ابیانه کجاست؟


کتاب خواندن همیشه یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن اطلاعات درست و حقیقی ست. جدا از گرفتن اطلاعات، کتاب، جالب ترین کاری ست که با خواندش، ما را در خود غرق می کند. حالا فکرش را بکنید شما در یک کتاب تاریخیِ واقعی راه بروید و گذشته را حس کنید. راه بروید و فکر کنید قبل از شما چه قومی روی این سنگ فرش ها راه رفته اند. برای یک سفر هیجان انگیز به قلب...

کتاب خواندن همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن اطلاعات درست و حقیقی‌ست. جدا از گرفتن اطلاعات، کتاب، جالب‌ترین کاری‌‌ست که با خواندش، ما را در خود غرق می‌کند. حالا فکرش را بکنید شما در یک کتاب تاریخیِ واقعی راه بروید و گذشته را حس کنید. راه بروید و فکر کنید قبل از شما چه قومی روی این سنگ فرش‌ها راه رفته‌اند. برای یک سفر هیجان انگیز به قلب تاریخ آماده‌اید؟

ابیانه کجاست؟

در شهر اصفهان، 40 کیلومتر مانده به شهرستان نطنز، در دامنه کوه کرکس، دامنه‌ای پرشیب، در شمال رودخانه برزرود به ابیانه می‌رسیم. برای رفتن به این روستا از دو مسیر کاشان-نطنز و کاشان-اصفهان هم دسترسی وجود دارد. مردم این روستا به دلیل کوهستانی بودن، دور بودن از روستا و مراکز پرجمعیت مدت زیادی در انزوا بودند. ابیانه قدمت چندهزار ساله دارد. در اصل اسم این روستا ویونا بوده؛ وی معنی بید می‌دهد و ویانه یعنی بیدستان. به مرور زمان به اویانا و سپس ابیانه تغییر پیدا کرده است. مردم این روستا به دامداری، باغداری و کشاورزی‌ مشغول هستند و محصولاتی چون بادام، گردو، گندم، جو، سیب‌زمینی، سیب، گلابی و... به بار می‌آورند.

ابیانه کجاست؟

چرا ابیانه خاص است؟

ابیانه یکی از روستاهای استثنایی ایران است. فکرش را بکنید در کوچه پس کوچه‌هایی راه بروید که دیوار خانه‌هایش سرخ است؛ خاک سرخ خاصیتی دارد که هرچه بیش‌تر آب و باران به تنش بخورد، سفت‌تر می‌شود. این خانه‌ها را با درب و پنجره‌های چوبی مشبک آذین بسته‌اند. مردان و زنان هنوز هم لباس محلی می‌پوشند. مردمانش بافت قدیمی و سنتی این روستا را زنده نگه‌داشته‌اند.

ابیانه کجاست؟

در ابیانه چه می‌بینیم؟

به صفحه‌ای دیگر از این کتاب مصور می‌رویم؛ ابیانه به دلیل معماری خاصی که دارد، شهرت یافته. در همین میان بناهای با قدمتی در دلش جا دارند. مسجد جامع میان ده، که دقیقا وسط روستاست و مهم‌ترین بنای ابیانه محسوب می‌شود. مسجد دیگری از دوره ایلخانیان، به نام برزله خودنمایی می‌کند. بنای دیگری که می‌بینیم یک معبد زرتشتی، به نام آتشکده هارپارک است. این معبد از دوران ساسانی باقی مانده. در این سفر تاریخی به زیارتگاه می‌رسیم، بقعه شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی، که به گفته اهالی، فرزندان امام موسی کاظم هستند. در کوچه‌ها که قدم بزنید، خانم‌ها بساطی راه انداخته‌اند و صنایع دستی می‌فروشند. بد نیست دست خالی از این سفر مهیج بازنگردیم.

ابیانه کجاست؟

کی به ابیانه برویم؟

ابیانه دارای آب و هوای خوبی است. یعنی در هر فصلی می‌توانیم سفری خاطره انگیز را تجربه کنیم. ولی بهترین فصلی که می‌توانیم به این روستای چندطبقه سفر کنیم، بهار و تابستان است. البته در پاییز و زمستان هم زیبایی‌اش خالی از لطف نیست.

در سفر به ابیانه چه چیزهایی با خود ببریم؟

کوله کوچکی مهیا کنید که سفر در پیش است. در کوله قمقمه آب و یک غذای کوچک بگذارید. کرم ضد آفتاب برداریم. دوربین‌تان را شارژ کنید که حتی یک لحظه را از دست ندهید. کفش‌های راحتِ پیاده‌روی‌تان را بپوشید و به دل جاده بزنید.

این در خاطرمان باشد که ابیانه بافت تاریخی و سنتی خودش را در گذر این همه سال حفظ کرده است. ما هم حواسمان باشد گزندی به میراث آب و خاک‌مان وارد نشود.


1396/09/29 | کد مطلب: 3997
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
ابیانه کجاست؟
ابیانه کجاست؟ مریم میزانی
ابیانه کجاست؟

ایده پرداز، عاشق سفر و طبیعت، علاقه‌مند به خواندن بی‌وقفه


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان