فواید شنا: 12 بهترین فایده شنا برای سلامتی جسم و روح شما


فواید شنا: 12 بهترین فایده شنا برای سلامتی جسم و روح شما

شاید شنیده باشید که کارشناسان داشتن 150 دقیقه فعالیت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت شدید را در هفته به افراد بزرگسال توصیه می‌کنند. شنا یک روش عالی برای کار کشیدن از بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا، تقریبا به اندازه‌ی یک ساعت دویدن کالری می‌سوزاند، آن هم بدون این‌که تاثیری بدی روی استخوان‌ها و مفاصل شما داشته باشد. در ادامه با ما همراه...

شاید شنیده باشید که کارشناسان داشتن ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید را در هفته به افراد بزرگسال توصیه می‌کنند. شنا یک روش عالی برای کار کشیدن از بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا، تقریبا به اندازه‌ی یک ساعت دویدن کالری می‌سوزاند، آن هم بدون این‌که تاثیری بدی روی استخوان‌ها و مفاصل شما داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات بیشتری درباره فواید شنا بدانید.

فواید شنا: 12 بهترین فایده شنا برای سلامتی جسم و روح شما

شنا به لحاظ محبوبیت رتبه‌ی چهارم را در ایالات متحده دارد. اما علت این محبوبیت دقیقا چیست؟ مزایای متعددی وجود دارد که شما می‌توانید با شنا کردن به طور منظم به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد فواید شنا و چگونگی گنجاندن شنا در زندگی روزمره‌تان، در این نوشتار با ما همراه باشید.

فواید شنا برای سلامتی جسمی و روحی شما چیست

۱. تمام بدن شما را به فعالیت وامی‌دارد.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای شنا این است که واقعا بدن شما به طور کامل، از سر تا پا، در حال فعالیت است. شنا کردن:

– ضربان قلب شما را بدون وارد کردن فشار بر بدن‌تان افزایش می‌دهد
– عضلات را تقویت می‌کند
– قدرت بدنی‌تان را افزایش می‌دهد
– استقامت بدن را افزایش می‌دهد
– حرکات مختلفی برای دست و پا وجود دارد که می‌توانید برای اضافه کردن تنوع به شنا کردن‌تان از آن‌ها استفاده کنید، از جمله:
– شنای قورباغه
– کرال پشت
– شنای پهلو
– پروانه
– شنای آزاد

هر کدام از این حرکات روی گروه‌های عضلانی متفاوتی تمرکز می‌کنند و آب سبب ایجاد مقاومت ملایمی می‌شود. مهم نیست که کدام حرکت شنا را نجام بدهید، به هر روی از بیش‌تر گروه‌های عضلانی خود برای حرکت دادن بدن‌تان در آب استفاده می‌کنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ بهترین ورزش برای بزرگ شدن باسن

فواید شنا ۲: قسمت داخلی بدن‌تان را نیز به کار وامی‌دارد.

با شنا کردن در حالی که عضلات‌تان به خوبی تمرین می‌کنند، سیستم قلب و عروق‌تان نیز از مزایایی بهره‌مند می‌شوند. شنا باعث تقویت قلب و ریه‌ها می‌شود. این ورزش آبی به حدی برای سلامتی‌تان فایده دارد که محققان معتقدند حتی ممکن است ریسک مرگ را در شما کاهش دهد. ریسک مرگ در شناگران نصف افراد غیر فعال است. برخی مطالعات دیگر نشان داده‌اند که شنا می‌تواند به کاهش فشار خون و کنترل قند خون نیز کمک کند.

۳. برای افراد آسیب‌دیده و مبتلا به آرتریت و سایر اختلالات مناسب است.

شنا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشد که مبتلا به اختلالت زیر هستند:

– آرتریت (التهاب مفاصل)
– صدمه‌ی بدنی
– معلولیت
– مشکلات دیگر که باعث می‌شوند انجام تمرینات سنگین دشوار باشد

شنا حتی ممکن است به کاهش برخی از دردهای شما کمک کند یا آسیب وارد شده به بدن‌تان را بهبود بدهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، بعد از شرکت در فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری، کاهش قابل‌توجهی را در میزان درد و سفتی مفاصل تجربه کردند و محدودیت‌های جسمی‌ کم‌تری داشتند.

حتی جالب‌تر این بود که برتری کمی (یا حتی هیچ مزیتی) در یکی از دو گروه وجود نداشت. بنابراین، به نظر می‌رسد که شنا دارای همان مزایایی است که ورزش‌های غیرآبی برای بدن دارند.

مطلب مرتبط: ۲۸ راه ساده و طبیعی سم زدایی بدن را بدانید

فواید شنا ۴: گزینه‌ای مناسب برای افراد مبتلا به آسم است.

محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده سبب می‌شود که شنا فعالیت بسیار خوبی برای کسانی باشد که مبتلا به آسم هستند. علاوه بر این، تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش، مانند نگه داشتن نفس، می‌تواند به شما کمک کند که حجم ریه‌تان را افزایش بدهید و روی روند نفس کشیدن‌تان کنترل داشته باشید.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که شنا می‌تواند خطر ابتلا به آسم را به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده برای تمیز کردن استخرها افزایش دهد. در صورتی که مبتلا به آسم هستید با پزشک‌تان در مورد خطرات بالقوه‌ی شنا آشنا شوید و در صورت امکان از استخری استفاده کنید که از آب نمک به جای کلر استفاده می‌کند.

۵. شنا برای افراد مبتلا به MS نیز مفید است.

شنا می‌تواند برای افرادی که مبتلا به تصلب بافت چندگانه (MS) هستند نیز مفید باشد. آب باعث می‌شود که دست و پاها شناور باشند و به این ترتیب از آن‌ها در حین ورزش حمایت می‌کند. آب همچنین یک مقاومت ملایم ایجاد می‌کند.

در یک مطالعه، یک برنامه‌ی شنای ۲۰ هفته‌ای باعث کاهش قابل‌توجه درد در افراد مبتلا به MS شد. نشانه‌هایی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی نیز در افراد مبتلا بهبود یافت.

فواید شنا ۶: کالری‌ می‌سوزاند.

شنا یک راه موثر برای سوزاندن کالری است. یک فرد ۷۲ کیلویی با یک ساعت شنا به صورت متوسط یا با شدت کم، حدود ۴۲۳ کالری می‌سوزاند. همین فرد می‌تواند تا ۷۱۵ کالری در ساعت بسوزاند در صورتی که با شدت و سرعت بیش‌تری شنا کند. یک فرد ۹۰ کیلویی که فعالیت‌های مشابهی دارد، بین ۵۲۸ تا ۸۹۲ کالری در ساعت بسوزاند. یک فرد ۱۰۸ کیلویی نیز می‌تواند بین ۶۳۲ تا ۱،۰۶۸ کالری بسوزاند.

برای مقایسه‌ی این اعداد با سایر فعالیت‌های رایج و با شدت کم، همان فرد ۷۲ کیلویی اگر فاصله‌ی پنج و نیم کیلومتری را در یک ساعت پیاده‌روی کند فقط حدود ۳۱۴ کالری را می‌سوزاند. با انجام یوگا ممکن است فقط ۱۸۳ کالری در ساعت بسوزد. و تمرین بر روی الپتیکال در همان یک ساعت فقط ۳۶۵ کالری را می‌سوزاند.

۷. اوضاع خواب‌تان را بهبود می‌بخشد.

شنا این قدرت را دارد که کمک‌تان کند شب‌ها خواب بهتری را تجربه کنید. در مطالعه‌ای که بر روی افراد سالخورده‌ی دچار بی‌خوابی صورت پذیرفت، شرکت‌کنندگان پس از انجام تمرینات هوازی منظم، بهبود قابل‌توجهی را در کیفیت زندگی و خواب‌شان تجربه کردند.

تقریبا ۵۰ درصد از افراد سالخورده تا حدی بی‌خوابی را تجربه می‌کنند، بنابراین این خبر، عالی است. این مطالعه بر روی تمام انواع تمرینات هوازی تمرکز داشت، از جمله الپتیکال، دستگاه پله‌ی ثابت، دوچرخه، استخر و ویدئوهای تمرینی.

شنا برای طیف وسیعی از افرادی که با مشکلات فیزیکی دست و پنجه نرم می‌کنند و دیگر تمرینات، مانند دویدن، برای‌شان جذابیت کم‌تری دارد، در دسترس است. این ورزش می‌تواند انتخاب خوبی برای بزرگسالان مسن‌تر باشد که به دنبال بهبود اوضاع خواب‌شان هستند.

فواید شنا ۸: خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد.

محققان گروه کوچکی از افراد مبتلا به زوال عقل را مورد بررسی قرار دادند و پس از شرکت آن‌ها در یک برنامه‌ی ۱۲ هفته‌ای آبی، متوجه رخ دادن بهبودی در شرایط روحی آن‌ها شدند. فواید شنا و تمرینات آبی به لحاظ روانی فقط برای افراد مبتلا به زوال عقل نیست. ثابت شده‌است که ورزش کردن برای خلق و خوی هر کسی فایده دارد.

۹. شنا به مدیریت استرس کمک می‌کند.

محققان گروهی از شناگران را بلافاصله قبل و بعد از شنا در انجمن مسیحی مردان جوان (YMCA) در نیو تایپه، تایوان بررسی کردند. از ۱۰۱ نفر مورد بررسی، ۴۴ مورد افسردگی خفیف و احساس استرس مرتبط با زندگی پرسرعت امروزی را گزارش کردند. پس از شنا، تعداد افرادی که هنوز هم احساس تنش می‌کردند به هشت تن کاهش یافته بود.

در حالی که لازم است تحقیقات بیش‌تری در این زمینه انجام شود، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که شنا یک روش بالقوه‌ی قدرتمند برای از بین بردن سریع استرس است.

فواید شنا ۱۰: شنا کردن در دوران بارداری خطری ندارد.

زنان باردار و نوزادان آن­ها نیز می‌توانند مزایای شگفت‌انگیزی را با شنا کردن به دست بیاورند. در یک مطالعه که روی حیوانات صورت گرفت، مشخص شد رشد مغزی جنین در موش مادری که شنا می‌کرد، متفاوت است. این ورزش آبی حتی می‌تواند از نوزادان در برابر یک نوع مشکل عصبی به نام هیپوکسیا ایسکمیا محافظت کند، اما تحقیقات بیش‌تری در این زمینه لازم است. شنا کردن علاوه بر مزایای بالقوه‌ای که برای کودک دارد، فعالیتی است که می‌تواند در تمام سه دوره‌ی سه ماهه انجام شود.

مطالعات دیگری نشان می‌دهند که هیچ اثر بدی از شنا در استخرهای دارای کلر در هنگام بارداری گزارش نشده‌است. در حقیقت، زنان بارداری که در اوایل تا اواسط بارداری شنا می‌کنند، ‌کم‌تر با خطر زایمان و نقایص مادرزادی روبرو می‌شوند.

یادتان باشد در حالی که شنا به طور کلی در طول حاملگی یک فعالیت بدون خطر در نظر گرفته می‌شود، برخی از زنان ممکن است محدودیت‌هایی را در زمینه‌ی فعالیت داشته باشند چرا که ممکن است با عوارضی روبرو شوند. قبل از شروع هر برنامه‌ی ورزشی جدیدی در دوران بارداری با پزشک‌تان صحبت کنید، و در صورتی که عوارضی برای‌تان دارد، بپرسید که کدام تمرین ورزشی برای‌تان بدون خطر است.

۱۱. شنا ورزش فوق‌العاده‌ای برای بچه‌ها است.

کودکان هر روز دست کم به ۶۰ دقیقه تمرین هوازی نیاز دارند. لزومی هم ندارد که به آن‌ها فشاری وارد کنید. شنا یک فعالیت سرگرم‌کننده است و در واقع مانند یک تمرین ورزشی به نظر نمی‌آید.

کودک شما می‌تواند به طور منظم آموزش شنا ببیند یا عضوی از یک تیم شنا باشد. شنا کردن به صورت تفریحی نیز گزینه‌ی دیگری است که کودکان را به حرکت و فعالیت وامی‌دارد.

فواید شنا ۱۲: ورزشی مقرون به صرفه است.

شنا همچنین می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی مقرون به صرفه در مقایسه با برخی دیگر از ورزش‌ها مانند دوچرخه‌سواری محسوب شود. بسیاری از استخرها نرخ مناسبی برای عضو شدن ارائه می‌دهند. برخی از مدارس دولتی و مراکز دیگر نیز ساعت‌های شنا را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

شروع کنید

برای شروع شنا، ابتدا باید یک استخر در نزدیکی محل زندگی‌تان پیدا کنید. بسیاری از سالن‌های ورزشی و مراکز اجتماعی کلاس‌های شنا و همچنین ایروبیک در آب و کلاس‌های راه رفتن در آب را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید فهرستی از تسهیلات موجود در منطقه‌ی خودتان را تهیه کنید و ببینید که کدام یک برای سبک زندگی و بودجه‌ی شما مناسب است.

عضلات‌تان را آماده کنید

این کار را به آرامی شروع کنید. حتی ممکن است بخواهید این فرایند را در سالن بدنسازی با تمرینات قدرتی انجام دهید تا عضلات‌تان قبل از شروع شنا، بهبود بیابند. تمریناتی مانند پول-آپ با کمک یا بدون کمک را با تکرارهای دورقمی امتحان کنید. اسکوات و تمرینات وزنه‌برداری با وزنه‌های وزن خودتان و کم‌تر از وزن خودتان نیز تمرینات خوبی هستند. اگر در این زمینه مشکلی داشتید، از یک مربی شخصی کمک بگیرید.

شنا یاد بگیرید

افرادی که اصلا شنا بلد نیستند می‌توانند در دوره‌های آموزشی شنا شرکت کنند که هم به صورت گروهی و هم به صورت خصوصی برگزار می‌شوند. در دوره‌ی آموزشی، شما حرکت‌های مختلف شنا، تکنیک‌های تنفس و سایر نکات مفید برای بهره‌گیری بیش‌تر از تمرین را یاد خواهید گرفت.

قوانین استخر را رعایت کنید

هنگامی‌ که در آب هستید، حتما قوانین استخر را رعایت کنید. اغلب خطوط آهسته، متوسط ​​و سریع به صورت مجزا از هم وجود دارند. از مسئول استخر بپرسید که کدام لاین برای سرعت شما مناسب است.

اگر لازم است از کسی که جلوتر از شما شنا می‌کند، جلو بزنید، این کار را از سمت چپ انجام دهید. هنگام ورود به استخر و خروج از آن، سعی کنید از انجام کارهایی که باعث ایجاد موج می‌شود یا کارهایی که در شنای دیگر شناگران مشکلی ایجاد کند مانند شیرجه زدن، پرهیز کنید. همچنین بهتر است ناخن‌ها‌ی‌تان را کوتاه نگه دارید تا به طور ناخودآگاه و اتفاقی سبب بروز خراشیدگی روی پوست شناگران دیگر نشوید.

خطرات احتمالی شنا

شنا برای بیش‌تر آدم‌ها خطری ندارد. اما چنان‌چه در مورد هر ورزشی صادق است، در رابطه با شنا نیز خطرات خاصی وجود دارد. اگر شما آسیب دیده‌اید یا اختلال پزشکی خاصی دارید، قبل از شنا کردن، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. به طور کلی، درست این است که هر بار که یک برنامه‌ی ورزشی جدید را شروع می‌کنید با پزشک‌تان صحبت کنید.

به عنوان مثال، افرادی که دارای اختلالت پوستی مانند پسوریازیس هستند، ممکن است در آب استخر دارای کلر پوست‌شان بیش‌تر تحریک شود. پزشک‌تان بهترین منبع برای ارائه‌ی راهنمایی‌های مخصوص شرایط سلامتی خودتان است.

نکات ایمنی مرتبط با شنا

نکات ایمنی زیر می‌توانند به کاهش خطرات احتمالی را در حین شنا کردن کاهش دهد:

– در مناطقی که برای شنا تعیین شده‌اند مانند استخرها و بخش‌هایی از دریاچه‌ها و دیگر آب‌ها شنا کنید. در صورت امکان، در مناطقی که تحت مراقبت نگهبانان است، شنا کنید.

– اگر با نظارت غریق نجات شنا نمی‌کنید، حتما یک دوست همراه‌تان داشته باشید.

– اگر اصلا با این ورزش آشنایی ندارید حتما دوره‌های آموزشی آن را بگذرانید. شما می‌توانید در کلاس‌های مناسب سن‌ خودتان ثبت نام کنید.

– علاقمند به شنا در خارج از منزل هستید؟ کرم ضدآفتاب با اس‌پی‌اف دست کم ۱۵ یا بالاتر برای محافظت از پوست‌تان استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر شنا کنید. این ساعت‌ها نور خورشید زیاد است. بنابراین باید کرم ضد آفتاب مناسبی را انتخاب کنید.

– فراموش نکنید که آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی ندارید. ممکن است به دلیل داخل آب بودن احساس خنکی داشته باشید، اما این احتمال وجود دارد که در طول شنا بدن‌تان دهیدراته شود. مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های دارای الکل یا کافئین پرهیز کنید.

– بچه‌ها باید همیشه در هنگام نزدیک شدن به آب تحت نظر باشند. هرگز اجازه ندهید که بچه‌ها به تنهایی شنا کنند چرا که خطر غرق شدن برای آن‌ها وجود دارد.

نکته‌ی نهایی

اگر در حال حاضر در فکر پرداختن به یک برنامه‌ی ورزشی جدید هستید، سراغ شنا بروید. شنا دارای مزایای زیادی برای ذهن، بدن و روح و روان‌تان است.

هنگامی ‌که اصول اولیه‌ی شنا را یاد گرفتید، سعی کنید به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه با سرعتی شنا کنید که ریتم ضربان قلب‌تان بالا برود. فراموش نکنید که مقدار زیادی آب بنوشید و هر زمان که لازم بود کمی استراحت کنید. از همه مهم‌تر این‌که، فراموش نکنید که از شنا لذت ببرید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: healthline

فواید شنا: ۱۲ بهترین فایده شنا برای سلامتی جسم و روح شما

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۳ نفر)

نوشته های مرتبط

خواص نعناع فلفلی: ۲۵ کاربرد و فایده نعناع فلفلی...
خیانت :۷ نشانه که همسرتان با شخص دیگری رابطه دارد...
درمان آلزایمر :۲۱ درمان خانگی بیماری آلزایمر که واقعا موثر ا...
روایت زندگی و مرگ مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان...
خواص روغن کنجد :۳۵ فایده روغن کنجد برای مو ، پوست و سلامتی...
گوش درد: ۱۴ درمان خانگی برای تسکین درد گوش...
فواید نور خورشید: ۲۹ شگفت‌انگیزترین فایده نور خورشید برای سل...
۱۰ بزرگترین ساختمان جهان
کیپ شدن گوش: ۱۷ درمان خانگی گوش کیپ شده...
مهاجرت آلمان : ۱۰ نکته برای اقامت آلمان...
۹ روش خانگی درمان بوی بد پا که آسان و موثر است...
با خوردن صبحانه این ۸ اتفاق جالب رخ می‌دهد...
خواص فندق: ۳۰ فایده فندق برای سلامتی، پوست و مو...
سیاهی لب ها: ۳۰ موثرترین درمان خانگی سیاهی لب ها...
انواع ویزای آلمان و نحوه درخواست ویزای متناسب با وضعیت شما...
علائم، علت ها و ۱۹ درمان خانگی خار پاشنه را بدانید...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی