سه استارت‌آپ موفق در یک قاب


سه استارت‌آپ موفق در یک قاب

مدیرعامل‌های الوپیک، اسنپ‌فود و...

در نخستین پنل کارآفرینان مهدی نایبی مدیرعامل الوپیک، سعید لطفی مدیرعامل اسنپ‌فود و تبسم لطیفی بنیانگذار مامان‌پز حضور داشتند و مدیریت پنل بر عهده اکبر هاشمی مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه بود. در این پنل بیشتر در مورد آمار و ارقامی که این استارت‌آپ‌ها به دست آورده‌اند، صحبت شد و البته از جذب سرمایه و اینکه سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها چه کسانی هستند.

خانم لطیفی، ما بحثی که داشتیم این بود که در این پنل سخنرانی نکنیم و در مورد آمار و اطلاعات صحبت کنیم؛ حالا شما کمی از مامان‌پز امروز بگو و بیزینس‌تان که اوضاع به چه صورت است؟

تبسم لطیفی: استارت‌آپ مامان‌پز یک پلتفرم آنلاین غذای خانگی است که از سال ۹۳ کارش را در تهران شروع کرده است. در مورد بازار غذا و آمار و ارقامی که دارد باید بگویم که بازار غذا بازاری است با بازیگران زیاد و قاعدتا سهم بازار بسیاری از این بازیگرها کم است. به همین دلیل نمی‌توان گفت که نسبت به سال قبل تغییر چشمگیری از نظر سهم بازار هر کسب‌وکار ایجاد شده است. تقریبا همه چیز مشابه سال قبل است با تغییرات خیلی کوچک. منتها اقبال مردم به سفارش اینترنتی غذا نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده است؛ براساس تحقیقاتی که داشته‌ایم به این آمار رسیدیم که سفارش روزانه غذا در تهران بین ۵۰۰ تا یک میلیون است. در این میان بین ۵ تا ۱۰درصد این عدد به صورت سفارش اینترنتی است؛ یعنی تقریبا هنوز هم ۹۰درصد مردم از روش‌های سنتی برای سفارش غذا استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که این حوزه جای کار بسیار دارد و هنوز تا رسیدن به مقصد نهایی، راه درازی در پیش داریم. مثلا در کشور کره جنوبی که الان پیشروترین کشور در سفارش اینترنتی غذاست، ۷۵درصد از سفارش‌شان آنلاین و اینترنتی انجام می‌شود و هدف‌گذاری ما هم باید رسیدن به آمار مشابهی باشد.
همانطور که گفتم مامان‌پز کارش را از سال ۹۳ شروع کرده و به یک مدل در سفارش اینترنتی غذا رسیدیم. بعدتر مدل‌های دیگری به محصول‌مان اضافه کردیم یعنی به مشتری‌های شرکتی سرویس می‌دهیم. همچنین مشتریان مهمانی‌های خانگی را پوشش می‌دهیم که بازار جدیدتری است و افراد کمتری در آن فعال هستند، به ایونت‌ها و رویدادها مثل همین همایش‌ها هم سرویس می‌دهیم. از آنجایی که بیزینس مدل ما خیلی جدید بود و نمونه مشابه آن وجود نداشت سعی کردیم خیلی آهسته و کم‌هزینه حرکت کنیم و از آن مان تاکنون یعنی از سال ۹۳ تا سال ۹۶، کل هزینه‌ای که در مامان‌پز شده کمتر از یک میلیارد تومان بود. در حال حاضر ما با‌ ۲۵۰نفر خانم خانه‌دار در تهران همکاری داریم. ما به خانم‌های خانه‌داری که با آنها همکاری می‌کنیم، مامان می‌گوییم، پرفروش‌ترین مامان ما در ماه گذشته ۱۹میلیون تومان فروش داشته و شاید جالب باشد بدانید که پرفروش‌ترین غذاها در ماه گذشته لوبیا‌پلو، کباب‌تابه‌ای و ته‌چین بودند و ما از ابتدای امسال مناطق سرویس‌دهی‌مان را از ۶ منطقه که در مناطق مرکزی و شمالی تهران بود، افزایش دادیم و حالا به کل مناطق ۲۲گانه تهران سرویس می‌دهیم و بیشتر روی سفارش‌های مهمان‌ها، ایونت‌ها و همایش‌ها تمرکز کردیم و به فروش ۱۰۰هزار غذا در ماه رسیدیم.

یکی از سوال‌هایی که از من می‌کنند این است که مهدی نایبی از کجا آمده و کجا بوده است؟

نایبی: من ایران نبودم، از ایران رفتم و در فرانسه بزرگ شدم تقریبا ۱۳ سال هم لندن بودم و اصلا در حوزه استارت‌آپی حضور نداشتم. تقریبا هفت هشت سال پیش متوجه شدم که کسب‌وکارم رو به افول است و با خودم گفتم که باید تغییری در مسیر کاری‌ام انجام دهم. آنجا یک استارت‌آپ راه انداختم شبیه ایوند که البته استارت‌آپ موفقی نبود. موضوع مهم در استارت‌آپ این است که شما اشتباهاتی می‌کنید و فکر می‌کنم اشتباهی نیست که من نکرده باشم. بنابراین شاید یکی از دلایل اصلی رشد سریع الوپیک در این یک سال همان موضوع اشتباه‌نکردن یا کمتر اشتباه‌کردن بود. چون من قبلا اشتباهاتم را کرده‌ام. یکی از دلایلی که باعث شد ما کار را سه‌ماهه راه بیندازیم، به این دلیل بود که یک تیم آماده داشتیم. یک موضوع خیلی مهم در مورد بیزینس ما این بود که زمان‌بندی ما شش‌ماهه بود چون سرویس‌های مشابهی مانند اسنپ ممکن بود بازار را بگیرند و نگذارند ما رشد کنیم. زمان‌بندی ما هم خیلی خوب بود چون ما قبل از دی‌ماه الوپیک را راه‌اندازی کردیم.

مهدی کمی در مورد آمار الوپیک بگویید؟

نایبی: سال پیش بیزینس‌مدل‌های مشابه الوپیک در اندونزی و برزیل طی دو سال به ۲۰هزار درخواست رسیده بودند. به بچه‌های تیم گفتم اگر ما ۵ یا ۶هزار درخواست داشته باشیم، برای‌مان فوق‌العاده است. عدد را نمی‌توانم بگویم ولی چندین برابر رقمی که در نظر داشتیم، به دست آورده‌ایم. همچنین ده‌ها هزار درخواست برای پیک و وانت هم داریم.

لطیفی: ما از ابتدای امسال مناطق سرویس‌دهی را از ۶ منطقه که در مناطق مرکزی و شمالی تهران بود، افزایش دادیم و حالا به کل مناطق ۲۲گانه تهران سرویس می‌دهیم و بیشتر روی سفارش‌های مهمان‌ها، ایونت‌ها و همایش‌ها تمرکز کردیم و به فروش ۱۰۰هزار غذا در ماه رسیدیم

آقای لطفی شما از آمارهایتان بگویید.

لطفی : فکر می‌کنم برند ما را همه با اسنپ فود می‌شناسند. من موسس زودفود هم هستم. سال ۸۸ ایده زود‌فود را با جمعی از دوستان شروع کردیم که در آن موقع سرمایه‌ای نداشتیم. چیزی که داشتیم فقط نیروی انسانی بود. ایده بود و تلاشی بود که داشتیم و می‌خواستیم یک سرویس آنلاین غذا را برای اولین‌بار در ایران راه‌اندازی کنیم. البته آن زمان فکر کنم کلمه استارت‌آپ هنوز رایج نبود و اینترنت هم تازه ای‌دی‌اس‌ال شده بود. ولی از سال ۹۳ ما به کمپانی «آی‌آی‌جی» ملحق شدیم که اتفاق خوبی بود. علاوه بر سرمایه علم و دانش هم به ما تزریق شد و توانستیم رشد سریعی داشته باشیم. در همان زمان چندین شرکت بزرگ هم آمدند که با ما صحبت کنند‌ درباره اینکه سرمایه‌گذاری کنند که خب، کمی دیر شده بود و ما کار را تمام کرده بودیم. الان که من دارم با شما صحبت می‌کنم، خوشبختانه با ۲۸۰۰ رستوران در ۲۱ شهر ایران داریم کار می‌کنیم. البته اینطور نیست که ما در شهرها نماینده داشته باشیم و بخواهیم خیلی جدی شهرها را شروع کنیم به جز همان هفت شهر کلانی که داریم. در بقیه شهرها این خود رستوران‌ها هستند که در سایت ما درخواست می‌دهند و خوشبختانه نیازی نیست که ما در شهرها دفتری داشته باشیم. تقریبا ۲۸۰۰ رستوران داریم که ۱۸۰۰ تا در تهران است. در مورد غذا فکر کنم که خانم لطیفی توضیح دادند. براساس فروشی که ما داریم می‌دانیم که بین ۳۰ تا ۷۰درصد فروش رستوران‌ها متعلق به اسنپ‌فود است که بستگی به بزرگی برند و فروش خودشان دارد. من آماری راجع به تعداد همکاران‌مان بدهم. سال ۸۸ که کار را شروع کردیم همه انگیزه ما مالی نبود. یکی از علایقم این بود که یک روزی ببینیم تعدادی کارمند پیش ما کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند. چه از روزی که نرخ وزارت کار را می‌دادیم، چه الان که حقوق‌ها خیلی زیاد شده و به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هم رسیده است. ما سال پیش ۱۵۰ نیروی رسمی داشتیم و الان شدیم ۲۵۰ نیرو. البته چون ما در حال حاضر سفارشاتمان به صورت اتوماتیک به رستوران‌ها می‌رسد، این تعداد بیشتر نیست وگرنه شاید به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر هم می‌رسید.

شما در مصاحبه‌ای که با شنبه داشتید، گفته بودید ۷۰۰درصد رشد دارید که یک نفر زنگ زد و گفت نشریه‌تان یک صفر گذاشته که ما گفتیم نه درست است. می‌خواهم در این باره هم توضیح بدهید؟

لطفی: زمانی که من با شما مصاحبه داشتم، فکر کنم تازه سرمایه‌گذار جذب کرده بودیم و این عدد واقعی بود الان که من دارم با شما صحبت می‌کنم نسبت به یلدای سال پیش نزدیک به ۱۵۰درصد رشد داشتیم که بخشی از این رشد را ما مدیون اسنپ هستیم که با تغییر نام زودفود به اسنپ‌فود کار برای ما خیلی راحت‌تر شد.
خانم لطیفی شما مقداری درباره ذائقه غذای مردم تهران برای‌مان بگویید.‌
لطیفی: بستگی دارد که برای چه مناسبتی سفارش می‌دهند مثلا برای مهمانی خانگی غذاهایی که شکل و قیافه جذاب‌تری دارند مانند ته‌چین، مرغ شکم‌پر یا قیمه‌نثار سفارش می‌دهند برای پرسنل شرکت غذاهای معمولی‌تری سفارش می‌دهند مثل قیمه، قورمه و لوبیا پلو.

شما با چند نفر شروع کردید و الان چند نفر هستید؟

لطفی: ما با یک نفر شروع کردیم که خودم بودم و بعد یکی دو نفر دیگر آمدند و الان ۲۵۰ نفر هستیم.

خانم لطیفی الان کدام مناطق تهران را پوشش می‌دهید؟

لطیفی: کل مناطق ۲۲گانه با ۲۵۰ مامان.

مهدی تو قبل از اینکه از تهران بروی، دامین ثبت می‌کردی؟

(خنده‌حضار) نایبی: من آن موقع خیلی با کشورهای خاورمیانه کار می‌کردم و این ایده به ذهنم رسید. خب، خیلی از آی‌آرها (IR) را گرفته بودند اما دامین‌های مربوط به استارت‌آپ‌ها را زیاد نگرفته بودند و من آن دامین‌ها را خریدم.

سرمایه‌گذار اولیه الو پیک کدام مجموعه بود؟

نایبی: جذب سرمایه‌گذار برمی‌گردد به داستان لندنم که خیلی از افراد در استارت‌آپ اولیه من سرمایه‌گذاری کرده بودند و خیلی هم نکرده بودند که من این رابطه‌ها را نگه داشته بودم.
سرمایه‌گذار اولیه من یعنی آن گروه پنج‌نفره بدون هیچ پلنی همکاری کردند، یعنی من فقط گفتم که در ایران می‌شود کاری کرد که دلیل این اعتماد شرکت قبلی من بود همینطور رابطه و اعتمادی که داشتند در مرحله اول خیلی کمک کرد سرمایه‌گذار اولیه یک گروه از اشخاص خارجی هستند.

سرمایه‌گذاری بعدی انجام شده یا در حال مذاکره‌اید؟

ما سه تا راند سرمایه‌گذاری داشتیم؛ افراد فامیل و رفیق‌های داخل ایران و سومین راند سرمایه‌گذاری را هم ‌رفیق‌های داخل ایران انجام دادند!

من شنیدم که دیجی‌کالا قرار است روی شما سرمایه‌گذاری ‌کند؟

نه اینطور نیست. کلا شایعه زیاد است در مورد الوپیک. مثلا می‌گویند نهادهای امنیتی پشت ما هستند که اینطور هم نیست.

سعید درباره آنچه مردم می‌گویند به تو بگویم؟ بحثی است که می‌گوید اسنپ‌باکس موفق نشد. به نظر خودت موفق است؟

لطفی: در این مورد باید مدیر اسنپ‌باکس توضیح بدهد. این خیلی زود است که بخواهیم راجع به اسنپ‌باکس نظر بدهیم. چون هنوز مستقل نشده و خیلی از امکاناتی که می‌خواهد مهیا نشده است و مقداری هم حدود بیزینس‌شان دارد تغییر می‌کند. بنابراین نمی‌توانم در این مورد نظر قاطعی بدهم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر