داوران چند کیلومتر می دوند؟ / چرا به کامرانی فر نظارت نمی دهند؟


داوران چند کیلومتر می دوند؟ / چرا به کامرانی فر نظارت نمی دهند؟

در پایان مسابقات نیم فصل لیگ برتر که با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید فرصتی دست داد تا با علی دهقانی مدیر اجرایی سابق دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال مصاحبه ای داشته باشیم، شخصی که دوسال در سوپر لیگ و لیگ برتر مالزی نیز قضاوت کرده و در دوره داوری اتحادیه داوران فوتبال انگلیس حضور داشته و رابطه بسیار نزدیکی با کمیته داوران AFC دارد. شنبه 25 آذر...

در این فرصت می خواهیم تا با مقایسه نیم فصل لیگ شانزدهم و امسال روند داوری ها را بررسی نماییم.
*جناب دهقانی با سلام لطفا ابتدا بفرمایید وظیفه مدیر اجرایی در دپارتمان چه بود چون برخی این سمت را با وظایف رییس دپارتمان یکی می دانستند یا اصلا تعریفی برای این سمت در آیین نامه کمیته داوران متصور نبودند؟
ابتدا عرض سلام و ادب دارم خدمت شما و همه ی همکارانتان و یک خسته نباشید ویژه تقدیم می کنم به کادر اجرایی مسابقات اعم از نمایندگان، ناظرین و داوران محترمی که مسابقات نیم فصل اول را به خوبی به پایان رساندند. در جواب سوال شما باید عرض کنم طبق ماده ششم فصل سوم آیین نامه کمیته داوران، رییس دپارتمان نفراتی را جهت انجام امورات جاری به دبیرکل معرفی می کند و با حکم دبیرکل این افراد می توانند در موقعیت های تعریف شده مشغول بکار شوند. وظایف بنده بعنوان مدیر اجرایی : ۱- تهیه بلیت رفت و برگشت داوران لیگ برتر و دسته اول به مسابقات ، بررسی مصاحبه ها و تنظیم بیانیه ها، تهیه و طبقه بندی کلیه آمارهای مرتبط با مسابقات لیگ برتر و دسته اول، استخراج صحنه های مشکوک جهت آنالیز کارشناسان داوری دپارتمان بود لذا این وظایف نه در غالب آموزش تعریف می شد، نه چیدمان و هیچ قرابتی نیز با امور بین الملل نداشت بلکه بیشتر اجرایی بود، لذا بر همین اساس جناب کامرانی فر تصمیم گرفتند بنده را مدیر اجرایی دپارتمان معرفی نمایند. البته که سمت‌ها و اسم ها مهم نیستند بلکه خروجی کار و همچنین نیت ها اهمیت دارد.
*داوری های امسال نسبت به پارسال چه تغییراتی داشت آیا پیشرفت کرده بود یا عقب گرد؟
ببینید برای مقایسه نیاز به عدد و ارقام داریم. اینکه اگر سمت داشته باشیم چشممان را ببندیم و فقط حمایت کنیم و به محض از دست دادن میز شروع به تخریب و سیاه نمایی کنیم کار حرفه ای و جالبی نیست. دوست دارم ابتدا پارسال را مورد موشکافی قرار دهیم. ببینید تیم جدید از هفته پنجم در دپارتمان مستقر شد، زمانیکه که وارد شدیم با بررسی های بعمل آمده دریافتیم بجز ثبت نمرات نظارتی داوران آنهم بصورت دستی هیچ مدرک و سند متقن دیگری وجود ندارد. بلافاصله دست بکار شدیم، با جلسه ای که کامرانی فر با اعضای دپارتمان گذاشت بنا شد تا با برگزاری کلاسی یک روزه برای ناظرین داوری فرم الکترونیکی نظارت داوری که در یک فلش مموری قرار گرفته بود به آنها ارایه شود. این فرم اکسل با فرمتی شبیه فرم گزارش ناظرین فیفا بود، هر چند کاستی هایی داشت ولی برای شروع خوب بود.
*مگر فرم های نظارت پیش از این چگونه بود؟
بصورت سه برگه ای با خودکار پر می شد و با فکس ارسال می گردید که بعضا ناقص یا ناخوانا بدست مسئول نظارت می رسید. اما این فرم های الکترونیکی براحتی در فرمت اکسل تایپ و سپس بوسیله ناظر بصورت pdf و سپس به ایمیل مخصوص ناظرین ارسال می شد. حرکت جالبی بود تا از سرعت و تکنولوژی استفاده شود. سپس با بررسی های دقیق آنهم با ساعت پلار متوجه شدیم که متوسط دویدن داوران در بازی های لیگ ۹ کیلومتر است که این عدد اصلا راضی کننده نبود. با تلاش های آقایان تاج و کفاشیان و شرکت اسپانسر داوران توانستیم برای اغلب آن ها ساعت پلار تهیه کنیم تا بتوانیم برنامه های تمرینی، میزان دوندگی داوران در تمرینات و مسابقات را بصورت دقیق و رایانه ای بررسی کنیم در این بخش ایرج احمدی واقعا انرژی گذاشت و زحمت کشید تا توانستیم در نیم فصل دوم سال قبل به متوسط ۱۳ کیلومتر دوندگی در هر مسابقه برسیم. افزایش سه کیلومتر دوندگی آنهم در یک بازه زمانی کوتاه بنظرم اتفاق فوق العاده ای بود. شاید جالب باشه برای خوانندگان عزیز که متوسط نمرات داوری پارسال نسبت به سال گذشته اش کمتر از ۱نمره اختلاف داشت که نشان می داد در این زمینه داوری ما در یک روند صعودی نامحسوس قرار دارد هر چند فصل پانزدهم هم اشتباهات داوری در سطح استاندارد بود اما تنها مشکل این بود که اشتباهات ناخواسته علیه یک تیم تکرار شده بود. کلاس نیم فصل بانوان، کلاس نیم فصل آقایان در کیش اتفاقاتی بود که برای اولین بار پارسال اتفاق افتاد که با استقبال خوبی هم روبرو شد.
داوران چند کیلومتر می دوند؟ / چرا به کامرانی فر نظارت نمی دهند؟
*از امسال صحبتی نکردید؟
امسال چون در سیستم اجرایی داوری حضور نداریم نمی توانیم به صرف عدم حضور اعلام کنیم همه چیز بد است و سیاه نمایی کنیم. کاری که چند نفر معدودی پارسال کردند و آرامش داوری را برهم زدند. زمانی که حضور داریم باید به رشد و توسعه داوری کمک کنیم و زمانی که حضور نداریم باید به آرامش داوری کمک کنیم.
اینکه بیاییم کانال در صفحات مجازی درست کنیم و با جابجایی یک اوت سریع آنرا انعکاس دهیم و یا حتی عمدا صحنه ای را پنالتی اعلام کنیم یا برعکس، نه اخلاقی هست نه انسانی. در یک بازی لیگ که خودم در ورزشگاه حضور داشتم داور علیه یکی از دو تیم پر طرفدار پایتخت پنالتی اعلام کرد که دقیقا ۱ دقیقه بعد در کانال صفحه مجازی شخصی از کارشناسان داوری اعلام شد پنالتی اشتباه بوده و این کارشناسی بسرعت در صفحات مجازی پخش شد و تماشاگران بسیاری در ورزشگاه به استناد همین حرف بازی را برای داور جهنم کردند و کلا تمرکز داور بهم خورد ولی در برنامه نود مشخص شد تصمیم داور درست بوده، این قبیل کارها اینقدر تکرار شد که چند هفته ای از مسابقات دور برگشت فصل گذشته داوران با مشکلات فراوان روانه بازی می شدند. جالب است که این کارها پس از حضور مجدد دوستان در مسند کار تعطیل شد.
*یعنی در واقع حواشی درست کردند تا خود مجدد بازگردند؟
در این مورد نظری ندارم. افکار عمومی بهترین قاضی هستند.
*در مورد کلاس نیم فصل پارسال در کیش هم ظاهرا مخالفت هایی صورت گرفت؟
خدا رو شکر این روزها و با وجود تکنولوژی تمام مصاحبه ها ثبت می شود و می ماند. ولی صرفا خود بنده متوجه شدم اتفاقات و استثنائاتی در جغرافیا وجود دارد که تا بحال فکر می کردم امکان پذیر نیست!!
یعنی چی بیشتر توضیح دهید؟
من متوجه شدم، جزیره ای که برای داوران مناسب نیست و ارتفاعش از جایی که داوران قضاوت می کنند پایین تر است و... در عرض یکسال می تواند ارتفاع پیدا کند. شایدم استان های داری ارتفاع بعلت زلزله های اخیر هم سطح جزیره کیش شده اند. از قدیم گفته شده درخت هر چه پر بار تر باشد افتاده تر و متواضع تر است، البته این مثل در مورد کاکتوس صدق نمی کند چون همواره در هر حالتی خار دارد.
*اعتراضاتی در مورد معرفی لیست داوران بین المللی صورت گرفت
چه اعتراضی؟
*گفته شد بخاطر حضور و نفود یکی از اعضای کمیته داوران، داوری که تا بحال در لیگ برتر قضاوت نکرده است وارد لیست شده و همان داور نتوانسته تست خود را در مالزی با موفقیت پشت سر بگذارد؟
چون در مسند اجرایی داوری کشور حضور ندارم نمی توانم در این مورد نظری بدهم. لذا بدلیل عدم اطلاع کافی سکوت بهترین گزینه است. اما برای روشن شدن مطلب، ساز و کار نحوه انتخاب داوران بین المللی را توضیح می دهم.مجموع سن، عملکرد در طول مسابقات فصل( شامل آزمون آمادگی جسمانی داوری و متوسط نمره نظارت)، آزمون کتبی (شامل آشنایی با قوانین و زبان انگلیسی) و مصاحبه شفاهی انگلیسی معیار انتخاب داوران بین المللی و معرفی آن ها به AFC می باشد. هرکسی بتواند نمرات مورد نظر را بدست آورد، در جلسه ای با حضور اعضای کمیته و دبیرکل تعیین و سپس معرفی می شوند.
*گویا به حسن کامرانی فر علیرغم اینکه ناظر داوری AFC می باشد هیچ نظارتی در مسابقات لیگ داده نمی شود؟
بهتر است در این زمینه با کامرانی فر و اصفهانیان صحبت کنید.
*و اما امسال؟
?امسال دسترسی به نمرات ندارم در نتیجه مقایسه ای که علمی باشد نمی توان انجام داد ولی باید گفت عملکرد داوران عالی بود و میزان اشتباهات آن ها در سطح استانداردهای تعریف شده قرار داشت. میزان دوندگی هم خوب بود. اگر انتقادی داشته باشیم قطعا آنرا خصوصی به فریدون اصفهانیان خواهیم گفت زیرا اعتقاد داریم روند رو به رشد جامعه داوری در گرو آرامش است. با فحاشی، توهین و مصاحبه های خلاف واقع و یا مغرضانه کمکی به جامعه داوری نخواهد شد هر چند که ممکن است این مصاحبه ها باعث شود حکمی بگیریم در همه جلسات حضور داشته باشیم و یا اینکه به کیش دعوت شویم، اما به چه قیمتی؟ به قیمت آزار جمع کثیری از داوران؟ ما اخلاق را ذبح امیال دنیوی نخواهیم کرد و برای رشد، توسعه و آرامش داوری همه ی تلاش خود را بکار خواهیم بست. برای این نیم فصل فوق العاده به مهدی تاج، فریدون اصفهانیان و اعضای محترم کمیته و دپارتمان داوران خسته نباشید می گویم. امیدوارم نیم فصل دوم نیز این روند ادامه پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...