یزد شهر بادگیرهای بلند


یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان یزد ، اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی بعد از ونیز ایتالیا است.

اقتصاد آنلاین - مهفا خیابانی؛ این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک و در کل می‌توان دو فصل برای آن در نظر گرفت . یکی فصل بلند و گرم از اسفند تا مهر و فصل کوتاه و سرد از آبان تا اواخر بهمن.

اغلب افراد برای رفتن به یزد وسیله نقلیه شخصی رو انتخاب می‌کنند تا در طی مسیر سری هم به شهرهای قم، کاشان و نائین بزنند.

بهترین زمان سفر به یزد مهر و آبان و آذر و اسفند و فروردین است.

دیدنی‌های یزد شامل: آتشکده یزد، باغ دولت آباد، سرو ابرکوه، عمارت خانه دری یزد، موزه آب رودخانه کلاهدوز، خانه تاریخی شاه شجاع، کوه عقاب، مسجد جامع یزد، پارک کوهستان یزد، میدان ساعت، مسجد رضوانشهر، مهمانخانه فروردین، آب انبار شش بادگیر، خانه آقازاده، بافت تاریخی یزد، بازار یزد، یخچال خشتی ابرکوه، هتل سنتی مهر، کارونسرای زین الدین، بازار مسگرها و ...

این شهر به القاب مختلف معروف است از جمله شهر دوچرخه‌ها و یا شهر بادگیرها. شعار معروف مردم این دیار : قنات و قنوت و قناعت است.

برای گشت و گذار در داخل شهر اگه نمی‌خواهید از وسیله شخصی استفاده کنید بی آر تی و خطوط اتوبوس بهترین گزینه است. این شهر مترو ندارد. شاید از دلایل آن برهم خوردن بافت تاریخی آن است.

خانه لاری ها:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

از خانه های تاریخی یزد است این عمارت از شش باب خانه با معماری مختص مناطق کویری به گونه ای که بیشترین سایه و فضای خنک را در زمان گرما داشته باشد ساخته شده است.

مسجد جامع یزد:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

در حدود 100 سال و سه دوره بنا شده و مرمت گشته است. سبک معماری آن آذری است و در سال 1313 جزء آثار ملی به ثبت رسید. این مسجد در ضلع غربی میدان امام خمینی قرار دارد . این مسجد دارای بلندترین مناره‌ها در میان مساجد تاریخی است.

میدان امیر چخماق:

یزد شهر بادگیرهای بلند

این میدان شامل بازار ،تکیه ،مسجد و دو آب انبار است.

آب انبار 6 بادگیر:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

این آب انبار در محله تپه قرار دارد در میدان شهید بهشتی خیابان دهم فروردین. این بنا ابتدا 3 بادگیر داشته و بعدها 3 بادگیر دیگر به آن اضافه شده است.

کاروان سرای زین الدین:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

این کارونسرا در 60 کیلومتری شهر یزد قرار دارد و در سال 2006 جایزه بهترین بنای بازسازی شده را به دست آورد.

هشت باغ دولت آباد:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

از زیباترین باغ‌های ایران است و بلندترین بادگیرهای جهان در این باغ قرار دارد. از خصوصیات منحصر به فرد آن 8 ضلعی بودن آن است.

قنات تاریخی 200 ساله هم وجود دارد که از 5 رشته قنات تشکیل شده است.

موزه قصر آیینه:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

این موزه در خیابان کاشان روبه روی پارک هفت تیر قرار دارد.

در این موزه وسایل کهن و کامل در رابطه با وسایل روشنایی مثل چراغ های روشنایی مختلف گازسوز، برق سوز و نفت سوز ... قرار دارد.

حمام خان یزد:

در بازارخان یزد واقع در خیابان قیام شهر یزد می‌باشد.

اکنون حمام خان به سفره‌خانه‌ای زیبا تبدیل شده که با انواع غذاهای ایرانی و غذاهای سنتی یزدی پذیرای گردشگران شهر تاریخی یزد است.

این بنا بافت سنتی خود را حفظ کرده اما تغییر کاربری داده است.

بازار مسگری یزد:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

این بازار از جمله بازارهای قدیمی شهر یزد بوده و اگر سفری به این شهر زیبا داشتید خرید ظروف زیبای مسی را فراموش نکنید.

آتشکده یزد:

یزد شهر بادگیرهای بلند

یزد شهر بادگیرهای بلند

این آتشکده در خیابان آیت الله کاشانی کوچه آتشکده قرارد دارد.

این آتشکده محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد و نیایش گاه زرتشتیان ساکن در این شهر است. مردان و زنان می بایست لباس های رنگ روشن مخصوصا سفید بر تن کنند و آقایان کلاه سفید و خانوم‌ها روسری سفید بر سر دارند. شخصی به نام هیربد مسئول روشن نگه داشتن آتش است. بازدید کنندگان می‌توانند از پشت یک دیواره شیشه‌ای آتشی که 1500 سال است روشن مانده را نگاه کنند .

میدان ساعت:

یزد شهر بادگیرهای بلند

قدیمی‌ترین و اولین ساعت شهری در ایران در میدانی در شهر یزد ساخته شده است که به وقت الساعت معروف است.

معمولا مسافران به دلیل بافت سنتی که شهر یزد دارد اقامت در هتل‌های سنتی رو ترجیح می‌دهند. قیمت هتل‌های یزد از شبی 104000تومان شروع می‌شود که بسته به موقعیت جغرافیایی و امکانات آن روند صعودی خواهد داشت.

هتل موزه فهادان – صفائیه – والی – داد –مشیر الممالک و کوروش از جمله بهترین هتل‌های سنتی هستند هتل‌های ارگ جدید و جهانگردی و زنبق و کاروان از جمله هتل‌های مدرن هستند.

دو غذای معروف یزد که حتما نوش جان کنید آش شولی و قیمه یزدی است که می‌توانید در رستوران‌های خوب یزد مثل حاجی آشپز و مشیرالممالک –خوان دو حد – ماهور ادیب الممالک- ابوالمعالی و ملک التجار امتحان کنید.

سوغاتی‌های این شهر ترمه و ظورف مسی و نقره است.

قیمت تور با وسیله نقلیه اتوبوس از تهران به یزد 2 شب و 3 روز برای هر نفر از هتل سه ستاره با قیمت 310 هزار تومان شروع و تا هتل 5 ستاره با قیمت 840 هزار تومان بسته به هتل انتخابی شما ادامه دارد، و در تور با هواپیما به قیمت‌های ذکرشده حدود 200 هزار تومان اضافه می‌گردد. و علاوه بر ترانسفر و بیمه مسافر جاذبه های گردشگری مثل آتشکده زرتشتیان – دخمه – میر چخماغ – موزه آب و باغ دولت آباد و بازار سنتی یزد را در یک گشت یک روزه می‌توانید با تور همراه باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق