دوره آموزشی تخصصی آمادگی در برابر زلزله برای مردم جدی گرفته شود


دوره آموزشی تخصصی آمادگی در برابر زلزله برای مردم جدی گرفته شود

قزوین- سرپرست جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: با جدی گرفتن آموز ش های تخصصی برای مردم و مسئولان باید خسارات ناشی از زلزله را بشدت کاهش دهیم که در این راستا جهاد دانشگاهی آماده همکاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد پیله چی در کارگاه آموزشی مدیریت بحران، با عنوان تجربیات زلزله کرمانشاه، که روز دوشنبه به همت جهاد دانشگاهی قزوین و اداره کل مدیریت بحران استانداری در سالن شهید امامی برگزارشد اظهارداشت: بعد از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در مرز استان‌های تهران و البرز با رصد رسانه‌های خبری نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد این بود که بیشتر صدمات انسانی این زلزله در نتیجه ترس مردم و گریز آن‌ها بدون توجه به اصول ایمنی رخ داد.

وی بیان کرد: در شهر تهران مردم به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند، هول و هراس مردم برای خروج از شهر باعث شد ترافیک شهر تهران به ویژه در مبادی خروجی شهر قفل شود و اگر این موضوع مدیریت نمی‌شد می‌توانست بحرانی دیگر ایجاد کند.

پیله چی تصریح کرد: در شهر قزوین هم با هجوم مردم به پمپ بنزین روبرو بودیم که ناشی از یک اطلاع رسانی بود که مردم باید در این مواقع حتما باک خودروی خود را پر نگهدارند در صورتی که این توصیه برای مواقع دیگر بود و نیازی نبود که شاهد هجوم به چایگاههای سوخت باشیم.

دوره آموزشی تخصصی آمادگی در برابر زلزله برای مردم جدی گرفته شود

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین یادآورشد: این نوع رفتار هیجانی مردم در موقع بحران‌های بزرگتر و زلزله‌هایی که ممکن است خرابی های بیشتری داشته باشد بسیار خطرناک است و آمار صدمات و تلفات ما را در بحران زلزله افزایش می‌دهد.

وی گفت: این زلزله در واقع یکنوع مانور طبیعی بود تا آمادگی خود را ارزیابی کنیم و تجربه نشان داد هنوز مردم در برابر زلزله آموزش لازم را ندیده‌اند و نمی‌دانند هنگام رخداد زلزله چگونه خود را حفظ کرده و بعد از زلزله رفتارهای خود را مدیریت کنند تا آسیب نبینند و خسارتها به حداقل برسد.

پیله چی بیان کرد: هراندازه که دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران آماده باشند، زمانی که مردم آموزش نبینند با مشکل روبرو خواهیم بود لذا ضرورت دارد به آموزش عمومی مردم برای آمادگی در برابر زلزله، پناه گرفتن، حفظ جان و مدیریت رفتار در حین زلزله و پس از آن توجه کنیم.

وی اظهارداشت: مردم نیاز دارند علاوه بر مدیریت بحران برای خود و خانواده‌ هایشان، کمک‌های اولیه، دوری از رفتارهای پرخطر، حفظ آرامش در بحران و بسیاری مسائل دیگر را آموزش ببینند و اگر ما نتوانیم زنجیره آموزش و آمادگی نهادهای امدادرسان و مدیریت بحران را به آموزش همگانی متصل کنیم، در مقابله با زلزله دچار مشکل خواهیم شد.

دوره آموزشی تخصصی آمادگی در برابر زلزله برای مردم جدی گرفته شود

اپیله چی اضافه کرد: پیشنهاد جهاد دانشگاهی این است که با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه‌های استان و رسانه‌های اثرگذار فرآیندی تعریف شود تا بتوانیم به آموزش عمومی مردم برای آمادگی و ایمنی در برابر زلزله همت کنیم.

وی اضافه کرد: آگاه کردن مردم و ایجاد حس نیاز در آن‌ها برای آموختنِ آمادگی در برابر زلزله به یک فضاسازی رسانه‌ای و آگاهی بخشی ویژه نیاز دارد که کار سختی نیست و با همکاری بین بخشی می‌توان استان قزوین را در آموزش عمومی برای آمادگی در برابر زلزله مهیا و از بحران‌های انسانی پسازلزله نیز تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

پیله چی یادآورشد: امروز این آموزش‌ها را از مدیران استان قزوین آغاز می‌کنیم، اما امیداوریم با تشکیل کارگروه ویژه برای برگزاری دوره‌های عمومی آمادگی در برابر زلزله تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد