حرکت دانشگاه‌ها به سمت تأسیس شرکت‌های دانش بنیان


حرکت دانشگاه‌ها به سمت تأسیس شرکت‌های دانش بنیان

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست کلان منطقه آمایشی 6 گفت: اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا داده و امروز اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مرکز مهارت‌های بالینی و مرکز آزمون دارند. ]]>

حرکت دانشگاه‌ها به سمت تأسیس شرکت‌های دانش بنیان
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست کلان منطقه آمایشی 6 گفت: اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا داده و امروز اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مرکز مهارت‌های بالینی و مرکز آزمون دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرکت دانشگاه‌ها به سمت تأسیس شرکت‌های دانش بنیان
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست منطقه آمایشی 6 که در روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد با بیان اهداف تشکیل کلان مناطق آمایشی گفت: با برگزاری جلسات کلان مناطق آمایشی، دانشگاهها می توانند از تجارب یکدیگر در ارتقای آموزش علوم پزشکی بهره برداری کنند.

لاریجانی اظهار داشت: منطقه آمایشی 6، ویژگی های خاصی دارد و از لحاظ جمعیت، تعداد دانشجو و عضو هیات علمی بخش قابل توجهی از کشور را به خود اختصاص داده است و جمعیتی بیش از 7 میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: برخی از دانشگاه‌های این منطقه نیز در برخی شاخص ها مثل نسبت استاد به دانشجو از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

وی به روند تدوین بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: این بسته ها کاملا منطبق با اهداف اسناد بالادستی نظام سلامت تدوین شده است و دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز لازم است تا در برنامه ریزی های حوزه آموزش از این اسناد استفاده کنند، چرا که مدت زیادی توسط کارشناسان حوزه های مختلف بر روی این اسناد کار شده و اولویت های کشور نیز در این اسناد مشخص می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلسات متعدد با مسئولیت ستادی و دانشگاهی و در ویرایش های مختلف نهایی شده است، گفت:‌ بسته ها در ابتدای دولت دوازدهم بازبینی شده و هدف این است که دانشگاهها با اجرای این بسته ها به محصولات و نتایج مشخص دست پیدا کنند.

برخی دانشگاه‌های کشور در زمینه هایی که ماموریت به آنها محول شده مسیر خود را یافته اند و توانسته اند در سطح ملی در آن حوزه مطرح شوند و لازم است این دانشگاهها به سمت توسعه این ماموریت ها در سطح بین المللی حرکت کنند.



وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید بدانند می خواهند به کجا بروند و باتوجه به ظرفیت ها، ماموریت های مشخصی، تعیین و دنبال کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دانشگاه‌ها اگر چند هدف مشخص را پیگیری کنند در یک یا چند حیطه خاص می توانند در سطح ملی و جهانی بدرخشند.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای سند آمایش سرزمینی ماموریت های ویژه ای به دانشگاهها و مناطق آمایشی سپرده شد و برخی دانشگاهها با پیگیری این ماموریت ها توانسته اند در سطح بین المللی هم در این زمینه ها جایگاهی یافته اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مرجعیت علمی کشور تحقق یابد، لازم است هر دانشگاهی در یک زمینه خاص حرکت کند و در مجموع، تمام این اقدامات در کنارهم حوزه علوم پزشکی کشور را ارتقا می‌دهد.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها مسئولیت دارند در حوزه آموزش در تمامی زمینه ها پاسخگوی نیازهای منطقه خود باشند ولی لازم است در یک رشته خاص عمیق شوند و در این زمینه نسبت به توسعه رشته ها، پژوهش و انجام شبکه های علمی اقدام نمایند.

آموزش علوم پزشکی باید انعطاف پذیر باشد و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. در این زمینه این بستر فراهم شده تا دانشگاه‌ها برنامه 5 ساله خود برای تربیت نیروی انسانی را تدوین کنند و با بررسی اولیه ای که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام می شود، تفاهم نامه ای در این زمینه با دانشگاه‌ها منعقد می شود.



معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در توسعه زیرساخت های آموزشی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: طی حدود 2 سال گذشته تقریبا تمام دانشگاهها مرکز مهارت بالینی و مرکز آزمون دارند و بسیاری از آزمون ها به صورت الکترونیک برگزار می شود که این خود ظرفیت بزرگی برای ارتقای حوزه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: برخی دانشگاه‌های کشور در زمینه هایی که ماموریت به آنها محول شده مسیر خود را یافته اند و توانسته اند در سطح ملی در آن حوزه مطرح شوند و لازم است این دانشگاهها به سمت توسعه این ماموریت ها در سطح بین المللی حرکت کنند.

لاریجانی تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید در زمینه ای که ماموریت دارند قطب کشوری شوند. یعنی قطب های علمی علاوه بر اینکه خود در یک زمینه متخصص هستند، کشور را نیز در آن زمینه حمایت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت های دانشگاه‌های منطقه آمایشی 6 اشاره کرد و گفت: دانشگاه قزوین در بحث مولفه های اجتماعی سلامت پیشرفت خوبی داشته و در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و دانشگاه علوم پزشکی قم باتوجه به ظرفیتی که در حوزه معارف اسلامی دارد و با راه اندازی دانشکده طب و دین می تواند در سطح بین الملل در این زمینه بدرخشد.

لاریجانی گفت: دانشگاه‌های نسل 3 یک دیدگاه است که باید در تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ایجاد شود و اگر دانشگاه‌ها بخواهند توسعه یابند باید به سمت تاسیس شرکت های دانش بنیان حرکت کنند و درهای دانشگاه به سمت جامعه باز شود.

وی تاکید کرد: آموزش علوم پزشکی باید انعطاف پذیر باشد و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. در این زمینه این بستر فراهم شده تا دانشگاه‌ها برنامه 5 ساله خود برای تربیت نیروی انسانی را تدوین کنند و با بررسی اولیه ای که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام می شود، تفاهم نامه ای در این زمینه با دانشگاه‌ها منعقد می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که برخی کارهای انجام شده در قالب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کشور بی نظیر است، گفت: یک نمونه از این اقدامات اعتباربخشی تمامی دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی است.

لاریجانی افزود: در اعتباربخشی به دنبال رقابت دانشگاهها با یکدیگر نیستیم و این فرصتی است تا دانشگاه‌ها ارتقا یابند.منبع: خبرگزاری فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403