قصد بارداری دارم، چگونه کلومیفن را مصرف کنم؟


قصد بارداری دارم، چگونه کلومیفن را مصرف کنم؟

تخمدان پلی کیستیک دارم، کلومیفن و دوفاستون مصرف میکنم، سونوهای روز چهارده سیکل هر دو نرمال بود، چرا تا الان باردار نشدم؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام. 27 سالمه و 10 ساله متاهلم (با روش جلوگیری دو سال اول قرص و مابقی کاندوم). برای اولین بارداری دو دوره اقدام کردیم که موفق نشدیم. بدلیل تخمدان پلی کیستیکم (از چند ماه قبل دکتر متفورمین تجویز کردند و مصرف کردم) برای هر دو دوره قصد بارداری کلومیفن و دوفاستون هم تجویز کردند و خوردم (کلومیفن بار اول از روز 4 تا 9 پریود یک عدد و بار دوم از روز 3 تا 7 پریود باز هم یک عدد روزی به تشخیص دکتر که گفت خیلی خوب بوده فولیکول ها و بیش از یکی نیاز نبود و دوفاستون هم بار اول از 16 تا 25 سیکل و بار دوم از روز 15 تا هر وقت پریود شم) و سونو های روز 14 سیکل هر دو نرمال بود و دکتر گفت خیلی شرایط فولیکول ها خوبه برای باروری. برای همسرم هم آزمایش اسپرم همون اول نوشتن اما همسرم به هیچ عنوان راضی به اینکار نیست بخاطر همین برای دوره دوم برای همسرم قرص فرتیلیت اید نوشتن اما اونو هم نخورد اصلا. حالا برای بار سوم میخوام اقدام کنم و همسرم راضی شده قرص فرتیلیت رو بخوره برای این دوره. و الان روز اول پریودمه. برای بار سوم کلومیفن و دوفاستون رو چطور مصرف کنم؟(سونو روز 14 همین بار آخر که باردار نشدم رو هم پیوست کردم) ممنون از پاسختون
پاسخ دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
اگر منظور شما اینه که فقط ۲ دوره یعنی ۲ ماه اقدام کردید و چون باردار نشدید قرص شروع شده. اصلا نیازی به اینکار نبوده. ابتدا باید یک دوره حداقل ۱ساله بدون دارو و فقط با ورزش و رعایت رژیم مناسب غذایی و فولیک اسید اقدام کنید و اگرجواب نگرفتید دارو شروع بشه حتی اگر پلی کیستیک باشید تا جایی که پریودها مرتبه و آزمایش هورمونی و سونو قابل قبوله نیازی به دارو در ابتدای کار نیست و اول به شما برای بارداری طبیعی فرصت داده میشه.
همسر هم نیازی به آزمایش اسپرم و دارو در شروع کار نداره . دلیل این همه عجله و دستکاری روی سیستم طبیعی بدن چیست؟! تعریف ناباروری یعنی یکسال نزدیکی و نتیجه نگرفتن و سپس بررسی و دارو.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها