درمان آلرژی غذایی: 12 درمان خانگی برای رفع حساسیت غذایی


درمان آلرژی غذایی: 12 درمان خانگی برای رفع حساسیت غذایی

درمان آلرژی غذایی به کمک درمان های خانگی بهترین و سالم ترین روش مقابله با این مشکل شایع سلامتی است. برخی از درمان های خانگی برای رفع حساسیت غذایی عبارتند از رژیم‌های غذایی حذفی، افزایش اسید معده، زغال چوب فعال، بیوفلانوئیدها، ویتامین C، اسید پانتوتنیک، روغن تخم کتان، موز، آب میوه‌های تازه، روغن کرچک، ویتامین E، طب سوزنی، یوگا، و لیمو. اعمال...

درمان آلرژی غذایی به کمک درمان های خانگی بهترین و سالم ترین روش مقابله با این مشکل شایع سلامتی است. برخی از درمان های خانگی برای رفع حساسیت غذایی عبارتند از رژیم‌های غذایی حذفی، افزایش اسید معده، زغال چوب فعال، بیوفلانوئیدها، ویتامین C، اسید پانتوتنیک، روغن تخم کتان، موز، آب میوه‌های تازه، روغن کرچک، ویتامین E، طب سوزنی، یوگا، و لیمو. اعمال رفتاری و سبک زندگی نیز می‌توانند سیستم دفاعی شما را در مقابل آلرژی ها تقویت کنند.

درمان آلرژی غذایی: 12 درمان خانگی برای رفع حساسیت غذایی

آلرژی غذایی چیست؟

آلرژی غذایی احتمالا شایع‌ترین و جهانی‌ترین اختلالی است که ممکن است آدم‌ها به آن مبتلا شوند. آلرژی‌های غذایی شایعی وجود دارند که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند، و همچنین آلرژی‌های عجیب و غریب یا غیر معمولی که مردم اغلب فکرش را هم نمی‌کنند که ناشی از یک ماده‌ی غذایی آلرژی‌زا باشد. اگر شما دچار حساسیت غذایی هستید، سیستم ایمنی بدن‌تان به شیوه‌های نامناسب واکنش نشان می‌دهد، معمولا به دلیل یکی از پروتئین‌های موجود در ماده‌ی خوراکی که بدن آن را مضر تشخیص می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۸ شایع ترین حساسیت های غذایی که حتما باید بشناسید

آلرژی غذایی با عدم تحمل غذا یا هر واکنش مربوط به دارو یا واکنش‌های سمی متفاوت است. بسته به بدن شما و سیستم گوارش‌تان، برخی از پروتئین‌ها به درستی هضم نمی‌شوند. این بدان معنا است که آنها توسط پادتنِ E مشخص می‌شوند، و سیستم ایمنی بدن پس از آن برای از بین بردن این پروتئین فعال خواهد شد.

این روش مبارزه با یک حضور خارجی که توسط پادتن مشخص شده‌، ساده است؛ سیستم ایمنی گلبول‌های سفید خون را برای حمله به مهاجم ارسال می‌کند. این امر سبب بروز واکنش آلرژیک می‌شود و این واکنش می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد. از آن‌جایی که این پروتئین‌ها توسط سیستم بدن مشکل‌ساز تلقی می‌شوند، هیچ راهی برای برنامه‌ریزی دوباره‌ی سیستم وجود ندارد، بنابراین این پروتئین‌های مشکل‌ساز همیشه سبب بروز واکنش‌های آلرژیک خواهد شد. در نتیجه، پرهیز از مصرف غذاهای آلرژی‌زا بهترین راه‌حل است، اگر چه برخی از داروها وجود دارند که می‌توانند به درمان و کاهش واکنش‌های آلرژیک یا جلوگیری از رخ دادن آنها کمک کنند.

هرچند هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما برخی از برنامه‌های درمانی تهاجمی می‌توانند به طور چشمگیری این اختلال را بهبود ببخشند، اما برخی عوارض جانبی نیز وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری از مردم برای درمان آلرژی‌های غذایی رویکردهای طبیعی‌تر را انتخاب می‌کنند. این داروهای خانگی نه تنها می‌توانند به درمان علائم آلرژی غذایی کمک کنند، بلکه از بروز واکنش‌های آلرژیک نیز جلوگیری کنند.

مطلب مرتبط: حساسیت به قارچ: علت، علائم و درمان خانگی حساسیت به قارچ

علائم آلرژی غذایی

تشخیص این‌که به کدام غذاها حساسیت دارید بسیار مهم است، چرا که به این ترتیب از مصرف آنها پرهیز می‌کنید یا دست کم از واکنش بدن‌تان پس از مصرف آنها آگاه خواهید بود. به همین دلیل، باید علائم یک واکنش آلرژیک غذایی را تشخیص بدهید. این علائم باز هم، اعم از خفیف تا شدید، می‌توانند موارد زیر را شامل شوند:

– درماتیت
– کهیر و راش پوستی
– خارش دهان، لب‌ها، زبان و لثه‌ها
– آبریزش بینی و عطسه
– تهوع یا استفراغ
– درد شکمی و مشکلات گوارشی
– سردرد یا سرگیجه
– خشن شدن صدا، مشکلات تنفسی و خس خس
– تورم گلو
– مرگ در اثر برخی عوارض، از جمله نقص تنفسی و قلبی ریوی

آلرژی‌های غذایی شایع

اکثر آلرژی‌زاهای غذایی معمول حاوی پروتئین هستند و از مواد غذایی بسیار معمولی تا مواد غذایی مبتنی بر پروتئینِ عجیب و غریب یا منحصر به فرد متغیر هستند. در ادامه فهرستی می‌بینید از رایج‌ترین مواد غذایی که سبب بروز آلرژی غذایی در آدم‌ها می‌شوند.

– بادام زمینی
– مغزهای درختی (گردوی پکان، گردو، پسته، و غیره)
– دانه‌ها (دانه‌ی کنجد و دانه‌ی خشخاش)
– تخم‌مرغ
– شیر (گاو، بز و گوسفند)
– غذاهای دریایی
– حلزون صدف‌دار
– سویا
– گندم
– رنگ‌های مصنوعی و طبیعی
– برخی از میوه‌ها و سبزیجات
– مواد افزودنی شیمیایی

مطلب مرتبط: حساسیت به ماهی: علائم، تشخیص و کنترل حساسیت نسبت به ماهی

درمان‌های خانگی برای آلرژی غذایی

هر چند باید با پزشک‌تان در مورد آلرژی غذایی شدید مشورت کنید، اما درمان‌های خانگی زیادی نیز برای آلرژی غذایی وجود دارد. اگر نمی‌خواهید با عوارض جانبی داروها دست و پنجه نرم کنید، برخی از این گزینه‌های درمانی را امتحان کنید تا کیفیت زندگی‌تان را افزایش دهید.

درمان آلرژی غذایی ۱: رژیم‌های غذایی حذفی

بهترین روش برای درمان آلرژی غذایی، عدم مصرف ماده‌ی غذایی آلرژی‌زا است. تعدادی رژیم حذفی وجود دارد که می‌توانند تاثیرگذار باشند، اما مهم است که اشتباهی را مرتکب نشوید، مخصوصا اگر مطمئن نیستید که چه چیزی سبب بروز واکنش منفی در شما شده‌است. به مدت ۲ تا ۴ هفته هرچه می‌خورید و جزییات هر وعده غذایی و در عین حال هر واکنشی را که در این مدت تجربه می‌کنید ثبت کنید. سپس، به آرامی ‌و در طول یک تا دو هفته شروع به حذف مواد غذایی خاص (یکی در یک دوره) از رژیم غذایی خود کنید.

در آن برهه، اگر متوجه شدید که حذف یک ماده‌ی غذایی خاص از رژیم غذایی‌تان سبب بهبودی شما شد، این بار با دقت بیش‌تری آن را بررسی کنید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید (دو بار در روز). اگر نشانه‌ها دوباره عود کردند، می‌توانید اطمینان پیدا کنید که همان ماده‌ی غذایی سبب بروز واکنش آلرژیک در شما شده‌است. این کار را به طور مکرر انجام دهید تا زمانی که همه‌ی آلرژی‌های غذایی بالقوه‌تان را کشف کنید.

۲. افزایش اسید معده

دلیل این‌که پروتئین “خارجی” به بدن وارد می‌شود و موجب بروز واکنش ایمنی می‌شود این است که در معده اسید کافی برای تجزیه‌ی غذا وجود ندارد. یک نوع کمبود مانند هیدروکلریک اسید می‌تواند توانایی دستگاه گوارش را با مشکل مواجه کند. بنابراین، افزایش مقدار اسید در معده‌ی شما جهت حذف آلرژی غذایی ضروری است. بتایین هیدروکلراید مکملی است که به راحتی در بسیاری از داروخانه‌ها یافت می‌شود و می‌توان آن را قبل و بعد از غذا برای افزایش و حفظ سطح مناسب اسید در معده مصرف کرد.

درمان آلرژی غذایی ۳: موز

موز، با دارا بودن مواد مغذی مفید، برای کاهش علائم آلرژی غذایی بسیار مفید است. این میوه باعث کاهش خارش پوستی و ناراحتی شکمی می‌شود و به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در واقع خوردن موز به اندازه‌ی کافی آلرژی غذایی را درمان نمی‌کند، اما شدت و احتمال شدید بودن واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد.

۴. زغال چوب فعال

از آن‌جایی که آلرژی غذایی به دلیل ناتوانی در تجزیه‌ی پروتئین در معده است، اضافه کردن موادی که می‌توانند پروتئین را تجزیه کنند و به عبور بدون مشکل آنها از طریق دستگاه گوارش کمک کنند، روش خوبی برای پیشگیری از آلرژی غذایی است. زغال چوب فعال می‌تواند با آب یا یک آب‌میوه‌ی شیرین مخلوط شود و سیستم گوارش را تنظیم کند. شما به مقدار مناسب و معقولی از این ماده نیاز دارید، احتمالا حدود ۶۰ گرم برای شما موثر خواهد بود.

درمان آلرژی غذایی ۵: ویتامین C

وجود کمبود در سیستم ایمنی بدن اغلب برای آلرژی غذایی مقصر شناخته می‌شود، چرا که سوء عملکرد در سیستم دفاع به این مهمی ممکن است ممکن است سبب شود که نسبت به پروتئین‌های خاصی واکشن نشان دهد. بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن به موثرترین روش توسط مصرف فراوان ویتامین C و دیگر ویتامین‌های مفید و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات انجام می‌شود. با این حال، گفته می‌شود که اطمینان حاصل کنید که به هیچ کدام از میوه‌ها و سبزیجاتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان مصرف می‌کنید، حساسیت نداشته باشید چرا که در این صورت کل فرآیند تاثیر معکوسی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: ۲۴ درمان خانگی آبریزش بینی کودکان و بزرگسالان

۶. روغن کرچک

این روغن از قدیم‌الایام به عنوان ماده‌ای برای افزایش قدرت و مقاومت معده در برابر مواد غذایی مختلف شناخته شده‌است. روغن کرچک، لایه‌ای را در معده‌ی شما ایجاد می‌کند و اثرات شدید هرگونه واکنش آلرژیک را نسبت به مواد غذایی که می‌خورید کاهش می‌دهد. مقدار کمی روغن کرچک (یک فنجان آب همراه با ۵ تا ۱۰ قطره روغن کرچک) هر روز صبح با معده‌ی خالی بنوشید.

درمان آلرژی غذایی ۷: مواد غذایی غنی از ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک ضد آلرژی قدرتمند شناخته شده‌است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کند، بنابراین به اشتباه پروتئین‌های قابل قبول را به عنوان مواد خارجی مضر تشخیص نمی‌دهد. برخی از مواد غذایی که غنی از ویتامین E هستند عبارتند از توفو، اسفناج، بادام، تخمه‌ی آفتابگردان، آووکادو، میگو، قزل‌آلای رنگین‌کمان، روغن زیتون، و کلم بروکلی.

۸. روغن کتان و اسید پانتوتنیک

تخم کتان نیز مانند خوراکی‌هایی از جمله موز در تقویت رفتار ضد آلرژیک بدن بسیار موثر است. این دانه‌ها سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تحمل سیستم‌های بدن را در برابر طیف گسترده‌ای از پروتئین‌ها و مواد غذایی بهبود می‌بخشد. اسید پانتوتنیک یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در فعالیت ضد آلرژیک است، اما این اسید با نام دیگری نیز شناخته می‌شود: ویتامین B۵. برخی از بهترین مواد غذایی برای دریافت ویتامین B۵ عبارتند از قارچ، ماهی‌های روغنی (قزل‌آلا)، پنیر، تخم‌مرغ، آووکادو، گوشت گاو، گوشت گوساله، مرغ و سیب‌زمینی شیرین.

درمان آلرژی غذایی ۹: لیمو

این هم یکی دیگر از میوه‌های مرکبات است که در رفع این مشل تاثیر زیادی دارد. هنگامی ‌که آب لیمو همراه با کمی عسل به آب اضافه شود، می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی سم‌زدای قدرتمند در بدن عمل کند. اگر این مخلوط را به مدت چند هفته بنوشید، می‌توانید سموم را از سیستم بدن‌تان تخلیه کنید. این‌ها همان سمومی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کنند و مشکلاتی را در هضم پروتئین ایجاد کنند.

۱۰. طب سوزنی

درمان‌های جایگزین برای رفع اختلالات بی‌شماری در طول سال‌ها و در سراسر جهان استفاده می‌شوند. طب سوزنی شیوه‌ی بسیار خوبی برای بازگرداندن تعادل طبیعی بدن، و همچنین عملکردهای متابولیک و واکنش سیستم ایمنی بدن است. بهترین بخش استفاده از طب سوزنی این است که عوارض جانبی ندارد و همین‌طور قادر خواهید بود برخی دیگر از مشکلات بالقوه‌ی موجود را نیز در خودتان از بین ببرید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، مراجعه به یک متخصص طب سوزنی آموزش‌دیده، به ویژه افرادی که در مورد آلرژی‌های غذایی به اندازه‌ی کافی و به طور خاص آگاه هستند، توصیه می‌شود.

مطلب مرتبط: ۲۰ درمان خانگی آبریزش چشم ناشی از آلرژی

درمان آلرژی غذایی ۱۱: یوگا

آساناهای مختلف یوگا به طور مستقیم با کاهش واکنش‌های آلرژیک در بدن و حساسیت خاص معده‌های بیش از حد حساس مرتبط است. مانند طب سوزنی، مراجعه به یک مربی آموزش‌دیده‌ی یوگا اغلب بهتر است ازاین‌که خودتان بخواهید تمرینات را انجام دهید، دست کم در ابتدا بهتر است که یک مربی داشته باشید.

درمان آلرژی غذایی ۱۲: آب هویج و آب خیار

این مخلوط یک درمان بسیار موثر برای آلرژی غذایی است، به ویژه هنگامی که آلرژی سبب بروز مشکلاتی روی پوست می‌شود. ترکیبات ضد آلرژی موجود در هر دوی این نوشیدنی‌ها، سبب می‌شوند که این ترکیب انتخاب هوشمندانه‌ای برای مشکلات مرتبط با آلرژی باشد.

هرچند این داروهای خانگی می‌توانند به مشکلات شما کمک کنند، اما آلرژی غذایی می‌تواند بی‌نهایت شدید و حتی مرگبار باشد. شما باید با یک متخصص آلرژی صحبت کنید و اطلاعات لازم را در مورد اختلال‌تان دریافت کنید. بسته به شدت حساسیت‌تان، حذف ماده‌ی غذایی آلرژی‌زا احتمالا عاقلانه‌ترین اقدام است. چنان‌چه گفته می‌شود، پیشگیری همواره بهتر از درمان است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: organicfacts

درمان آلرژی غذایی: ۱۲ درمان خانگی برای رفع حساسیت غذایی

مطالب مرتبط
پاکسازی ریه با یک معجون معجزه آسا
این معجون ساده برای ترک سیگار شگفت‌زده‌تان می‌کند
رشد موی سر: ۳ نسخه یا درمان خانگی رشد موی سر که معجزه می کنند
فشار خون: ۴۴ درمان خانگی فشار خون بالا
پدران دختردار: ۱۵ نکته مهم برای پدرانی که دختر دارند
مسمومیت غذایی: ۱۵ روش موثر درمان خانگی مسمومیت غذایی
زگیل: ۳۰ درمان خانگی از بین بردن زگیل برای همیشه
خواص روغن گردو: ۱۶ فایده شگفت انگیز روغن گردو برای سلامتی
اسهال مسافرتی : ۱۲ مهم ترین چیز درباره اسهال در سفر
برنزه کردن: ۲۱ روش خانگی برنزه شدن که راحت و کم هزینه است
فواید پیاده روی: ۵۰ فایده پیاده ‌روی که شگفت انگیز هستند
درد و ورم بیضه: ۸ درمان خانگی درد و ورم بیضه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!