عربستان ابزار دست قدرت‌های بزرگ است


عربستان ابزار دست قدرت‌های بزرگ است

«هشام شرف» به سخنان دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد و تاکید کرد عربستان تصمیم‌گیرنده نیست بلکه مجری سیاست‌های قدرت‌های بزرگ است.

عربستان ابزار دست قدرت‌های بزرگ استبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری «سبأ نت»، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن به سخنان دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد و تاکید کرد عربستان تصمیم‌گیرنده نیست بلکه مجری سیاست‌های قدرت‌های بزرگ است.
«هشام شرف» به سخنان «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب، و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عرستان سعودی درباره اینکه مکه مکرمه و اماکن مقدس در معرض خطر است، واکنش نشان داد و با لحن تمسخر‌آمیز تاکید کرد که عربستان حق ندارد از مقدسات اسلامی سخن بگوید.
وی در این خصوص خطاب به مقامات عربستان گفت: «ما مشتاق تر از شما به مکه و مقدسات اسلامی هستیم. اگر خطری اماکن مقدس را تهدید کند، ما نخستین کسی خواهیم بود که برای دفاع از آن خواهیم شتافت.»
هشام شرف افزود کسی که سیاست‌‌ قتل و ویرانی در یمن در پیش می‌گیرد‌ و دستانش به خون کودکان، زنان و افراد مسن در شهرها و روستاها و مناطق یمن آلوده است، حق ندارد از دفاع از مکه و اماکن مقدس سخن بگوید.
وزیر امور خارجه یمن در واکنش به سخنان ابوالغیط و الجبیر در جلسه وزیران امور خارجه اعضای اتحادیه عرب در قاهره گفت این سخنان آن‌ها‌ بازتاب نمایش‌های‌ عربستان سعودی است. عربستان به طرح‌ها‌ و دیدگاه هایی که ممکن است به برقراری صلح در منطقه و اعتمادسازی با دیگران از جمله ایران منجر شود، ‌هیچ‌ توجهی نمی کند و بلکه پرچم تهدید به دست گرفته است. البته، تهدیدهای عربستان، بانگ متهورانه‌ای است که پیش از کوبیدن بر طبل جنگ به راه می‌افتد، جنگی که با پوشش سعودی و با هدف کشاندن پای کشورهای عربی به آن به راه می افتد.
وزیر امور خارجه یمن تأکید‌ کرد که ادعاهای ابوالغیط و عادل الجبیر هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و سبب بیم‌وهراس‌ یمنی‌ها‌ نخواهد شد. آن‌ها‌ خوب می‌دانند‌ که در ایران نیز توجهی به آن‌ها‌ نخواهد شد. بهتر است آن‌ها‌یی که پیشاپیش اشتباه‌های فاحش و مواضع نادرست را با ارعاب و تهدید توجیه می‌کنند،‌ بدانند که آن‌ها‌ درباره جنگ و صلح در منطقه تصمیم‌گیرنده‌ نیستند بلکه این تصمیم‌ها‌ در پایتخت های کشورهای بزرگ اتخاذ می‌شود‌ که مهم‌ترین‌ هم و غم آن‌ها‌ پایدار نگه داشتن درگیری‌ها‌ در منطقه با هدف استفاده از منابع مالی منطقه در قالب قراردادهای تسلیحاتی است که در جهت منافع خود و نه منافع عربستان است.
وی در ادامه تأکید‌ کرد عربستان سعودی مسئول اول تحولات منطقه از جمله تجاوزگری علیه یمن و تلاش‌های‌ تحریک‌آمیز‌ علیه قطر و تلاش برای برهم زدن ثبات لبنان و ترغیب کشورهای عربی برای دشمنی با ایران برای ایجاد کانون تنش و درگیری جدید در منطقه است.
مهندس هشام شرف در ادامه افزود این تلاش‌ها‌ی عربستان برای منحرف کردن توجه منطقه و جهان از جنایت‌ها و کشتار آن در یمن و آواره‌کردن مردم آن صورت می گیرد. عربستان در حال ایجاد بزرگ‌ترین‌ فاجعه انسانی در سطح جهان در کشوری همسایه است که به‌هیچ‌ وجه علیه عربستان مرتکب تجاوزگری نشده و در امور داخلی آن دخالت نکرده است بلکه آل‌سعود بوده اند که از سال 2014 با استفاده از شرایط یمن و بحران داخلی آن برای سلطه و هیمنه خود بر آن تلاش کرده‌اند.
وی تأکید‌ کرد: کسی که سبب ایجاد دودستگی در میان کشورهای عربی است عربستان سعودی است نه ایران. عربستان عامل اصلی بی ثباتی در یمن است.
این مقام یمنی در ادامه خواستار اقدام مشترک کشورهای عربی برای متوقف کردن خونریزی و مقابله با سلطه طلبی و تجاوزگری‌هایی در یمن شد که با حمایت عربستان سعودی انجام می‌شود و تاکید کرد که باید بر مشکلات کشورهای عربی و اسلامی توجه و برای حل‌وفصل این مشکلات با عقلانیت تلاش شود تا از به وجود آمدن هرگونه تنشی در منطقه جلوگیری شود.
وزیر امور خارجه یمن از ابوالغیط و اتحادیه عرب خواست منادی صلح باشند نه منعکس‌کننده سیاست‌های ریاض و تاکید کرد که آن‌ها [ابوالغیط و عربستان] باید در جهت برنامه‌ها‌ و سیاست‌های‌ بیگانگان در ارتباط با برنامه هسته‌ای‌ ایران، از ترغیب دیگران برای خصومت و دشمنی با سایر طرفها به ویژه جمهوری اسلامی ایران دست بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت