کراتینین: 25 درمان خانگی برای کاهش سطح کراتینین در خون


کراتینین: 25 درمان خانگی برای کاهش سطح کراتینین در خون

کراتینین مواد زائد شیمیایی متابولیسم عضلانی است که از طریق کلیه‌ها از بدن خارج می‌شود. اگر سطح کراتینین به طور مداوم افزایش بیابد، معلوم می‌شود که کلیه‌ها کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند. به طور معمول، محدوده‌ی مناسب کراتینین در جریان خون به قرار زیر است: 0.6-1.2 mg / dL (یا 53-106 mcmol / L) برای مردان 0.5-1.1 mg...

کراتینین مواد زائد شیمیایی متابولیسم عضلانی است که از طریق کلیه‌ها از بدن خارج می‌شود. اگر سطح کراتینین به طور مداوم افزایش بیابد، معلوم می‌شود که کلیه‌ها کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند.

کراتینین: 25 درمان خانگی برای کاهش سطح کراتینین در خون

به طور معمول، محدوده‌ی مناسب کراتینین در جریان خون به قرار زیر است:

۰.۶-۱.۲ mg / dL (یا ۵۳-۱۰۶ mcmol / L) برای مردان
۰.۵-۱.۱ mg / dL (یا ۴۴ تا ۹۷ میکرومول / لیتر) برای زنان

مردان معمولا بیش از زنان از مشکل افزایش کراتینین رنج می‌برند چرا که کراتینین در آنها همراه با توده‌ی عضلانی، افزایش می‌یابد. در صورتی که به دنبال بهترین نکات در مورد چگونگی کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی در خانه هستید، در این مقاله با ماه همراه باشید!

در این مقاله، برخی از بهترین نکات را در مورد کاهش سطح کراتینین به طور مفصل در اختیار شما خواهیم گذاشت، بنابراین اگر می‌خواهید این مشکل را به طور طبیعی در خودتان حل کنید مقاله‌ی حاضر را بخوانید و سپس سعی کنید این نکات را در اسرع وقت دنبال کنید.

الف) علل افزایش سطح کراتینین

عوامل موثر در افزایش سطح کراتینین عبارتند از مصرف ناکافی آب؛ برخی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، اختلالات تیروئید، بیماری‌های کلیوی و فشار خون بالا؛ انجام تمرینات سنگین ورزشی؛ استفاده از برخی داروهای خاص مانند ایبوپروفن و آسپرین؛ و همچنین از دست دادن بیش از حد خون.

مطلب مرتبط: گرفتگی عروق: ۴۳ درمان طبیعی گرفتگی عروق خونی

ب) برخی از علائم شایع افزایش سطح کراتینین در خون

افزایش سطح کراتینین در خون دارای برخی علائم شایع است؛ این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

– مشکلات گوارشی، از جمله استفراغ، حالت تهوع، کم شدن اشتها
– بروز تغییراتی در ادرار مانند ادرار کردن شبانه به طور منظم، کاهش میزان ادرار و تیره شدن رنگ ادرار
– خستگی
– سردرد
– تب پایین
– بروز تورم در پا، صورت و اطراف چشم، خارش پوست
– نفس کم آوردن
– گیجی

از آن‌جایی که افزایش سطح کراتینین در خون ممکن است نشانه‌ی وجود مشکلاتی در کلیه باشد، بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان آن به موقع انجام شود.

پ) شیوه‌های پایین آوردن سطح کراتینین – ۲۵ نکته‌ی موثر:

۱. گزنه‌ی دوپایه

اگر قصد دارید سطح کرتینین را در خانه پایین بیاورید، این نخستین دارویی است که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید. گزنه‌ی دوپایه را برای این منظور ابدا دست کم نگیرید و بکوشید آن را در اسرع وقت استفاده کنید.

یکی دیگر از موثرترین داروها برای کاهش سطح کراتینین همین گیاه دارویی است. بر طبق برخی مطالعات، گزنه‌ی دوپایه می‌تواند به خارج شدن مواد زائد متابولیک از بدن و تحریک دفع ادرار از کلیه به لطف خواص دیورتیکی که دارد، کمک کند. علاوه بر این، گزنه‌ی دوپایه می‌تواند به پاکسازی خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

برای استفاده از گزنه‌ی دوپایه، می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق چایخوری از برگ خشک این گیاه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس، اجازه بدهید که به مدت حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این زمان ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، چای گزنه را یک یا دو بار در روز مصرف کنید.

با این حال، در نظر داشته باشید که این درمان خانگی ممکن است با داروهای فشار خون، رقیق‌کننده‌ی خون، داروهای دیورتیک (ادرارآور) و دیابت واکنش نشان دهد. برای حفظ ایمنی خود، قبل از استفاده از این گیاه دارویی می‌توانید با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲. چای بابونه

این داروی گیاهی نیز یکی از بهترین داروها برای پایین آوردن سطح کراتینین به طور طبیعی است که باید بدانید و استفاده کنید، به خصوص اگر به دنبال این هستید که با شیوه‌ای طبیعی و بدون مصرف دارو سطح کراتینین را کاهش بدهید.

بر اساس برخی مطالعات، مشخص شده‌است که سطوح کراتینین در میان افرادی که به طور مرتب چای بابونه می‌نوشند، پایین است علاوه بر این، گیاه دارویی بابونه را می‌توان به عنوان یک آرام بخش ملایم در نظر گرفت که سبب القاء آرامش در فرد می‌شود.

برای استفاده از گل‌های بابونه جهت کاهش سطح کراتینین در خون، می‌توانید ۲-۳ قاشق چایخوری از گل بابونه‌ی خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و آن را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه دم بگذارید. سپس آن را صاف کنید و بنوشید. برای به‌دست آوردن تمام فوایدی که این گیاه دارویی برای سلامتی دارد، باید چند فنجان چای بابونه در روز بنوشید.

۳. چای برگ گزنه

چای برگ گزنه نیز به عنوان یک داروی مقوی کلیه شناخته شده‌است که می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه و کاهش سطح کراتینین کمک کند. در واقع، این گیاه دارویی حاوی هیستامین‌ها و همچنین فلاونوئیدها است که می‌توانند گردش خون را افزایش دهند، و به این ترتیب روند تصفیه‌ی ادرار نیز بهبود می‌یابد. با این حال، در نظر داشته باشید که برگ این گیاه دارویی برای رفع مشکلات کلیه مفید است. ۱-۲ فنجان چای برگ گزنه هر روز بنوشید.

در واقع این مورد هم یکی از بهترین نکات برای پایین آوردن سطح کراتینین در خانه است که نباید دست کم بگیرید اگر که به دنبال کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی هستید.

۴. اسید آلفا لیپوئیک

اسید آلفا لیپوئیک و استفاده از آن نکته‌ی موثر دیگری برای پایین آوردن سطح کراتینین در خانه است که می‌توانید امتحان کنید.

در واقع، اسید آلفا لیپوئیک یک ماده‌ی مغذی و قدرتمند است که در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیوی باید از آن‌ استفاده کنید. این ماده کمک می‌کند تا انرژی بیش‌تری را به کلیه‌های خود برسانید، باعث می‌شود که سموم برای بدن شما بدون ضرر باشند، عملکرد کلیه‌ها بهبود بیابد و به طور همزمان کراتینین نیز کم شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که هر روز ۳۰۰ میلی‌گرم اسید آلفا لیپوئیک مصرف کنید.

در واقع، اسید آلفا لیپوئیک واقعا در کاهش سطح کراتینین موثر است، بنابراین باید سعی کنید از این ماده استفاده کنید.

۵. گیاه دارویی سالویا

سالیوا یک گیاه دارویی است که می‌تواند میزان فیلتراسیون گلومرولی را افزایش دهد. این گیاه می‌تواند به کاهش سطح کراتینین نیز کمک کند. لیتوسپرمت ب موجود در سالویا نیز به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند. در مورد امکان استفاده‌ از این گیاه برای خودتان با پزشک‌تان مشورت کنید. در نظر داشته باشید که بدون مشورت با پزشک ابدا از سالیوا استفاده نکنید.

در واقع، این گیاه یکی از بهترین داروها برای کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی است، به طوری که شما باید بکوشید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزایایی که برای سلامتی دارد استفاده کنید.

۶. کیتوسان

این مورد به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای کاهش سطح کراتینین شناخته شده‌است.

بر اساس یک مطالعه در مورد مزایای سلامت کیتوسان، مصرف مکمل‌های کیتوسان یک راه موثر هم برای کنترل وزن و هم کاهش میزان کراتینین و کلسترول است. تقریبا همه‌ی مردم می‌توانند روزانه ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم از این مکمل را مصرف کنند. قبل از مصرف مکمل‌های کیتوسان، باید در مورد دوز مناسب که برای شرایط سلامتی شما مناسب است، با پزشک‌تان مشورت کنید.

۷. چای سبز

برخی از انواع خاص چای گیاهی، از جمله چای سبز، به شما کمک می‌کنند تا سطح کراتینین را در خون خود کاهش دهید. دلیل چنین تاثیری این است که چای سبز کلیه‌ها را تحریک می‌کند و باعث افزایش تولید ادرار می‌شود و به این ترتیب سبب می‌شود که کراتینین از بدن خارج شود. سعی کنید روزانه ۲۴۰ میلی‌لیتر چای سبز بخورید.

نوشیدن چای سبز در واقع، یکی از بهترین نکات برای کاهش دادن سطح کراتینین در خانه است که باید بدانید و همیشه آن را مورد استفاده قرار دهید.

۸. از مصرف برخی از غذاها پرهیز کنید

– غذاهای سرشار از آرژینین

خوراکی‌های سرشار از آرژینین مانند شکلات، غذاهای دریایی، آبجو، ژلاتین، سویا، دانه‌های کنجد، تخمه‌ی کدو تنبل، بادام زمینی و سایر مغزها و دانه‌ها، زیرا ممکن است تولید کراتینین را در کبد را افزایش دهند.

– محصولات لبنی

ثابت شده‌است که محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، ماست، خامه، بستنی، کره و غیره آسیب کلیوی را تشدید می‌کنند.

– غذاهایی که دارای قندهای تصفیه‌شده‌ی بیش از حد هستند

شما باید مصرف قهوه و نوشابه‌های گازدار را محدود کنید و سعی کنید از آب، آب نارگیل و آبمیوه‌های تازه استفاده کنید.

– مصرف سدیم

آیا می‌دانید که مصرف سدیم زیاد می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون و همچنین افزایش میزان کراتینین شود؟ به همین دلیل است که باید رژیم غذایی دارای سدیم کم داشته باشید. مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی شور و فست فودها را متوقف کنید و همچنین نسخه‌های کم سدیم محصولات فرآوری‌شده مانند سس‌ها، سوپ‌های کنسرو شده و غیره را انتخاب کنید.

– مکمل‌های وانادیوم و کراتین

کسانی که بدنسازی کار می‌کنند و ورزشکاران اغلب مکمل‌های کراتین را برای به‌دست آوردن توده‌ی عضلانی مصرف می‌کنند. با این حال، در نظر داشته باشید که مصرف کراتین بیش از حد ممکن است خطرناک باشد به این دلیل که می‌تواند فشار روی کلیه‌ها را افزایش دهد و به این ترتیب منجر به مشکلات قلبی یا گرفتگی عضلانی شود. اگر می‌خواهید میزان کراتینین خود را به سرعت کاهش دهید، بلافاصله مکمل کراتین را متوقف کنید. وانادیوم نیز مانند مکمل‌های کراتین، ممکن است سطح کراتینین را افزایش دهد. بنابراین، از این مکمل هم پرهیز کنید یا دوز مصرفی آنها را محدود کنید.

– غذاهای غنی از فسفر و غذاهای غنی از پتاسیم

در صورتی که بیماری کلیوی داشته باشید، سطح فسفر و پتاسیم شما ممکن است بالاتر از حد طبیعی باشد. بنابراین، باید از مصرف مواد غذایی که حاوی فسفر بیش از حد هستند مانند سبوس، پنیر، تخمه‌ی کدو تنبل، دانه‌ی کنجد، آجیل، بیکن و ارده پرهیز کنید. همچنین، اگر بخواهید سطوح کراتینین را به طور طبیعی کاهش دهید، از مصرف غذاهای حاوی پتاسیم بیش از حد مانند پودر کاکائو، شکلات، آووکادو، آلو و آجیل پرهیز کنید.

– مواد غذایی غنی از پروتئین

افرادی که از بیماری کلیوی رنج می‌برند باید رژیم غذایی دارای پروتئین کم داشته باشند. گوشت کم چربی، گوشت قرمز، ماهی، لوبیا، شیر و تخم‌مرغ دارای مقادیر فراوانی پروتئین هستند و بنابراین باید مصرف این غذاها را کاهش دهید.

– مصرف گوشت

به یاد داشته باشید که هر چه‌قدر بیش‌تر گوشت مصرف کنید، سطح کراتینین شما بالاتر می‌رود. نباید زیاد گوشت مصرف کنید مگر این‌که قصد عضله‌سازی داشته باشید. وقتی می‌خواهید پروتئین را برای دریافت انرژی مصرف کنید، از منابع گیاهی مانند آجیل و سایر حبوبات استفاده کنید.

۹. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

این مورد نیز یک نکته‌ی موثر دیگر برای کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی است که نباید آن را دست کم بگیرید، در عوض سعی کنید از آن در اسرع وقت استفاده کنید، به ویژه اگر قصد دارید میزان کراتینین خود را بدون نیاز به مصرف دارو کاهش دهید!

کنترل طولانی مدت روی سطوح کراتینین را می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم به بهترین نحو ممکن انجام دهید. سعی کنید سبزیجات و میوه‌های تازه را در رژیم خود بگنجانید، جو و بلغور جوی دوسر بیش‌تری مصرف کنید و محصولات تهیه شده از غلات کامل را به جای آرد سفید مصرف کنید. همچنین، به جای خوردن گوشت قرمز، دیگر غذاهای غنی از پروتئین را مانند هویج، گل کلم، کلم برگ، خیار، کاهو، جوانه‌ها، تربچه، کرنبری و شلغم مصرف کنید. برخی از گزینه‌های غذایی خاص که باید به میزان بیش‌تری مصرف کنید:

– خیار و خیار چنبر تلخ

هر دوی این گیاهان خوراکی می‌توانند سبب شوند که کلیه ادرار بیش‌تری تولید کند.

– توت‌ها مانند بلوبری، کرنبری، توت‌فرنگی

همه‌ی این‌ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C هستند که ثابت شده میزان فیلتراسیون کلیه را افزایش می‌دهد و همین به نوبه‌ی خود می‌تواند سبب افزایش میزان دفع ادرار و همچنین خارج شدن کراتینین از بدن استفاده شود.

نکات زیاد دیگری نیز برای کاهش سطح کراتینین در خانه وجود دارد. بنابراین، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا نکات بیش تری را یاد بگیرید!

۱۰. خوب بخوابید

مطابق با یک مطالعه، زمانی که ما خواب هستیم، تقریبا تمام عملکردها در بدن‌مان کاهش می‌یابد، از جمله متابولیسم. تغییر از کراتین به کراتینین با سرعت آهسته‌تری انجام می‌شود و در نتیجه کراتینین بیش‌تری از بدن دفع می‌شود پیش از آن‌که سموم بیش‌تری تولید شود. بنابراین، اگر می‌خواهید سطح کراتینین را در خانه کاهش دهید، باید بین ۶ تا ۹ ساعت در شب بخوابید.

علاوه بر این، محرومیت از خواب می‌تواند استرس شما را افزایش دهد و باعث شود همه اعضای بدن‌تان به منظور انجام کارهای معمول سخت‌تر تلاش کنند و همین می‌تواند کلیه‌ها را تحت فشار قرار دهد و بنابراین توانایی خارج شدن کراتینین از بدن کاهش می‌یابد. خواب خوب می‌تواند این روند را کند کند، بنابراین کراتین به آرامی به کراتینین تبدیل می‌شود، و به این ترتیب می‌تواند قبل از تبدیل شدن به سم از بدن خارج شود. هر روز بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

۱۱. سطح فعالیت خود را محدود کنید

بدن هنگامی‌که تحت تمرینات شدید قرار می‌گیرد، اغلب مواد غذایی را سریع‌تر به انرژی تبدیل می‌کند. و به این ترتیب کراتینین تولید می‌شود، و احتمالا سطح کراتینین در خون افزایش می‌یابد. با این حال، ورزش قطعا مزایایی برای سلامتی شما دارد، بنابراین نباید آن را به طور کامل از برنامه‌ی روزانه خود حذف کنید. فقط باید انجام تمرینات سنگین را محدود کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه والیبال بازی کنید یا بدوید، فقط پیاده‌روی کنید یا یوگا انجام دهید.

۱۲. مصرف بعضی از داروها را متوقف کنید

برخی از داروهای خاص وجود دارد که با بالا رفتن سطح کراتینین ارتباط دارند. علاوه بر این، برخی از داروهایی که برای درمان کلیه استفاده می‌شوند نیز می‌توانند تهدیدآمیز باشند.

– اگر از مشکلات کلیه رنج می‌برید، هنگام مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن مراقب باشید چرا که ممکن است سبب بروز آسیب بیش‌تر در کلیه شود.
– سیکلوسپورین و مهار کننده‌های ACE (بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین) هر دو برای درمان بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما می‌توانند سطح کراتینین را افزایش دهند.
– بعضی از مکمل‌ها مانند وانادیوم می‌توانند باعث افزایش سطح کراتینین شوند و از این رو باید از آنها پرهیز کنید.

فقط یادتان باشد که قبل از قطع هر دارویی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۳. علت افزایش سطح کراتینین را درک کنید

بالا بودن سطح کراتینین بنا بر برخی از دلایل رخ می‌دهد. برای مقابله با این مشکل به طور دائم، باید سطح کراتینین را دوباره به حالت طبیعی برگردانید.

– تخریب عضله

براساس یک مطالعه، اگر شما دچار اختلالی باشید که به فروکافت عضلانی منجر می‌شود، بافت عضلانی فروکافته می‌تواند عملکرد کلیه‌های شما را مختل کند.

– اختلال یا نارسایی کلیوی

اگر کلیه‌های شما دچار مشکلی شوند، نمی‌توانند کراتینین را از طریق فیلتراسیون گلومرولی حذف کنند. فیلتراسیون گلومرولی به معنی تخلیه‌ی مایعات از طریق کلیه است.

– مصرف زیاد گوشت

داشتن رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی گوشت پخته می‌تواند سطح کراتینین را در بدن افزایش دهد.

– هیپوتیروئیدی (کم‌کاری تیروئید)

اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید می‌تواند بر عملکرد کلیه‌ها تاثیر منفی داشته باشد و آنها نتوانند مواد زائد و سموم را به خوبی از بدن خارج کنند.

۱۴. ریش ذرت

یکی دیگر از بهترین نکات برای کاهش سطح کراتینین که نباید دست کم بگیرید استفاده از ریش ذرت است. ریش ذرت به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و دیورتیک (ادرارآور) طبیعی، سبب افزایش تولید ادرار می‌شود و به این ترتیب به حذف کراتینین اضافی از بدن نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، ادم را رفع می‌کند و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

برای استفاده از ریش ذرت جهت کاهش سطح کراتینین، می‌توانید ۲ قاشق چایخوری از آن را به صورت خشک‌شده به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. در مرحله‌ی بعد، روی فنجان را بپوشانید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۵ دقیقه دم بکشد. در نهایت ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. با این حال، به یاد داشته باشید که اگر سابقه بیماری کبدی یا کلیوی دارید یا به ذرت حساسیت دارید، نباید از این داروی خانگی استفاده کنید.

۱۵. ریواس چینی

هنگامی ‌که پای شیوه‌های طبیعی برای کاهش سطح کراتینین در بدن به میان می‌آید، ریواس چینی نیز یکی دیگر از گزینه‌های مناسب است. این گیاه دارویی برای افزایش سم‌زدایی روده و افزایش میزان دفع ادرار بسیار موثر است. علاوه بر این، ریواس چینی با افزایش دفع مواد زائد متابولیک که حاوی کراتینین هستند، می‌تواند به کاهش میزان کراتینین کمک کند. به علاوه، این گیاه دارویی عملکرد کلیه را بهبود می‌دهد.

برای استفاده از ریواس چینی، می‌توانید یکی از ساقه‌های آن را ریز خرد کنید و سپس آن را در یک فنجان آب به مدت نیم ساعت بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و محلول حاصل را دو بار در روز به مدت حدود یک هفته مصرف کنید. با این حال، در صورتی که به بیماری کلیوی مبتلا هستید، نباید از این گیاه دارویی استفاده کنید.

۱۶. جو

اگر به دنبال این هستید که سطح کراتینین را به شیوه‌ای طبیعی کاهش دهید، نباید جو را از یاد ببرید. جو دارای خواص دیورتیک است و بنابراین می‌تواند به عنوان یک پاک‌کننده‌ی خوب برای کلیه شناخته شود. این ماده می‌تواند به کاهش سطح نیتروژن اوره خون و مبارزه با نفروکلسینوز کمک کند. علاوه بر این، جو دارای میزان فراوانی فیبر است و به همین دلیل در کاهش سطح قند خون و بهبود فرآیند هضم موثر است. جو با ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، باید در اسرع وقت به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه شود.

شما می‌توانید یک فنجان جو را به حدود ۴ فنجان آب اضافه کنید. سپس، این ترکیب را به مدت حدود نیم ساعت بجوشانید. ترکیب را صاف کنید و سپس محلول حاصل را بنوشید. این نوشیدنی را هر روز بنوشید تا ببینید که چه‌طور سطح کراتینین بدن‌تان را کاهش می‌دهد.

با این حال، برای این‌که مشکلی رخ ندهد قبل از استفاده از جو باید با پزشک‌تان مشورت کنید، زیرا برای افرادی که باید رژیم غذایی دارای پتاسیم محدود داشته باشند، مناسب نیست.

۱۷. مریم‌گلی

گیاه دارویی مریم‌گلی، در افزایش سطح کراتینین موثر است. در واقع، این گیاه دارویی می‌تواند به فیلتر کردن و حذف کراتینین بیش از حد از بدن کمک کند. مریم‌گلی همچنین، به افزایش جریان خون به کلیه‌ها کمک می‌کند.

برای استفاده از مریم‌گلی، می‌توانید ۱ قاشق چایخوری از آن را به صورت خشک‌شده به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت حدود ۵-۱۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را بنوشید. این دمنوش را می‌توانید ۱ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. با این حال، اگر سابقه‌ی بیماری کبد، بیماری کلیوی یا دیابت دارید، نباید از این درمان خانگی استفاده کنید.

آیا دوست دارید نکات دیگری را برای کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی یاد بگیرید؟ خواندن مقاله را ادامه بدهید و سپس سعی کنید این نکات را در اسرع وقت دنبال کنید.

۱۸. گون

گون به عنوان یک گیاه دارویی می‌تواند به کاهش رشد بیماری مزمن کلیه کمک کند، به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) ملایم عمل کند و ممکن است به کاهش کراتینین کمک کند. در واقع، گیاه دارویی گون حاوی عامل دیورتیکی به نام آسپاراژین است که به خروج مایع از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، گیاه گون فرآیند هضم و همچنین سوخت و ساز بدن را نیز بهبود می‌دهد.

تنها کاری که باید انجام بدهید این است که چند تکه ریشه‌ی گون خشک‌شده را به مدت حدود نیم ساعت در آب بجوشانید. سپس این ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید هر روز این چای را بین وعده‌های غذایی خود مصرف کنید.

با این حال، در نظر داشته باشید که افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی باید قبل از تصمیم برای نوشیدن این گیاه با پزشک‌شان مشورت کنند چرا که گیاه دارویی گون ممکن است فعالیت سیستم ایمنی را افزایش دهد.

گون در واقع یکی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش میزان کراتینین است که افراد زیادی در جهان آن را دوست دارند و برای پایین آوردن سطح کراتینین از آن استفاده کرده‌اند.

۱۹. جینسنگ سیبری

جینسنگ سیبری حاوی خواص الکتروساید است که به لطف خواص افزایش‌دهنده‌ی انرژی که دارد به طور گسترده‌ای به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی همچنین می‌تواند به خروج کراتینین اضافی از بدن کمک کند، زیرا قادر است کلیه‌ها را احیا کند و گردش خون را در آنها را افزایش دهد. علاوه بر این، جینسنگ سیبری دارای خواص ضد استرس و ضد خستگی است که می‌توانید به راحتی این مزایا را در خانه درو کنید.

هر روز باید ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم از این گیاه دارویی را مصرف کنید. در صورت امکان، قبل از مصرف این گیاه با پزشک‌تان مشورت کنید. در غیر این صورت، جینسنگ سیبری را می‌توانید با دارچین مصرف کنید.

نکته‌ی مهم دیگر در ابطه با گیاه دارویی جنسینگ سیبری این است که نباید آن را با انواع دیگر جینسنگ، به ویژه جینسنگ آسیایی که اثرات ضد دیورتیک دارد، اشتباه بگیرید. قبل از مصرف این دارو با پزشک‌تان مشورت کنید زیرا ممکن است با داروهای تجویزی تداخل ایجاد کند.

در واقع، این گیاه دارویی نیز یکی از برترین موارد در فهرست بهترین روش‌های درمانی برای کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی است که نباید آن را دست کم بگیرید، بلکه باید سعی کنید آن را به رژیم غذایی خود را برای همیشه اضافه کنید.

۲۰. ریشه‌ی قاصدک

زمانی که پای پایین آوردن سطح کراتینین به میان می‌آید، فراموش نکنید که ثابت شده‌است دمنوش ریشه‌ی قاصدک به عنوان یک دیورتیک (ادرار‌آور) طبیعی که می‌تواند به حذف سموم مضر از بدن کمک کند، بسیار موثر است. علاوه بر این، ریشه‌ی قاصدک عملکرد کلیه را نیز بهبود می‌بخشد و تورم ناشی از احتباس آب و همچنین ادم را کاهش می‌دهد.

برای استفاده از ریشه‌ی قاصدک، فقط باید ۱ قاشق غذاخوری از پودر ریشه‌ی خشک ‌شده‌ی قاصدک را در یک فنجان آب جوش بریزید. سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و آن را صاف کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید این دمنوش را ۲ تا ۳ بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید. همچنین مراقب باشید که دمنوش ریشه‌ی قاصدک ممکن است با دیابت و داروهای فشار خون بالا تداخل ایجاد کند.

۲۱. دارچین

دارچین با توجه به خواص دیورتیکی که دارد، به عنوان یک انتخاب خوب برای افرادی که سطح کراتینین بالا و بیماری کلیوی دارند شناخته شده‌است. در واقع، این ادویه می‌تواند خروج مواد زائد از کلیه را بهبود دهد و توانایی فیلتراسیون کلیه را نیز بالا ببرد. علاوه بر این، دارچین به نرمال کردن سطح قند خون کمک می‌کند و از این طریق مانع بروز آسیب کلیوی بیش‌تر می‌شود.

شما باید دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مثلا می‌توانید آن را به نوشیدنی‌های گرم، اسموتی‌ها، کیک و کلوچه‌ّها و همچنین غذاهای دیگر اضافه کنید.

با این حال، در نظر داشته باشید که نباید بیش از حد این گیاه دارویی را مصرف کنید زیرا ممکن است سبب بروز آسیب کلیوی یا کبدی شود. مقدار مصرف مناسب، یک و نیم قاشق چایخوری در روز است.

۲۲. بدن‌تان را هیدراته نگه دارید

به طور کلی، اگر می‌خواهید کراتینین خود را به طور طبیعی کاهش دهید، باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید. یک مطالعه که در مورد رابطه‌ی بین کم‌آب شدن بدن و سطح کراتینین صورت پذیرفت، نشان داد که کم‌آب شدن می‌تواند یکی از علل شایع افزایش سطح کراتینین باشد، بنابراین هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است. واضح است که وقتی آب کافی مصرف نکنید مطمئنا ادرار کم‌تری تولید خواهید کرد. از آن‌جایی که کراتینین از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود، کم شدن میزان ادرار باعث ایجاد سموم می‌شود.

از سوی دیگر، مصرف آب بیش از حد ممکن است تاثیر منفی روی کلیه داشته باشد. نوشیدن آب به میزان زیاد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و فشار خون بالا می‌تواند فشار بیش‌تری بر کلیه‌ها وارد کند.

بهترین کار برای این‌که مطمئن شوید میزان توصیه‌شده‌ را مصرف می‌کنید، این است که چند لیوان آب صبح‌ها بنوشید و فقط یک لیوان آب قبل از رفتن به رختخواب بنوشید. یادتان باشد که نوشیدن آب بیش‌تر به معنای افزایش میزان ادرار است که ممکن است باعث افزایش خارج شدن کراتینین از بدن شود. اما این را هم فراموش نکنید که حفظ هیدراته نگه داشتن بدن، به خودی خود در کاهش میزان کراتینین موثر است، پس این توصیه را از همین حالا جدی بگیرید!

در واقع، این مورد نیز یکی از موثرترین نکات برای است برای این‌که بتوانید سطح کراتینین را در خانه و به طور طبیعی پایین بیاورید! این توصیه را به یاد داشته باشید و همیشه آن را دنبال کنید!

۲۳. مشکلات پایه‌ای را درمان کنید

بالا بودن سطح کراتینین به تنهایی یک اختلال نیست. برای کاهش سطح کراتینین به طور دائم و در عین حال بهبود اوضاع سلامت کلی‌تان، با پزشک‌تان مشورت کنید تا مشکلات ریشه‌ای موجود را تشخیص بدهید و سپس آنها درمان کنید.

– دیابت نوع ۲
– آسیب‌های کلیوی که می‌توانند ناشی از عفونت‌های بالقوه‌ی کشنده، بیماری، شوک، سرطان یا پایین بودن جریان خون باشند.
– علل دیگر عبارتند از کمبود آب بدن، نارسایی قلبی، خونریزی بیش از حد، نقرس، شوک، تمرینات شدید فیزیکی، اختلالات عضلانی، آسیب دیدن عضلات و سوختگی‌ها.

۲۴. دارو مصرف کنید

بسته به علت افزایش سطح کراتینین، پزشک ممکن است داروها یا مکمل‌های خاصی را برای پایین آوردن سطح کراتینین تجویز کند.

– داروهای هیپوگلیسمی مثل رپاگلیناید مصرف کنید

یکی از علل بروز بیماری‌های کلیوی و در نتیجه افزایش سطح کراتینین، دیابت است. در صورت ابتلا به دیابت، حفظ سطح طبیعی انسولین بسیار مهم است. دوز مناسب برای مصرف رپاگلیناید ۰.۵ تا ۴ میلی‌گرم است که باید قبل از هر وعده‌ی غذایی مصرف شود.

– بنازپریل و هیدروکلروتیازید

فشارخون یکی دیگر از عللی است که در بروز بیماری‌های کلیوی نقش عمده دارد. بنابراین، پایین آوردن فشار خون‌ مانع از بروز آسیب بیش‌تر در کلیه می‌شود و سطح کراتینین را نیز پایین می‌آورد.

– کتوستریل

این دارو اغلب برای پایین آوردن سطح کراتینین در جریان خون تجویز می‌شود. دوز مناسب این دارو، مصرف ۴ تا ۸ قرص ۳ بار در روز است.

در حقیقت، مصرف داروها نیز در میان شیوه‌های مناسب برای پایین آوردن سطح کراتینین قرار می‌گیرد، بنابراین در صورت لزوم می‌توانید این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

۲۵. درمان‌های موجود را برای پایین آوردن سطح کراتینین در نظر بگیرید

این یکی آخرین مورد در فهرست ما (و البته یکی از مهم‌ترین موارد) برای پایین آوردن سطح کراتینین است که میل داریم شما بدانید و در صورت لزوم در اسرع وقت آن را به کار ببندید.

– لیزر درمانی سرد می‌تواند به درمان کلیه‌ها کمک کند و قدرت عملکرد آنها را بهبود بخشد. به این ترتیب کلیه‌های شما به طور موثری کراتینین را فیلتر خواهند کرد. هنگامی ‌که لیزرهای سرد بر روی غدد فوق کلیوی که در بالای کلیه‌ها است، استفاده می‌شوند، این درمان می‌تواند به کاهش استرس و بهبود اوضاع خواب کمک کند.

– ماساژ درمانی نیز به بهبود گردش خون و کاهش استرس کمک می‌کند و باعث آرامش و خواب راحت می‌شود.

– پاکسازی خون نیز می‌تواند در کاهش سطح کراتینین بسیار موثر باشد. در طول انجام این روش درمانی، خون از طریق یک دستگاه فیلتر می‌شود و این دستگاه کراتینین و همین‌طور سایر سموم را از خون حذف می‌کند.

– طب چینی میکرو اوسموتراپی بر اساس طب سنتی چینی است و می‌تواند به کاهش آسیب کلیوی کمک کند. این روش درمانی بر اساس وضعیت بیمار تجویز می‌شود. حمام‌های درمانی سبب می‌شوند که بدن تعریق کند. کراتینین، و همچنین سایر سموم، می‌توانند از طریق عرق از بدن خارج شوند.

خوب حالا با خواندن این مقاله با موثرترین نکات برای پایین آوردن سطح کراتینین به طور طبیعی و به سرعت آشنا شده‌اید. از بعضی از این نکات استفاده کنید تا در اسرع وقت به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید.

پس از خواندن این مقاله در مورد چگونگی کاهش سطح کراتینین به طور طبیعی، امیدواریم که وقت بگذارید و بهترین راه‌حل‌های خانگی را برای خودتان امتحان کنید. اگر در مورد پایین آوردن سطح کراتینین تجربه‌ای دارید یا نکات دیگری را برای این مشکل بلد هستید، لطفا در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: vkool

کراتینین: ۲۵ درمان خانگی برای کاهش سطح کراتینین در خون

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۱۶ نفر)

نوشته های مرتبط

خواص دارویی زنجبیل : ۱۰ خاصیت زنجبیل که نمی دانستید...
خواص پسته: ۱۷ فایده پسته برای پوست، مو و سلامتی...
۲۰ درمان خانگی آبریزش چشم ناشی از آلرژی...
۸ نشانه که نوشیدنی شیر زردچوبه برای سلامتی‌تان لازم است...
خواص بادمجان: ۹ فایده بادمجان برای سلامتی که نمی دانستید...
سیروز کبدی چیست و ۷ درمان خانگی سیروز کبدی...
درد شناسی : دسته بندی ۷ نوع درد دردناک که نمی دانستید...
۱۳ عکس که ثابت می‌کند زاکربرگ کاندید ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است...
یافته‌های اخیر پژوهشگران: شیر برای استخوان ها فایده زیادی ند...
یبوست: ۲۴ درمان خانگی یبوست که قطعی و سریع هستند...
خفگی در خواب :۳ نوع آپنه خواب که حتما باید بدانید...
خواص روغن هسته انگور :۲۰ فایده روغن هسته انگور برای سلامتی...
انواع ویزای آلمان و نحوه درخواست ویزای متناسب با وضعیت شما...
۲۰ راهکار استفاده از روانشناسی رنگها در دکوراسیون منزل...
خستگی پا: ۱۱ درمان خانگی رفع خستگی پا و ساق پا...
چطور از زردچوبه برای درمان آلرژی استفاده کنیم...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403