مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟


مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

آیفون 9 (iPhone 9)، آیفون ایکس اس (iPhone Xs) و آیفون ایکس اس پلاس (iPhone Xs Plus) سه گوشی موبایل اپل در سال 2018 هستند. بر اساس اطلاعات لو رفته، در این مطلب به مقایسه آیفون 9 با آیفون ایکس اس و ایکس اس پلاس می‌پردازیم. بعد از معرفی منحصربه‌فردترین آیفون در سال 2017، که... نوشته مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر...

آیفون 9 (iPhone 9)، آیفون ایکس اس (iPhone Xs) و آیفون ایکس اس پلاس (iPhone Xs Plus) سه گوشی موبایل اپل در سال 2018 هستند. بر اساس اطلاعات لو رفته، در این مطلب به مقایسه آیفون 9 با آیفون ایکس اس و ایکس اس پلاس می‌پردازیم.

بعد از معرفی منحصربه‌فردترین آیفون در سال 2017، که ادعا می‌شود سازنده از سال‌ها قبل مشغول توسعه آن به منظور رونمایی در دهمین سالگرد معرفی نخستین آیفون بوده است، اکنون بسیاری دوست دارند بدانند بعد از آیفون 10، چه گوشی موبایلی معرفی خواهد شد. این گوشی از نظر تکنولوژی نمایشگر، تکنولوژی احراز هویت، دوربین، تراشه و همچنین قابلیت‌های نرم افزاری در بهترین حالت ممکن قرار داشته و به عقیده برخی حتی از فناوری روز کمی جلوتر است. با در نظر گرفتن این شرایط، تصور نسل بعدی و پیشرفته‌تر آیفون ایکس بسیار هیجان‌انگیز می‌شود.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

به لطف اخبار منتشر شده از منابعی که تاکنون نیز اطلاعات صحیحی درباره محصولات آتی اپل در اختیار رسانه‌های خبری قرار داده‌اند، تاکنون اطلاعات مفیدی درباره نسل جدید آیفون‌ها به دست آورده‌ایم.

این منابع تنها درباره آیفون ایکس اس و یا ایکس اس پلاس به عنوان جانشینان پرچمدار سال گذشته صحبت نکرده و اطلاعات ارزشمندی را درباره یک آیفون ارزان قیمت نیز منتشر کرد‌ه‌اند. این محصول آیفون 9 بوده و قابلیت‌های جذابی را به ازای قیمتی معقول در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این گوشی به طور مستقیم، حداقل از نظر قیمت پایه، جانشین آیفون 8 خواهد شد.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

در این مطلب قصد داریم به مقایسه آیفون 9 با آیفون ایکس اس و همچنین فبلت 6.5 اینچی سال 2018 اپل بپردازیم. احتمال دارد کاربرانی که از مدت‌ها قبل تصمیم به خرید یکی از آیفون‌های سال 2017 گرفته‌اند، با اطلاع از برخی قابلیت‌های جانشینان آیفون 8 و آیفون 10 دست از خرید کشیده و تا زمان معرفی نسل جدید گوشی های اپل منتظر بمانند.

جنس بدنه

در ابتدا شنیدیم گوشی اقتصادی آیفون 9 به جای شیشه، به بدنه‌ای فلزی مجهز خواهد شد، اما تحلیلگر شرکت KGI Securities آقای مینگ-چی کو، داشتن فریم آلومینیومی را تفاوت بین بدنه این مدل و آیفون ایکس اس عنوان کرده است. آیفون 10 مجهز به فریمی فلزی ضد زنگ است، ماده‌ای که مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل هزینه استفاده از آن بیشتر تمام می‌شود.

دو حالت وجود دارد. اپل ممکن است به روشی با وجود استفاده از فلز در آیفون 9، قیمت آن را پایین نگه دارد. فرضیه دیگر، جایگزین کردن آن با آلومینیوم سری 7000 و استفاده از شیشه در پنل پشتی است، طراحی که هم‌اکنون در آیفون 8 دیده می‌شود. یکی از دلایل استفاده از پنل شیشه‌ای در پشت (در کنار فریم آلومینیومی)، امکان پشتیبانی گوشی از فناوری شارژ سریع است که برای نخستین مرتبه در آیفون‌های سال 2017 دیده شد.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

کوالکام دارای یک تکنولوژی کوپلینگ القایی رزونانسی به نام WiPower است که به لطف آن می‌توان دستگاه‌های دارای بدنه فلزی را نیز بدون افزایش دمای بدنه به صورت وایرلس شارژ کرد، اما امروز بخش عظیمی از گوشی های دارای پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بی‌سیم دارای پنل پشتی شیشه‌ای هستند و این موضوع تبدیل به نوعی قانون شده است. آسان‌تر بودن شارژ وایرلس حین استفاده از شیشه دلیل دیگر استفاده از این ماده به شمار می‌آید.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

به همین دلیل آیفون 9 دارای پنل پشتی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی خواهد بود، مگر این که اپل تصمیم بگیرد قابلیت شارژ بی‌سیم را از گوشی مقرون به صرفه آتی خود حذف کند. از آنجایی که مقایسه آیفون 9 و آیفون 8 نشان می‌دهد مدل جدید به خاطر گرفتن جای کوچکترین آیفون سال 2017، چند پله از آن بالاتر خواهد بود، بعید می‌دانیم چنین عقب‌گردی در آن دیده شود.

دوربین

درباره دوربین‌های سه آیفون مورد انتظار سال 2018 اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما می‌توانیم با اطمینان بگوییم دو مدل بالارده یعنی آیفون ایکس اس و ایکس اس پلاس، به همان ماژول دوربین دوگانه مجهز به OIS در هر دو سنسور، مجهز خواهند شد.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

اما از آنجایی که آیفون 9 را به عنوان جانشین آیفون 8 (و نه آیفون 8 پلاس) می‌شناسند، دوربین آن عادی و دارای یک سنسور خواهد بود. اما این به معنی یکسان بودن دوربین مدل پایین‌تر آیفون‌های 2018 در مقایسه با آیفون 8 نیست. احتمالا با مقایسه آیفون 9 و آیفون 8 به بهبودهایی در سنسور و اپتیک دوربین آن پی خواهیم برد. دوربین مدل کوچکتر سال 2017 در حال حاضر جزو بهترین‌ها است، به همین دلیل ارائه سنسوری توانمندتر در مقایسه با آن‌ می‌تواند جذاب باشد.

نمایشگر

مدتی پیش خبری مبنی بر عرضه سه گوشی آیفون در سال 2018، که همانند آیفون 10 دارای یک بریدگی دربردارنده دوربین TrueDepth در بالاترین قسمت نمایشگر هستند، منتشر شد. این ویژگی حتی در مدل ارزان قیمت‌تر مجهز به پنل نمایشگر LCD نیز رعایت می‌شود. پنل Full Active ژاپن دیسپلی (JDI) اصلی‌ترین کاندید قرارگیری بر روی نخستین آیفون دارای نمایشگر ال سی دی همراه با فیس آیدی است.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

این شرکت صفحه نمایشی توسعه داده که نه تنها قابلیت‌های آن در بیشتر نمایشگرهای موبایل OLED دیده می‌شود بلکه علاوه بر قیمت پایین‌تر مزایای بیشتری نیز دارد. ژاپن دیسپلی به خاطر کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر به تنها 0.5 میلی‌متر حین استفاده از پنل ال سی دی جدید خود، آن را Full Active نامیده است. این در حالی است که نمایشگرهای ال سی دی و او ال ای دی کنونی دارای فریم‌های به مراتب ضخیم‌تری در کناره‌ها هستند. در این پنل‌ها، به اجبار در قسمت پایینی و محلی که مدار برق قرار گرفته، ضخامت فریم بیشتر است.

اپل همواره با تامین‌کنندگان ارتباط نزدیکی دارد تا بلکه بتواند ابعاد، رزولوشن، وسعت رنگ‌های پشتیبانی شده و دیگر مشخصات مریوط به صفحه نمایش‌های محصولات را کاملا به دلخواه توسعه بدهد. اما طبق شایعات، اپل به طور مستقیم و بدون تغییر، پنل 6 اینچی ژاپن دیسپلی با نام Full Active و نسبت ابعاد 18:9 را در آیفون 9 به کار می‌برد، اما ما درباره این موضوع شک داریم.

توسعه‌دهندگان آی او اس در حال حاضر نیز به خاطر آیفون ایکس مجبور به در نظر گرفتن دو نسبت ابعاد تصویر متفاوت حین ساخت یک اپلیکیشن یا بازی هستند. با مقایسه آیفون 9 و نسبت ابعاد تصویر آن در می‌یابیم در صورت استفاده از پنل Full Active بدون تغییر، این تعداد برای توسعه‌دهندگان به سه مورد خواهد رسید!

همچنین بخوانید:

آشنایی با پنل Full Active ژاپن دیسپلی که در مدل ارزان‌تر آیفون 9 به کار می‌رود

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

آیفون 9 خواهد توانست در مقایسه با دیگر گوشی های مجهز به نمایشگر ال سی دی، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه کند که البته در حد بهترین او ال ای دی‌ها نخواهد بود. یکی از قابلیت‌های حذف شده در نمایشگر این مدل 3D تاچ است، اما در عوض کاربران می‌توانند با خرید مدل ارزان قیمت‌تر سال 2018 به قابلیت‌هایی همچون فیس آیدی و انیموجی دسترسی داشته باشند.

قیمت نسخه پایه آیفون ایکس هزار دلار است، به همین دلیل هنوز میلیون‌ها کاربر علاقه‌مند به بهره بردن از فیس آیدی و انیموجی‌ نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، اما با کاهش قیمت به حدود 700 دلار (برای آیفون 9)، خرید آن برای کاربران بسیار بیشتری امکان‌پذیر می‌شود.

دانلود ویدیو

حافظه رم و تراشه

اگرچه ممکن است با مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس و ایکس اس پلاس، از نظر تراشه تفاوتی مشاهده نکنیم، اما میزان حافظه رم یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سخت افزاری میان آن‌ها است. گوشی دارای نمایشگر ال سی دی همانند برترین آیفون‌های 2017 به 3 گیگابایت رم مجهز می‌شود، در حالی که این میزان در پرچمداران سال جاری به 4 گیگابایت خواهد رسید. زمزمه‌هایی درباره امکان مجهز شدن جانشینان آیفون ایکس به 512 گیگابایت حافظه داخلی نیز شنیده می‌شود.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

سامسونگ چندی پیش چنین چیپ مموری را برای دستگاه‌های موبایل معرفی کرد، پس به کار بردن این حافظه داخلی عملا ممکن است. اما تصور قیمت نسخه‌های دارای 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی دشوار خواهد بود! از طرفی دیگر، بیشترین ظرفیت داخلی آیفون 9 همان 256 گیگابایت بوده و برخلاف قیمت 700 دلاری نسخه 64 گیگابایتی، 800 دلار قیمت خواهد داشت.

همچنین بخوانید:

حافظه موبایلی 512 گیگابایتی سامسونگ در نسل آینده گوشی‌های پرچمدار

فارغ از میزان ظرفیت داخلی و حافظه رم، انتظار داریم تمامی آیفون‌های 2018 از تراشه 7 نانومتری اپل A12 قدرت بگیرند، چرا که پیش‌بینی شده قابلیت استفاده از تکنولوژی ساخت چیپست‌های 7 نانومتری در سطح وسیع، تا نیمه‌های سال جاری فراهم شود. البته این اتفاق در صورت پیش رفتن همه چیز در بهترین شرایط ممکن رخ خواهد داد. در هر صورت امیدواریم چنین تراشه‌ای را در یک گوشی 2018 مشاهده کنیم.

باتری و مادربورد

سال گذشته، شایعه شکل L مانند باتری آیفون 10 تبدیل به واقعیت شد. البته این شکل به خاطر استفاده از دو بخش جداگانه و قرارگیری‌شان به صورت مخالف یکدیگر به دست آمد. با استفاده از این ترفند و چند فناوری مینیاتورسازی دیگر، افزایش ظرفیت باتری حاصل شد، به طوری که باتری در مقایسه با دیگر نمونه‌‌های عادی دارای شکل مستطیلی، نزدیک به 30 درصد ظرفیت بیشتری دارد.

مقایسه آیفون 9 و آیفون ایکس اس ؛ آیا باید منتظر آیفون‌های 2018 باشیم؟

طبق گفته‌های مینگ-چی کو این سبک طراحی باتری در سال 2018 نیز تکرار خواهد شد، اما ظرفیت به همان اندازه باتری آیفون 10 یعنی 2716 میلی‌آمپر ساعت باقی می‌ماند. از آنجایی که چنین ظرفیتی برای آیفون 6.5 اینچی جدید کافی نیست، مینگ-چی کو پیش‌بینی کرد یک پک 3 هزار و سیصد و یا چهارصد میلی‌آمپر ساعتی در این فبلت به کار می‌رود.

مدل دارای نمایشگر ال سی دی 6.1 اینچی در عوض از یک باتری دارای شکل عادی با ظرفیت 2850 یا 2950 میلی‌آمپر ساعت نیرو خواهد گرفت، چرا که قرار نیست مادربورد مشابهی با آیفون ایکس اس و ایکس اس پلاس داشته باشد. این کار باز هم به اپل برای کاهش قیمت نهایی آیفون 9 کمک می‌کند. با مقایسه آیفون 9 ، آیفون ایکس اس و ایکس اس پلاس با دیگر پرچمداران 2018 به قدرت آن‌ها در بخش باتری پی می‌بریم، چرا که در صورت مجهز شدن به چیپست 7 نانومتری، مصرف انرژی فوق‌العاده پایینی خواهند داشت.

مقایسه آیفون 9 و دو مدل دیگر از نظر قیمت

به عقیده مینگ-چی کو ارزان‌ترین آیفون سال جاری، که به صفحه نمایشی از نوع ال سی دی با اندازه 6.1 اینچ و دوربین تک سنسور مجهز می‌‌شود، در ایالات متحده آمریکا چیزی بین 700 الی 800 دلار خواهد بود. مزیت آیفون 9 این است که با وجود اختلاف قیمت 300 دلاری با پرچمدار سال 2017 اپل، قابلیت‌هایی همچون فیس آیدی و انیموجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از آنجایی که تحلیلگران درباره قیمت آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس پلاس اظهار نظری نکرده‌اند، هر کاربر تا زمان انتشار اخباری جدیدتر، حدس و گمان‌های خود را پیرامون آن‌ها خواهد داشت. اپل معمولا تا انتهای ماه مارس (نیمه‌های فروردین) هر سال، درباره سبک طراحی و مشخصات فنی دستگاه‌های خود به نتیجه‌گیری نهایی می‌رسد، به همین دلیل هنوز نمی‌توان به طور قطعی درباره محصولات 2018 اظهار نظر کرد. اما دلیل قطعیت ما درباره آیفون 9، اظهار نظر پیرامون آن توسط آقای «مینگ-چی کو» است!

در مقایسه با سال گذشته، اپل مجددا در تامین قطعاتی که برای نخستین مرتبه در آیفون 10 به کار رفته بودند با مشکل و کمبود مواجه نخواهد شد، به همین دلیل احتمالا قیمت آیفون ایکس اس در زمان عرضه، کاهش پیدا می‌کند، به طوری که ممکن است نسخه پایه آن به قیمت 850 دلار به فروش برسد. اگر شایعه استفاده از پنل ال سی دی Full Active در این مدل حقیقت داشته باشد، قیمت نخستین جانشین آیفون ایکس واقعا 150 دلار کمتر از مدل سال 2017 خواهد بود. به این ترتیب تنها مدل مجهز به پنل او ال ای دی، آیفون ایکس اس پلاس مجهز به نمایشگر 6.5 اینچی است. قیمت نسخه پایه آن همان 999 دلار تخمین زده می‌شود.

نسخه 256 گیگابایتی آیفون ایکس حدود دویست دلار با نسخه 64 گیگابایتی آن اختلاف قیمت دارد. با توجه به همین موضوع می‌توان درباره قیمت نسخه 512 گیگابایتی دو مدل پرچمدار 2018 حدس و گمان‌هایی داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا