حیوانات خانگی مینیاتوری؛ نحوه نگهداری و راهنمای خرید


حیوانات خانگی مینیاتوری؛ نحوه نگهداری و راهنمای خرید

سگ جیبی، سگ عروسکی، شوگر گلایدر که نوعی صاریغ است، خرگوش و جوجه تیغی مینیاتوری تعدادی از حیوانات خانگی مینیاتوری هستند. در این مطلب نکاتی درباره نحوه نگهداری و خرید این حیوانات خانگی مینیاتوری دوست داشتنی گردآوری شده است.

حیوانات خانگی مینیاتوری که با نام حیوانات جیبی نیز معروف هستند، دارای اندازه‌ای بسیار کوچک بوده، نحوه نگهداری آنها با همنوعان خود که دارای اندازه طبیعی هستند، تفاوتهایی دارد، همچنین برای خرید این جانوارن کوچک بایستی نکاتی را مدنظر داشته باشید که ندانستن آنها میتواند مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. در ادامه با نحوه نگهداری و خرید حیوانات خانگی مینیاتوری آشنا شوید.


معرفی تعدادی از حیوانات خانگی مینیاتوری

شوگر گلایدر (Sugar glider) یا بادپر شکری

این حیوان دوست داشتنی کوچک، از دسته پستانداران است و یک صاریغ پرنده‌ و همه‌چیزخوار است، این جانور در طبیعت بر روی شاخه های درختان زندگی میکند و همانند بسیاری از هم خانواده های خود شبها به فعالیت می‌پردازد و از این رو ممکن است ساعات فعالیت حیوان با شما هماهنگ نباشد. نام این جانور از غذاهای شکرداری که می‌خورد و توانایی پرواز کردن آن به حالت شناور شدن در هوا گرفته شده است و به مانند سنجاب پرنده است. این حیوان شباهت و زیستگاه مشابهی با سنجاب پرنده دارد ولی خویشاوندی نزدیکی با آن ندارد.

حیوانات خانگی مینیاتوری؛ نحوه نگهداری و راهنمای خرید

سگ مینیاتوری

سگ مینیاتوری، سگ فنجانی و سگ عروسکی، نژادی از سگ های خانگی کوچک هستند که همگی بسیار زیبا، دوست داشتنی، کوچک و قابل حمل میباشند. به راحتی می‌توانند در محیط‌های کوچک زندگی کنند و همراهان خوبی برای کسانی هستند که توانایی نگهداری از سگ های بزرگتر را ندارند. همچنین به نسبت نژادهای بزرگ آسان‌تر تمیز می‌شوند و هزینه خورد و خوراک کمتری نیز دارند.
یک سگ فنجانی به سگی گفته میشود که زمانیکه حداقل یکسال سن دارد، دارای قد حدود 43 سانتی‌متر است و به طور معمول هنگام بلوغ در حدود 5/1 تا 8/1 کیلوگرم وزن دارد. اگر چه لازم به ذکر است، تا کنون هیچ اندازه معین و قطعی برای سگهای مینیاتوری اعلام نشده است، چراکه سگ های فنجانی، نژادهای رسمی یا تحت نظارتی نیستند.


حیوانات خانگی مینیاتوری؛ نحوه نگهداری و راهنمای خرید

جوجه تیغی مینیاتوری

این جوجه تیغی ها دارای اندازه ای بین 15 تا 25 سانتیمتر هستند و در واقع نژاد ترکیب شده جوجه تیغی های آفریقایی میباشند. طول عمر این حیوان بین 3 تا 8 سال متغیر است. این حیوان حشره خوار است ولی لازم است برای نگهداری از آن در محیط خانه، از پلتهای غذایی تجاری موجود در بازار استفاده کنید.

حیوانات خانگی مینیاتوری؛ نحوه نگهداری و راهنمای خرید

مرغ و خروس مینیاتوری

این نژاد از ماکیان از دسته مرغ و خروس های انگلیسی محسوب می شوند و به نژاد سبرایت معروف هستند. از لحاظ تجاری توجیه اقتصادی نداشته و به عنوان مرغ و خروس زینتی نگهداری میشوند. وزن خروس سبرایت ۸۰۰ گرم و مرغ سبرایت در حدود ۶۵۰ گرم می باشد و دارای خصوصیاتی همچون تاج گلسرخی (چهل تاج)، تاج گوشتی است که در جلو پهن است و با شیب تندی به عقب باریک می شود.

حیوانات خانگی مینیاتوری؛ نحوه نگهداری و راهنمای خرید


نکاتی برای خرید حیوانات خانگی مینیاتوری

هنگامی که تصمیم به خرید یک حیوان خانگی مینیاتوری، می‌گیرید، برای بررسی این موضوع زمان کافی صرف کنید که چه حیوانی مناسب شرایط شماست و بهترین حیوان خانگی برای شما کدام است. انتخاب یک حیوان خانگی مینیاتوری و کوچک تصمیم مهمی است، پس باید به خوبی در مورد آن فکر کنید و تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. با ورود یک حیوان خانگی، سبک و شرایط زندگی شما تا حدود زیادی تغییر خواهد کرد. اگرچه حیوانات خانگی مینیاتوری به نظر دارای هزینه های کمتری نسب به سایر حیوانات خانگی هستند، با این وجود توصیه میکنیم، هزینه های نگهداری حیوان مورد نظر خود را لیست کنید و حیوانی را انتخاب کنید که از پس هزینه نگهداری آن برآیید. از آنجا که حیوانات خانگی مینیاتوری عمری کوتاهتر از همنوعان خود دارند و این مسئله به برای صاحبان آنها به ویژه کودکان میتواند مسئله ساز باشد، حتما قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید، به تمام ویژگی ها و عوامل از جمله طول عمر حیوان توجه کافی نشان دهید. مراقب کلاهبرداری سودجویان باشد، متاسفانه برخی افراد سودجو توله های ضعیف و بیمار برخی حیوانات نظیر برخی نژادهای گربه، سگ، موش و خرگوش را جدا کرده، به آنها گرسنگی داده و آن ها را که معمولا عمر بسیار کمی هم دارند به عنوان حیوان مینیاتوری (جیبی یا بند انگشتی) به فروش می رسانند. توجه داشته باشید بیشتر حیوانات خانگی مینیاتوری، اغلب اوقات با مشکلات مختلف سلامت دست و پنجه نرم می‌کنند. این حیوانات رژیم غذایی خاصی دارند و لازم است برای نگهداری آنها همواره با دامپزشک در تماس باشید. همچنین مراقب باشید که زیر دست و پا قرار نگیرند یا دچار افتادن و ضربه نشوند که آسیب جبران ناپذیری به حیوان وارد خواهد کرد.

در پایان توصیه می‌کنیم، برای خرید یک حیوان مینیاتوری، حتما سراغ یک پرورش‌دهنده معتبر و قابل اطمینان بروید و قبل از خرید، حیوان را برای معاینه به یک دامپزشک نشان دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات خانگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!