امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)


خبرگزاری شبستان: همانطور که در رابطه با شرایط آستانه ظهور در روایات داریم که دل ها باید به سوی امام زمان(عج) کشیده شود و امام مهدی علیه السلام باید به جهانیان معرفی شوند، امروز این معرفی به واسطه خون امام حسین(ع) در عالم در حال انجام شدن است.

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان : ۱۳۹۶/۸/۱۸ - ۰۸:۰۹ شناسه خبر : ۶۶۳۱۷۶
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی اهل البیت (ع) در گفت‌وگو با شبستان:
امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)
خبرگزاری شبستان: همانطور که در رابطه با شرایط آستانه ظهور در روایات داریم که دل ها باید به سوی امام زمان(عج) کشیده شود و امام مهدی علیه السلام باید به جهانیان معرفی شوند، امروز این معرفی به واسطه خون امام حسین(ع) در عالم در حال انجام شدن است.
امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)
اسدالله مصطفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی اهل البیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با «حلقه اتصال میان اربعین و ظهور» اظهار کرد: درک ارتباط میان اربعین و ظهور با مراجعه به متن زیارت نامه امام حسین علیه السلام در روز اربعین راحت تر است. در فرازی از زیارت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آمده است: «وبَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه؛ امام حسین (ع) خون قلب مبارکشان را دادند تا مردم را از ضلالت، گمراهی و جهالتی که در آن فرو رفته بودند، نجات دهند».

وی تصریح کرد: این مسئله محدود و محصور در سال 61 هجری نیست بلکه امروز نیز همین گونه است. امروز نیز کماکان جوشش خون امام حسین (ع) برای نجات مردم از جهالت، حیرت و گمراهی ادامه دارد و همچنان در جوشش است تا مردم را از ضلالت نجات دهد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: استمرار این خون یا تجلی تمام این نجات از ضلالت، در ظهور حضرت حجت(عج) است. چرا که زمانی این جهالت و ضلالت برطرف می شود که عقول مردم کامل شود و در رابطه با ظهور حضرت حجت (ع) این مسئله وارد شده که در پرتو ظهور ایشان عقل مردم کامل شده و اخلاق و خلقیات آنها به مرحله تمام می رسد.

مصطفوی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر جوشش خون سیدالشهدا (ع) و ثمره آن و زیارت اربعین امام حسین (ع) همه در جهت ظهور حضرت حجت (ع) است. عاشورا و تمام زیبایی ها و روشنگری های آن در اربعین تجلی پیدا کرده است.

تمایل اقوام متعدد به امام مهدی (ع) پس از ظهور

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی اهل البیت(ع) با اشاره به ارتباط میان امام حسین (ع) با حضرت مهدی (عج)، تاکید کرد: این بحث بسیار مفصل است اما به شکل گذرا تنها به همین مقدار اکتفا می کنیم که میان این دو بزرگوار(ع) هم از جهت آیات قرآن، هم در روایات، هم زیارات و هم تشرفات، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. حضرت سیدالشهدا (ع) و عاشورا دو مفهوم شناخته شده برای اکثریت انسان ها است. کمتر محقق و پژوهشگری را می توانید در عالم پیدا کنید که با این دو مفهوم آشنایی نداشته باشد حتی در شبه قاره هند با تمام عرض و طول آن، روز شهادت امام حسین (ع) تعطیل است و این یعنی این مفهوم برای مردمان این شبه قاره مفهومی شناخته شده است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: پیاده روی اربعین نوعی وحدت میان همه ملت ها است. در این پیاده روی اقوام متعدد و مختلف از شیعه، سنی، مسیحی، کسانی که به مکتب امام حسین (ع) اعتقاد دارند یا حتی کسانی که به این مکتب اعتقادی ندارند، همه زیر لوای بیرق اربعین حسینی جمع می شوند. «محبت»، «همدلی»، «ازخودگذشتگی»، «بخشش های جانی و مالی» و...در جریان اربعین به صورت خودجوش خود را نشان می دهد و این در حالی است که همین مقوله ها یعنی حضور خاضعانه و خالصانه، ازخودگذشتگی ها و بخشش ها دقیقا در جریان ظهور حضرت حجت عجل الله تعال فرجه نیز محقق است. زمانی که امام مهدی(عج) ظهور می کنند اقوام متعددی نسبت به ایشان تمایل دارند. حتی در روایات آمده است بسیاری از مسیحیان زودتر از بعضی مسلمانان به حضرت(عج) ایمان می آورند چنان که در جریان پیاده روی اربعین نیز مسیحیان هم حضور می یابند.

با ظهور افرادی تحت بیرق امام(عج) گرد می آیند که هنوز مسلمان نشده اند

وی در ادامه سخنان با بیان یکی از تجربه های شخصی خود در ارتباط با اربعین گفت: دو سال پیش در جریان اربعین در منزل یک خبرنگار صدا و سیمای عراق میهمان بودیم، این خبرنگار برای ما درباره بانویی فرانسوی صحبت کرد که در جریان حمله آمریکا به عراق به این کشور آمده بود و اتفاقا این حضور با اربعین مصادف شده بود. آنگونه که خبرنگار عراقی می گفت این بانوی فرانسوی خواسته ای داشته و در ماجرای اربعین به خواسته خویش رسیده بود و همان سال که ما مهمان این خبرنگار عراقی بودیم، این بانو برای بار دوم به عراق آمده بود تا در پیاده روی اربعین حضور داشته باشد. این زن نه مسلمان است و نه شیعه؛ اما عاشق مکتب سیدالشهدا علیه السلام شده است. در جریان ظهور نیز همین اتفاق تکرار می شود. بسیاری از مردمان زیر بیرق حضرت حجت (ع) قرار می گیرند چرا که از درون نسبت به حضرت(عج) تمایل دارند و بعدها آموزه های حضرت حجت(عج) را شنیده و فرا می گیرند.

مصطفوی تصریح کرد: مفاهیم اسلامی و مفاهیمی که در کربلا اتفاق افتاد باید در پیاده روی اربعین به شکل صحیح به همه ملت اسلام برسد، نه تنها ملت مسلمان بلکه به همه کسانی که عدالتخواه هستند. چرا که این عدالتخواهی خود به نوعی آمادگی جهان برای ظهور است. قرآن کریم می فرماید: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» و هدف حضرت حجت (ع) نیز این است که در زمین قسط و عدل برپا کند. به عبارت دیگر بعد از «ظلم ِسرشار» در عالم، «عدالت ِسرشار» امام عصر (ع) حاکم می شود.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: نکته ای که در رابطه با این حضور میلیونی همه آحاد مسلمانان و غیرمسلمانان در اربعین وجود دارد این است که باید در این رابطه فرهنگسازی و آسیب شناسی انجام شود. همان مسئله ای که امام صادق(ع) در رابطه با زائران خانه خدا فرمودند: «ما اکثر الضجیج و اقلُ الحجیج؛ چه فراوانند ضجه کنندگان و چه اندکند حج گذاران».

اربعین نیازمند آسیب شناسی است

وی در همین رابطه تصریح کرد: ما باید در جریان این سیل خروشان اربعین نسبت معرفت خود را به حضرت ابا عبدالله (ع) افزایش دهیم. در همه روایات ما در رابطه با زیارت امام معصوم تعبیر «عارفاً بِحَقّه» وجود دارد. یعنی آن امتیاز و ثمره شگفتی که برای زیارت امام معصوم ذکر شده وقتی است که ما امام معصوم و بحث امامت و جایگاه امام در عالم هستی را به درستی بشناسیم و از نظر اعتقادی در این رابطه در مرتبه قابل قبولی باشیم. چرا که هر انسانی به نسبت اعتقاد خود محک می خورد، هرچه اعتقاد بالاتر و اطاعت از امام بیشتر باشد ارزش زیارت این فرد نیز بالاتر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آسیب شناسی حماسه اربعین اشاره و تصریح کرد: یکی از آسیب هایی که در اربعین وجود دارد مربوط به بانوان است. در سال های اخیر شاهد این هستیم که حضور بانوان در پیاده روی اربعین پررنگ تر شده است. این مسئله به خودی خود آسیب نیست. اما مسئله آسیب زا اینجاست که برخی از بانوان محترم به این نکته توجه ندارند که زیارت اربعین یک عمل مستحبی است. در این که زیارت اربعین بافضیلت ترین عملی است که یک شیعه می تواند انجام دهد شکی نیست و تنها خداوند متعال می داند در هر گام و قدمی که زائر به سوی امام حسین علیه السلام برمی دارد چه میزان ثواب برای او نوشته می شود! اما با وجود همه این موارد «زیارت اربعین یک عمل مستحبی است» در حالی که حجاب و رعایت حدود و حریم شرعی چه برای بانوان و چه برای برادران واجب است.

معرفی حضرت حجت (عج) در سطح عالم توسط سیدالشهدا(ع) در حال تحقق است

مصطفوی تاکید کرد: بانوان باید در جریان اربعین، حدود شرعی ای که برای آنها حکم واجب دارد رعایت کنند اما می بینیم اینگونه نیست و استدلال آنها نیز این است که «زیارت امام حسین علیه السلام است و ما آمده ایم که زایر اباعبدالله الحسین علیه السلام باشیم.» اما زیارت امام حسین علیه السلام با همه فضیلت هایی که برای آن ذکر شده، واجب نیست بلکه مستحب است. اما رعایت حدود شرعی واجب است و انسان باید آنچه را که بر او واجب شمرده شده انجام دهد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: ندای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه، در مقام معرفی خود به عالم با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است حضرت(ع) می فرمایند: «أَلا یَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَین قتلوه عَطشاناً» این معرفی هم با واسطه وجود مبارک امام حسین علیه السلام و هم با عاطفی ترین اتفاق جریان عاشورا که طلب آب است اتفاق می افتد. امام عصر عجل الله تعالی فرجه با حضرت اباعبدالله (ع) خود را معرفی می کنند. این معرفی حضرت حجت (عج) در سطح عالم توسط امام حسین علیه السلام، امروز در حال تحقق است. شما می بینید خبرگزاری ها و رسانه های غربی و صهیونیستی چگونه از جریان اربعین گزارش می دهند. هرچند که بسیار مایل هستند که برآن سرپوش بگذارند اما چاره ای ندارند و مجبورند این موج میلیونی را به شکلی حتی شده با ایجاد اخلال، گزارش دهند.

رونق شگفت انگیز اربعین، بشارتی است برای سپاه بزرگ آخرین حجت خدا(عج)

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) گفت: آنها خود معترفند که شیعه با دو بال عاشورا و مهدویت زنده مانده است و حرکت می کند. امروز اربعین همان بال عاشورایی و مقدمه ای برای یک حرکت خودجوش جهانی است. این حماسه عظیم بدون ورود دولت ها رخ داده و همانطور که در رابطه با شرایط آستانه ظهور در روایات داریم که دل ها باید به سوی امام زمان(عج) کشیده شود و امام مهدی علیه السلام باید به جهانیان معرفی شوند، امروز این معرفی به واسطه خون امام حسین علیه السلام در حال انجام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مغناطیس وجود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جاذبه ای دارد که همه مردمان را جذب می کند و این توجه مردم به سوی سید الشهدا (ع) مقدمه ای است برای جلب توجه و قلب جهانی به آخرین منجی و حجت خدا. رونق پیدا کردن شگفت انگیز اربعین، بشارتی است برای سپاه بزرگ آخرین حجت خدای متعال که البته با همه عظمت و شکوه، نیاز به مقدمه سازی، انتقال معارف، فرهنگ سای و آسیب شناسی دارد.

پایان پیام/99
امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)
امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)امام زمان(عج) با عاشورا به عالم معرفی می شود/«اربعین»؛ بهترین فرصت جلب قلوب به امام عصر(عج)
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
اسدالله مصطفوی
|
ظهور امام زمان(عج)
|
اربعین حسینی
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس