 و اپل A11 بایونیک

این تراشه نیز مطابق معماری ۱۰ نانومتری توسط شرکت TSMC تولید شده است. اپل از این تراشه شش هسته‌ای در آی‌فون‌های ۲۰۱۷ بهره گرفت. دو هسته پرقدرت این تراشه که با نام مستعار مونسون شناخته می‌شوند فرکانسی معادل ۲.۴ گیگاهرتز دارند اما فرکانس چهار هسته دیگر که به میسترال مشهورند نامشخص است. اپل برای این تراشه از پردازنده گرافیکی اختصاصی خود بهره برده که علی‌رغم سه هسته‌ای بودن قادر است سنگین‌ترین پردازش‌های گرافیکی را نیز به انجام برساند. در بنچمارک گیک‌بنچ، تراشه A11 بایونیک اپل توانسته در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۴۲۱۵ را کسب کند که دو برابر رقبای اندرویدی‌اش است. در بخش چند هسته‌ای نیز تراشه مذکور به امتیاز ۱۰۱۸۰ نائل شد که با اختلاف سرسام‌آور ۵۵۰۰ تایی می‌تواند تا ۸۰ درصد سریع‌تر از نمونه‌های دیگر بازار باشد.

اپل برای این تراشه دو مودم متفاوت سفارش داده است. یکی از این مودم‌ها، مودم X16 کوالکام است و دیگری نیز مودم XMM7480 شرکت اینتل است. مودم کوالکام می‌تواند تا ۱ گیگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشد اما مودم اینتل قادر است اطلاعات را با سرعت حداکثر ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه دریافت کند. اپل نیز برای این‌که تفاوتی بین این دو ایجاد نشود سرعت دریافت اطلاعات در مودم کوالکام را به همین مقدار محدود کرده است. از دیگر موارد مهم درباره این تراشه می‌توان به قابلیت برخورداری از موتور عصبی و قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

همه چیز در مورد چیپست اسنپدرگون کوالکام

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سخت افزار

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند