در پی شیوع آنفلوآنزای پرندگان در 15 استان؛ معدوم‌سازی 17 میلیون مرغ


در پی شیوع آنفلوآنزای پرندگان در 15 استان؛ معدوم‌سازی 17 میلیون مرغ

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 15 استان کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و طی سال جاری بر اثر بروز این بیماری 300 کانون بیماری مشاهده شده و 17 میلیون قطعه مرغ به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا و بعد از بررسی های به عمل آمده معدوم شدند.

رفیعی پور در جمع خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: ۱۶ استان در کشور عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.
در پی شیوع آنفلوآنزای پرندگان در 15 استان؛ معدوم‌سازی 17 میلیون مرغ

وی در پاسخ به این سوال که وجود روز بازارهای غیر مجاز پرندگان وحشی در برخی از شهرها یکی از نقاط خطر برای شیوع این بیماری عنوان شده است و این سازمان برای ساماندهی آن ها تاکنون چه اقداماتی را انجام داده است؟ اظهار کرد: همه دستگاه های دخیل در صنعت طیور، دام و ... وظیفه دارند که مسئولیت پذیر باشند و باید همکاری های لازم را به منظور جلوگیری از اپیدمی شدن این بیماری انجام دهند.

رفیعی پور تصریح کرد: این بیماری طی چند سال گذشته در ابتدا در میان حیات وحش بروز پیدا کرد و حدود دو سالی است که وارد چرخه مرغ صنعتی شده است.

به گفته وی، ۳۰۰ آبگیر و سد در این استان وجود دارد که پرندگان وحشی در آنجا مستقر می شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه تاکید کرد: تمام برنامه های این سازمان بر این است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اپیدمی نداشته باشد.

وی درباره برنامه این سازمان در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز توضیح داد: ماهیت کار این سازمان اقتصاد مقاومتی است، چراکه امنیت غذایی به معنای اقتصاد مقاومتی است و سازمان دامپزشکی پاسداری از ۱۳۴ هزار میلیارد تومان از اموال مردم را بر عهده دارد که باید به آن ها خدمات ارائه دهد.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه تمام فعالیت دامپزشکی در حوزه اقتصاد مقاومتی است، گفت: دشمنان به دنبال جنگ نرم هستند که یکی از آن ها انتقال آلودگی و بیماری به غذا در کشور است که در این حوزه دامپزشکی به وظایف خود به خوبی عمل کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها این سازمان را برای تامین داروها دچار مشکل کرده است و یا خیر؟ بیان کرد: در حوزه دامپزشکی، دانشمندان بزرگی وجود دارد که توانسته اند در دوران تحریم اقداماتی چشم گیری را انجام دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد واکسن های مورد نیاز در حوزه دام، ۳۵ تا ۴۵ درصد واکسن های مورد نیاز در حوزه طیور و ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز در حوزه دامپزشکی در کشور تولید می شود.

وی تاکید کرد: البته بخشی از مواد اولیه مورد نیاز دارو و واکسن ها وارداتی بوده اند که در این حوزه با مشکل چندانی مواجه نبوده ایم و مشکل اصلی در بخش تجهیزات بوده که آن نیز با تلاش دانشمندان ایرانی برطرف شده است.

رفیعی پور در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه این سازمان در لایحه بودجه ۹۷ نیز گفت: یکی از وظیفه این سازمان پیشگیری است و بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی از مجلس درخواست کرده است تا دو درصد از طرح هدفمندی که مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان می شود را برای امر پیش گیری به این سازمان اختصاص دهد.
با ارائه نظر خود درباره خبر فوق با «ستاره» همراه شوید.
منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته