نحوه کاشت گل داوودی در گلدان


نحوه کاشت گل داوودی در گلدان

گل داوودی به نور زیاد، درجه حرارت متوسط تا بالا، خاک همیشه خیس و رطوبت هوای 50 تا 70 درصد احتیاج دارد. خاک مناسب برای کاشت گل داوودی در گلدان مخلوطی از خاک باغچه، کود دامی و خاک جنگل است.

گل داوودی را هم در فضای آزاد و هم در محیط منزل میتوان پرورش داد. به دلیل حساسیت این گل به نور، بسیاری از باغبانان با تغییر طول دوره روشنایی زمان برداشت گل داوودی را برحسب نیاز بازار تغیر میدهند، از این رو کاشت گل داوودی و پرورش آن بسیار به صرفه و اقتصادی است.
شما نیز میتوانید به راحتی این گل زیبا را در منزل پرورش دهید و از داشتن آن لذت ببرید. برای آشنایی با روش کاشت گل داوودی در گلدان و نگهداری از آن با ستاره همراه باشید.


روش کاشت گل داوودی در گلدان

برای کاشت گل داوودی ابتدا بذرهای گیاه را در بستر کاشتی شامل خاکبرگ و شن یا خاکبرگ، کوکوپیت، پرلیت و یا هر گونه خاک سبک دیگری که بتوان تهیه کرد، بکارید.

برای کاشت، ابتدا بذرهای این گل را در سینی نشا بکارید. بذرها را با فاصله مناسب از یکدیگر بکارید و روی آن را با لایه‌ای نازکی از خاک با ضخامت 5 میلیمتر بپوشانید.

نحوه کاشت گل داوودی در گلدان

بستر کاشت را به آرامی آبیاری کنید به طوریکه بذرهای گل جابه جا نشوند. برای این منظور بهتر است آبیاری را با اسپری انجام دهید.

در طول مدت جوانه زدن بذرها لازم است بستر کاشت همواره مرطوب نگه داشته شود. برای حفظ رطوبت و دما میتوانید روی محل کاشت گل داوودی را با نایلون شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه هوا در بالای آن ایجاد کنید تا شرایط گلخانه‌ای برای جوانه زدن بذرها فراهم شود.

سینی نشا را در محل گرم قرار دهید. 18 تا 20 درجه سانتی گراد دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذور است. بعد از گذشت 10 تا 14 روز بذرهای گل داوودی جوانه خواهند زد.

پس از جوانه زنی بذرها، پوشش پلاستیکی را حذف کنید و سینی نشا را به مکانی با نور بیشتر و ترجیحا تابش مستقیم نور خورشید منتقل کنید.

بعد از چند روز میتوانید جوانه های گل داوودی را به گلدان اصلی انتقال دهید.

لازم به ذکر است حتما پس از سبز شدن بذرهای گل داوودی، گلدان را به بیرون از خانه انتقال بدهید مثلا بالکن، چرا که اگر گیاه را به بیرون انتقال ندهید، ساقه ها دراز شده و گلدهی گیاه انجام نخواهد شد.

نحوه کاشت گل داوودی در گلدان

زمان کاشت گل داوودی

گل داوودی را می‌توان بسته به شرایط آب وهوای محل زندگی، اواخر تابستان تا پاییز و اواخر زمستان تا بهار کاشت .


گیاه شناسی گل داوودی

گل داوودی دارای ۲۰۰ گونه مختلف در طبیعت میباشد و در هر واریته دارای رنگهای متفاوت است و شامل گونه‌های یکساله، چند ساله، علفی و گلخانه‌ای میباشد. قسمت تحتانی ساقه این گیاه تقریبا حالت خشبی (چوبی) دارد و دارای برگهای سبز تیره است. گل آذین گیاه داوودی کلاپرک وگلچه‌های کناری آن زبانه‌ای و گلچه های میانی آن لوله ای شکل هستند.

نحوه کاشت گل داوودی در گلدان

شرایط محیطی نگهداری گل داوودی در منزل

خاک: خاک مناسب برای کاشت گل داوودی در گلدان، مخلوطی از خاک لوم و شن است. همچنین ترکیبی از خاک باغچه، کود دامی و خاک جنگلی به نسبت مساوی برای پرورش این گیاه مناسب است.

نور: گل داوودی به نور متوسط و کامل خورشید نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهدای گل داوودی در منزل پشت پنجره‌های جنوبی آپارتمان است. توجه داشته باشید اگر نور محیط آپارتمان کافی نباشد بسیاری از غنچه‌ها باز نخواهد شد، لذا برای جبران از نور مصنوعی استفاده کنید.

دما: گل داوودی به دلیل تنوع بالایی که دارد، محدوده متفاوتی از درجه حرارت را میتواند تحمل کند و شما بر اساس آب و هوای محل زندگی خود میتوانید گل داوودی مناسب با شرایط خود را نتخاب کنید. به طور کلی انواع گل داوودی محدوده دمایی 10 تا 27 درجه سانتیگراد را میتوانند تحمل کنند.

کوددهی: برای تغذیه گل داوودی و رشد بهتر این گل توصیه میشود هفته ای یکبار از کودهای ازته و پتاسه استفاده کنید. همچنین می توانید از کودهای مایع نتیرات پتاسیم و نیترات امونیوم هر دو هفته یکبار تغذیه گیاه را انجام دهید.

آبیاری: لازم است خاک گلدان داوودی همراه مرطوب باشد. توجه داشته باشید خاک حالت غرقاب و خیس پیدا نکند.

مه‌پاشی: رطوبت هوای محیط به رشد بهتر گل داوودی کمک میکند به این منظور میتوانید هفته ای یکبار گل و برگهای گیاه را مه پاشی کنید. لازم به ذکر است مه پاشی زیاد و روزانه باعث زرد شدن برگها خواهد شد.

در پایان در رابطه با کاشت گل داوودی و نگهداری از آن لازم است بدانید، پس از شروع فصل‌های گرم سال باید حتما گلدان‌ گل های خود را عوض کنید، چرا که گل داوودی به سرعت ریشه میدهد و ریشه‌ها خیلی سریع تمام قسمت‌های گلدان را در بر می‌گیرند و دیگر جایی برای رشد بیشترشان باقی نمی ماند و یکی از دلایلی که بوته‌های داوودی شما، ممکن است به سمت گلدهی نروند همین است که جایی برای رشد و توسعه بیشتر ندارند.

منابع: سایت جامع گل و گیاه، نارگیل، بوستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات