فواید نور خورشید: 29 شگفت‌انگیزترین فایده نور خورشید برای سلامتی


فواید نور خورشید: 29 شگفت‌انگیزترین فایده نور خورشید برای سلامتی

پزشکان معتقد هستند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان متعادل، ​​می‌تواند انواع متفاوتی از مشکلات سلامتی، به ویژه مشکلات پوست را درمان کند. در واقع، مردم فقط در مورد اثرات مضرت‌بخشی که قرار رفتن بیش از حد در معرض نور خورشید روی پوست دارد، آگاه هستند، در حالی که آفتاب گرفتن یکی از قسمت‌های آموزه‌های یوگا است. به عبارت دیگر، اگر شما بدانید...

پزشکان معتقد هستند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان متعادل، ​​می‌تواند انواع متفاوتی از مشکلات سلامتی، به ویژه مشکلات پوست را درمان کند. در واقع، مردم فقط در مورد اثرات مضرت‌بخشی که قرار رفتن بیش از حد در معرض نور خورشید روی پوست دارد، آگاه هستند، در حالی که آفتاب گرفتن یکی از قسمت‌های آموزه‌های یوگا است. به عبارت دیگر، اگر شما بدانید که چگونه مقدار متوسطی از ​​نور خورشید را به‌دست آورید، به طور شگفت‌انگیزی به بهبود سلامت، پوست، مو و خلق و خوی‌تان کمک می‌کنید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد فواید نور خورشید بر بدن انسان صحبت کنیم.فواید نور خورشید: 29 شگفت‌انگیزترین فایده نور خورشید برای سلامتی

۱.به بدن‌تان ویتامین D می‌رساند

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور متعادل ​​می‌تواند ویتامین D را افزایش دهد. به همین دلیل این ویتامین به عنوان ” ویتامین نور خورشید ” محسوب می‌شود. در واقع، نور خورشید با تحریک جذب کلسیم سلامت استخوان‌ها را به خصوص در افراد سالخورده بهبود می‌بخشد. تولید ویتامین D زمانی آغاز می‌شود که نور خورشید ۷-دهیدروکلسترول را به ویتامین D (دقیقا ویتامین D۳) تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، نور خورشید به عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی طبیعی ویتامین D، به کودکان نیز کمک می‌کند تا از طریق فعالیت‌های خود در فضای باز مانند بازی فوتبال، بیسبال، رفتن به کمپینگ و غیره، قد بلندتر شوند.

مطلب مرتبط: خواص آب توت فرنگی: ۳ فایده آب توت فرنگی برای سلامتی

فواید نور خورشید ۲: کیفیت خواب‌تان را بهبود می‌بخشد

هنگامی‌ که قرار گرفتن در معرض نور خورشید چشم‌ها را می‌زند، اعصاب بینایی به مغز برای تولید ملاتونین پیغام می‌فرستند (یکی از هورمون‌هایی که به شما کمک می‌کنند خواب عمیقی داشته باشید)؛ این غده در مغز شما ترشح هورمون ملاتونین را افزایش می‌دهد. در واقع، دریافت نور خورشید می‌تواند تولید ملاتونین را افزایش دهد. به عبارت دیگر، تولید ملاتونین به میزان کم می‌تواند با کیفیت خواب مرتبط باشد.

۳. باعث جلوگیری از بروز سرطان پروستات می‌شود

هر چه بیش‌تر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، شانس بیش‌تری برای ابتلا به سرطان پروستات خواهید داشت. بله این یک مطالعه‌ی شناخته‌شده در میان دانشمندان است. ثابت شده‌است که در افریقا بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات (۵ تا ۴۵ درصد) است. در تحقیقات دیگری که توسط یک دانشگاه در کالیفرنیا انجام شده‌است، کمبود نور خورشید نیز احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

فواید نور خورشید ۴: سطح کورتیزول را کنترل می‌کند

کورتیزول یکی از عوامل ایجاد استرس است به طوری که هورمون استرس نیز نامیده می‌شود. به گفته‌ی دانشمندان، بالا بودن سطح کورتیزول می‌تواند باعث افزایش وزن شود. در یکی از مطالعات انجام شده توسط دانشگاه کلرادو، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش سطح کورتیزول می‌شود.

مطلب مرتبط: ۲۰ بهترین خوراکی سرشار از کربوهیدرات در رژیم غذایی

۵. افسردگی را از بین می‌برد

آیا می‌دانید یکی از شگفت‌انگیزترین اثرات نور خورشید این است که به شما کمک می‌کند از شر افسردگی خلاص شوید؟ به لحاظ علمی، ثابت شده‌است که SAD (اختلال عاطفی فصلی) می‌تواند به علت عدم دریافت نور خورشید به میزان کافی باشد. این سندرم از پاییز تا زمستان اتفاق می‌افتد. مطابق با مطالعه‌ی که در سال ۲۰۰۱ در ایتالیا انجام شد، نور خورشید از ۵ صبح تا ۹ بعد از ظهر و نور خورشید در هنگام غروب آفتاب از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر می‌تواند باعث کاهش اختلال افسردگی دو قطبی شود. در واقع، چنان‌چه در بالا نیز ذکر شد، دریافت نور خورشید به میزان متوسط ​​در این دوره‌های زمانی، برای شما خطری ندارد و برای سلامتی پوست‌تان مناسب است.

به طور مفصل‌تر، نور خورشید به شما کمک می‌کند تا در برابر موقعیت‌های استرس‌زا واکنش نشان دهید، فشار خون‌تان را متعادل کنید، انسولین را کنترل کنید، و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را به انرژی تبدیل کنید. علاوه بر این، طبق یک مطالعه که در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۸ صورت پذیرفت، کمبود نور خورشید می‌تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شود. در تحقیق دیگری معلوم شده‌است که نور خورشید می‌تواند به طور مستقیم بر بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر بگذارد و ویتامین D یک هورمون قوی برای متعادل کردن فشار خون است.

۶. بیماری مولتیپل اسکلروز (ام اس) را بهبود می‌بخشد

براساس یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان استرالیایی، عدم وجود نور مستقیم خورشید می‌تواند به بروز بیماری ام‌اس منجر شود. و این بیماری در کشورهایی که در عرض جغرافیایی بالا هستند مانند برخی کشورهای اروپایی، امریکای شمالی و ایسلند شایع‌تر است.

۷. دریافت مقدار متوسطی از ​​نور خورشید برای درمان سرطان پستان مفید است

درحال‌حاضر قرار گرفتن در معرض آفتاب به میزان متوسط به عنوان درمانی برای سرطان پستان استفاده می‌شود. همه‌ی زنان می‌توانند به طور متعادل از نور خورشید استفاده کنند تا مانع از بروز این سرطان شوند.

فواید نور خورشید ۸: باکتری‌ها را از بین می‌برد

این در حقیقت در واقع توسط یک سرباز آلمانی به نام نیلز فینسن در سال ۱۹۰۳ کشف شد. او با این کشف برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد. روش او این است که از نور خورشید به عنوان یک درمان برای بهبود زخم و از بین بردن باکتری استفاده شود. علاوه بر این، نور خورشید همچنین به بهبود اختلالات پوستی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، عفونت‌های قارچی و غیره کمک می‌کند.

۹.رگ‌های خونی را تمیز می‌کند و اکسیژن را در خون افزایش می‌دهد

با توجه به تحقیقات پزشکی صورت گرفته در اروپا، نور خورشید می‌تواند عروق خونی دچار تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) را تمیز کند. علاوه بر این، توانایی انسان را نیز برای رساندن اکسیژن به بافت‌های مختلف بدن، افزایش می‌دهد. بنابراین، نور خورشید برای رشد عضلانی، تناسب اندام و استقامت نیز مفید است.

فواید نور خورشید ۱۰: سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

نور خورشید به میزان متوسط می‌تواند به تولید سلول‌های خونی بیش‌تر کمک کند و این سلول‌های خونی در برابر عفونت‌ها از بدن محافظت می‌کنند.

۱۱.بیماری آلزایمر را بهبود می‌بخشد

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به بهبود علائم آلزایمر کمک کند، به این ترتیب که کیفیت خواب فرد مبتلا بهبود می‌یابد، و پریشان‌حالی و فعالیت شبانه‌ی فرد نیز کم‌تر می‌شود.

فواید نور خورشید ۱۲: به درمان پسوریازیس کمک می‌کند

قرار گرفتن در معرض نور خورشید واقعا برای افرادی که از بیماری پوستی پسوریازیس رنج می‌برند سودمند است. یک مطالعه‌ی علمی نشان داد که آفتاب گرفتن در فضای باز، مشکل پسوریازیس را در ۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان از بین برد.

۱۳.خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد

محققان نشان داده‌اند که نور خورشید می‌تواند مغز انسان را به تولید مواد شیمیایی خاصی که تریپتامین نامیده می‌شود، تحریک کند. این مواد شیمیایی به طور قابل‌توجهی خلق و خوی ما را بهبود می‌بخشد.

۱۴. سندروم پیش از قاعدگی را بهبود می‌دهد

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی، ناراحتی جسمانی، عقب نشینی از جمع و تحریک‌پذیری کمک کند.

۱۵.باعث کم شدن علائم سرماخوردگی‌های شایع می‌شود

اگر مدام دچار علائم سرماخوردگی مثل عطسه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و سرفه می‌شوید، می‌توانید نور خورشید را ۳ بار در هفته دریافت کنید تا تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی در شما کاهش یابد. اثربخشی این روش ساده می‌تواند تا ۴۰٪ سبب بهبودی شما شود.

فواید نور خورشید ۱۶: چاقی را کنترل می‌کند

در واقع، شما می‌توانید از نور خورشید برای تحریک غده‌ی تیروئید به منظور تقویت متابولیسم بدن و همچنین کنترل چاقی استفاده کنید.

۱۷. باعث افزایش میل جنسی می‌شود

قرار دادن پشت و قفسه‌ی سینه در معرض نور خورشید راه خوبی برای افزایش هورمون‌های جنسی است. اثربخشی این روش می‌تواند تا ۱۲۰٪ افزایش یابد.

فواید نور خورشید ۱۸: استرس شما را کاهش می‌دهد

مطالعات مختلف آزمایشگاهی و تحقیقات نشان داده‌اند که نور خورشید و همین‌طور لامپ‌ فلورسنت می‌تواند به مردم کمک کند تا از استرس و خستگی رها شوند، و به طور قابل‌توجهی بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد، و در عین حال بدن انسان را پر از ویتامین و انرژی می‌کند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنین باعث کاهش آدرنالین برای از بین بردن استرس و تولید اندورفین برای آرامش و شادی می‌شود.

۱۹. اختلال عاطفی فصلی را درمان می‌کند

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک بیماری است که برای برخی از آدم‌ها در فصل زمستان رخ می‌دهد. استفاده از نور خورشید راهی جادویی برای مبارزه با این اختلال است. فقط پنجره را باز کنید، به میزان متوسط در معرص نور خورشید قرار بگیرید ​​تا خلق و خو‌ی‌تان بهبود بیابد. به گفته‌ی روانپزشکان، اگر کسانی که از بیماری SAD رنج می‌برند ۳۰ دقیقه در روز از خانه خارج شوند، می‌توانند به طور طبیعی به بهبود اختلال SAD کمک کنند.

فواید نور خورشید ۲۰: از شما در برابر اختلالات خودایمنی محافظت می‌کند

با توجه به گزارش منتشر شده توسط ژورنال Environmental Health Perspectives، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان متوسط ​​می‌تواند به کاهش فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن کمک کند. این مطالعه نشان می‌دهد که چه‌طور نور خورشید می‌تواند به درمان بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس و پسوریازیس کمک کند. در یک مطالعه‌ که اخیرا صورت پذیرفته‌است نیز دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نور خورشید می‌تواند به تسکین علائم آسم کمک کند.

۲۱.خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد

از آن‌جایی که نور خورشید می‌تواند به تولید ویتامین D به صورت طبیعی کمک کند، بهتر است به جای مصرف مکمل ویتامین D، در اوایل صبح یا غروب خورشید به طور متوسط ​​در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا بتوانید ویتامین D را دریافت کنید و خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش دهید.

۲۲. برای زنان باردار فایده دارد و احتمال زایمان زودرس را کاهش می‌دهد

ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری برای زنان در دوران بارداری است. به گفته‌ی محققان، ویتامین D با کاهش وضع حمل زودرس و کاهش هر گونه عارضه‌ای به طور کلی مرتبط است. توصیه می‌شود که زنان باردار از نور خورشید به عنوان یک روش طبیعی برای تقویت بعضی نشانگرهای سلامتی هم برای خود و هم برای جنین‌شان استفاده کنند. پزشکان دانشگاه میشیگان ایالات متحده ی امریکا، روی ۴۰ زن باردار تحقیقی انجام دادند.

بیشتر آنها ویتامین‌های قبل از تولد (پریناتل) را مصرف کردند، از جمله ویتامین D. فقط ۲ نفر سطح خون‌شان بالاتر از ۵۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر بود، ۳ نفر سطح خونشان بالاتر از ۴۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر بود و آخرین نفرات نیز (۳۷ نفر) خون‌شان زیر ۴۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر بود. اکثریت آنها سطح خون‌شان کم‌تر از ۲۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر بود در حالی که بیش از ۲۵٪ در میان آنها سطح خون کم‌تر از ۱۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر داشند. نتایج نشان داد که زنان باردار با مصرف ویتامین D در دوران بارداری یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌توانند اختلالات روحی را در خود از بین ببرند، عفونت واژن را کاهش دهند، خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی و انجام سزارین را کاهش دهند و از مشکلات مغز، قلب و ریه جلوگیری کنند.

فواید نور خورشید ۲۳: باعث تقویت عملکرد کلیه می‌شود

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای عملکرد کلیه نیز مفید است. هنگامی ‌که در معرض نور خورشید به میزان متوسط ​​قرار می‌گیرید، کلیه‌ها در جریان حذف مواد زائد از بدن و سم‌زدایی بدن برای کاهش سموم در جریان خون به خوبی عمل می‌کنند.

۲۴.انجام فعالیت‌های فیزیکی بیش‌تر را تحریک می‌کند

از آن‌جایی که در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید خلق و خوی شما خوب است، از فعالیت‌های فضای باز و انجام تمرینات ورزشی بیش‌تر مانند پیاده‌روی، گلف، دوچرخه‌سواری، دویدن، قدم زدن، رفتن به ماهیگیری، رفتن به پیک‌نیک و غیره لذت خواهید برد. از مزایای شگفت‌انگیز نور متوسط خورشید ​​برخوردار شوید و سلامت و زیبایی کلی خود را برای همیشه تقویت کنید.

فواید نور خورشید ۲۵: از بروز سرطان پانکراس جلوگیری می‌کند

مطالعه‌ای از دانشکده‌ی پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سرطان لوزالمعده (پانکراس) – شایع‌ترین نوع سرطان در جهان و هفتمین سرطان به لحاظ مرگ‌آور بودن – در کشورهایی با کم‌ترین میزان نور خورشید، دارای بالاترین سطح است.

سدریک اف. گارلند، در یک نشریۀ دانشگاهی، گفت: “اگر شما در عرض جغرافیایی بالا یا در منطقه‌ای با پوشش بسیار سنگین ابر زندگی می‌کنید، در طول بیش‌تر سال نمی‌توانید ویتامین D را تولید کنید، و همین منجر به بروز خطر ابتلا به سرطان پانکراس می‌شود.”

۲۶. سلامت سیستم گوارش را بهبود می‌دهد

مطالعه‌ی دیگری که در ژورنال Gut منتشر شد، گروهی از زنان و سطح بیماری‌های التهابی روده را در آنها مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که احتمال بروز بیماری کرون و کولیت زخمی در شرکت‌کنندگان اهل مناطق آفتابی، در مقایسه با اهالی مناطقی که نور خورشید را به میزان کم‌تری دریافت می‌کردند، کم‌تر است.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که سطح ویتامین D نقش مهمی در واکنش ایمنی بدن و تنظیم التهاب بدن دارد.

فواید نور خورشید ۲۷: احتمال بروز آلرژی را کاهش می‌دهد

طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در استرالیا صورت پذیرفت، احتمال آلرژی به بادام‌زمینی و تخم‌مرغ در کودکانی که در مناطق دارای نور کم خورشید زندگی می‌کنند، بیش‌تر است در مقایسه با افرادی که اهل نواحی دارای نور خورشید زیاد هستند. سایر تحقیقات ارتباط بین ویتامین D کم و انواع مختلف آلرژی (هم غذایی و هم غیر غذایی) و همچنین آسم را پیدا کرده‌اند.

در مروری که در سال ۲۰۱۲ روی مطالعات قبلی صورت گرفت، نویسندگان به این نکته اشاره می‌کنند که الگوهایی از سبک زندگی مدرن مانند “مشاغل داخل محیط‌های بسته”، “صرف زمان زیاد مقابل وسایل دارای صفحه‌ی نمایش” و “پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید”، سبب می‌شوند که افراد مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D باشند – عاملی که ممکن است نقش مهم در اپیدمی کنونی آلرژی داشته باشد.”

۲۸. مانع از بروز راشیتیسم (نرمی استخوان) می‌شود

در گذشته، کودکان دارای رژیم غذایی نامناسب که به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نداشتند، اغلب دچار یک ناهنجاری استخوانی به نام راشیتیسم می‌شدند. در دوران مدرن به لطف غذاهای غنی شده با ویتامین D، راشیتیسم با علائمی مانند تاخیر در رشد، ساق پای پرانتزی، ضعف عضلانی و درد در ناحیه‌ی پشت، لگن و ساق پاها، بسیار کم‌تر شایع است.

کودکان دارای پوست تیره (که نور خورشید را مسدود می‌کند) و کودکانی که در کشورهای دور از استوا زندگی می‌کنند (و به این ترتیب نور خورشید را به میزان کم‌تری دریافت می‌کنند)، فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند (شیر مادر دارای ویتامین D نیست)، یا کسانی که دارو مصرف می‌کنند یا اختلالی دارند که در فرآیند جذب ویتامین D تداخل ایجاد می‌کند، می‌توانند در معرض خطر باشند.

فواید نور خورشید ۲۹: زردی را درمان می‌کند

طبق یک مطالعه که در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵ انجام شد، کودکانی که با زردی ( یک بیماری که می‌تواند منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ شود) متولد می‌شوند، می‌توانند با نور خورشید درمان شوند. زردی زمانی اتفاق می‌افتد که نوزادان هنوز آنزیم مورد نیاز برای خلاص شدن از مواد زائد در جریان خون را توسعه نداده‌اند و به همین دلیل ممکن است رنگ پوست و چشم‌شان زرد شود.

با این وجود، هر گونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای درمان نوزادان دچار زردی مفید نیست. این مطالعه به طور خاص نور خورشیدی را مورد بررسی قرار داد که از طریق سایبان‌های ویژه عبور می‌کند، و اشعه‌ی مضر UV را حذف می‌کند. همچنین در طول درمان، وجود گرمای بیش از حد و احتمال رخ دادن آفتاب‌سوختگی نیز در نوزادان تحت کنترل بود.

وقتی که پای اثرات نور خورشید به میان می‌آید، لازم است که عوارض جانبی قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید را نیز ذکر کنیم. موارد زیر به طور معمول اثرات مضر نور خورشید بر سلامت انسان است. در ادامه نگاهی به آنها داشته باشید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: vkool

فواید نور خورشید: ۲۹ شگفت‌انگیزترین فایده نور خورشید برای سلامتی

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۱۴ نفر)

نوشته های مرتبط

خفگی در خواب :۳ نوع آپنه خواب که حتما باید بدانید...
۲۶ قانون روابط زناشویی برای تقویت زندگی جنسی زوج ها...
خارش مقعد : ۲۵ درمان خانگی خارش مقعد...
خواص هلو: ۲۴ خاصیت هلو که شگفت‌زده‌تان می‌کند...
۹ درمان خانگی گرمازدگی که حتما باید بدانید...
مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید...
جوانه یونجه: ۲۶ فایده شگفت‌انگیز برگ و جوانه یونجه برای سلام...
شقاق مقعدی: ۱۵ درمان خانگی فیشر مقعدی که بسیار موثر است...
علائم ایدز در مردان: ۱۱ نشانه ایدز در مردان که باید جدی گرفت...
خواص عناب :۱۲ بهترین فایده عناب برای سلامتی...
انواع استراتژی های کسب و کار که هر کارآفرین باید بداند...
درمان بی خوابی :۱۵ روش برای اینکه سریعتر به خواب بروید...
خواص خرمالو: ۱۵ خاصیت خرمالو برای سلامتی و درمان بیماری ها...
۸ فایده تخمه کدو برای سلامتی
۵ الگوی تغذیه ای که باید در سال ۹۶ کنار بگذاریم...
درمان لثه: ۲۷ درمان خانگی بیماریهای لثه که بسیار موثر است...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر