وزارت صنعت 2 سال است پول ما را گرفته و آمبولانس نمی‌دهد/ شورای شهر و شهرداری به مردم بگویند در حوزه سلامت چه می‌کنند/ اگر تهران زلزله بیاید امکان خدمت رسانی مطلوب به مردم ممکن نیست


وزارت صنعت 2 سال است پول ما را گرفته و آمبولانس نمی‌دهد/ شورای شهر و شهرداری به مردم بگویند در حوزه سلامت چه می‌کنند/ اگر تهران زلزله بیاید امکان خدمت رسانی مطلوب به مردم ممکن نیست

وزیر بهداشت ضمن گلایه از وزارت صنعت گفت: از سال ۹۴، ۴۸ میلیارد ما را گرفتند تا ۱۰۰۰ آمبولانس به اورژانس بدهند، اما هنوز خبری از این آمبولانس‌ها نیست. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی‌زاده...

وزیر بهداشت ضمن گلایه از وزارت صنعت گفت: از سال ۹۴، ۴۸ میلیارد ما را گرفتند تا ۱۰۰۰ آمبولانس به اورژانس بدهند، اما هنوز خبری از این آمبولانس‌ها نیست.

وزارت صنعت 2 سال است پول ما را گرفته و آمبولانس نمی‌دهد/ شورای شهر و شهرداری به مردم بگویند در حوزه سلامت چه می‌کنند/ اگر تهران زلزله بیاید امکان خدمت رسانی مطلوب به مردم ممکن نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح ساختمان جدید اورژانس تهران با بیان اینکه اورژانس پیش بیمارستانی در چهار سال گذشته شاهد تحولات زیادی بوده است، گفت: رویکرد اورژانس ارتقاء کیفیت است که این موضوع با دانش و مهارت بیشتر میسر می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که در اورژانس مورد اهمیت است، حضور نیروهای فوریت‌های پزشکی به موقع در محل رسیدگی به بیماران است، نیروهای اورژانس با حضور بر سر بیماران آرام‌بخش هستند و می‌توانند از بروز آسیب‌ها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته خدمات جدیدی به بسته‌ خدمتی اورژانس در قالب کد 724 و 247 اضافه شده است، 40 درصد مرگ‌ها را در کشور سکته قلبی تشکیل می‌دهند؛ همچنین 15 درصد مرگ و میر به دلیل سکته قلبی بروز می‌کند؛ ما سرویس جدیدی در اورژانس ایجاد کردیم که در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا کمتر دیده می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: خدمات اورژانس تهران در این حوزه به خوبی راه‌اندازی شده است و با راه‌اندازی 110 مرکز مجهز به کد 724 و 247 در سراسر کشور این زنجیره تکمیل می‌شود تا بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

آئین‌نامه سازمان اورژانس به تصویب رسید

وزیر بهداشت تصریح کرد: اورژانس در 2 سال گذشته به دلیل تلاش‌های صورت گرفته نیروهای فوریت‌های پزشکی و نجابتی که خدمتگزاران این عرصه دارند توانست به بخش عمده‌ای از اهداف خود دست یابد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در جلسه دیروز هیئت وزیران آئین‌نامه سازمان اورژانس به تصویب رسید، گفت: امیدواریم در روزهای آینده نمایندگان مجلس بودجه اورژانس را به نحوی تصویب کنند که این سازمان بیش از گذشته بتواند به مردم خدمت‌رسانی کند؛ سازمانی شدن اورژانس به ارتقاء خدمات فوریت‌های پزشکی کمک بسیاری می‌کند.

هاشمی افزود: امیدواریم در حوزه آموزش در قالب ارائه یا خرید خدمت بتوانیم این رشته را ارتقاء دهیم، در این زمینه ضرورت دارد از تجربه و دانش سایر کشورهای جهان استفاده کنیم، باید سازمان اورژانس کشور امکان رفت و آمد نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی را به سایر کشورها فراهم کند، زیرا ارزش ما این است که می‌آموزیم و از تجربه دیگران استفاده کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: کار در نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی بسیار سخت است و این افراد ساعت کاری بسیاری داشته‌اند، البته تلاش‌هایی در زمینه بهبود شرایط صورت گرفته است؛ من در نظر دارم در سال 92 نیروهای اورژانس تا 500 ساعت کار می‌کردندگ؛ مردم همیشه قدرشناس خدمات نیروهای اورژانس هستند.

بسیاری از بیمارستان‌های تهران وضعیت پذیرش بیماران اورژانسی را ندارند

وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه درخشان‌ترین دستگاه اورژانس بود، گفت: در حوزه بهداشت و درمان رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه از خدمات سازمان اورژانس تقدیر کردند و این تقدیر به آن معناست که توانسته‌ایم در حد وسعمان وظیفه خود را انجام دهیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: انجام حدود 2000 مأموریت، 7000 تماس و هدایت بیماران به بیمارستان‌هایی که بخشی از آنها امکان پذیرش بیمار را ندارند، نشان از حجم بالای کاری اورژانس است، بسیاری از بیمارستان‌های تهران وضعیت پذیرش بیماران اورژانسی را ندارند، زیرا توسعه زیرساخت‌های بهداشتی_ درمانی در پایتخت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم شهردار تهران توسعه زیرساخت‌های بهداشتی_ درمانی پایتخت را مورد توجه ویژه قرار دهند؛ تهران توسعه زیادی پیدا کرده، اما آنچه که در این توسعه مورد غفلت قرار گرفته است، حوزه بهداشت و درمان است؛ شورای شهر و شهردار قبلی امکاناتی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادند، اما این امکانات ناقص بود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تهران خود به مثابه یک کشور است و باید در همه زمینه‌ها توسعه پیدا کند؛ شهرداری حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که زمین در اختیار ما قرار دهد و ما کار ساخت، تجهیز و تأمین نیروی انسانی را انجام دهیم؛ شورای شهر هرساله به منتخبان خود گزارش دهند که در حوزه سلامت از جمله اورژانس چه کرده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه 200 دستگاه موتورلانس اکنون در خیابان‌های شهر تهران به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: درخواست ما از شهردار این است که امکاناتی را در اختیار ما قرار دهد و وزارت بهداشت کار ساخت، تجهیز و تأمین نیروی انسانی بیمارستان‌ها را انجام می‌دهد؛ شورای شهر هرساله به منتخبان خود گزارش دهد که در حوزه سلامت از جمله اورژانس چه اقداماتی کرده‌ است.

200 موتورلانس در خیابان‌های پایتخت به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند

هاشمی با بیان اینکه 200 دستگاه موتورلانس در خیابان‌های پایتخت به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: انتظار داریم شهرداری امکانات مناسبی را در اختیار این نیروها قرار دهند، زیرا این نیروها در سرما و گرما در سطح شهر به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی عنوان کرد: 171 پایگاه اورژانس در تهران داریم که باید 242 پایگاه جدید نیز به مجموعه اورژانس تهران اضافه کنیم؛ شهرداری اگر به ما زمین بدهد، یک ساله این تعداد پایگاه اورژانس را خواهیم ساخت.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تهران بعد از خوزستان بدترین آب و هوای کشور را دارد، افزون بر این از نظر شرایط بهداشتی_ درمانی یکی از بدترین شرایط به پایتخت اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: اگر در تهران زلزله با قدرت بالا بیاید یا آتش‌سوزی و حادثه‌ای رخ دهد، امکان خدمت‌رسانی مطلوب نیروهای اورژانس وجود ندارد.

هاشمی ضمن گلایه از وزارت صنعت گفت: از سال 94، 48 هزار میلیارد از ما برای تحویل 1000 دستگاه آمبولانس گرفتند، اما هنوز خبری از این آمبولانس‌ها نیست، از طرفی قیمت دلار بالا رفته و به طور حتم هنگام تحویل آمبولانس‌ها جور دیگری ما را اذیت خواهند کرد.

وی ترافیک را یکی از معضلات مهم خدمت‌رسانی به مردم در حوزه اورژانس دانست و گفت: باید در اورژانس بتوانیم خدمات را زیر 10 دقیقه به مردم برسانیم، اما به دلیل ترافیک در صورتی که آمبولانس هوایی نداشته باشیم، ممکن است 2 ساعت زمان سپری شود تا به بالین بیمار برسیم و در این مدت فرد بیمار بخشی از اندام‌های خود را از دست می‌دهد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هر بالگرد هوایی تا قبل از نیمه اول سال 97 به اورژانس کشور اضافه می‌کنیم، اکنون 33 دستگاه آمبولانس هوایی داریم و به دنبال ارتقاء این خدمت در اورژانس پیش بیمارستانی هستیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا