ملاقات حدادعادل با اعضای حزب کمونیست چین+عکس


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد که چین یک الگوی متفاوتی از روابط بین الملل و متفاوت با آنچه که در دنیای غرب دیدیم به نمایش بگذارد. به گزارش ایسنا، حداد عادل در دیدار با حزب کمونیست...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ملاقات حدادعادل با اعضای حزب کمونیست چین+عکس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد که چین یک الگوی متفاوتی از روابط بین الملل و متفاوت با آنچه که در دنیای غرب دیدیم به نمایش بگذارد.

به گزارش ایسنا، حداد عادل در دیدار با حزب کمونیست چین در هتل آزادی گفت: در سفری که دو سال پیش از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام به چین داشتم در یک فرصت ده روزه با چین بیشتر آشنا شدم.

وی افزود: احساس می کنم بین مسولان و مقامات چینی و ایرانی یک برنامه ای برای دیدار و تبادل نظر مستمر به وجود آمده که از نظر ما مثبت است.

وی افزود: سفر آقای لی جونگ برای تشریح تصویب حزب کمونیست چین برای مسولان ایرانی مفید خواهد بود. من خوشحالم چین به پیشتازی خود در همه جهات به ویژه در عرصه اقتصادی ادامه می دهد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: دو سال پیش در مذاکرات طولانی که داشتم درباره راه جدید ابریشم زیاد صحبت کردیم و حال اطلاع یافتم که آن طرح تا حدود زیادی اجرا شده و ما جاده جدید ابریشم را یک رویکرد جدید برای چین در عرصه سیاست می دانیم.

این نماینده سابق مجلس گفت: داشتن قدرت اقتصادی و نظامی مطلوب هر کشوری است و بسیاری از قدرت ها مثل آمریکا درصدد توسعه قدرت اقتصادی خودشان هستند اما مهمتر از اقتصاد منطق و طرز تفکر کشورها و رفتار آنها با دیگران است.

حدادعادل افزود: بسیاری از کشورهای آسیایی و افریقایی با پدیده استعمار اعم از شیوه استعمار کهن یا نو روبرو هستند، کشورهایی مثل آمریکا رشد اقتصادی شان به قیمت نابودی اقتصاد دیگران است و دخالت هایشان در کشورهای دیگر یک‌طرفه و به نفع خودشان است علاوه بر آن رفتارشان با کشورهای دیگر رفتار ارباب و برده است.

وی افزود: امیدواریم چین یک الگوی متفاوتی از روابط بین الملل و متفاوت با آنچه که در دنیای غرب دیدیم به نمایش بگذارد.

حداد عادل یادآور شد: دو سال پیش در سفر به چین برای مقامات چینی این سوال پیش آمده بود که بعد از امضای برجام روابط ما با چین چگونه خواهد بود؟ شاید در آن زمان بعضی شک ها وجود داشت که شاید قرارداد برجام روابط دوکشور ایران و چین را دچار مشکل کند. در آن سفر من حامل این پیام از جانب جمهوری اسلامی برای مقامات چینی بودم که مطمین باشید برجام سبب سستی روابط ما با چین نخواهد بود. تصور می کنم اکنون که 27 ماه از آن سفر گذشته صحت و درستی این سخن بر مقامات چینی اثبات شده باشد. این نشانه اراده مصمم رهبری ایران برای داشتن روابط سازنده با کشورهایی مانند چین و روسیه و هند است.

وی افزود: شاهدید که بعد از اینکه برجام امضا شد و ما به تعهداتمان عمل کردیم، آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد. این نشان داد که ما باید راه مستقیم خود را بدون تکیه به این قدرت ها ادامه دهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از نظر آمریکایی ها بزرگترین گناه ما این است که ما خودمان می‌خواهیم برای خود تصمیم بگیریم. بدون صلح و ثبات توسعه اقتصادی ممکن نیست و بدون توسعه اقتصادی صلح و ثبات ممکن نمی‌شود. در دیدار دو سال پیش ما به مقامات چینی گفتیم که خطر گروه هایی مانند داعش اگر برطرف نشود چین نمی تواند پروژه هایی مانند جاده جدید ابریشم را در منطقه اجرا کند. در آن زمان گفتیم ما در خط اول مبارزه با داعش برای تامین صلح و ثبات در منطقه تلاش می کنیم.

وی افزود: شما شاهدید که در چند سال اخیر ایران با همه تحریم هایی که روبرو بوده، چقدر برای گسترش خطر داعش چقدر تلاش کرده است.

حدادعادل تصریح کرد: ایران نه فقط برای تامین امنیت خودش بلکه برای تامین امنیت منطقه تلاش زیادی در عراق و لبنان کرده است.

وی افزود: آمریکایی ها مدعی اند که ائتلاف ضد داعش تشکیل دادند. ایران موفق شده در جبهه مقاومت جلوی گسترش داعش را در سوریه و عراق و لبنان بگیرد. معلوم است که نقش ایران ایجاد ثبات در منطقه بوده است. آنچه مضحک است این است که آقای ترامپ فعالیت های ایران را ضد ثبات معرفی می کند.

نماینده سابق مجلس افزود: ما به ادامه راه مستقل خودمان که در 40 سال در نظر گرفته ایم توجه داریم و انتظار داریم همانطور که قبل از برجام چین با واقع بینی همکاری اقتصادی با ایران داشت آن همکاری را بعد از برجام هم ادامه دهد تا دو کشور بتوانند در مجامع بین المللی راه و مددکار همدیگر باشند.

وی خطاب به معاون بین الملل حزب کمونیست چین گفت: ما سفر شما را به موقع و مثبت تلقی می کنیم.

وی افرود: در بیست سال اخیر ببینید که آمریکایی ها چقدر پول صرف جنگیدن در افغانستان و عراق و سوریه کردند. اگر یک‌صدم پول را صرف مردم می کردند می دیدید به جای نفرتی که از آنها وجود دارد چقدر محبوبیت می یافتند.

عادل تاکید کرد: احساس می کنم می توانیم با چین رابطه مستمر و سازنده ای داشته باشیم.

در ادامه این دیدار، لی جون معاون بین الملل حزب کمونیست چین با اشاره به سفر دو سال پیش حدادعادل به چین گفت: در ماه سپتامبر 2015 با یکدیگر دیدار کرده و از آن وقت همدیگر را می‌شناسیم. این سفر به دعوت دبیرخانه مجمع صورت گرفته تا مصوبات حزب کمونیست چین را به اطلاع مقامات ایران برسانم.

وی افزود: طی دیدارهایم در تهران احساس دوستی میان دو کشور کردم و متوجه شدم که ایران به توسعه چین توجه می‌کند و دو کشور فرهنگ مشارکت فراگیر دارند و تقویت روابط دو کشور به صلح جهانی و حل و فصل جهانی کمک می کند.

این مقام چینی ادامه داد: تبادلات ایران و چین در خصوص مسایل منطقه ای به نفع دو کشور است.

لی جون ادامه داد: ایران و چین کشورهای باستانی هستند که از گذشته تا به امروز دوست یکدیگر بودند. این نخستین سفرم به تهران است. در دو روز گذشته من از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایران و افزایش رشد ایران به ویژه در مبارزه با فقرزدایی و آموزش و پرورش مطلع شدم و برنامه ریزی کردیم که هیاتی از مجمع به چین دعوت شوند تا درباره فقر زدایی و آموزش و پرورش و... رایزنی کنند.

معادن حزب کمونیست چین با بیان اینکه در نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست شی جینپینگ رییس جمهور چین الگویی را براساس رشد چین در چند دهه آینده ارائه کرد، گفت: براساس این الگو و طرح چین باید نقش مهمتری در عرصه جهانی ایفا کند.

وی تاکید کرد: یکی از اصول کلیدی روابط جدید ما در عرصه سیاست خارجی احترام به دیگران است. اصل دیگر برابری و عدالت است یعنی کشورهای بزرگ نباید در مسایل داخلی کشورهای دیگر دخالت کنند. اصل دیگر راهبرد برد برد است.

لی جون با بیان اینکه جاده ابریشم ابتکاری برای ایجاد جامعه ای جدید و همکاری بین المللی است. گفت: تلاش می‌کنیم خدمت چین را در راستای توسعه جهانی قرار دهیم. خدمت چین یعنی احترام به آزادی و استقلال دیگر کشورها. چین هرگز به دنبال صادرات الگوی خود نیست و نمی‌خواهیم الگوی رشد دیگران را هم کپی کنیم.

وی یاداور شد: شی جینپینگ بارها گفته است جهان امروز به یک دهکده جهانی تبدیل شده و همه انسان‌ها در یک خانه زندگی می‌کنند. ایشان بارها گفتند چین سهم بیشتری برای حفظ صلح و ثبات جهانی و رشد و شکوفایی دیگران ایفا خواهد کرد.

معاون حزب کمونیست چین با بیان اینکه پروژه های بزرگی را در ایران و دیگر کشورهای آسیایی اجرایی خواهیم کرد، ادامه داد: تقویت همکاری ها در این باره به نفع همه کشورها است.

وی با بیان اینکه ایران کشور مهم و بزرگی در خاورمیانه است که نفوذ بسیاری در مسایل منطقه ای و بین المللی دارد، گفت: دولت چین اهمیت بسیاری به دوستی و توسعه روابط دو کشور می‌دهد. در چند سال اخیر دو کشور مواضع هماهنگی داشته‌اند و همکاری دو کشور در عرصه دوجانبه و بین المللی مفید بوده است.

وی در پایان گفت: ما با همکاری در سازمان ملل و دیگر مکانیزم‌های چندجانبه باید صدای دیگر کشورها باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟