خواص روغن تخم کتان: 19 فایده روغن تخم کتان برای سلامتی


خواص روغن تخم کتان: 19 فایده روغن تخم کتان برای سلامتی

آیا تابه‌حال چیزی درمورد روغن تخم کتان می‌دانستید؟ خوب این مقاله درباره خواص روغن تخم کتان یا بذر کتان صحبت می‌کند. این روغن، نوعی از روغن‌های بدون رنگ تا زرد رنگ است که از دانه‌های خشک شده گیاه کتان می‌آید. این روغن، از فشردن دانه گیاه کتان به‌دست می‌آید. روغن تخم کتان، طعمی آجیلی و کمی شیرین دارد. همه می‌دانند روغن تخم کتان...

آیا تابه‌حال چیزی درمورد روغن تخم کتان می‌دانستید؟ خوب این مقاله درباره خواص روغن تخم کتان یا بذر کتان صحبت می‌کند. این روغن، نوعی از روغن‌های بدون رنگ تا زرد رنگ است که از دانه‌های خشک شده گیاه کتان می‌آید. این روغن، از فشردن دانه گیاه کتان به‌دست می‌آید. روغن تخم کتان، طعمی آجیلی و کمی شیرین دارد.

خواص روغن تخم کتان: 19 فایده روغن تخم کتان برای سلامتی

همه می‌دانند روغن تخم کتان برای ساخت دارو به کار می‌رفته است. این روغن، به درمانی طبیعی برای مشکلات متعدد از جمله کلسترول بالا و آرتریت روماتوئید تبدیل شده است. همچنین، به عنوان روغن آشپزی و به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده صابون و عامل ضد آب نیز کاربرد دارد. خواص روغن تخم کتان در این‌جا آمده است:

مطلب مرتبط: خواص خردل: ۲۰ فایده علمی خردل برای سلامتی

برای اطلاعات بیشتر شما، ما خواص روغن تخم کتان را برای‌تان فهرست کرده‌ایم.

۱. منبع اسیدهای چرب است

در واقع، روغن تخم کتان، منبع خوبی از اسیدهای چند غیر اشباع مانند اسید آلفا لینولئیک است. این نوع از اسیدهای چرب، خاصیت کاهش التهاب در بدن را دارند. از این مهم‌تر این‌که، روغن تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است که بهترین منابع روغن گیاهی هستند. ۵۰ درصد از ۶۰ درصد اسیدهای چرب امگا۳ موجود در این روغن، به شکل اسید آلفا لینولئیک (ALA) است.

این یک ویژگی بسیار خوب است زیرا اسیدهای چرب امگا۳، از قلب محافظت کرده و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. بنابراین، اگر گیاه‌خوار هستید یا از مصرف محصولات حیوانی اجتناب می‌کنید، می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص امگا۳ موجود در روغن ماهی از روغن تخم کتان استفاده کنید. منتظر چه هستید؟ برای داشتن زندگی سالم‌تر، روغن تخم کتان مصرف کنید.

۲. منبع فیبر است

دیگر خاصیت روغن تخم کتان برای سلامتی، داشتن فیبر است. گفته می‌شود کتان، سرشار از فیبر حل شدنی و حل نشدنی است. فیبر، در بهبود سلامت گوارش، نقش مهمی دارد. به بهبود لوله گوارش کمک کرده و جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد. همچنین، به بهبود فرآیند سم زدایی در روده بزرگ و کاهش چربی نیز۶ کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید با مصرف روغن تخم کتان همراه با دیگر خوراکی‌های فیبردار مانند غلات کامل و سبزیجات سبزرنگ، به یک زندگی سالم‌تر دست یابید.

۳. بدون گلوتن است

کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند یا به گلوتن حساسیت دارند، نباید نگران مصرف روغن تخم کتان باشند زیرا این روغن، گلوتن ندارد. این بسیار خوب است زیرا می‌توانید از حساسیت‌ها جلوگیری کنید. همچنین، کتان، اثرات ضد التهابی دارد که می‌تواند فایده مصرف آن را افزایش دهد.

۴. خواص آنتی اکسیدانی دارد

یکی از خواص بسیار خوب روغن تخم کتان، خواص آنتی اکسیدانی آن است. تخم کتان، حاوی لیگنان است که پلی فنول‌های فیبری هستند که برای تعادل هورمون‌ها و جلوگیری از پیری زودرس مفیدند. همچنین، لیگنان‌ها خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارند و وجود پلی فنول‌ها، رشد پروبیوتیک‌ها را در روده افزایش می‌دهند. درنتیجه، از دستگاه گوارش محافظت می‌کند. بنابراین، مصرف روغن تخم کتان، بسیار توصیه می‌شود زیرا خواص بسیاری دارد.

۵. التهاب را کاهش می‌دهد

همان‌گونه که پیش از این گفته شد، روغن تخم کتان، حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ است که در افزایش سلامت بدن نقش دارند. همه می‌دانند که اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. درنتیجه، می‌توانید از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت و مشکلات تنفسی جلوگیری کنید. بنابراین، چون روغن تخم کتان می‌تواند زندگی سالم را افزایش دهد، مصرف منظم آن ارزش دارد.

۶. کاهش وزن را افزایش می‌دهد

اگر می‌خواهید رژیمی سالم داشته باشید، انتخاب روغن تخم کتان، راه خوبی است. روغن تخم کتان مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. به روان شدن روده بزرگ کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. درواقع، به سم‌زدایی بدن و کاهش وزن کمک می‌کند. مجله تغذیه به این مسئله اشاره کرده است که روغن تخم کتان می‌تواند به کاهش وزن و التهاب کمک کند. بنابراین، مصرف روغن تخم کتان به کسانی که خواهان سلامت دستگاه گوارش در زمان رژیم غذایی هستند، بسیار توصیه می‌شود.

۳. سلامت گوارشی را افزایش می‌دهد

یکی از خواص عالی روغن تخم کتان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. با استناد به مطالعه‌ای در مجله Ethnopharmacology، روغن تخم کتان، در درمان یبوست و قطع اسهال، نقش موثری دارد. این برای تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید است. این روغن به جلوگیری از یبوست که یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است کمک می‌کند. می‌توانید برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش، از غذاهای فیبردار همراه با روغن تخم کتان استفاده کنید. بنابراین، می‌توانید از مشکلات گوارشی خلاص شوید.

۸. کلسترول را پایین می‌آورد

یکی از خواص عالی روغن تخم کتان، توانایی آن در پایین آوردن سطح کلسترول بدن است. در این مورد، روغن تخم کتان، باعث دفع شدن کلسترول اضافی از طریق دستگاه گوارشی می‌شود. این خاصیت، به وجود فیبر حل‌شدنی در تخم کتان مربوط است. درنتیجه، چون می‌توانید سطح کلسترول را کنترل کنید، می‌توانید از سلامت قلب نیز محافظت کنید. حالا که خواص عالی روغن تخم کتان را می‌دانید، می‌توانید مصرف منظم آن را آغاز کنید.

۹. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

یک مطالعه نشان داده است که مصرف روغن تخم کتان می‌تواند به درمان بیماری‌های قلبی کمک کند. به دلیل وجود اسید آلفا لینولئیک در این روغن، روغن تخم کتان برای کاهش خطر حمله قلبی مفید است. در واقع، مصرف منظم روغن تخم کتان به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. برای حفظ سلامت قلب خود، می‌توانید خوراکی‌هایی که کلسترول پایینی دارند را همراه روغن تخم کتان مصرف کنید.

۱۰. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

یکی از خواص عالی روغن تخم کتان، افزایش سلامت مغز است. این ویژگی، به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا۳ است که در بهبود عملکرد مغز نقش دارند. درنتیجه، این نوع اسیدهای چرب به بهبود عملکرد بازشناختی مغز کمک می‌کنند.

۱۱. هورمون‌ها را متعادل می‌کند

روغن تخم کتان، خاصیت متعادل کردن هورمون‌ها را نیز دارد. این روغن برای زنانی که در سن یائسگی هستند کاربرد دارد. درنتیجه، به متعادل کردن سطح استروژن در بدن کمک می‌کند. این روغن به عملکرد بهتر زنان در دوران پس از یائسگی کمک می‌کند.

۱۲. علائم یائسگی را درمان می‌کند

یکی دیگر از خواص روغن تخم کتان، کاهش علائم خفیف یائسگی است. گفته می‌شود تخم کتان می‌تواند در کاهش درد سینه زنانی که هنوز در سن یائسگی نیستند موثر باشد. همچنین، به کاهش درد زنانی که سیکل قاعدگی دارند نیز کمک می‌کند. بنابراین چون روغن تخم کتان خواص عالی بسیاری دارد، در مصرف آن به عنوان یک درمان طبیعی شک نکنید.

۱۳. از سرطان جلوگیری می‌کند

مطالعه‌ای در مجله تغذیه و سرطان نشان داد که ممکن است روغن تخم کتان به جلوگیری از سرطان کمک کند. این روغن می‌تواند یک درمان و پیشگیری طبیعی از سرطان باشد. مصرف روغن تخم کتان می‌تواند به جلوگیری از رشد تومور سینه کمک کند.

به علاوه، به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی در روغن تخم کتان، این روغن در برابر سلول‌های سرطانی از بدن محافظت می‌کند. برای جلوگیری از سرطان، تنها کاری که باید انجام دهید، مصرف خوراکی‌های سالم مانند سبزیجات سبزرنگ، میوه‌ها، غلات و لبنیات است. با تلاش‌های بسیار در زندگی می‌توانید از اتفاقات بد جلوگیری کنید.

بعد از دانستن خواص روغن تخم کتان برای سلامتی، اجازه دهید خواص آن برای سلامتی را نیز ببینیم. این خواص در پایین آمده‌اند.

روغن تخم کتان برای درمان‌های زیبایی

خواص بیشتری از روغن تخم کتان در این‌جا آمده است:

۱۴. سلامت پوست را افزایش می‌دهد

روغن تخم کتان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، برای محافظت از پوست در برابر آسیب استرس محیطی موثر است. این روغن به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. خواص ضد التهابی این روغن، قرمزی یا آفتاب سوختگی را نیز کاهش می‌دهد. در واقع، این روغن برای درمان طبیعی، مانند یک روغن تسکین دهنده عمل می‌کند. روغن تخم کتان، توانایی صاف کردن و جوان‌سازی پست را دارد.

۱۵. پوست را مرطوب می‌کند

استفاده از روغن تخم کتان می‌تواند فوایدی مانند نرم و روشن‌تر کردن پوست داشته باشد. همچنین، به هیدراته کردن پوست و جلوگیری از خشکی آن نیز کمک می‌کند.

۱۶. سلولیت را رفع می‌کند

روغن تخم کتان می‌تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند. درنتیجه، به مبارزه با سلولیت پوست کمک می‌کند. بنابراین، برای کاهش سلولیت، اضافه کردن روغن تخم کتان به رژیم غذایی توصیه می‌شود.

۱۷. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

خاصیت دیگر روغن تخم کتان برای زیبایی، توانایی آن در جوان‌سازی پوست است. این توانایی به وجود اسیدهای چرب ضروری در تخم کتان برمی‌گردد. بنابراین استفاده از تخم کتان برای پوست، به مبارزه با چین و چروک و خطوط کمک می‌کند. درواقع، این روغن به ترمیم سلول‌های پوستی و افزایش انعطاف‌پذیری و سفتی پوست کمک می‌کند. بنابراین، اگر پوستی جوان و سالم می‌خواهید می‌توانید روی روغن تخم کتان حساب کنید.

۱۸. از مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند

روغن تخم‌کتان، خاصیت جلوگیری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، درماتیت، پسوریازیس و دیگر التهاب‌های پوستی است. اسیدهای چرب موجود در روغن تخم کتان می‌توانند به افزایش سلامت پوست و جلوگیری از اختلالات پوستی مانند اگزما کمک کنند. بنابراین اگر می‌خواهید از خطر مشکلات پوستی جلوگیری کنید، می‌توانید از روغن تخم کتان به عنوان یک درمان طبیعی برای پوست استفاده کنید.

۱۹. سلامت مو را افزایش می‌دهد

استفاده از این روغن بر پوست سر می‌تواند به تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کند. این روغن به افزایش رشد مو نیز کمک می‌کند. برای داشتن موی سالم می‌توانید از ماسک موی ساخته شده از روغن تخم کتان و روغن آلوئه‌ورا استفاده کنید.

خلاصه این‌که روغن تخم کتان، منبعی از اسیدهای چرب ضروری دارد که برای سلامت بدن بسیار مفیدند. در این مورد، می‌توانید از روغن تخم کتان برای سالادها، سس‌ها و اسموتی‌ها استفاده کنید. باید روغن تخم کتان را در یخچال یا ظرف کاملا بسته بگذارید تا تازگی آن حفظ شود. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از روغن تخم کتان، با پزشک خود مشورت کنید. با استفاده درست از روغن تخم کتان می‌توانید به بهترین نتایج برای سلامتی دست پیدا کنید. درواقع، خواص روغن تخم کتان، از چزهایی که می‌دانیم نیز بیشتر است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: drhealthbenefits

خواص روغن تخم کتان: ۱۹ فایده روغن تخم کتان برای سلامتی

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۳ نفر)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق