ناامیدی از زندگی: 33 روش اثبات شده برای غلبه بر ناامیدی و یاس


ناامیدی از زندگی: 33 روش اثبات شده برای غلبه بر ناامیدی و یاس

من تجربه زیادی در زمینه‌ی سرخوردگی و ناامیدی از زندگی دارم. در واقع آن را به شیوه‌های مختلف و بارها و بارها در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام، تا حدی که حالا احساس می‌کنم در این زمینه یک کارشناس هستم. اگر تعجب می‌کنید که چرا این تخصص عظیم را در اختیار دارم، پاسخ این است: رشد و پیشرفت هرگز بدون احساس یاس و ناامیدی از زندگی صورت نمی‌گیرد. هر چه بیش‌تر...

من تجربه زیادی در زمینه‌ی سرخوردگی و ناامیدی از زندگی دارم. در واقع آن را به شیوه‌های مختلف و بارها و بارها در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام، تا حدی که حالا احساس می‌کنم در این زمینه یک کارشناس هستم. اگر تعجب می‌کنید که چرا این تخصص عظیم را در اختیار دارم، پاسخ این است: رشد و پیشرفت هرگز بدون احساس یاس و ناامیدی از زندگی صورت نمی‌گیرد. هر چه بیش‌تر بتوانید از سرخوردگی‌تان درس بگیرید، آن را حل کنید و بر آن غلبه کنید، رشد بیش‌تری را تجربه خواهید کرد. دوری کردن از آن، پنهان شدن از آن یا گول زدن خودتان، هیچ یک از این استراتژی ها سبب نمی‌شوند که شما تبدیل به انسان بهتری شوید. در واقع نتیجه برعکس خواهد بود.

ناامیدی از زندگی: 33 روش اثبات شده برای غلبه بر ناامیدی و یاس

آن‌چه در ادامه آمده است فهرستی از راهکارها و رویکردهایی است که من برای حل سرخوردگی و دوره‌های یاس خودم به کار برده‌ام.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۱: واقعیت را بپذیرید.

بله، اتفاق بدی رخ داده‌است. وقت خود را صرف این تصور نکنید که اگر این حادثه‌ی احمقانه یا اشتباه رخ نداده بود، زندگی می‌توانست چه‌قدر زیباتر باشد. همین است. اتفاق ناامیدکننده و یاس‌آوری است، و هیچ شک و شبهه‌ای هم در مورد آن وجود ندارد، اما رد این واقعیت، احساس ناامیدی و یاس را کاهش نخواهد داد، برعکس، آن را قوی‌تر و قدرتمندتر خواهد ساخت. پس واقعیت را بپذیرید.

مطلب مرتبط: ۲۱ راه غلبه بر ناامیدی که بسیار مؤثر هستند

۲. کانون توجه خود را تغییر دهید.

هنگامی‌که شما ناامید می‌شوید، به آسانی ممکن است در چنگال خشم و ناامیدی گرفتار شوید! این تجربه‌ی شخصی خودم است. تمرکز خود را با شرکت در فعالیت‌های کوچک اما پرگیر و دار تغییر دهید. درگیر یک فعالیت شوید. اقدامات لازم را برای غلبه بر احساس ناامیدی‌تان انجام دهید، اما همه‌ی چیزهایی را که در اطراف‌تان دارید، نادیده نگیرید.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۳: درباره‌ی آن با یک دوست صحبت کنید.

کسی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید و در مورد موضوع پیش‌آمده با او صحبت کنید. بگذارید این احساس از وجودتان خارج شود. اجازه ندهید آن‌قدر در وجودتان بماند تا رشد کند و در نهایت منفجر شود. در غالب مواقع وقتی که به این نقطه برسید، خیلی دیر شده است برای این‌که تغییر معنی‌داری ایجاد کنید و بتوانید خود واقعی‌تان را بازگردانید. اجازه بدهید نگرانی‌ها و تنش‌های‌تان پر بگیرند و از وجودتان خارج شوند. گذشته از این‌ها، رفقا برای همین روزها هستند دیگر، این‌طور نیست؟

۴. درباره‌ی آن در دفتر روزنگارتان بنویسید.

اگر دفتر روزنگار ندارید، از همین حالا شروع کنید. تمام ترس‌ها و احساسات‌تان را بنویسید و جزییات آنها را به خوبی شرح دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که احساس می‌کنید دیگر نمی‌توانید در مورد آن موضوع چیزی بنویسید. با این کار قطعا احساس بسیار بهتری خواهید داشت. نوشتن، این اثر جانبی را دارد که آن‌چه شما در موردش می‌نویسید کم‌کم رنگ می‌بازد و کم‌اهمیت می‌شود، و به این ترتیب کل موضوع برای‌تان قابل‌کنترل‌تر خواهد بود. همین حالا امتحان‌اش کنید.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۵: نامه‌ای در مورد آن بنویسید.

تصور کنید که در یک جزیره‌ی دورافتاده گرفتار شده‌اید. بنشینید و نامه‌ای بنویسید به کسی که می‌تواند شما را نجات دهد. به طور مفصل و مبسوط نامه را بنویسید. تصور کنید که زندگی شما پس از ترک آن جزیره‌ی دورافتاده چه‌طور خواهد بود. چرا که اگر نتوانید شرایط‌تان را در جزیره توصیف کنید، هرگز نمی‌توانید آن را ترک کنید. سپس نامه را نابود کنید.

مطلب مرتبط: این ۷ چیز را وقتی احساس یاس و ناامیدی می‌کنید به یاد آورید

۶. یک سناریوی بدتر را بنویسید.

بدترین چیزی که همین حالا ممکن است برای شما رخ بدهد، چیست؟ همه چیز را از ضایعات فیزیکی گرفته تا مشکلات احساسی، فهرست کنید. سعی کنید هر جزییات کوچکی از یک سناریوی وحشتناک را پیش‌بینی کنید. اگر همه چیز به همان اندازه که بد به نظر می‌رسد، رخ بدهد، چه‌طور زندگی خواهید کرد؟ سپس نوشته‌تان را بخوانید. آن‌قدری که فکر می‌کردید بد به نظر نخواهد رسید.

۷. فهرستی از اقدامات احتمالی آماده کنید.

دقیقا چه چیزی دوباره این وضعیت را قابل قبول خواهد کرد؟ اقداماتی که واقعا می‌توانید برای بهبود وضعیت فعلی خود انجام دهید چیست؟ یک فهرست تهیه کنید. سعی کنید هر اقدام احتمالی را شناسایی کنید (فرقی نمی‌کند که احتمال موفقیت آن چه‌قدر باشد) و آن را در فهرست قرار دهید. در پایان این کار، احساس خیلی بهتری خواهید داشت: به هر حال در این صورت کاری برای انجام دادن دارید.

۸. به موضوع اصلا فکر نکنید و بخوابید.

بیش‌تر زندگی ناخودآگاه شما هنگام خوابیدن اتفاق می‌افتد. سعی کنید با ذهنی خالی به تختخواب بروید و بخوابید. سعی نکنید یک راه‌حل پیدا کنید، فقط خودتان را آماده کنید که از این حلقه‌ی ناامیدی و یاس خارج شوید. در طول شب، ذهن ناخودآگاه شما منابعی را برای شما خواهد یافت تا قوی‌تر شوید.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۹: آواتار خودتان باشید.

سعی کنید خود را از “بیرون” نگاه کنید. بر روی کاغذی بنویسید که در مقام یک بیننده چه چیزی در خودتان می‌بینید. چه‌طور رفتار می‌کنید؟ چگونه صحبت می‌کنید، چه‌ قدم‌هایی برای حل این موضوع برمی‌دارید؟ هرچه بیش‌تر این تمرین را انجام دهید، بیش‌تر خودتان را از آن شخصیت ناامید و سرخورده جدا خواهید کرد و در عین حال کنترل آن را در دست خواهید گرفت.

۱۰. چیزی خنده‌دار بخوانید.

این کار مشکل شما را حل نخواهد کرد، اما اغلب اوقات تمرکز شما را بر روی چیز دیگری خواهد گذاشت یا دست کم حس و حال بدی را که دارید، به طور موقتی متوقف می‌کند. این تکنیک را با نادیده گرفتن مشکل و فرار از آن اشتباه نگیرید، فقط آن را به عنوان یک جلسه‌ی آرام‌بخش استفاده کنید، سپس به عقب برشد و به هر آن‌چه که باید حل کنید، بپردازید.

۱۱. از سرزنش کردن خودتان دست بردارید.

شاید شما واقعا اشتباه کرده‌اید و وضعیت فعلی شما نتیجه‌ی همان اشتباه است. مسئولیت را بر گردن بگیرید اما هرگز خودتان را سرزنش نکنید. همه چیز گذشته است. شما درحال‌حاضر در زمان حال به سر می‌برید و می‌توانید برای حل مشکل موجود کاری انجام دهید. سرزنش کردن خودتان فقط سبب مهم‌تر جلوه کردن گذشته و مایوس‌تر و ناامیدتر شدن شما می‌شود. تحت هیچ شرایطی خودتان را سرزنش نکنید.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۱۲: پیاده‌روی کنید.

فرقی نمی‌کند که در طبیعت این کار را انجام بدهید یا هر جای دیگری که دوست دارید، اما حتما پیاده‌روی کنید. فعالیت سبب می‌شود که برای اقدام کردن آماده شوید و ذهن‌تان کمی روشن‌تر شود. پیاده‌روی همیشه به من کمک می‌کند که افکارم را نظم بدهم و کمی شلوغی ذهنم را سر و سامان دهم. و ضمنا این کار رایگان هم است، می‌دانید که!

۱۳. موضوع پیش آمده را از زاویه‌ی آینده ببینید.

این مورد با شماره‌ی ۶ مرتبط است. سعی کنید موقعیت کنونی خود را شرح دهید و بعد از بعد آینده آن را نگاه کنید. ۱ سال بعد، مشکل شما همان‌طوری که درحال‌حاضر است، مهم خواهد بود؟ ۵ سال بعد چه‌طور؟ یا ۱۰ سال بعد؟ قرار دادن احساس ناامیدی و سرخوردگی‌تان در یک بافتار بزرگ‌تر معمولا آن را تضعیف می‌کند یا دست کم سبب می‌شود که موضوع قابل‌کنترل‌تر به نظر برسد.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۱۴: یک غذای خوشمزه بپزید

ممکن است ساده و سطحی به نظر برسد، اما آشپزی یک هنر است. و هر بار که شما یک کار هنری انجام می‌دهید، جهان را از طریق ذهن شهودی خود می‌بینید. به این ترتیب شما از مسیر ناامیدی و یاس کمی فاصله می‌گیرید به جای این‌که بخواهید مدام در چهارچوب استنتاج منطقی به آن فکر کنید. و پخت و پز ارزان‌ترین – و خوشمزه‌ترین – هنری است که هر کسی استطاعت مالی انجام آن را دارد.

۱۵. به یک میهمانی بروید.

رفتن به میهمانی به معنای فرار کردن از واقعیت نیست، بلکه روشی بسیار مفید برای کم کردن میزان ناراحتی و بدخلقی‌تان است. بزنید بیرون، با دوست و آشناها زمانی را سپری کنید و ببینید که آیا می‌توانید اخم چهره‌تان را از بین ببرید. بعدا می‌توانید دوباره به سراغ مشکلات‌تان برشد، اما زمانی که بدن و ذهن شما متعادل‌تر شده باشد. البته بعد از بیرون زدن و گذارندن وقت با رفقا!

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۱۶: درباره‌ی موفقیت‌های گذشته‌تان بنویسید.

برای این کار مجبور نیستید یک دفتر روزنگار داشته باشید، می‌توانید پشت یک میز نشسته و تمام پیشرفت‌های خود را یک به یک یادداشت کنید. یا می‌توانید فقط مهم‌ترینِ آنها را روی کاغذ بیاورید. دیدن موفقیت‌های‌تان قطعا از میزان فشاری که درحال‌حاضر روی‌تان است می‌کاهد و به شما کمک می‌کند سریع‌تر از حالت یاس و ناامیدی خارج شوید.

۱۷. کمی شور و شوق از آدم‌های دیگر وام بگیرید.

مدتی را در کنار آدم‌های پر انرژی سپری کنید یا خودتان را در پروژه‌های فعال درگیر کنید. بخشی از کاری باشید که انرژی زیادی را به وجود می‌آورد. وارد پروژه‌های تازه شوید. کار کردن و بودن با آدم‌هایی که پر از شور و شوق هستند، ناامیدی و یاس را به نقطه‌ای می‌رساند که بتوانید آن را کنترل کنید. و همین باعث خواهد شد که شما احساس خوبی داشته باشید.

۱۸. خود را کاملا درون موضوع غرق کنید و بعد کمی صبر کنید تا یاس و ناامیدی از بین برود.

اجازه دهید مشکل در درون‌تان جریان بیابد تا زمانی که به طور کامل شما را در بر بگیرد. فقط دقت کنید که در این مرحله نباید هیچ کاری انجام دهید. از دنیای اطراف دور شوید و اجازه بدهید ناامیدی و یاس غرق‌تان کند. سپس صبر کنید تا ناامیدی کم‌کم نابود شود و از بین برود. گاهی اوقات این رویکرد، تنها راه برای مقابله با یک مشکل به شیوه‌ای درست و سالم است.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۱۹: یک فیلم کمدی تماشا کنید.

این مورد به عنوان جایگزینی برای شماره‌ی ۱۰، یعنی “خواندن مطالب خنده‌دار” در نظر گرفته می‌شود. این‌که به خودتان اجازه‌ی خندیدن بدهید، سبب می‌شود از میزان خشم‌تان کم شود و احتمالا پس از آن می‌توانید مشکل پیش آمده را بهتر مدیریت کنید. همچنین، دیدن افراد در موقعیت‌های عجیب و غریب و خنده‌دار باعث می‌شود که احساس ناامیدی شما چندان هم بزرگ به نظر نرسد. پس بخندید و اجازه بدهید احساس بدی که دارید کم‌کم از بین برود.

۲۰. با سلاح “چرا” حمله کنید.

این مورد هم یک تمرین نوشتن دیگر است، که در آن با پرسیدن سوالاتی که با “چرا؟” شروع می‌شوند، کم‌کم دلیل بروز احساس یاس و ناامیدی را در خورد کشف می‌کنید. “چرا این‌قدر حالم بد است؟” – چون پول زیادی خرج می‌کنم. “چرا بیش از حد پول خرج می‌کنم” – چون که احساس ناامنی دارم. “چرا؟…” خوب این‌جا به نکته‌ی اصلی رسیدید… به هر حال در نقطه‌ای، چیزی در درون‌تان پدیدار می‌شود.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۲۱: برای انجام کاری داوطلب شوید.

احساس ناامیدی و یاس تا حد بسیار زیادی مرتبط است به میزان غرورتان یا بخشی از وجودتان که مربوط به عبارات بزرگی است که با “من…” آغاز می‌شوند. اگر شما جهت انجام کاری برای شخص دیگری داوطلب شوید، دیگر به احساس غرورتان بال و پر نمی‌دهید. هر چه‌قدر این بخش از وجودتان ضعیف‌تر می‌شود، بخش توانا و قدرتمند وجودتان، قوی‌تر خواهد شد.

۲۲. بلند شوید و مبارزه کنید.

یک سرباز باشید! به خودتان دستور دهید و از آنها پیروی کنید. چند قانون سخت و بی‌چون و چرا برای خودتان وضع کنید. صبح زود بیدار شوید، کار خود را انجام دهید، انگار که در میدان نبرد هستید و آخر روز به خواب بروید. دنبال کردن این قوانین را ادامه بدهید تا مشکلات‌تان تبدیل به موقعیت‌هایی شوند که می‌توانید آنها را با یک سری دستور آسان و جدید حل کنید.

۲۳. از متهم کردن دیگران دست بردارید.

این مورد شبیه به شماره‌ی ۱۱ است فقط این بار در یک تلاش ناامیدکننده برای جلوگیری از آسیب دیدن، نگرش شما نسبت به دیگران خواهد بود. فقط دست از این کار بردارید. اگر چه ممکن است تا حدی آرام‌تان کند، اما محکوم کردن دیگران فقط یک آرامش موقت به شما می‌دهد و دوام چندانی نخواهد داشت. در ۹۹٪ موارد، آن‌چه ما تجربه می‌کنیم، نتیجه‌ی مستقیم کارهای خودمان است.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۲۴: کارهای کوچک و تکراری انجام بدهید.

رفتار یک ماشین را به خود بگیرید. همان کارهای کوچکی را انجام بدهید که به شدت از آنها پرهیز می‌کردید چون از نظرتان کسل‌کننده بودند. حالا بهترین زمان است برای این‌که روی آنها کار کنید. زمان‌تان را تقسیم‌بندی کنید و با تمرکز می‌توانید از میزان فشار کم کنید. احساس ناامیدی و یاس در دریای این کارها و وظایف کوچک و تکراری غرق خواهند شد.

۲۵. مشکل پیش آمده را از زاویه‌ی گذشته ببینید.

این مورد نقطه‌ی مقابل مورد ۱۳ است. نگاه کردن به حالت یاس و ناامیدی‌تان از زاویه‌ی گذشته، نور و رنگ تازه‌تری به موضوع خواهد داد. در غالب مواقع احساس ایجاد شده در اثر این دیدگاه این است که ‌‌” من دوران سختی را سپری کرده‌ام، پس می‌توانم از عهده‌ی این یکی هم بربیایم.” واقعیت این است که ما تجارب شگرفی در مسیر زندگی‌مان کسب می‌کنیم، فقط اشکال کار این‌جاست که به آنها خیلی اعتماد نمی‌کنیم!

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۲۶: داستان‌های مشابه را بخوانید.

شما تنها نیستید. و حتی اگر صحبت با دیگران برای‌تان دشوار باشد، همیشه می‌توانید این کار را با خودتان انجام دهید: فقط اینترنت را با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با مشکل خودتان جست‌وجو کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که در این مشکل تنها نیستید و آدم‌های دیگری هم با آن روبه‌رو بوده‌اند و توانسته‌اند بر آن غلبه کنند.

۲۷. پیشرفت‌های‌تان را ارزیابی کنید.

هر ثانیه از زندگی شما چیزی را تغییر می‌دهد. نگاهی به گام‌های کوچکی که برداشته‌اید بیندازید و آنها را ارزیابی کنید. نخستین مورد در این فهرست ارزیابی ممکن است این باشد: “من ارزیابی روند پیشرفتم را شروع کرده‌ام و این به خودی خود یک قدم بزرگ است.” هرچه بیش‌تر در رابطه با این موضوع بنویسید، پیشرفت‌تان بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۲۸: آن را پنهان کنید.

یک ماسک روی آن قرار دهید، کاری کنید که شبیه چیز دیگری به نظر برسد: “من اکنون احساس نا‌امیدی و یاس دارم، اما این یک ماسک برای…” است و جای خالی را با هر کیفیتی که می‌خواهید ایجاد شود، پر کنید: انضباط، قدرت شخصی، استقامت. آن را تغییر دهید. من معمولا از تصویر کرم داخل پیله و پروانه استفاده می‌کنم: درحال‌حاضر ظاهر زشتی دارد، اما بعدها به موجودی بسیار زیبا بدل خواهد شد.

۲۹. مشکل فعلی را در مقابل یک وضعیت بدتر قرار بدهید.

بکوشید یک وضعیت مرتبط اما دارای میزان آسیب بسیار بیش‌تر را شناسایی کنید. اگر بدهی دارید، تصور کنید که ورشکست شدن چه‌جور مشکلی است. یا مثلا اگر در روابط‌تان مشکل دارید، تصور کنید که اگر باقی زندگی‌تان را در یک جزیره‌ی متروک زندگی کنید چه کار خواهید کرد. از آن‌چه که درحال‌حاضر تجربه می‌کنید سپاسگزار باشید، زیرا می‌تواند بدتر باشد.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۳۰: یاس و ناامیدی‌تان را با مدیتیشن کمرنگ کنید.

من مدیتیشن را به عنوان درمانی برای همه‌ی مشکلات تجویز نمی‌کنم، اما تجربه‌ی شخصی من نشان می‌دهد که در این مورد کمک‌کننده است. مدیتیشن نه تنها تمرکز شما را از وضعیت فعلی تغییر می‌دهد، بلکه افکارتان را نیز پاکسازی می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند تا تعادل پر از ثبات و انرژی را دوباره به‌دست بیاورد. به خاطر داشته باشید که هنوز هم باید برای حل مشکل دست به کاری بزنید، مراقبه تنها باعث می‌شود که از شدت احساس درماندگی شما کم شود.

۳۱. خودتان را مشغول انجام تمرینات ورزشی کنید.

یک روال تمرینی تهاجمی را شروع کنید. مشغول کارهای فیزیکی شدن باعث می‌شود تا کارهای‌تان را راحت‌تر انجام دهید و با قدرت و عزت نفس بیش‌تری قدم بردارید. یک اثر جانبی ورزش، “اثر اندورفین” است: القاء یک احساس خوب که توسط بدن شما ایجاد می‌شود.

غلبه بر ناامیدی از زندگی ۳۲: این نیز بگذرد!

نپایندگی در هسته‌ی طبیعت انسانی ما قرار دارد، مصیبت و نجات ماست: ما زندانی زمان هستیم و همه‌ی چیزهایی که تجربه می‌کنیم، به آن وابسته است. خنده و غم، شادی و افسردگی، همه چیز در طول زمان محو خواهد شد. همین اتفاق برای این دوره‌ی سرخوردگی وناامیدی نیز رخ خواهد داد: این نیز بگذرد!

۳۳. فهرستی از ۳۳ راه برای غلبه بر ناامیدی بنویسید.

این یک تمرین بسیار جالب است. شاید چنین توصیه‌ای در این بافتار خنده‌دار به نظر برسد، اما در واقع یک رویکرد مستقل بسیار قدرتمند است. فقط بنشینید و سعی کنید ۳۳ راه را برای غلبه بر ناامیدی از زندگی فعلی‌تان پیدا کنید. من شرط می‌بندم که هنوز به مورد بیستم نرسیده، مشکل‌تان بسیار کوچک‌تر از آن‌چه قبلا تصور می‌کردید به نظر خواهد رسید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: dragosroua

ناامیدی از زندگی: ۳۳ روش اثبات شده برای غلبه بر ناامیدی و یاس

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۶ نفر)

مطالب مرتبط:

۲۰ فیلم برتر تاریخ سینما که هر کارآفرین باید ببیند (قسمت اول)
۵۰ قانون که یک مدیر ماهر و حرفه‌ای شوید
۱۰ ثروتمندترین بازیگر دنیا در ۲۰۱۵
۹ نشانه که یک انرژی آشام انرژی تان را می‌مکد
۹ خوراکی برای مبارزه با افسردگی و بهبود خلق و خو
۱۶ خوش تیپ ترین مرد دنیا در ۲۰۱۶
۲۵ برترین درمان خانگی لارنژیت یا التهاب حنجره
۱۱ فایده سیب زمینی شیرین برای سلامتی
شهر مردگان مصر با ۱۷ مومیایی چند هزار ساله کشف شد
سازمان ملل کره شمالی را تحریم کرد
ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه شروع شد
۲۰ شیوه افزایش عشق در رابطه زناشویی که حتما باید امتحان کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد