هشدار فیفا به رای دهندگان برای انتخاب میزبان جام جهانی 2026


فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) از بیم بروز تخلفات جدید در فرآیند انتخاب میزبان جام جهانی 2026، به 211 فدراسیون عضو خود نسبت به پذیرش هرگونه مشوقی از متقاضیان میزبانی این تورنمنت تا قبل از رای گیری برای انتخاب میزبان در تابستان آینده هشدار داد.

ایران اکونومیست -
هشدار فیفا به رای دهندگان برای انتخاب میزبان جام جهانی 2026به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، فیفا در نامه ای که از طرف فاطمه سامورا دبیر کل این نهاد به فدراسیون های عضو ارسال شده است، این هشدار را اعلام کرد. به نظر می رسد هدف این سند شش صفحه ای مغرب باشد که با پیشنهاد مشترک سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برای کسب میزبانی جام 2026 رقابت می کند.
در این نامه به رای دهندگان هشدار داده شد هیچ حمایت تکنیکی یا توسعه ای را که بر صحت فرآیند درخواست میزبانی تاثیر می گذارد، نپذیرند.
میزبان جام جهانی 2026 تابستان آینده انتخاب می شود.
در ماه جاری میلادی روزنامه تایمز گزارش داد که مقامات مغربی بحث ایجاد مناسبتی را بین مغرب و کنفدراسیون فوتبال آفریقا مطرح کردند که بر اساس آن تیم های ملی این قاره برای اردوهای تمرینی و سایر فعالیت های توسعه ای فوتبال به این کشور سفر کنند. مسئولان کنفدراسیون آفریقا در مورد پذیرش این پیشنهاد تصمیم نگرفته اند.
رقابت بین نامزدهای میزبانی جام جهانی از دستکم دو دهه پیش با اتهام خرید رای لکه دار شده است. تحقیقات گسترده سال های اخیر از پرداخت پول برای کسب میزبانی، پرده برداشته است.
جزییات پیشنهاد میزبانی مغرب برای تورنمنت 2026 چندان روشن نیست. جام جهانی 2026 قرار است برای اولین بار با حضور 48 تیم برگزار شود. این جام از سال 1998 با حضور 32 تیم برگزار شده است. به گفته یک منبع آگاه، فیفا قوانین پیشنهاد میزبانی را به مغرب یادآور شده است.
مسئولان آمریکا، کانادا و مکزیک در نشست هفته گذشته با خبرنگاران در لندن، اعلام کردند هیچ طرحی برای برنامه های توسعه ای جدید قبل از نشست 13 ژوئن که در مورد میزبان جام 2026 رای گیری می شود، ندارند.
آخرین بار رای گیری برای انتخاب میزبان جام جهانی در سال 2010 برگزار شد که با ادعای خرید و فروش رای لکه دار شد. برای اولین بار همه فدراسیون های عضو در رای گیری شرکت می کنند. در گذشته 24 عضو کمیته اجرایی فیفا این انتخاب را انجام می دادند. بیش از نیمی از اعضای کمیته اجرایی که در رای گیری سال 2010 شرکت داشتند، بعدها مشخص شد تخلفاتی در این فرآیند داشته اند. در این سال میزبانی جام جهانی 2018 به روسیه داده شد و قطر به عنوان تورنمنت 2022 انتخاب شد.
کشور مغرب در شمال آفریقا در سال 1994 در رقابت برای کسب میزبانی از آمریکا شکست خورد. تلاش های این کشور برای میزبانی جام های 1998، 2006 و 2010 نیز ناکام ماند. بازرسان آمریکایی در سال 2015 فاش کردند که مغرب در دو مورد برای خرید رای تلاش کرده است.
چندین تن از سران فوتبال آفریقا از میزبانی مغرب برای جام 2026 حمایت کرده اند. کنفدراسیون آفریقا که 54 عضو دارد، انتظار می رود هفته آینده در مورد حمایت از مغرب رای گیری کند. اما این اقدام می تواند رهنمودهای فیفا را نقض کند.
بر اساس درخواست دبیرکل فیفا، همه اعضای شورای فیفا و هیات های نمایندگی در کنگره فیفا باید گزینه های شخصی خود را براساس ارزیابی خود بدون آنکه تحت تاثیر اظهارات سایر مسئولان باشد، تهیه کنند. از همه مسئولان درخواست شده است از بیان علنی نظرات شخصی خود در مورد شایستگی نامزدها خودداری کنند.
انتخاب میزبان جام جهانی برای سرمایه گذاری فیفا حیاتی است. تحقیقات فساد در فیفا و مسائل مربوطه باعث ضربه مالی به این نهاد شده است.
برگزاری جام جهانی با حضور 48 تیم در آمریکای شمالی رکورد حضور و درآمد را خواهد شکست. تورنمنت 1994 در آمریکا با آنکه با حضور 24 تیم برگزار شد، بیشترین فروش بلیت را در ادوار مختلف جام جهانی داشته است.
سرمایه گذاری فیفا اتکای زیادی به جام جهانی فوتبال مردان دارد. رابطه مستقیمی بین سرمایه گذاری برای برنامه های فوتبال در سراسر جهان با جام جهانی و در آمد حاصله دارد.
پیشنهاد میزبانی آمریکای شمالی به علت توافق پخش رسانه ای که در سال 2015 بین فیفا و دو شبکه آمریکایی آمریکا به امضا رسید، دارای مزیت مالی است.
میزبانی مغرب نیز تا حدوی براساس این استدلال است که فیفا می تواند از شبکه های تلویزیونی اروپایی درآمد بیشتری کسب کند، چرا که بازیهای بیشتری در ساعات پربیننده برنامه های تلویزیونی در یکی از بزرگترین بازارهای فوتبال پخش می شود.
برای اولین بار فیفا شایستگی های فنی هر پیشنهاد را امتیازبندی می کند. این سازمان از رای دهندگان خواسته است از پیوند دادن تصمیم نهایی خود به عواملی فراتر از انتخاب مناسب ترین میزبان تورنمنت خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت