نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری


نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری

میزان مصرف قرص ضد بارداری به منظور جلوگیری از حاملگی های ناخواسته در سراسر دنیا بسیار زیاد است. اما اگر مردم به عوارض این داروها واقف باشند در مصرف خودسرانه آن کمی تامل می کنند. نبض ما– علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص ضد بارداری تاثیرات دیگری هم بر بدن می گذارند که برخی از […] نوشته نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری...

میزان مصرف قرص ضد بارداری به منظور جلوگیری از حاملگی های ناخواسته در سراسر دنیا بسیار زیاد است. اما اگر مردم به عوارض این داروها واقف باشند در مصرف خودسرانه آن کمی تامل می کنند.

نبض ما– علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص ضد بارداری تاثیرات دیگری هم بر بدن می گذارند که برخی از آنها خوشایند و برخی دیگر ناخوشایند هستند.

این قرص ها باعث تغییرات جدی در وضعیت هورمونی بدن می شوند. در برخی از این موارد، عوارض آنقدر آزاردهنده خواهند بود که فرد ترجیح می دهد مصرف آنها را قطع کند. همانطور که می دانید قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می‌شود.

نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری

عوارض جانبی قرص ضد بارداری

مطالعات نشان می‌دهد که در بسیاری از زنان، مصرف این قرص‌ها عوارض جانبی را در پی دارد که اغلب این عوارض طی دو تا سه ماه پس از مصرف دارو کاهش یافته و از بین می‌روند.

شایع ترین عوارض انواع قرص ضد بارداری، قاعدگی های منقطع و لکه بینی است. این وضعیت معمولا در دوره های اول مصرف بیشتر است و به مرور زمان معمولا بدن خود را با این قرص ها تطبیق خواهد داد.

از دیگر عوارض شایع قرص ضد بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهوع سردرد درد سینه ها جوش های پوستی کاهش میل جنسی افسردگی تغییرات خلق وخو افزایش وزن بسیاری از این علائم به دلیل استروژن موجود در قرص ها است.

قرص ضد بارداری LD و عوارض آن

قرص ضد بارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو ن ها عوارضی بر بدن بر جای می گذارند.

عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است.

نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری

مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می کنند، بالا می رود.

بروز سکته های مغزی بر اثر مصرف قرص LD زمانی رخ می دهد که فرد پس از خوردن قرص، مایعات زیادی ننوشد. با تاثیر هورمون استروژن بر روی سیستم عصبی فرد، احتمال وقوع سردرد در افراد بیشتر شده و تعداد حملات میگرن نیز افزایش می یابد.

افزایش فشارخون با قرص ضد بارداری

همچنین مصرف این قرص موجب بروز سردردهای تنشی می شود. افزایش فشارخون نیز از دیگر عوارض قرص LD است که به نوعی هم زمینه ساز شروع پرفشاری خون است و هم در افرادی که فشار خون دارند موجب افزایش آن می شود.

زمانی که فشار خون سیستولیک افراد بالای ۱۴۰ میلی لیتر جیوه باشد توصیه می شود که از مصرف قرص های LD خودداری کنند.

نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری

استروژن موجود در قرص های LD احتمال بروز عفونت های واژینال را افزایش می دهد و اختلال در دوره های خونریزی قاعدگی را به دنبال دارد.

از دیگر عوارض مربوط به قرص LD افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم است. همچنین مصرف این قرص باعث بزرگ شدن سینه ها می شود.

تداخل قرص ضد بارداری با داروهای انعقاد خون

استفاده از قرص های LD در مواردی منجر به بروز یرقان و مشکلات کبدی می شود، در مواردی نیز تیره شدن رنگ پوست بر اثر مصرف LD در افراد رخ می دهد. جزء پروژسترون LD نیز عوارضی مانند افزایش LDL خون، ریفلاکس معده، یبوست، افزایش دمای بدن و ترشح شیر از سینه ها را به دنبال دارد.

همچنین قرص های LD با داروهای انعقاد خون کاملا تداخل دارند، قرص ها در داخل کبد دچار فعل و انفعالاتی می شوند که در اصطلاح پزشکی به آن متابولیزه شدن می گویند. این مساله باعث می شود داروهای انعقادی سریع تر دفع شوند و در نتیجه تاثیرشان بر روی بدن بیمار نیز کمتر می شود.

نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری

قرص ضد بارداری اورژانسی و عوارض آن

جلوگیری اورژانسی از بارداری یعنی : یک خانم و اقا، روش جلوگیری از بارداری خودشان را دارند مثلا کاندوم و حالا به هر دلیلی، این روش با شکست مواجه شده. (مثل پارگی کاندوم). حالا باید چکار کنند؟ از روشی خارج از روتین، به نام جلوگیری پس از نزدیکی استفاده کنند.

در کشورهای غربی، به این قرصهای پیشگیری اورژانسی از بارداری می گویند: قرص صبح روز بعد از نزدیکی. شما حق ندارید قرص اورژانسی را به عنوان یک روش ، “انتخاب” کنید. قرص اورژانسی جلوگیری از حاملگی، اسم اش روش هست: یعنی اورژانسی…در شرایط اضطرار و اجبار …نه اینکه شما از قبل نزدیکی برای خوردنش برنامه ریزی کنی !! شما فقط سالی ۱-۲ بار مجاز به استفاده از روش اورژانسی جلوگیری از بارداری هستید. روش اورژانسی جلوگیری، یک شوک و تداخل بزرگ در کار تخمدان است و شما با این کار تخمدان خودتان را گیج می کنید.

برخی از خانم ها پس از مصرف قرص ضد بارداری خونریزی خفیفی را تجربه می کنند. این خونریزی سه روز پس از مصرف قرص ها قطع می شود. اگر خونریزی قطع نشد یا شدیدتر شد به پزشک مراجعه کنید. خونریزی نشانه مشکلات جدی تری است.

قرص ضد بارداری اورژانسی بر عادت ماهانه تاثیر می گذارد. عادت ماهانه بعدی ممکن است یک هفته زودتر یا یک هفته دیرتر اتفاق بیفتد. اگر عادت ماهانه شما بیش از یک هفته به تعویق افتاد حتما آزمایش بارداری انجام دهید.

نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری

استفاده از قرص های ضد بارداری اورژانسی باعث خونریزی خفیفی می شود. اما در حالتی که خونریزی شدید باشد مسئله جدی است. اگر خونریزی دارید، احساس سرگیجه می کنید و شکم تان درد می کند با پزشک تماس بگیرید.

همچنین اگر خونریزی شما بعد از سه روز متوقف نشد یا شدیدتر شد با پزشک تماس بگیرید. علائم شما نشانه های شرایط جدی هستند که نیاز به درمان و معالجه با دارو دارد.

این قرص می تواند عوارضی شبیه تهوع، سرگیجه، نفخ ، ورم و …ایجاد کند. این علایم را به بارداری ربط ندهید. بارداری شما فقط با آزمایش خون مشخص می شود.

قرص ضد بارداری یاسمین و یاز و خطر سکته مغزی

هم اکنون مصرف برخی از برندهای خارجی قرص‌های ضد بارداری (یاسمین و یاز) حاوی ماده خطرناک دروسپیرنون در کشورهای توسعه یافته به علت تاثیر جدی آنها بر افزایش درصد بروز سکته‌های مغزی و قلبی در زنان، مورد تردید واقع شده است.

عرضه قرص‌های ضد بارداری «یاز» و «یاسمین» که حاوی ماده دروسپیرنون می‌باشند هم اکنون علی رغم مقاومت بسیار شدید شرکت آلمانی بایر در آمریکا و سایر کشورهای جهان با برچسب «هشدار جدی افزایش ریسک ایجاد لخته‌های خونی خطرناک» صورت می‌گیرد.

با این وجود شرکت بایر با سوء استفاده از بی‌اطلاعی و ضعف علمی مشهود در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته، بازار محصولات خطرناک خود را از آمریکا و اروپا به آسیا و آفریقا منتقل کرده است.

شایان ذکر است سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز مصرف قرص‌های ضد بارداری حاوی این ماده را ممنوع نکرده، اما با ارائه «هشدار جدی»، نصب برچسب، انجام تحقیقات اختصاصی و ارائه اطلاعات به مردم؛ نسبت به نگرانی‌های متخصصین در مورد عوارض جدی قرص‌های برندهایی همچون «یاسمین» و «یاز» واکنش نشان داده است.

نبض ما– گردآوری

درمان زگیل تناسلی اصلاح طرح لبخند تست پاپ اسمیر کاشت موی سر
نکاتی وحشتناک درباره قرص های ضد بارداری
امتیاز شما :

سوال پزشکی دارید ؟!؟
همین الان از طریق تلگرام سوال خود را بپرسید و پاسخ خودتون را در یافت کنید !
کانال نبض ما رو نمی دانید ؟!! می توانید از طریق کانال تلگرام نبض ما آخرین مطالب سایت را دنبال کنید !

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت زنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج