آشنایی با طرز کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه


آشنایی با طرز کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه

کاشت هسته خرمالو، پرورش و نگهداری این گیاه بسیار آسان است و شما میتوانید این درخت زیبا را در گلدان یا باغچه خود بکارید و از میوه‌های پرخاصیت آن میل کنید.درخت خرمالو به آب و هوای معتدل و خنک، نور کافی و آبیاری زیاد نیاز دارد.

کاشت هسته خرمالو در گلدان و در باغچه بسیار آسان و لذت بخش است و به راحتی میتوان این میوه خوش‌رنگ و پرخاصیت را در خانه پرورش داد و نگهداری نمود. در این بخش از ستاره نحوه کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه و همچنین شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه را به شما آموزش میدهیم.


نحوه کاشت هسته خرمالو در گلدان

برای کاشت هسته خرمالو در گلدان، بعد از خرید خرمالو، یکی از خرمالوهای رسیده و سالم را جدا کنید و هسته‌های میوه را به آرامی همانند آنچه در روش کاشت هسته هلو و کاشت دانه انبه در گلدان گفته شد، جدا کنید و با آب ولرم خوب بشویید، به طوریکه قسمتهای گوشتی میوه به طور کامل از روی هسته ها پاک شود.

آشنایی با طرز کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه

سپس هسته های خرمالو را داخل ظرف آبی قرار دهید و آن را در محلی گرم و کم نور بگذارید. در صورتی که آب حالت شفاف خود را از دست داد، آب ظرف را تعویض کنید. بعد از چند روز جوانه‌های کوچکی از هسته خرمالو خارج میشود. در این زمان شما میتوانید گیاه جوان را به گدان با خاک مناسب انتقال دهید. در زمان انتقال مراقب باشید جوانه آسیب نبیند و خاک اطراف آن را به آرامی فشار دهید. پس از آن آبیاری کامل انجام دهید به طوریکه آب از ته گلدان خارج شود. گلدان را در محلی با دما و نور مناسب قرار دهید.

آشنایی با طرز کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه

نحوه کاشت خرمالو در باغچه

کاشت درخت خرمالو در باغ و باغچه به دو روش کاشت بذر و تکثیر غیرجنسی صورت میگیرد. البته تکثیر این درخت از طریق تکثیر غیر جنسی کمتر انجام میشود و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی (خرمندی همان خرمالوی ریز است که میوه آن قابل خوردن نمی باشد) کاشته می شوند.

شما میتوانید برای کاشت خرمالو در باغچه از نهال‌های آماده درخت که در فروشگاههای گل و گیاه وجود دارد نیز استفاده کنید. برای کاشت هسته خرمالو در هوای آزاد بذرها در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به صورت متراکم در زمین بکارید. پس از رفع سرما و یخبندان بذرها جوانه زده و از خاک خارج می شود. در سال اول نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل خزان یا اسفند ماه نهال با فاصله مناسب در خزانه دوم کشت می گردد.

در سال سوم نهال در فصل بهار حدوداً 15 تا 25 فروردین ماه بر روی نهال عمل پیوند شکمی انجام می گیرد و پیوندکها در سال سوم رشد کرده و در پایان سال سوم در فصل خزان یا اسفند ماه قابل انتقال به محل اصلی می باشند. در صورتی که شما قصد کاشت نهال آماده خرمالو را دارید، بهترین زمان، حدود 15 اسفند ماه می باشد و چنانچه زودتر جهت کشت اقدام شود احتمال بروز سرمازدگی نهال زیاد است، چون به عمل جابجایی حساس می باشد.

هنگام انتقال نهال به باغچه خود، دقت کنید، تاقسمتی از نهال را در خاک بکارید که قبلا در خاک بوده است.

در زمان کاشت، از دادن هرگونه کود حیوانی و کودهای شیمیایی خودداری کنید. پس از کاشت خرمالو، عمل آبیاری یک نوبت انجام شود و تا نهال خرمالو جوانه نزده است، آبیاری دوم صورت نگیرد. از سال دوم عمل سربرداری و هرس فرم دهی باید طی دو تا سه سال انجام گیرد. بعد از کاشت نهال خرمالو در محل اصلی، بعد از سال دوم عمل کوددهی و تقویت انجام گیرد.

توجه داشته باشید، که میوه خرمالو روی شاخه های یکساله می باشد یعنی در فصل خزان اگر عملیان هرس را انجام میدهید، دقت کنید شاخه سال قبل که محل تولید میوه است را حذف نکنید.

آشنایی با طرز کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه

شرایط محیطی مورد نیاز نگهداری درخت خرمالو

خاک: خاک مناسب برای کاشت هسته خرمالو، خاک سبک با نفوذپذیری بالا و دارای حاصلخیزی خوب است.

آبیاری: درخت خرمالو نیاز آبی نسبتا بالایی دارد. این گیاه به خشکی حساس است و به خصوص در هوای گرم، نیاز آبیاری بیشتری دارد و باید آبیاری منظم انجام شود. البته لازم به ذکر است، آبیاری بیش از حد باعث می شود که ریشه دچار کمبود اکسیژن شده و بارزترین علامت غرقابی، ریزش میوه های درخت است.

دما: درخت حرمالو در آب و هوای معتدل و خنک بهترین رشد را دارد. خرمالو در عین حال گیاهی مقاوم به سرما است و تا ۱۲- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌نماید، و برای میوه دهی، به سرمای زمستان نیازمند است.

نور: خرمالو برای رشد نیاز به نور کامل خورشید دارد. بنابراین گلدان خود را در محل آفتابگیر خانه مانند بالکن و یا پنجره‌های جنوبی آپارتمان قرار دهید.

کوددهی: استفاده از کود دامی پوسیده یا کودهای شیمیایی موجود در بازار در سال دوم به رشد بهتر گیاه کمک میکند.

آفات و بیماریها: مگس سفید و تریپس‌ها از مهمترین آفات این درخت هستند که به پوست میوه خرمالو صدمه زده و موجب بدرنگ شدن میوه می‌گردند.


برای آشنایی با خواص میوه خرمالو مطالعه لینک زیر را به شما پیشنهاد میکنیم.

خواص خرمالو چیست؟
گروه گیاهان ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی