الوتوس؛ رشته ورزشی جدید و ابداعی توسط بانوی ایرانی


الوتوس؛ رشته ورزشی جدید و ابداعی توسط بانوی ایرانی

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان ؛ الهام قانعى ، متولد ٢٨ شهریور ١٣6٩ ، دارای مدرک لیسانس گرافیک و کارشناسى سنگ‌هاى قیمتى است. وی اقدام به طراحی و ابداع یک ورزش جذاب به نام الوتوس کرده است. این ورزش به شکلی طراحی شده که برای سلامتی و امنیت بدن تمام افراد در رده های مختلف سنی کاربرد فراوانی دارد. گفت‌وگویی با این بانوی نوآور و مبتکر ترتیب دادیم...

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان ؛ الهام قانعى ، متولد ٢٨ شهریور ١٣۶٩ ، دارای مدرک لیسانس گرافیک و کارشناسى سنگ‌هاى قیمتى است. وی اقدام به طراحی و ابداع یک ورزش جذاب به نام الوتوس کرده است. این ورزش به شکلی طراحی شده که برای سلامتی و امنیت بدن تمام افراد در رده های مختلف سنی کاربرد فراوانی دارد. گفت‌وگویی با این بانوی نوآور و مبتکر ترتیب دادیم که شرح این مصاحبه را در ذیل می‌خوانید.

الوتوس؛ رشته ورزشی جدید و ابداعی توسط بانوی ایرانی

*لطفا در ابتدا مختصری از فعالیت هایتان در عرصه ورزشی بیان کنید؟

من از سال ٩١ فعالیت‌های حرفه ای خود را در رشته ورزشی تنیس خاکی آغاز نمودم و دوره های آموزشی تنیس را در کشور تایلند گذراندم. از سال ٩۴ وارد مسابقات تنیس شدم و به کارآموزی و مربیگری کودکان در فدراسیون تنیس ایران پرداختم.

البته به طور خصوصى هم تنیس را آموزش می دادم. ناگفته نماند که از سال ٨۶ تمرینات یوگا و پیلاتس را به صورت خود آموز دنبال کردم و سال ٩۴ انعطاف بدنی ام به صد در صد رسید. از آن زمان تمرینات شخصی خودم را در باشگاه انجام می‌دادم. سپس از من خواستند که به صورت افتخاری در باشگاه‌های مختلف تمریناتم را به مراجعه کنندگان آموزش دهم.

به دلیل کثرت شاگردانم در اوزان بسیار بالا و با هدف کم کردن وزن آنها و کمک کردن به بانوانی که دارای ناتوانی جسمانی بودند، انگیزه‌ای در من ایجاد شد که تحقیقات گسترده‌ای را به منظور برطرف کردن این مشکلات آغاز کنم. بنابراین با توجه به آناتومی و ساختار بدنی افراد مختلف، تمریناتی متناسب با سن، وزن و توانایی آنها طراحی کردم.

* ورزش ابداعی شما اصلا چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

به طور کلی یک بدن سالم دارای چهار فاکتور قدرت، سرعت، تعادل و انعطاف است. من با در نظر گرفتن این فاکتورها در کنار وزن و سن افراد مختلف، همچنین با توجه به توانایی و سلامت بدنی آنها تمرینات هدفمندی را طراحی می‌کنم.

این ورزش با توجه به موارد ذکر شده به صورت مقدماتی، متوسط و پیشرفته انجام می‌شود و از ورزش‌هاى پیلاتس، تالو، تاى چی چوان، ایروبیک و انواع یوگا از جمله بیکرام، ایین گر و اشتانگا تأثیر زیادی گرفته و در مرحله پیشرفته تلفیقى از تمرین‌های ایزومتریک، box و کیک بوکس است. امروزه با تلفیق علم‌هاى مختلف می‌توانیم به علم واحد و مفیدتری دست پیدا کنیم.

من با تلفیق ورزش‌هایی مثل یوگا، پیلاتس، ایروبیک، بادی پامپ و ریواپس این ورزش را ابداع کردم.

* در مورد نام این ورزش جدید توضیح دهید؟

نام این ورزش الوتوس ( Elotus ) است. ال اول اسم خودم هست، لوتوس هم یک نوع نیلوفر آبى است که به آن سوسن شرقی نیز می‌گویند. این گل ریشه در خاک و ساقه در آب دارد و روی آن به طرف خورشید است. در اغلب تمدن‌ها این گل نماد مذهب بوده، همچون نماد پاکی و تهذیب نفس. پیام آن به جهانیان دعوت برای رسیدن به نور زندگی و تابش این نور بر عالمیان است. الوتوس یعنی به وحدت رسیدن چندین رشته جذاب دنیاى ورزش در یک زمان.

*ایده این ورزش چگونه به ذهنتان رسید و چرا به فکر اجرای آن افتادید؟

بعد از یادگیرى ورزش‌هاى مختلف و فعالیت در آنها متوجه جذابیت و قسمت‌های مفید و کارآمد تعداد زیادی از این ورزش‌ها شدم و با این اعتقاد که می‌توانم علمی جدید را از به وحدت رساندن علوم مختلف خلق کنم، تحقیقات خود را برای ابداع این ورزش آغاز نمودم.

*شرایط برگزاری این ورزش جدید چگونه است؟ آیا زمین مورد نظر برای این ورزش باید از ابعاد خاصی برخوردار باشد یا در هر مساحتی قابل اجرا است؟

شرایط خاصى لازم نیست و مساحت مورد نیاز بستگى به تعداد نفرات شرکت کننده در کلاس دارد.

*این ورزش چه ابزار و امکاناتی نیاز دارد؟

انواع کش‌هاى ورزشى، وسایلى مانند dual twister، وزنه، توپ‌های تقویت مچ، توپ‌های پیلاتس بزرگ و یک میله رقص باله تعبیه شده در کلاس و همچنین مت یوگا برای انجام تمرینات مربوط به این ورزش لازم است. البته بعد از جذب سرمایه گذاران قصد دارم تمام وسایل مورد نظرم با کمک تکنولوژى روز دنیا در دیواره سالن تعبیه گردد و سالن‌هایی مخصوص ورزش الوتوس ساخته و راه اندازی شود.

*می‌توانید به یکی از خصوصیات بارز این ورزش اشاره کنید؟

خصوصیت بارز این ورزش پرداختن به سلامت و امنیت بدن در هنگام ورزش است که به مراتب مهمتر از خود ورزش است. بالا بردن تمرکز، تناسب اندام، کاهش چربی و جایگزین کردن عضله از فواید و مزایای این رشته ورزشی محسوب می‌شود.

*به طور حتم برپایی چنین ورزشی نیاز به سرمایه‌گذارانی دارد، برای جذب چنین حمایت‌کنندگانی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

همانطور که گفتم جذب سرمایه گذران براى راه اندازى سالن‌هاى مجهز و مخصوص الوتوس لازم و ضروری است، تاکنون براى اجرایى شدن این ورزش از وسایل ورزشى که از قبل ابداع و تولید شده‌اند، استفاده کرده‌ام. اما با یارى خدا در تلاش براى راه اندازی و ساخت سالن‌هاى مورد نظر هستیم.‌

*شما جزئیات اندکی در مورد الوتوس بیان کردید. فکر می‌کنید با چنین شرایطی، آیا گروهی حاضر می‌شود شما را زیر پوشش حمایتی خود ببرد؟

بله، همانند هر موضوع جدیدى، این ورزش هم به مرور زمان با رسانه‌اى شدن مورد توجه افراد زیادى قرار می‌گیرد. من بر این باور هستم که در دنیاى امروز، انسان‌ها به تغییر، پیشرفت و قطعا جذب رشته‌هاى جذاب‌تر و متنوع‌تر نیاز دارند.

*استقبال عموم مردم از این رشته ورزشی چگونه است؟

الوتوس در حال حاضر مورد توجه جمعیت زیادى واقع شده است. در این ورزش از قسمت‌های امن و هیجان انگیز ورزش‌های مختلف استفاده گردیده و به همین دلیل من اطمینان دارم که مورد توجه عده زیادی قرار خواهد گرفت.

*هدف نهایی شما برای توسعه این رشته ورزشی چیست؟

هدف من معرفى و گسترش الوتوس در سطح جهانى و ساخت و مجهز کردن سالن هاى مخصوص این رشته می باشد.

*تاکنون برای اشاعه و گسترش این ورزش چه اقداماتی انجام داده اید؟

من از صفر شروع کردم و در ابتدا برای یادگیرى و تمرین تمامى ورزش‌هایى که پیشتر اشاره کردم، اقدام نمودم و به صورت خود آموز حرکات ژیمناستیک را فرا گرفتم. در فکر برگزاری work shop و کلاس‌هایی هستم تا از این طریق مربیان و افراد متخصصی براى تدریس در این رشته تربیت شوند. این شروعی برای گسترش این ورزش خواهد بود، ضرب المثلی انگلیسى می‌گوید: سخت ترین قسمت شروع کردن است .

*آیا جذابیت این ورزش جدید در حد ورزش‌های بزرگی مانند فوتبال هست؟

مقایسه ورزش‌هایى مانند یوگا، الوتوس و پیلاتس با فوتبال یا تنیس صحیح نیست، هدف ورزش‌هایى مانند فوتبال صرفا مسابقه و رقابت است و همه می‌دانیم که ورزش‌های رقابتی جذابیت بیشترى دارند.

*از نظر شما از چه طریقی می‌توان به اجرایی شدن ایده‌های نو کمک کرد؟

حمایت مسئولین، همچنین برگزارى جلسات و نشست‌های تخصصی کمک شایانی به توسعه و اجرایى شدن ایده‌هاى نوپا می‌کند. در واقع افتخار اجرایی شدن این ایده‌ها در نهایت براى کشور عزیزمان ایران باقی می‌ماند.

*آیا مسئولین مربوطه از طرح ورزشی شما خبر دارند و در این زمینه با شما همکاری داشته‌اند؟

خیر تاکنون هیچ تشویق و همکارى از سمت هیچ سازمانى صورت نگرفته است، اما در برخی از مراکز موجود در کشورهای امارات و آمریکا طرح من مورد استقبال قرار گرفته است.

* در زمینه ورزشی طرح دیگری هم دارید؟

بعد از تکمیل این طرح به تحقیقات بیشتری براى ابداع ورزش‌های جدیدی خواهم پرداخت که از طریق این ورزش‌ها مشکلات بیماران مبتلا به ام اس و افرادی که داراى ضعف عضلانى و جسمانى هستند برطرف خواهد شد.

*در اجرای این ورزش با چه مشکلاتی مواجه شده‌اید؟

من برای ثبت و معرفی این ورزش با سختی‌های بسیاری رو به رو هستم. ضرب المثلی انگلیسی می‌گوید، مشکل در واقع مشکل نیست، نگاه ما به مشکل آن را به مشکل تبدیل می‌کند. موانع در زندگى وجود دارد، به جاى تمرکز روی موانع می‌توانیم روى راه حل تمرکز کنیم.

الوتوس؛ رشته ورزشی جدید و ابداعی توسط بانوی ایرانی

گفتگو: فرزانه قنبر دزفولی / پایگاه خبری ورزش بانوان – شیراز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...