نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری


همانطور که ذکر شد مننژیت یک بیماری ویروسی است که بعد از چند هفته رو بهبودی می رود مگر در موارد خیلی نادر که نیاز به درمان فوری این بیماری با آنتی بیوتیک می باشد تا جان بیمار را به خطر نیندازد. برای آشنایی با علائم مننژیت در ادامه این مطلب همراهمان باشید. علائم مننژیت چیست؟ علائم مننژیت...

اشتراک گذاری در Facebook اشتراک گذاری در Twitter اشتراک گذاری در Google+ اشتراک گذاری در Reddit اشتراک گذاری در Pinterest اشتراک گذاری در Linkedin

غشاهای اطراف مغز مننژ نام دارند و هر هنگام که آنها ملتهب شوند، علائم مننژیت خود را نمایان می کند. مننژیت یک بیماری ویروسی است که می تواند دلیل باکتریایی و قارچی هم داشته باشد.

همانطور که ذکر شد مننژیت یک بیماری ویروسی است که بعد از چند هفته رو بهبودی می رود مگر در موارد خیلی نادر که نیاز به درمان فوری این بیماری با آنتی بیوتیک می باشد تا جان بیمار را به خطر نیندازد. برای آشنایی با علائم مننژیت در ادامه این مطلب همراهمان باشید.

علائم مننژیت چیست؟

علائم مننژیت ویروسی زودتر از مننژیت باکتریایی خود را بروز می دهد و چون نشانه های اولیه بسیار شبیه به علائم آنفولانزا می باشد شاید در وهله اول کسی آن را جدی نگیرد. از علائم مننژیت می توان به سفت شد گردن، تب بالا ناگهانی، تشنج، گیجی، تهوع، استفراغ، مشکلات خواب، بی اشتهایی و در برخی موارد به بثورات پوستی اشاره کرد.



نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری


اگر عفونت وارد جریان خون بشود این نشانه ها نیز بروز می کنند: بثورات پوستی، اسپاسم معده، لرز، رنگ پوست غیر طبیعی، تنفس های سریع و دردهای مفصلی یا عضلانی.

نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

در نظر داشته باشید که بسته به سن شخص علائم مننژیت متفاوت است و به طور مثال در نوزادان تازه متولد شده و اطفال بیشتر سردرد و سفت شدن گردن، تب بالا، تغذیه ضعیف، گریه ثابت، تحریک پذیری بیش از حد، تنبلی، سفتی در بدن، برآمدگی بالای سر کودک، تفس سریع، خواب آلودگی و پوست لکه دار و رنگ پریده خود را نشان می دهد. همین نشانه ها را در نوجوانان و بزرگسالان عبارتند از گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تب بالا، سردرد شدید، حساسیت به نو، بثورات متمایز و تشنج.

نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

عوارض مننژیت:

بیماری مننژیت باکتریایی ممکن است عوارض متفاوتی همچون: اختلال بینایی، کاهش شنوایی، عدم یادگیری و تشنج داشته باشد. علاوه بر این ممکن است که بر روی قلب و کلیه و غده های آدرنال نیز تاثیر بگذارد. در درمان مننژیت باکتریایی به درمان های اضافه نیز نیاز است. مثلا پزشک برای مقابله با تشنج به شما داروهای ضد تشنج به و یا کودکان در تنفس های سریع نیاز به دستگاه اکسیژن داشته باشند.

نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

تشخیص مننژیت ویروسی و باکتریایی:

در ظاهر تفاوتی بین این دو وجود ندارد و پزشک برای تشخیص نیازمند انجام یک سری اعمال مانند تست شیشه ای می باشد. (شیشه ای را مقابل پوست خود قرار دهید و مقداری فشار دهید تا ببینید که آیا بثورات محو می شوند یا نه. اگر محو نشدند امکان وجود سپتی سمی مننژیت است.) همچنین پزشک با انجام یک آزمایش خون به تشخیص نوع باکتری عامل عفونت می پردازد. عوامل دیگری مانند سی تی اسکن از قفسه سینه، سر یا سینوسها با اشعه ایکس، برای تعیین اندازه التهاب و تورم درخواست نماید. و یا از مایع مغزی نخاعی در این مورد بهره بگیرد.

نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

درمان مننژیت:

درمان مننژیت به نوع آن وابسته است و در موارد مختلف به شیوه های مختلف اقدام می کنند که به شرح زیر است:

مننژیت باکتریایی: برای درمان نیاز به یک آنتی بیوتیک وریدی و داروهای کورتیزونی برای کاهش خطر عوارض آن می باشد. مننژیت ویروسی: در این مننژیت نیازی به درمان نیست زیرا داروها بی تاثیر هستند و خود بیماری بعد از سپری شدن چند هفته بهبود می یابند. اگر نوع مننژیت مشخص نباشد استفاده از داروهای کورتیزونی یک راه درمان مناسب است.نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

درمان مننژیت در کودکان نیز به شیوه های زیر رخ می دهد:

مننژیت ویروسی: به درمان خاصی نیاز ندارد زیرا سیستم ایمنی خود بدن نوزاد با آن مقابله می کند و فقط برای درمان درد و تب می توان بسته به نظر پزشک دارو استفاده کرد. مننژیت باکتریایی: کودک نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد و احتمالا تا دو هفته در بیمارستان بستری می شود و اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان تا ۸۵ درصد موثر واقع می گردد.نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

راه و روش جلوگیری از ابتلا به مننژیت:

اولین راه در این مورد ایمن سازی است که در عدم ابتلا به مننژیت بسیار کمک می کند. از جمله این موارد می توان به واکسن سرخک، HIB، فلج اطفال، اوریون، پنوموکوک، مننگوکوک اشاره کرد. این نکته مهم است که واکسیناسیون کودک خود را در ۱۱ سالگی یک بار برای مقابله با مننژیت انجام دهید و در دو نوبت در ۱۶ سالگی آن را تکرار کنید.

نشانه ها و علائم مننژیت و روش های درمان این بیماری

در نظر داشته باشید رعایت بهداشت در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار اهمیت دارد. زیرا این ویروس ها و باکتری ها همه جا یافت می شوند. به کودکان خود یاد بدهید که قبل از خوردن دست های خود را تمیز بشویند و از به اشتراک گذاری ظروف افراد مریض با دیگران اجتناب کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید