روایت زنان و عکاسی جنگ/ یتیم بودن فرهنگ در آبادان


روایت زنان و عکاسی جنگ/ یتیم بودن فرهنگ در آبادان

دومین روز ششمین همایش «10 روز با عکاسان» با نشست های زنان و عکاسی جنگ در ایران و جهان و بخش نگاه شخصی و کارگاه های عکاسی پنجشنبه 17 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


به گزارش جام نیوز، نشست «زنان و عکاسی جنگ در ایران» با حضور مریم کاظم زاده، فرهاد سلیمانی و رضیه غبیشی عصر روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مریم کاظم زاده خبرنگار و عکاس جنگ در این نشست درباره نحوه ورود خود به این عرصه توضیح داد: سال ها به حرفه خبرنگاری پرداختم اما عکاسی را هم دوست داشتم لذا در بدو امر به عنوان یک خبرنگار که دوربین به همراه داشت، وارد فضای جنگ در منطقه کردستان شدم البته بسیار خوشحالم که توانستم در این امر موفق شوم زیرا معتقدم که یک خبرنگار وظیفه دارد که در دل ماجراها حضور پیدا کند و وقایع را به دور از قضاوت انعکاس دهد.

وی ادامه داد: در آن زمان از نگاه من عکاسی صرفاً جنبه سندیت بخشیدن به وقایع را داشت به همین خاطر اغلب از نگاه حرفه ای عکاسی نمی‌کردم لذا این عکس‌ها سالیان درازی نزد من امانت بود بی آنکه کسی آن‌ها را ببیند تا اینکه چهار سال پیش انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس آنها را به نمایش گذاشت و بسیار مورد توجه واقع شد.

کاظم‌زاده که به تازگی کتاب خود را به چاپ رسانده است، در ادامه این جلسه عکس‌های گرفته‌شده اش از مناطق بانه و کردستان، سرپل ذهاب در زمان جنگ را به نمایش درآورد و درباره آن‌ها توضیح داد.

فرهاد سلیمانی در این نشست به تعریف عکاسی جنگ پرداخت و گفت: ما نمی‌توانیم مدعی شویم که عکاسان جنگ زن داریم اما قطعاً زنانی داریم که جنگ را بی‌ادعا و با توان خود عکاسی کرده‌اند. در واقع نگاه ظریف زنان عکاسی چون کاظم‌زاده و غبیشی زوایایی از جنگ را به تصویر کشیده است که عموماً مردان به آن بی اعتنا هستند این در حالی است که زنان عکاس در اغلب کشورهای دنیا سعی در تقلید از مردان دارند تا بتوانند در شرایط رقابتی پیروز شوند به همین خاطر می‌توان گفت که آثار عکاسی زنان در جنگ ما دارای نگاهی بکر است که شیرین‌ترین عکس‌ها را با نگاهی به زندگی تصویر کرده است.

وی در ادامه این برنامه، از چاپ پانزدهم کتاب «ملاصالح» اثر رضیه غبیشی خبر داد و گفت: شروع زندگی شهید منصور عطشانی و خانم غبیشی در دوران جنگ و جزیره مینو شکل گرفته است. از آنجایی که شهید عطشانی مسئول فرهنگی سپاه بوده‌اند لذا عکس‌های ایشان و خانم غبیشی بخشی از زندگی در دل جنگ را به تصویر می‌کشد که بسیار حایز اهمیت است.

در ادامه عکس‌های این زوج به نمایش گذاشته شد و رضیه غبیشی به نقل خاطرات آن دوران و عکس‌ها پرداخت.

در ادامه این نشست رضیه غبیشی، نویسنده دفاع مقدس و همسر شهید منصور عطشانی درباره ورود جنگ به زندگی و شروع عکاسی‌هایش توضیح داد و گفت: واقعیت این است که ما وارد جنگ نشدیم بلکه این جنگ بود که به‌یک‌باره وارد زندگی ما شد. بمباران فرودگاه و پالایشگاه همه ما را به یک‌باره وارد فضای ترسناک جنگ کرد. فضایی که بعدها آموختیم با آن زندگی کنیم و راهمان را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت تلاش و انگیزه گفت: این عکس‌ها نشان می‌دهد که در دوران جنگ نیز زندگی ادامه داشته و عشق همواره مهم بوده است. سختی‌های دوران جنگ در زندگی شخصی من باعث و بانی مشکلات بسیاری شد اما نسل ما آموخت که در دل سختی‌ها گوهر درون خود را بیابد لذا امیدوارم که جوان‌ترها نیز از سختی‌ها نهراسند و همواره انگیزه داشته باشند.

غبیشی نیز در ادامه این صحبت‌ها از دغدغه‌های فرهنگی خود صحبت کرد و گفت: متأسفانه امروز، فرهنگ در آبادان یتیم است چراکه همکاری برای حمایت از ما نویسندگان در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس صورت نمی گیرد.

او تأکید کرد: من شهادت دوستان و اطرافیان خودم را به چشم دیده‌ام لذا قسم یاد کرده‌ام که تا زمانی که زنده‌ام و توان دارم برای نوشتن سرنوشت آنها از پای ننشینم.

روز گذشته نشست «زنان و عکاسی جنگ در جهان» با حضور مریم کهوند و اسماعیل عباسی، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و همچنین فیلم «زمان مناسب، مکان مناسب» اثر کریس رود لی نیز به نمایش درآمد. این فیلم به بررسی زمان و مکان مناسب عکاسی و نتایج توجه به این دو عنصر در اثر نهایی می‌پردازد.

آریا دخت جهانبخشان عکاس بوشهری و مریم آل مومن دهکردی از شهرکرد و شقایق مرادیان از تهران در نخستین نشست «نگاه شخصی» همایش «۱۰ روز با عکاسان» تجربیات خود را با مخاطبان در میان گذاشتند. همچنین در این بخش با حضور کیارنگ علایی و ۶ نفر از عکاسان خراسانی که اخیرا نمایشگاه «اِربِن» را در گالری تم به نمایش در آورده بودند برگزار شد.

نخستین کارگاه از ششمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» با موضوع «فضاسازی استودیو با نورهای لوکی» توسط یدالله ولی زاده در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

ولی زاده در این کارگاه ضمن تاکید بر اهمیت دید عکاسانه و برخورداری از نگاه شخصی در هنرمند عکاس گفت: ما برای تولید یک عکس بدون شک باید از یک سناریو برخوردار باشیم و به صورت تک به تک و مرحله به مرحله نسبت به ساخت یک فضا و عکاسی از آن آگاهی به دست بیاوریم.

او در ادامه این کارگاه به صورت عملی و با ساخت برخی وسایل مربوط به صحنه مورد نظر خود برای ثبت عکسی تبلیغاتی، به چیدمان یک فضا و نورپردازی آن به منظور ثبت یک عکس تبلیغاتی پرداخت و مراحل مورد نظر برای ساخت یک صحنه یا فضای ایده آل تبلیغاتی را برابر دید علاقمندان به تصویر کشید.

دومین کارگاه همایش «۱۰ روز با عکاسان» با عنوان «مراحل پست پروداکشن در عکس های فضاسازی تبلیغاتی» با حضور ساسان پناهی در سالن شهناز خانه هنرمندان صورت گرفت.

مهر

115

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا