یک بام‌ودو هوای حضور مردان در سالن مسابقات زنان


یک بام‌ودو هوای حضور مردان در سالن مسابقات زنان

با وجودی که در سال‌های اخیر شاهد رشد ورزش زنان ایران هستیم اما گاهی اجرای قانون‌های نانوشته سبب ایجاد مشکلات و دردسرهای بزرگ می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در سالهای اخیر ورزش زنان رو به رشد و پیشرفت بوده و روز به روز به موفقیت‌های کارنامه ورزشی زنان اضافه می‌شود. این پیشرفت سبب افزایش جامعه دختران ورزشکار و حتی گسترش ورزش همگانی در میان زنان ایران شده است. در این میان، روز به روز هم، شرایط برای نحوه برگزاری و پوشش رسانه‌ای این رویدادها در حال بهتر شدن است. این موضوع در دیدار نمادین دو تیم بسکتبال گاز تهران و کوشا سپهر سبلان در حضور نماینده فیبا و مسئولان مرد وزارت ورزش و جوانان نمود یافت؛ مسابقاتی که با پوشش رسانه‌ای خوبی همراه بود و حتی عکاسان و خبرنگاران مرد ایرانی نیز در این رویداد مهم حضور داشتند.

در این مسابقات اتفاق خوبی رقم خورد و حجاب دختران مسلمان به تایید نماینده فیبا رسید و سبب شد بعد از آن دختران بسکتبال ایران بعد از 37 سال در رویدادهای بین‌المللی حاضر شوند.

یک بام‌ودو هوای حضور مردان در سالن مسابقات زناندیدار نمادین دو تیم بسکتبال زنان در حضور نماینده فیبا، مسئولان مرد کشور و خبرنگاران مرد ایرانی

بهتر شدن شرایط حتی در دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتسال زنان ایران و ایتالیا به میزبانی ایران نیز بیشتر نمایان شد. در آن دیدارهای تدارکاتی با فشار رسانه ها بیش از 800 تماشاگر زن در سالن مسابقات حاضر شدند، خبرنگاران زیاد و همچنین چند تن از نمایندگان و مسئولان زن کشور نیز از نزدیک شاهد آن دیدارها بودند. حتی روبرتو منیکلی، مربی مرد تیم ملی فوتسال زنان ایتالیا هم روی نیمکت تیمش نشست و تیم خود را هدایت کرد. در این دیدارها هرچند اجازه عکاسی و فیلمبرداری توسط خبرنگاران ایرانی داده نشد و حتی تماشاگران از داشتن تلفن همراه منع شدند اما این مسابقات به خوبی و با حضور چشمگیر تماشاگران برگزار شد. برگزاری مسابقات بین ایران و ایتالیا سبب شد که میشل یوا، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایتالیا با ارسال پیامی مراتب تشکر و قدردانی خود و هیات همراه تیمش را از تجربه به یادماندنی و فرصتی که برای ارتباط فرهنگی دو کشور فراهم شد، اعلام کند.

یک بام‌ودو هوای حضور مردان در سالن مسابقات زنانتیم ملی فوتسال زنان ایتالیا و روبرتو منیکلی مربی این تیم در ایران

اما گاهی اتفاقاتی ناخوشایند اما به یاد ماندنی در برگزاری برخی رویدادهای بین المللی سبب خدشه دار شدن وجهه ورزش ملی کشور می‌شود که نمونه آن را در جریان برگزاری مسابقات کبدی قهرمان آسیا شاهد بودیم؛ مسابقاتی که بازیکنان زن خارجی بدون حجاب وارد تاتامی شدند اما مربیان مرد اجازه هدایت تیم دخترانشان را در کنار زمین نداشتند. این در شرایطی بود که تیم ایران با حجاب کامل بازی می‌کرد و حضور مربیان مرد در کنار تیمهای خارجی هیچ مشکل شرعی نداشت؛ اتفاقی که در مسابقه فوتسال زنان افتاد و مربی مرد ایتالیا تیمش را در مصاف با ایران هدایت کرد. اما اجرای قانون های نانوشته و فشار بر تیم های خارجی سبب شد تا مربی مرد تایلندی برای حضور در کنار بازیکنانش حجاب بر سر بگذارد که این اتفاقات تاسف بار سبب آسیب به رشد و پیشرفت ورزش زنان ایرانی می‌شود.

قطعا وقتی مسئولان مرد ورزش ایران منعی برای تماشای مسابقات بانوان محجبه ندارند و با حضور در سالن بسکتبال به تماشای مسابقات می‌نشینند، ایجاد محدودیت برای حضور مربیان مرد خارجی در کنار تیمهای بانوان کشورشان در هیچ منطقی نمی‌گنجد

پر واضح است که حضور منیکلی در نیمکت دختران ایتالیا در دیدارهای تدارکاتی فوتسال به میزبانی ایران، عکاسی و فیلمبرداری مسابقات کبدی قهرمانی زنان آسیا به میزبانی گرگان و دیدار نمادین دو تیم بسکتبال دختران ایران در حضور نماینده فیا و مسئولان و خبرنگاران مرد ایرانی نه تنها دردسرساز نبود و مشکلی را برای ورزش زنان ایجاد نکرد بلکه سبب دیده شدن تلاش زنان ایرانی در عرصه ورزشی کشور شد. اما در این میان تنها سردرگمی‌ها، ناهماهنگی‌ها و محدودیت‌هایی که براساس قانون‌های نانوشته در این عرصه بر ورزش زنان اعمال می‌شود مسبب مشکلات عدیده و ماندگار شدند.

یک بام‌ودو هوای حضور مردان در سالن مسابقات زناندیدارهای قهرمانی کبدی آسیا

به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده تا مسئولان ورزش کشور و در راس آن معاون ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان با مشخص کردن قانون‌ها و پروتکل‌های مشخص و ابلاغ آن به فدراسیون های ورزشی یکبار برای همیشه این مشکل را برطرف کنند؛ قانون هایی که گاها با یک بام و دوهوا شدن دردسرهایی را برای ورزش زنان ایجاد می‌کنند.

قطعا وقتی مسئولان مرد ورزش ایران منعی برای تماشای مسابقات بانوان محجبه ندارند و با حضور در سالن بسکتبال به تماشای مسابقات می‌نشینند، ایجاد محدودیت برای حضور مربیان مرد خارجی در کنار تیمهای بانوان کشورشان در هیچ منطقی نمی‌گنجد.

البته این قانونها نباید سخت‌گیرانه باشد و مدیران ورزش زنان باید در چارچوب موازین کشور تصمیماتی شجاعانه بگیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان