چگونه یک آلبالو پلو خوشمزه درست کنیم؟


آلبالوپلو محصول آشپزی ایرانی، ترکیبی دلچسب از میوه، غلات و گوشت است که آن را تبدیل به ساده‌ترین غذای مجلسی کرده است. آن را خوب تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید.

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که اسم آلبالوپلو را نشنیده باشد و کمتر کسی را پیدا می‌‌کنید که این غذا جزء ۱۰ غذای اول مورد علاقه‌اش نباشد و باز کمتر کسی است که اگر آلبالوپلوی خوب خورده باشد عاشق آن نشده باشد. آلبالوپلو محصول آشپزی ایرانی، ترکیبی دلچسب از میوه، غلات و گوشت است که آن را تبدیل به ساده‌ترین غذای مجلسی کرده است. آن را خوب تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید

زیبای خفته ایرانی

اگر آلبالوپلو خوشمزه‌ترین غذای ایرانی نباشد، که نیست اما یکی از زیباترین و خوش‌رنگ‌ترین خوراک‌های سنتی ماست. افراد بسیاری تمایلی به خوردن غذاهایی با طعم آلبالوپلو ندارند اما دیده‌اید که وقتی دیس آن روی میز جاگیر می‌شود، پاتک کوچکی به آن می‌زنند. این جادوی زیبای خفته است. کم‌ بخور، همیشه بخور.

آلبالوپلو کلیشه نیست

هر ملتی برای خودش ذائقه ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال تمایل هندی‌ها به غذاهای تند، ادویه‌ای و غالبا گیاهی است. ژاپنی‌ها قرن‌هاست که در دریا سیر می‌کنند و معمولا طعم‌دهنده‌ها را سر سفره به غذا اضافه می‌کنند. تمایل کره‌ای‌ها به غذاهای تند و شیرین است و اما ایرانی‌ها....

طعم غالب غذاهای ایرانی ترش و شور است. بیشتر خوراک‌های ایرانی چاشنی ترشی دارند و طعم‌دهنده دوم هم نمک است. البته در بعضی نقاط ایران خوراک‌هایی با طعم شیرین و ملس نیز تهیه شده اما معمولا به ندرت پخته می‌شود. در بین غذاهای معدود شیرین و ملس ایرانی، آلبالوپلو یکی از پرطرفدارهاست.این غذا با وصفی که شد یک خوراک ضد کلیشه و برخلاف باورهای عمومی آشپزی ایرانی است که از ذهن مدرن یک بانوی ایرانی در سال‌های خیلی دور سرچشمه گرفته است.

سه‌ تفنگدار

حتما می‌دانید که سه تفنگدار، ۴ نفر بودند، نه ۳ نفر. اگر غذاهای ملس ایرانی را سه تفنگدار در نظر بگیریم، به خاطر تلاش‌شان برای بقا در بین غذاهای ترش ایرانی، آلبالوپلو به‌طور قطع آنونس، یکی از تفنگداران است.

فسنجان، آلبالوپلو، شیرین‌پلو و تاس‌کباب سه‌تفنگدار آشپزی ایرانی هستند و طرفداران خود را دارند. یادتان باشد که فسنجان دارتانیان است! بعضی‌ها شیرینش را دوست دارند! این علاقه در بین تهرانی‌ها و ساکنان مرکزی ایران شدیدتر است به طوری که بسیاری از تهرانی‌ها، دلمه برگ مو را هم با سرکه شیره درست می‌کنند تا طعم ملسی داشته باشد.

شیرین‌کام باشید

اگر در طول سال سعادت صرف غذاهایی از این دست را پیدا نکردید یا جشن بگیرید یا ازدواج کنید چون در این صورت است که حتما به مراد دلتان رسیده و آلبالو پلوی مفصلی نوش‌جان می‌کنید. از قدیم‌الایام رسم بر این بوده که در بین غذاهای عروسی، نامزدی یا هر جشنی، حداقل یک غذای شیرین وجود داشته باشد تا همه از آن میل کرده و کامشان شیرین شود.

کابوس کودکی

به یاد بیاورید وقتی ظهر خسته و مرده پیاده از مدرسه به خانه می‌آمدیم، وحشتناک‌ترین فاجعه‌ای که می‌توانست رخ دهد این بود که ناهار، فسنجان، آلبالوپلو با آلبالوی فریزری، خورش آلو، آلو اسفناج یا تاس‌کباب داشتیم. بیشتر بچه‌ها از غذاهای شیرین متنفرند ولی معلوم نیست به چه دلیل از سنین جوانی درک جدیدی از این خوراک‌های ملس یا شیرین پیدا می‌کنند و به شدت به آن علاقه‌مند می‌شوند، به طوری که در مهمانی‌ها، اولین حمله بزرگ به فسنجان و آلبالوپلو صورت می‌گیرد.

آلبالوپلوهای معروف

در تهران رستوران‌های زیادی هستند که این غذا را تهیه می‌کنند، اما واقعا شمار آلبالوپلوهای خوشمزه در رستوران‌هایی که در تهران خورده‌ام زیاد نبوده. رستوران محسن در خیابان زمرد و هانی (شعبه پارسه) پیشنهادهای من به شما برای لذت بردن از طعم آلبالوپلو هستند و یک نکته اینکه حالا آلبالوپلو غذای ارزانی محسوب نمی‌شود، اما خب وقتی یک غذا را دوست داشته باشی حاضر می‌شوی یکی، دو وعده نان و پنیر و املت بخوری و درعوض وعده بعدی به انتظار آن غذا (آلبالوپلو) بنشینی.
مواد لازم برای ۴ نفر:

برنج : ۴ پیمانه
آلبالو: یک کیلوگرم
شکر : یک کیلوگرم
سینه مرغ: یک عدد
چوب دارچین: چند عدد
برگ بو: ۲ عدد
زعفران دم‌کرده: ۳ قاشق سوپ‌خوری
کره: یک پیمانه
روغن: یک پیمانه
نمک: به میزان لازم
خلال پسته و بادام: به میزان لازم

چگونه یک آلبالو پلو خوشمزه درست کنیم؟

روش تهیه :

ابتدا برنج را با آب بشویید و با نمک برای چند ساعت خیس کنید.

هسته های آلبالو را درآورده، ظرفی لعابی یا شیشه‌ای انتخاب کنید آلبالو هارا در آن بریزید و شکر را روی آلبالوها ریخته و به مدت ۲ساعت بگذارید بماند. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از جوش آمدن بگذارید به مدت ۶ ساعت یا یک شب تا صبح بماند.

سپس این مواد را روی حرارت قرار دهید تا ۱۰ دقیقه بجوشد بعد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود. آلبالوها را از صافی عبور دهید، مجددا شربت را روی حرارت قرار دهید تا قوام بیاید.

مرغ را داخل تابه همراه کره و روغن سرخ کنید. سپس آب به آن اضافه کرده و به همراه نمک، چوب دارچین و برگ بو بپزید. در اواخر پخت مقداری از زعفران دم کرده را به آن افزوده، وقتی آب مرغ تمام شد و بخورد مرغ رفت، حرارت را خاموش کنید. برنج را آبکش کنید (برنج باید زنده تر از روی حرارت برداشته شود) پس از آبکش کردن برنج، روغن را کف قابلمه ریخته و مقداری برنج در آن بریزید و بعد روی برنج آلبالو ریخته و به همین ترتیب یک لایه برنج یک لایه آلبالو ادامه دهید. به طوری که لایه آخر برنج سفید باشد. سپس روی حرارت گذاشته تا بخار آن بلند شود. بعد شعله را کم کنید، مقداری از کره و روغن را روی برنج بدهید. مقداری دیگر را با آب آلبالو مخلوط کرده و کنار قابلمه روی برنج ریخته و باقی زعفران دم کشیده را گوشه قابلمه روی برنج بریزید. داخل دیس از آلبالوپلو کشیده، برنج زعفرانی را روی آن بریزید. مرغ را در دیس کنار برنج قرار دهید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

نکات:

۱- آلبالوها را در ظرف مسی بجوشانید و بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد.

۲- به جای مرغ می توانید از گوشت قلقلی هم استفاده کنید.


بایدها و نبایدها

برای اینکه رنگ آلبالو نپرد و غذا قرمز و خوش‌رنگ شود، از ظرف مسی سفید شده، لعابی یا استیل ضدزنگ استفاده کنید.
هنگام دم کردن آلبالوپلو، از شعله پخش‌کن استفاده کرده و قابلمه را روی شعله زیاد نگذارید، چون لایه زیرین آن می‌سوزد.
استفاده از دارچین، زعفران، فلفل قرمز و هل پلوی شما را خوش‌طعم‌تر می‌کند. ادویه پلویی هم جواب می‌دهد.
مرغ یا کله گنجشکی آلبالو را جداگانه تهیه کنید و هنگام سرو، لابه‌لای آن بریزید. از آب مرغ هم برای دم کردن پلو می‌توانید استفاده کنید.
در صورت امکان از مربا استفاده نکنید، این کار جنایت در حق آلبالوپلوست. در حال حاضر فروشگاه‌های‌زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های بزرگ در طول سال، آلبالوی منجمد دارند، پس زحمتتان را به باد ندهید. علاوه بر آن در شیشه‌های مربای امروزی، آلبالوی زیادی نخواهید یافت.
می‌توانید برنج را جداگانه و آلبالو را جداگانه تهیه کرده و هنگام سرو با هم مخلوط کنید.
اگر از خلال پسته و بادام استفاده می‌کنید، آنها را حداقل یک ساعت خیس کرده و ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید.
مقدار آب آلبالو را زیاد نگیرید چون ناچار هستید آن را زیاد بجوشانید و در این صورت رنگ آلبالو می‌پرد.
اگر با کسی لج هستید و برایش آلبالوپلو پخته‌اید، هسته آلبالوها را نگیرید تا حالش حسابی گرفته شود.
برای گرفتن هسته آلبالو، آن را نیم‌ساعت در فریزر و در بین یخ‌ها بگذارید. در این صورت هسته آسان‌تر جدا می‌شود.
مخلفات همراه آلبالوپلو، سبزی‌ خوردن، ماست و سالاد کاهو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع پلو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته